Gå til innhold

Innføring i regler om hvem, hvilke, hva og hvordan.


Snorre

Anbefalte innlegg

Har dessverre merket meg en bekymringsverdig økning av ungdommer som stokker om på disse ordene. Tenkte derfor å skrive en veldig kortfattet og kjapp innføring i bruken av disse ordene.

 

Hvem er et spørreord som brukes i sammenfatning med personer. For eksempel i spørresetninger der man spør hvem som har gjort noe, hvem noen er etc. Hvem skal aldri brukes om objekter. Et skjermkort er ikke en person og skal følgelig ikke betegnes med hvem. Man skal ikke si "Hvem skjermkort er best?". Det heter "Hvilket skjermkort er best?". Et dyr er heller ikke en person og skal ikke betegnes med hvem. Hvem skal kun brukes om mennesker!

 

Hvilke/hvilken/hvilket brukes i spørresetninger for å henvise til et objekt eller en type person. For eksempel, "Hvilken bærbar mener dere er best?" eller "Husker du hvilket klasserom det var vi skulle til?". Man kan også henvise til type personer, som for eksempel "Hvilken politiker var det som døde i 88?" eller "Hvilket familiemedlem liker du best?".

 

Hvordan er et begrep som brukes for å beskrive en handling. Altså hvordan noe har skjedd, blitt gjort etc. For eksempel, "Hvordan klarte han det?", "Hvordan man står på ski kommer an på hva slags ski man har.". Hvordan må ikke forveksles med hvilken. Hvordan skal ikke brukes mot objekter. Man skal for eksempel ikke si "Hvordan TV er best?".

 

Hva er et ord som brukes for å konstruere spørresetninger. For eksempel, "Hva har du gjort idag?" eller "Hva mente han med det?". I likhet med hvordan må dette ordet ikke forveksles med hvilken.

 

Det var egentlig det jeg hadde å si om saken. Håper de som tidligere ikke var sikker på bruken av disse ordene har en litt bedre forståelse av dem nå. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Liker dette emnet *trykker på liker knappen som ikke er her*, og hvilke du skrev det! Har sett endel her på forumet (hvordan skal jeg ikke si). Uansett så er det flott og håper flere tar hvem du har skrevet til seg!

 

 

Liker dette emnet *trykker på liker knappen som ikke er her*, og hvordan du skrev det! Har sett endel her på forumet (hvem skal jeg ikke si). Uansett så er det flott og håper flere tar hva du har skrevet til seg! ;)

 

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De verste skrive- og talefeilene jeg vet om er:

 

"Dems".

Hun i stedet for henne. "Jeg ga den til hun".

Orddelingsfeil. Ikke ord delings feil. Ikke by guttens grave maskin. Byguttens gravemaskin.

H-ord-feilene som beskrives i denne tråden.

Sterke verb som bøyes feil. "Brente" og "bærte" feks. Det heter "brant" og "bar". Er også noen eksempler den andre veien. "Spøy" i stedet for "spydde", for eksempel.

 

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig for folk å snakke/skrive norsk.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Og/å - dette er noe som virkelig irriterer.

Ord delings feil.

 

@erik:

Engelske "epic" -> norsk: legendarisk

Episk -> en diktform (fortellende heltedikning eller noe sånt?)

 

Tja, dette irriterer ikke spesielt mye, da episk på norsk ikke blir brukt så veldig mye i utgangspunktet. I tillegg er den norske betydningen er så smal at det ikke er noe problem å ta misbrukerens mente betydning ut i fra sammenhengen uansett.

 

Det er verre når folk bruker norske ord feil, slik som "forfordele".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...