Gå til innhold

Anmeldelse: Battlefield 1943


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse! Enig i at dette er et morsomt spill, jeg også digger å spille sniper og plaffe ned folk som står nesten på andre siden av øya.. :D Spesielt hvis de er i bevegelse er det veldig moro selv om dette ikke skjer like ofte.

 

En liten kommentar til opplåsingen av Coral Sea: Da Xbox360 nådde 43 millioner var ikke PS3 'et lite stykke bak', de hadde ikke nådd halvveis engang. De har imidlertid høyere score på enkeltspillere da.. :)

 

Jeg lurer på å kjøpe det på PS3 når jeg har fått den siste achievementen på Xboxen.. Må bare huske å bytte kontrolleroppsettet, da skulderknappfunksjonene er byttet om på de to konsollene.

 

Absolutt et kongespill, jeg ville nok ha gitt det 9/10, med en betingelse om at det kommer flere maps. Det gjør det nok også!

Lenke til kommentar

Grafikken og lyden var helt kokko bra ihvertfall på PS3. Har ikke sett noe i nærheten på PC engang før. Effektene når du fløy og så propellen foran deg var helt absurd bra. Og lydene ? whoaw !

Prøvde bare demoen på PS3 men skal ha meg spillet til PC når det kommer. FPS på konsoll er no go for proffe ;)

Lenke til kommentar

Tror jeg er litt skeptisk til reduseringen av antall spillere som DICE har foretatt seg. Og at det er snakk om at det blir det samme til PC er jeg litt skeptisk til. Jeg tror spillet vil miste litt av feelingen som BF2 hadde med at du følte at du virkelig var i krig. 64 mann på et map er ikke akkurat småsaker og jeg tror dette blir den faktoren jeg kommer til å savne mest. Dte at de har kuttet ned classes til bare 3 er jeg ikke så urolig for. Det er greit at DICE tenker på uerfarne spillere som ikke har vært borti slike spill før og at læringskurven til tider kan bli veldig bratt når det er for mange classes å ta hensyn til. Samtidig håper jeg veldig at de kommer til å adde flere classes til spillet, vet ikke helt om jeg liker tanken bak at riflemannen skal være medic slik som i BF:H. Liker det oppsettet de brukte i BF2. Men spillet skal testes også får en se hvor bra det egentlig kan bli. Min erfaring med slike spill i det siste er at det er kjekt i ca 1-2 uker for så å bli døll når en har kommet gjennom læringskurven og nådd de eventuelle målene en har satt seg. Dette problemet fantes ikke når BF1942 og BF2 var nytt og hipt-hopt. Uansett så skal jeg teste spillet med en forhåpning om at det er bra siden Gamer.no gir det 8/10 og flere av leserne gir det 9/10.

 

-Cocho

Lenke til kommentar

Marius, et par ting om anmeldelsen.

 

1. Xbox 360-spillerne låste opp Coral Sea på tirsdag kveld, ikke onsdag. Var ca. 22:30 på kvelden, jeg spilte selv da.

 

2. Du sier at man ikke kan sprenge like mye i 1943 som i Bad Company, men jeg mener det er motsatt. I Bad Company kunne du bare sprenge så-så mange hull i vegger og tak, men huset stod der igjen uansett. I 1943 kan man fjerne hele taket og alle veggene slik at bare "gulvet" står igjen. Det vil jeg si er mer og ikke mindre ødeleggelse. Granatene gjør også mer skade på hus og lignende i 1943 hvis jeg ikke tar helt feil. (Er mulig jeg husker feil på det med granatene).

 

Ellers syns jeg at 1943 er et veldig bra spill med tanke på at det er til XBLA og PS Store og bare koster 100 kroner. :) Enkelt å samarbeide hvis man spiller med venner. Bare å sette opp et "Party" og invitere folk dit for å ha kommunikasjon hele tiden.

Endret av Lygre
Lenke til kommentar

Har også kjøpt spillet og syntes dette var en utrolig flott jubileumsfest med vennene fra 1943. Spillet leverer så til de grader og for prisen av 100kr, er det ingen ting annet enn å si at: Kjøp det! Uten tvil et av de bedre BF spillene, på det klassiske viset og med de klassiske elementene som gir BF følelsen :)

Lenke til kommentar
Samtidig håper jeg veldig at de kommer til å adde flere classes til spillet, vet ikke helt om jeg liker tanken bak at riflemannen skal være medic slik som i BF:H.

 

Konseptet med å gi en av grunnklassene en alternativ/support-rolle i tillegg til den vanlige (Assault/Medic, Machinegunner/Support, Anti-Tank/Engineer, Sniper/Spec Ops) for å redusere det totale antallet klasser fungerte veldig bra i 2142 - men det var kanskje også fordi de lot deg velge hvilken av retningene du ville spesialisere klassene dine i, og sågar muligheten til å låse opp alt for begge retninger om man brukte nok tid.

 

Småskeptisk til det reduserte antallet spillere i 1943 - jeg liker 32v32 - men jeg kommer nok til å gi det et forsøk når det kommer ut på PC.

Lenke til kommentar

12 v 12 er heilt ok mengde til dette spelet synes eg. Tempoet er ganske behagelig, men gir rom for full action alt ettersom kvar man spawner. Kartene er ikkje store nok til så veldig mange fleire spelere, skjønt det kunne lett være 16. Synes faktisk det er vanskeligere å få eit kill i dette spelet kontra COD3, som eg også speler ein del online (og synes er bedre online enn nr 5, småhakking til tross). Til den prisen dei tar er dette eit kupp, casual shooter med andre ord. :)

Lenke til kommentar
Samtidig håper jeg veldig at de kommer til å adde flere classes til spillet, vet ikke helt om jeg liker tanken bak at riflemannen skal være medic slik som i BF:H.

 

Konseptet med å gi en av grunnklassene en alternativ/support-rolle i tillegg til den vanlige (Assault/Medic, Machinegunner/Support, Anti-Tank/Engineer, Sniper/Spec Ops) for å redusere det totale antallet klasser fungerte veldig bra i 2142 - men det var kanskje også fordi de lot deg velge hvilken av retningene du ville spesialisere klassene dine i, og sågar muligheten til å låse opp alt for begge retninger om man brukte nok tid.

 

Småskeptisk til det reduserte antallet spillere i 1943 - jeg liker 32v32 - men jeg kommer nok til å gi det et forsøk når det kommer ut på PC.

 

Kartene er skreddersydd for 24 spillere, og er av den grunn uhyre godt balansert. Ingenting i kartene er tilfeldig, til det punkt hvor det virker som hver eneste lille stein eller ujevnhet i bakken har en tanke bak seg. Når spillerne dropper under 10 på hvert lag, så taper spillet seg godt, og jeg kan tenke meg det samme vil skje hvis man skulle kunne klare å nærme seg for eksempel 16 spillere på hvert lag.

 

Balansen er altså hårfin, og mye av dette har nok også å gjøre med at DICE bare har trengt å fokusere på 3 kart (med unntak av Coral Sea, som visstnok var en ettertanke) istedenfor 12, og har av den grunn fått mer tid til å balansere og tweake hvert kart. Jeg vil faktisk nesten si at disse kartene er noen av de beste jeg har vært borte i når det kommer til onlinespill, de fører deg hele tiden til der tingene skjer og det er liten til ingen unødvendig dødtid - akkurat som kart til slike spill skal gjøre.

 

Ved å introdusere flere spillere, så vil nok denne balansen, som sagt, bli ødelagt og spillet blir et enormt clusterfuck av spillere som løper i alle retninger og du som spiller vil nok blie veldig vant til respawn-skjermen. Jeg tviler ikke et sekund på at moddere allikevel vil skaffe oss muligheten til å spille med flere spillere, men de fleste vil nok da ganske fort finne ut at 24 spillere er måten å spille spillet på.

 

Når det kommer til klasser, så fungerer de veldig bra, speiselt siden man har evig med ammunisjon, og man generer liv automatisk. Jeg vet mange sikkert har litt skeptisk innstilling om dette, meg inkludert, men det viser seg at det fungerer utrolig bra. Iom. at man da ikke trenger support-klasser, så er de tre klassene (som rett og slett tilsvarer muligheten til å kunne skape skade på kort, middel eller lang avstand) i mine øyne de beste, mest fokuserte og balanserte jeg har vært borte i når det kommer til et Battlefield-spill.

Endret av Hawko
Lenke til kommentar

Enig med deg når det kommer til balansen på de forskjellige kartene. Jeg har nå spilt dette i over 10 timer ifølge battlefield1943.com og jeg er enda ikke lei av kartene til tross for at det bare er tre stykker. Om jeg er like glad i alle delene av de tre kartene er en annen sak, men det avhenger av hvilken klasse jeg spiller som. En infantryman har ikke noe å gjøre i åpent terreng og en sniper har ikke noe å gjøre i et bebygget område, og dermed føles kartene dynamiske og levende. Man er nødt til å tilpasse seg hvilke deler av kartene man kjemper på og det er alltid action om du søker etter det, men det er også alltid roligere partier om du er ute etter det.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat slik. Det virker som at DICE med 1943 og begrensingene som fulgte med et download only-spill har tvunget dem til å operere bort mange av de ubrukelige aspektene som kun var der for å skape en ekstra setning med features og fått dem til å tenke langs en mer minimalistisk "less is more"-linje enn de har gjort før. Utrolig nok har dette (i mine øyne) ført til muligens en av de beste titlene i serien. Håper de tar noe lærdom fra '43 og implementerer i fremtidige spill, da først og fremst Bad Company 2, men også Battlefield 3.

 

Og dette med tilpassing er så sant som det kan bli, men spillet straffer en allikevel aldri for å velge "feil" klasse. Er man for eksempel Sniper og spawner i en kampsone (nærkamp, hvor sniperen en sårbar) så er det kanskje bare en 10 - 15 sekunders løpetur før man er langt nok unna til å få brukt kikkertrifla like effektivt og dødelig som en Infantryman på 2 - 3 meters avstand. Igjen, dette er gjort mulig fordi spillet er såpass balansert og kartene er så godt implementert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...