Gå til innhold

Spillidèer


Anbefalte innlegg

Etter at jeg slutte med WoW har jeg hatt mye ledig spilletid til å prøve andre spill. Jeg har vært borti mye av det som anbefales innenfor sjangere som MMORPG, RTS, TBS, FPS og managerspill (tilhører vel kanskje strategisjangeren?), men er stadig på leting etter nye ting. I den forbindelse tenker jeg en del på hva jeg leter etter, hva jeg liker, og også på hva jeg skulle ønske fantes, men som er umulig å finne.

 

Et element ved spill som jeg alltid har likt er karakterutvikling. I RPGs står det veldig sentralt. Man finner det også i en del strategispill, som i Total War serien, i Warcraft III, og etterhvert også i FPS-spill som Modern Warfare. I managerspill er det også et viktig element, der man ikke først og fremst utvikler sin egen "karaktert" men spillerne man har ansvaret for. Da jeg spilte Total War var det å følge utviklingen av familien og generalene som var det mest interessante for meg, i managerspill er det å prøve å utvikle nye verdensstjerner.

 

Som tilsynelatende stort sett alle andre er jeg også veldig glad i krigsspill. Men når jeg spiller spill som Company of Heroes og World in Conflict har jeg inntrykk av at man stort sett kan gi fint faen i hvorvidt en enhet lever eller dør. Man får uansett stadig reinforcements, og enheter som har anskaffet seg erfaring blir gjerne bytta ut fra et oppdrag til det neste. Videre blir det ofte ganske lineært, i det man får ordre om å sikre en bro, sprenge en tank, befri noen omringa stakkars allierte - man blir gitt klare, enkle oppdrag å utføre.

 

Så til min spillidè:

 

Hva om man ikke var den som utførte ordren, men den som gav den? Hva om man hadde ansvaret for å styre krigføringen, ikke utføre den. Hva om man hadde ansvaret for at fleste mulig soldater overlevde, og at man ble belønnet for å sørge for deres "well being" ved at man fikk dem med seg videre. Hva om man styrte et helt lands militære styrker, hadde ansvaret for å gi ordre (som kunne delegeres ned til offiserer om man ikke ville detaljstyre for mye), og for å utdanne og fofremme soldater og offiserer? Et spill der man hadde en "managerrolle" i forhold til militæret.

 

For de av dere som ikke vet hvordan et managerspill fungerer, kan jeg jo prøve å forklare.

 

I et managerspill har man ansvaret for for eksempel et fotballag. Man styrer økonomien, man bestemmer gjerne om fasiliteter som stadion, treningsanlegg, osv skal bygges ut, og man styrer selvfølgelig laget. Laget trenes og det gis ordre. Hver enkelt spiller har et sett med ferdigheter, som man har oversikt over, og spillene har ofte store databaser som inneholder ferdighetene til tusenvis av spillere fra hele verden. Ferdigheter kan være alt fra en spillers styrke, via hans evne til å forutse hva som skal skje på banen, til hans dribbleegenskaper.

 

Dette ferdighetsregisteret tror jeg det kunne vært gøy å fått inn i et krigsspill. Man kunne potensielt hatt oversikt over ferdighetene til hver enkelt soldat. Siden en hær gjerne består av hundre tusenvis av soldater måtte man overlatt en del detaljstyring til underoffiserer. I et slikt spill måtte det vært et godt system for databasebehandling og for delegering av oppgaver. Jeg ser for meg at man skulle kunnet bli gjort oppmerksom på om det ble rekruttert noen spesielt lovende soldater, og at man kunne "shortliste" dem for å følge dem, og at man kunne shortliste spesielle grupperinger/styrker, gjerne elitestyrker, som man kunne fulgt spesielt nøye, men selvfølgelig skulle man kunne følge alle til enhver tid om det var ønskelig.

 

Krigføringen i spillet skulle vært litt mer hektisk enn i Total War, litt mer reell. Spillet skulle vært real-time, ikke turn based. Flere slag skulle pågått samtidig, som i en RL-krig. Dersom man ønsket å ta del i et slag så måtte det blitt gjennom å gi ordre om hva som burde blitt prioritert. Hvis et lag kompani satt gravd ned i fox holes i Belgia skulle man kunnet prøve å redde det ved å sende flystøtte, feks, men man skulle ikke kunnet detaljstyre hver enkelt unit hit og dit på slagmarken. Man skulle kunnet få oversikt over en by hvor det pågikk et slag, litt som i World in Conflict, men da skulle man altså vært den som sa "SECURE THAT BRIDGE", ikke den som styrte hver enkelt enhet i posisjon. Det skulle underoffiserer gjort. AI hadde vært et meget viktig element ved spillet, ellers kunne det nok blitt svært frustrerende.

 

Nå tror jeg jeg har skrevet nok til at dere får et greit bilde av hvordan mitt "drømmespill" hadde vært. Hvis noen har kommentarer eller spørsmål, kom med dem. Og dersom noen andre brenner inne med tanker om et spill som ikke finnes - kom med dem!

 

 

Edit: Jeg har vel ikke skrevet noe særlig om hvordan karakterutviklingsdelen av spillet skulle fungert. Vel, som i et managerspill skulle man som sagt hatt oversikt over ferdighetene til soldatene. Alle soldater skulle starta som rekrutter og blitt sendt til forskjellige treningsfasiliteter. Der skulle de ha utvikla seg på diverse områder. Jeg ser for meg en lang rekke ferdigheter som kunne vært involvert. Fysiske egenskaper som styrke, utholdenhet, fart, akselerasjon, finmotorikk, syn, hørsel, osv. Mentale ting som mot, intelligens, språkferdigheter, tålmodighet og mental utholdenhet. Og militærtekniske ting som presisjon med diverse våpen, ferdigheter med eksplosiver, kjøretekniske ferdigheter med forskjellige kjøretøy, osv, osv. Personlighetstrekk burde man også hatt oversikt over. Etter skolering, og gjennom videre skolering (et godt offisersemne kan bli sendt på krigsskole, feks) og gjennom militær erfaring skulle disse ferdighetene utviklet seg. Etter spesielt utfordrende erfaringer kunne noen soldater knukket sammen (lav mental utholdenhet feks) mens andre kunne ha lært spesielt mye av dem.

Endret av Kohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsom idè, høres absolutt ut som noe som kan bygges videre på. Selv har jeg 2 idèer som i mine øyne er virkelig gode, men jeg stoppes i å lage de av at jeg kun er èn person, og at jeg kun kan modelering og level design.

 

Og du vil sikkert holde idèene for deg selv i håp om en dag å få realisert dem? Selv har jeg ingen peiling på noe som har med spillutvikling å gjøre heldigvis/desverre.

 

Du har jo warhammer 40 000: dawn of war.

RTS med karakterutvikling av en bataljon du styrer.

Har ikke spilt det selv, men mener å si at du ikke får de "store" slagene.

 

Jeg er langt mer glad i realisme enn fantasy, og fra screenshots ser det ikke ut til å være noe i nærheten av det jeg "drømmer" om. Men jeg må teste det nå, og se hvordan den karakterutviklingsdelen er :)

Lenke til kommentar

Akkurat nå er mitt drømmespill Borderlands med en mye dypere historie.

 

Fantastisk sjangerblanding, godt gameplay og fin stemning er allerede lagt i bunnen, det mangler bare det ekstra viktige momentet med en god historie fortalt på en bra måte. Og litt bedre AI.

 

Å fantasere om eget spill har jeg lagt på hylla, jeg kommer aldri til å realisere noe og å sikle over hvor bra nettopp min idè er er nok nytteløst for meg. Dessuten er det ikke sikkert den er så god når den blir satt ut i live.

Lenke til kommentar

Drømmespillet er rett og slett The Elder Scrolls: Tamriel. Det vil si at det er mulig å reise til alle de 9 provinsene i et spill. Black Marsh, Cyrodiil, Elsweyr, Hammerfell, High Rock, Morrowind, Skyrim, Summerset Isle og Valenwood. Det hadde vært konge. Hver provons hadde sine oppdrag og et hovedoppdrag sånn osm det var i Oblivion.

 

Også vil jeg ha remake av Final Fantasy VII og X.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Hmmm... Drømmespillet mitt måtte være et RPG eller evt. et strategispill satt i verdenen jeg skapte til boka (bøkene?) jeg skriver. Design og litt concept art kunne jeg stå for selv, men når det gjelder programering og modelering er jeg for nybegynner å regne. :)

 

Høres forøvrig ut som en god ide du har der Kohan. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

 

Hva om man ikke var den som utførte ordren, men den som gav den? Hva om man hadde ansvaret for å styre krigføringen, ikke utføre den. Hva om man hadde ansvaret for at fleste mulig soldater overlevde, og at man ble belønnet for å sørge for deres "well being" ved at man fikk dem med seg videre. Hva om man styrte et helt lands militære styrker, hadde ansvaret for å gi ordre (som kunne delegeres ned til offiserer om man ikke ville detaljstyre for mye), og for å utdanne og fofremme soldater og offiserer? Et spill der man hadde en "managerrolle" i forhold til militæret.

 

 

så drømmespillet ditt er Majesty?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...