Gå til innhold

Oppbrukt standard skytevåpen i spill


Anbefalte innlegg

I går rundet jeg Uncharted og i den forbindelse kom jeg til å tenkte på våpnene i spillet. Spesielt et våpen er en gjenganger i skytespill, nemlig M4/M16 og lignende modeller. Altfor mange skytespill bruker dette våpenet. Personlig er det et av mine favorittvåpen, men det begynner å bli litt kjedelig å se det på nærmest alle spill.

 

Jeg forstår at noen skytespill må være autentiske, men det skulle vært litt mer bruk av andre våpentyper også. Hvor blir det av de andre minst like spennende våpen. Som blant annet P90 eller Steyr AUG? I da nevnte spill Uncharted er det også en AK47. Altså et våpen i samme klasse, hvilket gjør en M4 litt bortkastet. Ja, den er sterkere i spillet, men har akkurat samme bruksområde. Syns utviklere burde utvide standarden mer.

 

Hva syns dere?

 

M4 Carbine

M4-Transparent.png

 

 

FN P90

800px-FN-P90.JPG

 

Steyr AUG.

AUG_A1_508mm_04.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går vel mye på hva som faktisk er utbredt i det virkelige liv. MP5 er et mer populært våpen enn P90, Colt M16 er et mer populært våpen enn Diemaco C8 og AK47 er et mer populært våpen enn Steyr AUG. Man vil gjerne relatere til det som skjer i spillet (noe som er grunnen til at det kriblet ekstra i tissen min da jeg fant AG3 i Battlefield 2 og Call of Duty 4), og det er nok få amerikanere som har et forhold til de mer obskure angrepsriflene.

 

Når det er sagt så verdsetter jeg alltid kreativitet i våpenvalgene i spill, særlig ID Software synes jeg utmerker seg her, og det de ikke kan erstatte spesifikt er det fint om de kan gjøre opp for med et breddeutvalg. Det er noe for eksempel Call of Duty 4 og tilsynelatende Modern Warfare 2 gjør bra.

Lenke til kommentar

Odess, du vant vel en G3? AG3 er den norske varianten...god, følte meg plutsetlig litt som gunfreak (og nei, jeg kan ikke mye om våpen)

 

Tja, M4/M16 og AK47 er jo blandt de vanligste håndvåpen (i sin klasse) på planeten så at de dukker opp både her og der er vel ikke så mye å reagere på. Kan forresten ikke huske å ha sett steyr aug i så mange spill, P90 har kommet her og der som "top end" SMG, men vil påstå MP5 dokker opp oftere.

 

For min del kan spill bruke hvilke våpen de vil, bare hvert enkelt føles unikt og fungerer på hver sin måte. Realistisk trenger det ikke være for alt i verden, bare at jeg merker forskjell i skyte teknikk osv på våpen.

Lenke til kommentar

Husker GoldenEye på N64 hadde en P90, et spill som forøvrig hadde ganske mange forskjellige våpen hvis ikke jeg husker helt feil. P90en kuttet gjennom Spetznaz soldater som kniv i smør. Perfect Dark hadde vel også et ganske stort utvalg av våpen med forskjellige egenskaper og bruksområder.

Lenke til kommentar
I går rundet jeg Uncharted og i den forbindelse kom jeg til å tenkte på våpnene i spillet. Spesielt et våpen er en gjenganger i skytespill, nemlig M4/M16 og lignende modeller. Altfor mange skytespill bruker dette våpenet. Personlig er det et av mine favorittvåpen, men det begynner å bli litt kjedelig å se det på nærmest alle spill.

 

Jeg forstår at noen skytespill må være autentiske, men det skulle vært litt mer bruk av andre våpentyper også. Hvor blir det av de andre minst like spennende våpen. Som blant annet P90 eller Steyr AUG? I da nevnte spill Uncharted er det også en AK47. Altså et våpen i samme klasse, hvilket gjør en M4 litt bortkastet. Ja, den er sterkere i spillet, men har akkurat samme bruksområde. Syns utviklere burde utvide standarden mer.

 

Hva syns dere?

 

Jeg er tildels ganske enig med deg, men hvis jeg skal bli litt nerd her, må jeg må få legge til at det er en ganske stor forskjell på M4/M16 og AK-47. M4/M16 er 5,56 mm-våpen som på langt nær har den samme gjennomslagskraften som et 7,62 mm-våpen a la for eksempel AK-47 eller G3. Den store skillnaden på disse våpnene er 1) Vekt på våpen og ammunisjon, 2) Durability, det vil si hvor godt de fungerer over tid uten puss, 3) Gjennomslagskraft og potensiell ødeleggelse og 4) Rekyl og lyd.

 

I spillverden er det kun punkt 3 og 4 som det er mulig å gjøre noe med. Dette betyr at AK-47 har en lydmessig skremselseffekt som er langt større enn 5,56 mm-våpen, samtidig som den også har svært stor gjennomslagskraft (kan skyte gjennom trær, plater etc). Man kan derimot bare drite i å skyte med den fra hofta eller mens man løper, for da treffer man ingenting grunnet den store rekylen.

 

I spillutviklingspraksis betyr dette at det går an å skille mellom standard Nato 5,56 mm automatgevær, 7,62 mm automatgevær, maskinpistol (som f.eks. MP5) og maskingevær i måten våpnene oppfører seg på. Man kan også skille dem innad i disse gruppene ved å variere lyden, siktemidler, skuddhastighet og treffbilde. Dette gjøres for eksempel svært godt i Call of Duty IV: Modern Warfare, Battlefield 2 og ikke minst Counter-Strike, men jeg må si at jeg personlig ikke klarer å se hvordan de kan variere så mye ut over dette?

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

Jeg tror Borderlands er noe for de som er generelt lei av genreriske våpen!

 

Husker selv da jeg fikk G3 i Battlefield 2. Var like etter at jeg var ferdig i militæret og følte jeg fikk et bånd med det våpenet i spillet fra første sekund :p

 

Er egentlig lei alle "realistiske" våpenfremstillinger i spill i dag. AK47, Desert Eagle og MP 5 har fått nok spill å boltre seg i.

Lenke til kommentar

Desert Eagle burde ikke finnes i noen spill som prøver å fremstille seg som realistiske. Våpenet blir ikke brukt av annet enn gangstere eller armchair warriors, så det er definitivt overbrukt. :)

 

 

Forøvrig, å ville se Diemaco C7/8 istedet for M16/M4 blir for dumt. De er jo så og si kloner..

 

men ja, flere spill med AUG, P90, SIG 550 og variasjoner, +++ variasjon er en fordel, selv om det er lite som kanskje skiller ett fra ett annet. Husker det var fanmade pakker med våpen til f.eks. de første Rainbow Six spillene. Det var gull.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
For min del kan spill bruke hvilke våpen de vil, bare hvert enkelt føles unikt og fungerer på hver sin måte. Realistisk trenger det ikke være for alt i verden, bare at jeg merker forskjell i skyte teknikk osv på våpen.

Jo, helt klart. Men savner litt bruk av litt mindre kjente våpen også. Mye å velge mellom.

 

Dette gjøres for eksempel svært godt i Call of Duty IV: Modern Warfare, Battlefield 2 og ikke minst Counter-Strike, men jeg må si at jeg personlig ikke klarer å se hvordan de kan variere så mye ut over dette?

Modern Warfare er nok helt klart eneren når det gjelder både utvalg og lyder når det gjelder våpen. En av grunnen til at jeg elsket spillet. Dette er noe av det jeg ønsker mer. Litt mer variasjon og utprøvelse av våpen. Selv om de ikke er populær i seg selv betyr ikke at folk ikke kan like dem. Alt handler om å gjøre det riktig.

 

Finnes mange stilige våpen der ute. Hadde håpet at utviklere kunne legge inn litt mer av disse i sine spill.

Lenke til kommentar

Tror det hovedsaklig er de hardcore FPS-ernesom bryr seg mest om dette, og ikke majoriteten. Jeg er enig i at våpen som M16, M4 og MP5 samt AK-47 blir brukt veldig, veldig mye i spill. Men som regel pleier det å være et OK utvalg av forskjellige våpen, men jeg er også enig i at det blir kjedelig når "hovedvåpnene" er kjente gjengangere.

 

Hva spillutviklerne har i tankene og legger mest vekt på når de skal bestemme hvilke våpen og effekten av disse som skal tas med i et spill, vet jeg ikke. Men det kan jo også tenkes at siden slike våpen er så viden kjente og blir brukt såpass ofte, så er det rett og slett enklere å bare stappe inn et våpen du ikke trenger å bruke mye tid på (uten å vite hva som kreves for å legge inn et mer originalt våpen tho)?

 

Nei, jeg vet rett og slett ikke. Personlig føler jeg ikke det har så fryktelig mye å si, så lenge arsenalet i hvert enkelt spill er varierende. Men det er klart at jeg får en "wow, this is so feckin awesome" følelse når jeg oppdager "nye" våpen i spill. F. eks. digget jeg AK-107 i BF2. Eller så er jo FAMAS, SCAR-L, G36/G36E, HK416N osv. veldig lite brukt imo,

Lenke til kommentar

Ok gutta, men ikke glem at AK47 og G3 ikke er samme sak bare pga de har samme diameter på kula. En ak47 bruker 39 mm lange skudd mens en g3 bruker 51mm skudd og en g3 har en annerledes blanding u kruttet som gir kjappere forbrenning.

 

Dessuten har et 5.56 Nato våpen mye større gjennomslagskraft pga mindre diameter og høyere fart(hvis du har tatt en titt på fysikkens regler),

 

Den siste var til Emmjay.

 

 

Edit: G3 er et mye kraftigere våpen (i Joule) enn AK47.

Endret av Mammakamel v2.0
Lenke til kommentar

NEsten aldri brukt

sa80-l22a1.jpg

 

Nesten aldri brukt, men egentlig merkelig siden alle Britiske styrker bruker den.

 

Eller den israelske Tavor kan jo også brukes.

tavor.jpg

 

Dessuten kan man vel si at det er AR-15 serien som har gått ut på dato siden M16/4 og lignedne våpen egentlig idag går under betegnelsen AR-15.

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Er enig i at det er for lite variasjon. I likhet med mange andre her så elsker jeg å bruke G3 varianter, og om de skal ha en M4/M16 variant så hvorfor ikke bytte til HK416. Ellers så synes jeg godt det kunne vært flere rifler noe aka. den i L4D (men trenger ikke scope, kult å bruke iron sights). Synes egentlig også at full-auto burde straffes hardt ved bruk av kraftige våpen, enkeltskudd er kult (jamfør Val Kilmer med G3 i Heat B))

 

Synes våpen som granatkasteren M79 passer godt inn i Uncharted type spill, "whomp", blir aldri lei det våpenet.

 

Dessuten har et 5.56 Nato våpen mye større gjennomslagskraft pga mindre diameter og høyere fart(hvis du har tatt en titt på fysikkens regler),

 

Edit: G3 er et mye kraftigere våpen (i Joule) enn AK47.

 

Skjul
Er vel en sannhet med modifikasjoner:

 

5.56 x 45mm NT Ball HP

Totally lead free ammunition. Improved penetration compared to ordinary NATO Ball. NATO qualified. Penetrates 3.42 mm steel @ 625 meters.

 

7.62 x 51mm NT Ball HP

Totally lead free ammunition. Improved penetration compared to ordinary NATO Ball. NATO qualified. Penetrates 3.42 mm steel @ 900 meters.

 

Om patronen skrur å splintres når den går inn vil den gjøre utrolig mye mer skade enn om den bare går rett inn uten å skru. En 7.62 er så kraftig at en bør håpe den går inn og ut da den har så stor bevegelsesenergi at om en uelastisk kollisjon intreffer så er en ofte ille ute, grei stopping power for å si det sånn pga massen. Er vel uansett lite tvil om at 5.56 er den mest praktiske med tanke på rekyl å ammunisjonsoppakning, farlig nok er det vel noe som heter.

 

Husker jeg leste om en norsk soldat i Libanon i forsvarets magasin, ble skutt av en 7.62, tror kulen gikk inn et sted i siden eller buken (tror jeg), gikk inn til ryggraden og "svingte" opp langs den og oppover før kulen til slutt gikk ut i den ene armhulen. Sykt, spesielt når man tenker på at soldaten overlevde og ungikk lammelser osv :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...