Gå til innhold

Gamer.no: Døgnfluer "vinnerne"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

en enorm jobb å følge med på alle overganger i alle(ikke alle, men dere skjønner hva jeg mener) lag verden over. I tillegg til dette skal de oppdatere junior spillere, fjerne spillere fra X antall lag som gikk fra klubben på bosnan hvert år

Trenger ikke ett nytt spill/utgave for å få til dette. Dette kunne blitt gjort via patcher, eller skript e.l. funkjson som oppdaterer basen. Disse skriptene kunne vært en abonnementstjeneste/betale for hver oppdatering, slik at man får oppdatert basen etter at hvert overgangsvindu stenges (to ganger i året?) eller andre endringer skjer. Dette vil nok øke levbarheten til spillene også, men kanskje gå utover salget av hver utgave når det ikke introduseres nok nye elementer.

 

FM og Fifa oppdaterer overganger 2 ganger i året, trur jeg. Og det blir lagt ut patch, gratis.

 

Nye FM merket jeg egentlig ikke stor forskjell på fra 09. Spilte meg rimelig lei av 09, og 10 var så og si likt. Fantastisk spill, det er uten tvil. MEN (kanskje jeg er lite observant) etter min mening var det ingen store betydningsfulle nye oppgraderinger fra 9 til 10 at det fortjener karakter 10.

 

Når det gjelder Fifa, så fikk vel 09 karakter 8(?). Og 10 la inn mye nytt, f.eks. 360, som gjorde det utrulig mye mer spillbart. Det fortjener ihvertfall i karakter opp, altså 9. Det var vel den karakteren den fikk, og fortjente.

Endret av mESA
Lenke til kommentar

Problemet som jeg ser det er ikke nødvendigvis at et sportsspill får 10/10, men hvis man ikke også ser på mangel på innovasjon og trekker for det, så vil man ikke ha annen mulighet til å gi også neste utgave 10, utgaven etter 10 osv ad nauseum.

 

Disse vil jo av karakter bli mer slepet med årene, og vil da automatisk få 10ere utover med mindre de av en eller annen grunn klarer å ødelegge noe av det som gjorde at forrige utgave fikk 10?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det er så sinnsvakt mye innovasjon mellom dagens FPS spill.

Likevel er det iorden at disse får høy score?

 

Er f.eks. MW2 så mye bedre enn MW1?

 

Dette går på personlige interesser. Små nyvinninger i sjangerspill kan bety mye for målgruppen den er siktet for.

 

Det skal også sies at noe MÅ være bra når et navn fortsatt selger etter 10+ etterfølgere

Endret av ZaiRoX
Lenke til kommentar

Morsomt at ingen har lagt vekt på muligheten for innovasjon i sportsspill. Fotball er fotball, ballen er rund osv. Det er ikke så mye man kan fornye i slike spill. Jeg spiller dem ikke selv, men etter det jeg har forstått har hver generasjon av spill som fifa oppdatert spillerstallen, grafikken og kontrollene. Dette er i det store og det hele de områdene det er mulig å utvikle. Hvis de plutselig begynner å fornye selve gameplayet, som i dette tilfellet er fotball i seg selv ender vi fort opp med Blood Bowl eller noe annet som ikke har spesielt mye rot i virkeligheten.

 

Rollespill derimot er sjeldent begrenset av et godt kjent regelverk eller historie. Det er dermed langt større rom for innovasjon. Man er ute etter en mer eller mindre unik historie i hver generasjon av disse spillene, det fungerer ikke å gi ut Dragon Age 2k10 med små forbedringer, men den samme historien. Det er ikke relevant, historien ER spillet.

 

Det beste eksempelet i en annen sjanger jeg kan sammenligne med er de utallige krigsspillene der ute. Det er opp til flere av disse som har fått en god score, og ser man på dem i grove trekk, er ikke forskjellene spesielt store.

 

Konklusjonen er at man kan ikke dømme sportsspill ut i fra et innovasjonskriterie i like stor grad som i andre spill fordi: Fotball er fotball, men krig har tusen ansikter.

Lenke til kommentar

Men ingen sportspill huskes i ettertid for å være bra spill. Ingen gidder å spille fifa 97 (som forsåvidt var vanvittig mye bedre enn fifa 2k) nå... Man nevner ikke sportspill i samme setning som klassikere og "up and coming classics" som Dragon Age (som også scorte dårligere) enn f.eks. football manager eller NHL 2K10, som til neste år blir erstattet av akkurat det samme spillet med nytt årstall bak tittelen uten å i det hele tatt bringe noe minneverdige moments.

 

Nå må det jo sies at både NHL og managerspillene ER bra spill, men ikke verd 10/10 om ikke utallige stortitler ikke er det.

 

NHL 2k10 må aldri forveksles med NHL 10.

Lenke til kommentar

Det er innovasjon innenfor fifa har selv fifa 2008 prøvde 2010 idag det er en stor forskjell, bare ballen har jo fått en major reality boost over 2 år, online spilling er blitt ekstremt mye bedre gjennomført nå enn i 2008.

 

Som regel ser man kanskje ikke forskjellene etter 1 år men 2 år så kjenner man at ting har forandret seg.

 

Bare se på ifra fifa 2000 til fifa 2010, før så var ballen klistret til en spiller vis du ikke taklet ham, eller han sendte en pasning eller lignende idag er ballen ikke limt fast til spilleren det føles ekstremt mye bedre. Mange av de som utaler seg har nok ikke spilt spillet i den grad at de kan se utvikling, det er alltid noe innovativt om det så ikke er så lett gjennkjenbart hvis man spiller engang her og engang der.

 

BTW: Fifa98 er nok ganske storslagen klassiker husker ennå hvor morro det var med filming og å klippe ned dommern.

 

Forskjell?

2000

http://www.youtube.com/watch?v=UHMBYcLUS-c

2001

http://www.youtube.com/watch?v=6ZurrgzMasA

2002

(hopp til 10 minutter eller noe)

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...