Gå til innhold

Spill i Norge er for dyre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler avstemningen er missvisende. Spill er verken billige eller dyre i Norge, det kommer helt ann på enkelttilfellet. Halo 3: ODST fikk jeg for 300,- som må sies å være veldig billig, og det samme med Arkham Asylum. Det er sjeldent jeg tar meg selv i å bruke mer enn 500,- på en tittel før frakt, rett og slett fordi det er veldig mange alternativer når det gjelder butikker i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Det er akkurat det samme med film og musikk også. Det er for dyrt, så flere tyr til nedlastning, og pga skrur de opp prisene. Hadde nye spill kostet et sted rundt 300, hadde jeg blitt et offer for impulskjøp, og hadde regelrett kjøpt drittspill.Nå har jo moms noe å si for spillene sine priser, såvidt jeg vet. Hadde en dvd kostet rundt 50, og bluray et sted 70-100, hadde jeg ikke lastet ned noen filmer, såsant de ikke var å få tak i i butikken. Musikk er vel hele norge enig i at er helt sinnsykt dyrt i forhold til det man får.

 

Edit: Det er jo store forskjeller mellom de som har fast jobb, og de som er studenter og lever på mor sin lønning som meg.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Syns igrunn ikke spill er for dyre i Norge. Jeg husker fremdeles N64 spill kostet 800 kr, og man en stund ikke fant spill til mindre enn 599. Det er lenge siden jeg har betalt 599 for et spill i Norge. 449-499 er det det pleier å ligge på, det finnes også en god del spill som starter på 599. Men jeg syns norske nettsider som elkjop.no har starta en god trend med å presse prisene nedover. Jeg syns ikke spill er for dyre i Norge, men jeg ser gjerne at de kan bli billigere. Det blir feil å sammenligne spillprisene i Norge kontra hva det koster for oss å kjøpe de i et annet land med lavere lønnsnivå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Føler avstemningen er missvisende. Spill er verken billige eller dyre i Norge, det kommer helt ann på enkelttilfellet. Halo 3: ODST fikk jeg for 300,- som må sies å være veldig billig, og det samme med Arkham Asylum. Det er sjeldent jeg tar meg selv i å bruke mer enn 500,- på en tittel før frakt, rett og slett fordi det er veldig mange alternativer når det gjelder butikker i Norge.

I disagree very badly. Hvis du tar med gjennomsnittprisen på et nytt konsollspill (600), og PC spill (450-500), så finner du ut atHalo som du fikk til 300 har ikke noe som helst å si mot hvor mye spill koster normalt i butikken. At jeg fikk Prince of Persia til 200 kr noen uker etter at det kom ut har heller ikke boe å si. Å telle med sånne enkelttilfeller er tullete.

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning en antatt gjennomsnittspris på 400 kr for et nytt PC-spill og 500 kr for et nytt konsollspill, så vil jeg ikke si at prisen er avskrekkende. Som regel gir spill mange timers underholdning, og med en spilletid på kun 10 timer så vil et dataspill allerede slå en film i underholdningslenge og -verdi med en faktor på 5.

 

Utvikling av moderne, konkurransedyktige dataspill er uhyre kostbart. I motsetning til for 20 år siden, så er det nødvendig med vesentlig ekspertise for å lage noe mer enn et simpelt dataspill. Ser man tilbake på 80- og tidlig 90-tallet så ser det ut til at oppskriften var som følger: Promp ut noe møkk på én eller to uker. Spilltørke betyr at dritten kan selges for 600kr +++++. Det kan ikke ha vært mange som faktisk betalte for dataspill på den tiden.

 

Selv pleier jeg å være på utkikk etter gode spillpriser. Rett før jul, så kjøpte jeg Mirror's Edge (PS3), Fable II (Xbox 360), Halo 3 (Xbox 360) og Gears of War 2 (Xbox 360) for hhv. 135, 209, 219 og 179 kr. På et tilbud så kjøpte jeg en Civilization 4-samlepakke til 89kr. På flere nettbutikker som Dustin og cdon så selges rykende ferske titler til 299kr. Hvordan det er mulig å utvikle dataspill og selge spill til en så lav pris - og samtidig få nok overskudd til å utvide driften etter at butikk, utgiver og transportledd har tatt sin andel - er for meg uforståelig. Gode utviklingsverktøy og etablerte, standardiserte API'er tatt i betrakning.

Lenke til kommentar

*snip*

Halo 3: ODST kostet $60 i statene når det kom ut, det samme som etthvert annet spill. Når det "automatisk" blir 600,- her i til lands, så er 300,- for samme spill en veldig god pris.

 

Hvis en skal begynne å regne med alle fordelene som ligger i prisen når en handler i Norge, så er det plutselig veldig mye billigere for oss skulle noe skje med produktet. Jeg har ikke betalt fullpris (600,-) for et spill, nytt eller ikke, siden sist jeg handlet i en fysisk butikk (Gamestop/Assassin's Creed 2), og jeg gjorde det ikke ofte før det heller.

Lenke til kommentar

Det er jo også slik at spill oppleves som dyrt i forhold til mye annet. Og derfor reagerer nok noen på prisen, inklusive meg. Jeg har nesten slutta å kjøpe 600 kroners-spill fordi jeg svært sjeldent føler spillet er verdt dette beløpet (600 kroner for et dårlig spill er sure penger). Og da er jeg i begynnelsen av diskusjonen igjen - er 600 kroner for mye for et spill?

Lenke til kommentar

Koster ikke noe mer i andre land bare føles slik fordi man surrer rundt på lav pris nettsteder som play.com.

 

Men prisene tar jo år og dag før de detter i pris så akkurat MGS4 for 549 på expert :S Jøss spilllet er verdt prisen hadde det ikke vært for at det sikkert er 2 år siden det kom ut.

Lenke til kommentar

Synes ikke spill er for dyre alt tatt i betraktning, men som andre her nevner: det tar alt for lang tid før de synker nevneverdig i pris. Føler også jeg må nevne at det som oftest ikke skal mye leting til før man finner de nyeste spillene til 499,-, som forøvrig er smertegrensen for hvor mye jeg er villig til å betale for et spill. Skjønner at spill blir en dyr affære for de som kjøper alt på launch og alltid er oppdatert. For min egen del har jeg ikke tid til å spille alle godspillene når de kommer ut, så bestiller det meste fra play.com når det kommer under den magiske 200-kronersgrensa. Eneste spillene jeg føler jeg "må" ha på launch, er den årlige utgaven av FIFA/PES.

Lenke til kommentar

500kr er kanskje en "stor" éngangskostnad, men folk er jo villige til å bruke 20 kr, selge sjelen og livnære en kreftsvulst for å benytte seg av mer eller mindre søplete SMS-tjenester. Folk er villige til å betale hvis produktet oppleves som "billig", men jeg vet at jeg hvertfall *ikke* ønsker en situasjon der man har masse mikroutgifter for å spille et spill.

 

I dag betaler man også 100kr for en kinobillett ekskludert eventuell utlegg for transport, mat osv. Er ikke det dyrt?

 

Forbrukere kan i dette tilfellet stemme med lommeboken. Jeg pleier sjelden å kjøpe spill over disk; Hvis jeg gjør det, så er det et impulskjøp eller fordi prisen oppleves som lav. Det er sjelden dette er en "optimal" beslutning. Likevel så er det kun på den måten spillbutikkene kan overleve. Av samme grunn så vil det ikke være overraskende hvis slike butikker forsvinner i løpet av de neste tiårene: Det er for lite penger i å selge (nye) spill, bruktmarkedet for PC-spill er ikke-eksisterende takket være "aktiveringer" og presset fra nettdistributørene blir for stort - selv om utgiverene prøver å unngå å konkurrere med de tradisjonelle spillbutikkene.

Lenke til kommentar

En tur for meg på byen og bar kommer vel godt over 600kr og det er for mye penger når mangen gjør dette hver eneste helg :)

Glemte og mat/røykepenger da blir det fort 1000kr på en helg

Min Danmarktur var billigere en tur med tog 20 min en vei og det uten mat/alkohol/smårøyking...

 

Glad jeg er såpass flink med å spare så spillene for meg blir ikke dyrt. Og pluss når man betaler 499kr eller mer for et spill så har man underholdning i flere flere timer ;). Klarte å spare 13000kr til spill til dette året og tror jammen det holder...

 

Sånn ser ihvertfall jeg på det at spillene i Norge er ikke så dyre så man tror.

Har brukt en del tilbud på Gamestop både i år og i fjor, forhåndsbestilte UC2 og Ratchet så tilsammen betalte jeg 330kr for dem 2 spillene :p

 

Gjorde nå det samme med Mass Effect 2 og Splinter Cell Conviction da betalte jeg ca 310kr for dem 2, bare å se sånne tilbud så sparer man flere hundre kroner ;)

Endret av Fanboyen
Lenke til kommentar

Jeg synes at prisene på spill som blir solgt i Norge er rimelige jeg. 400kr eller 500kr er en helt akseptabel pris for helt nye spill. Dersom man ikke ønsker å kjøpe spillet til den prisen så er det bare å vente et par måneder. Jeg har ikke betalt "full pris" for et spill siden 2008. Eventuelt kan man gjøre som Fanboyen: benytte seg Gamestops kampanjer. Det har iallefall jeg gjort.

Lenke til kommentar

400-500 kr for eit nytt spel er greit nok, det som irriterar meg med norske butikkar (webshops inkludert) er at det tar år og dag før prisen i heile tatt går ned. Eller, enda verre, den er kanskje 400-450 veka ved release og så går den opp til 599 veka etter og ligg gjerne sånn i fleire månadar.

Lenke til kommentar

400-500 kr for eit nytt spel er greit nok, det som irriterar meg med norske butikkar (webshops inkludert) er at det tar år og dag før prisen i heile tatt går ned. Eller, enda verre, den er kanskje 400-450 veka ved release og så går den opp til 599 veka etter og ligg gjerne sånn i fleire månadar.

 

Dette er vel det eneste jeg føler er for dårlig i spill-markedet i Norge.

Sider som Play.com er utrolig flinke på å presse prisen på spill ned relativt kjapt, og er ikke redde for å selge spill som selger til spottpris.

 

Avstemningen i denne tråden er alt for svart/hvit, det er flere faktorer man må spørre seg selv om før man faktisk tar et standpunkt til dette føler jeg:

 

 

1:

Hvordan er prisen i forhold til hva vi tjener prosentmessig?

 

Dette er det samme problemet vi opplever i bl.a. drivstoff-debatten.

Folk tenker kun tall, uten å tenke prosenter.

Mange er raske med å trekke frem f.eks U.S.A. som et eksempel på billig drivstoff, men hva er gjennomsnittslønna for middelklassene/de mindre heldige?

Myere lavere enn det vi tjener i Norge.

 

2:

Hva får vi for prisen?

 

Antall timer i forhold til film o.l. er allerede diskutert, men vi nordmenn har også en veldig god kunde-lov som beskytter oss forbrukere på nesten samtlige felt.

Vi har også Gamestop sine tilbud som lar oss bytte inn spill vi ikke liker mot andre (dette er en ordning jeg selv ikke benytter, men den kan være veldig lønnsom for f.eks studenter som vil ha med seg så mange spill som mulig).

 

 

3:

Nesten samtlige hustander har tilgang til internett:

 

Vi har en handlefrihet som er ufattelig stor her i Norge som faktisk ikke alle land (som f.eks Kina) har tilgang til, og internasjonale web-butikker, og sider som CDON.com og Elkjop har ofte gode tilbud på spill og enda bedre utsalgspriser.

Det ER mulig å måtte betale mindre enn 599 kroner for samtlige av spillene sine, det er bare å bruke litt sunt vett og være tålmodig.

Lenke til kommentar

spill er ikke så dyre med tanke på hvor mange timer underholdning du får. f.eks en tur på byen koster fort 500-1000 og det er 3 timer på byen. et spill kan vare fra 10-uendelige timer. og foresten for de som ikke liker frakt. CDON koster det bare 29 kr frakt

Lenke til kommentar

Det er akkurat det samme med film og musikk også. Det er for dyrt.

 

Dette er helt subjektivt, selv synes jeg ikke at max 199kr er mye for noe som kan vare et helt liv bare man gidder å ta vare på det.

 

, en dvd kostet rundt 50, og bluray et sted 70-100, hadde jeg ikke lastet ned noen filmer, såsant de ikke var å få tak i i butikken. Musikk er vel hele norge enig i at er helt sinnsykt dyrt i forhold til det man får.

 

50 kroner for en ny DvD er idioti, med tanke på at butikkene vil da gå i minus og ikke tjene noe på salget.

Deretter vil butikkene forsvinne, og bredden i mulighetene til å skaffe seg billige spill og filmer vil fordunste.

 

Du mener musikk er dyrt?

Vi snakker her om max 10 kroner for en sang, og med tanke på hva det innebærer å produsere og gi ut et album så er dette billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...