Gå til innhold

Hva skal til for å lage et perfekt MMORPG?


Anbefalte innlegg

Vi er inne i en tid der MMO flyr høyt med World of Warcraft i spissen. Det er veldig mange MMO i utvikling og mange av disse lover "gull og grønne skoger", men hva skal til for å lage det perfekte MMO?

 

Jeg vil at alle skal skal poste hva som skal til for at et MMO blir perfekt for deg. List da gjerne opp 3 eller mer features samt litt mer generelle ting angående spillet, som for eksempel om spillet skal være Fantasy eller Sci-fi, om det skal ha fokus på realisme eller stil osv. Kom gjerne med enksempler fra andre spill (trenger ikke være MMO).

 

Noen enkle regler for posting:

- Dette er personlig meninger, det er lov å kommentere og diskutere noens meninger så lenge det er konstuktivt, men unngå unødvendige innlegg angående andres meninger. Respekter andres meninger.

- Prøv å vær litt detaljerte hvis du har noen spesielle features.

- Nevn om du vil ha Theme Park eller Sandbox type MMO.

 

Hvis folk lister opp features de mener er viktige så vil jeg lage en liste over hvilke features som er godt likt blandt oss på gamer.no.

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig vanskelig spørsmål...men jeg tror spill som fks Lord of the Rings Online,Everquest 2 og World of Warcraft er blitt ut datert.

 

Spill som Guildwars dog det ikke er et fullblods mmorpg spill var vel noen av dem første spillene som fokuserte mer på skill en å samle items.

 

Funcom med Age of Conan sendte mmorpg sjangeren minst 10år frem i tid og er nok hvordan fremtidens mmorpg spill kommer til å bli mer eller mindre som.

 

Det kommende The Secret World tar nå skrittet videre med ingen levels ingen restriksjoner på klasser osv og gir oss en frihet som så mange har ønsket.

 

Et perfekt mmorpg spill er et spill med alle ideene til The Secret World i seg vil nå jeg si, frihet til å være hvem du vil og gjøre "nesten" hva du vil.

 

Ser ut som mmorpg sjangeren er påvei fra den nerdete pc brukeren som skryter på seg å ha spilt i 15 timer for å levle opp og skaffe seg noen epics. Til et mer voksent publikum hvor alle kan delta og ha det morro...fremtiden er lys for mmorpg spillere.

 

Og at flere mmorpg spill nå er på vei til konsoller er et stort skritt i riktig rettning, pc er et utrolig ut datert medium å spille på idag og ikke minst det dyreste...

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Jeg mener det som er undervurdert i nyere mmorpg spill er det som fantes i gamle EverQuest og som hadde en del fokus på innbyrdes motsetninger i spillet: Du måtte jobbe deg opp i ett område (factions) for å kunne gjøre bedre quests og få mer storyline om det området.

 

I nyere spill mener jeg dette har blitt sterkt, sterkt nedprioritert.

 

For meg er det fokuset på RPG i MMORPG som er viktigst. Jeg syntes man trenger en verden hvor man kan lage personer som er reelt forskjellige fra andre. For eksempel, i en moderne setting, så har man ikke tilgang til å gjøre quests / storylines for politiet for eksempel, hvis du ikke enten har en bakgrunn som tilsier at du skal ha kontakter, eller har jobbet deg opp i "han kan vi stole på" boksen først, ved å hjelpe dem med andre mindre saker. Samme, men med motsatt fortegn, for mafiaen for eksempel. I en fantasy verden, så er hele plotlines borte hvis du er en alv - fordi de er hatet av dverger, osv.

 

Jeg syntes mye av det som etterhvert har gått mer og mer feil i mmorpgs, er at når du kommer høyere opp i nivå, er det mindre og mindre forskjell mellom klassene. Alle gjør det samme. Alle blir oppfattet på samme måte av NPC. Utstyr og våpen som er "det beste" finnes ofte samme sted for alle klasser, og du får det ved å gjøre de samme tingene. Foretrukket for min del vel ville være ett system hvor man heller må innom de vanskeligste områdene (gjerne med mange personer) for å skaffe de tingene du trengte, men hvor storylinen heller var litt mer unik. Og hvor, som sagt, enkelte storylines og bakgrunnsinformasjon ikke er tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

Et spill der du blir belønnet for å spille mye og være god. Orker ikke carebear spill som gir deg alt uansett hvor mye du spiller. Det blir som om en som nettopp har begynt med et instrument, knuser en som har spilt i 20år ;)

 

Darkfall er et nytt spill som har utrolig godt potensiale.. mye bugs or tullball enda, men gi det litt til å det kommer til å bli ganske så nært perfekt :) Det har ingen klasser og er skillbassert. Du kan drepe allierte og du kan heale fiender.. du kan bygge byer og skip osv osv. Man kan med andre ord være hva man vil og gjøre hva man vil.

 

Men egentlig syns jeg denne tråden er litt teit... Du kunne jo like godt ha laget en tråd om hvilken kake som er best, du får uansett en million med forskjellige meninger og alrdi noen enighet :p

Endret av NerdRage
Lenke til kommentar
Det kommende The Secret World tar nå skrittet videre med ingen levels ingen restriksjoner på klasser osv og gir oss en frihet som så mange har ønsket.

 

Er ikke dette ganske likt Darkfall? Ingen levels, ingen klasser osv..

 

Stemmer det, Darkfall har samme prinsipp. Ikke fått testet det spillet enda... :unsure:

Lenke til kommentar

humm litt som Age of Conan, der du bestemmer korleis sverdet skal gå og kor du skal blokere, og den må ha litt god grafikk men kan skru ned grafikken drit mykje så "gamle" pcer kan spille det, og kan slå av features, som blod og kappe av heuder, så du ikkje trenger å vere å gammal får å spille, det må og vere mykje å gjere, mange quests foreksempel, men det må vere på konsoll og. det må vere ein stor "verden" med mange monster og motstanderer, og vere i middelalderen og, og litt som assasins creed der du kan hoppe på tak og sånt, og litt som fable2 der du kan kjøpe alle bygningene du ser men max 1 hus of 2 butikker per pers, og du kan og kjøpe hus og bygninger av andre, det burde ikkje vere så veldig lett å komme opp i level men ikkje får vanskeleg heller, det burde vere relativt lett å få penger men ikkje for lett, det burde vere kjekt å spele som at vist du kjeder deg så kan du berre slå på xboxen, psen eller pcen å spille i timevis. det burde vere gratis å spille men koste litt å kjøpe det, når du spiller på xboxen så må du jo betale får xbox live, men når du har dette spillet kan du spille det gratis på xbox live. det burde vere MANGE levler og mange kule våpen og rusninger. det burde vere PvP og PvE som du kan velge, men du slepper å måtte lage ein ny figur når du skal spille PvP som på runescape(spiller det ikkje det er berre eit døme) det burde vere fleire levler du kan trene fordi dei fleste MMO har berre ein level som er combat levlen, men mange fleire. vell det var vell alt eg kjem på no:P

Lenke til kommentar

ting som jeg bestandig har håpet på i mmorpg :)

 

- Ingen level, xp eller "klasser"

- ser du ett sverd (fantasy) eller en pistol. plukk den opp og skyt. gjerne full fps style ala call of duty

- fullt fungerende økonomi. vil du være handels mann? gjerne det. Drive handels kompani mot vest india? være våpen levrandør til hæren?

- vekk med normal "loot". Bare ting som kunne vært på fienden. F.eks en kriger skal kun ha våpen, skjold og rustning. kan ha noen småpenger.

- og viktigs av alt. vekk med "spawns" når du har drept noen. så er dem død. (fiender altså).

f.eks det er slagmark. Fienden dukker ikke plutselig opp. de angriper i en hel haug, gjerne noen tusen av gangen som i historiske slag.

- liker historie veldig godt i spill. synes lotro gjør det best i nåværende mmorpg.

- og ingen tønner med stash. hvor normalt var det i middelalderen att hver enste tønna hadde noen småpenger i seg??

- samme med dyr i skauen osv. ok vist du er på en savanne med noen hundre dyr som beiter. Du kan skyte dem med pil og bue. er det rovdyr kan hele flokken gå til angrep. men som oftest er det hjort, rein osv. resten av skokken stikker.

(de angriper i hvertfall ikke deg. men som sagt det kommer ann på dyret)

. Og ingen helse/mana osv. Med andre ord. får du en pil/skudd i hodet som går igjennom hjelmen. så er du død.

Men blir armen skadet så er den ikke så rask osv.

- ingen respawn. Kan løses med att du sender alt utstyret i arv til neste generasjon. så en viktig ting må være og ha sønner/døtre og gjerne en kone/mann (annen spiller eller npc)

- fantasy sjanger er greit med magi osv. men ikke med en mana strek som teller ned. kanskje runer eller lign.

- du blir god i det du trener i. men ikke ala oblivion. du må faktisk være i ekte kamp . treningskamper i viking landsby , "guild" eller armeen du er i.

- knall god grafikk. så du virkelig tror du er dær. crysis x10 :) (kanskje noen år i fremtiden)

-mest mulig historisk korrekt vist det velges en sånn vinkling på spillet. Ønsker spesielt viking spill med erobringer av verden. eller romer tiden. eller være en fotsoldat i Alexander den stores hær. Eller en soldat i 1/2 verdens krig. Eller en soldat i victoria tiden (det kunne vært ekstremt tøft. mend musketeer og sverd. pirat skip. Hær slåssing i europa, opprettelse av kolonier rundt i verden osv)

- og ikke minst. server som virkelig takler det som mmorpg skal være. tusenvis på tusenvis av spillere i samme "verden" kun en verden som takler minst 200-300 tusen spillere. samtidlig. kan være litt instanced som guild wars, men mesteparten i en fri åpen giagantisk verden. gjerne en sånn 2-3 tusen byer, åpne landskaper osv.

Endret av petrus
Lenke til kommentar

Det første som trengs er "uendelig" med content.

 

Theme: Kolonisering, enten i form av space, den nye verden eller den ville vesten. Wild vest på en fjern planet(eller fler) med ruiner fra en glemt sivilisation(selvsagt infisert med aliens) hadde vel vært det ideele. Bland inn gruvedrift, spillerkontrollerte byer og områder, ulike politiske system, fame factor, dannelse av små nasjoner på sikt.

 

Litt sånn som EVE 0.0. Bare at PvP skal gå ut på kamp og ikke venting :p

Lenke til kommentar

Gidder ikke skrive direkte features, men noen fiktive brukerhistorier som hadde vært fra mitt perfekte MMO. Det er forøvrig ingen xp og predefinerte klasser, bare skillpoeng som Ultima Online.

 

1. En person spiller som handelsmann, og ønsker frakte noe av verdi fra en by som har nok av denne varen, som forøvrig er samlet av spillere som holder til rundt denne byen. Spilleren i en annen by har mangel på denne varen, og denne må fraktes over. Det er ikkeno mail-system eller "teleport" så for vanlige spillere å hente denne varen selv er altfor mye jobb. Handelsmannen ønsker da å frakte mengder av denne varen til denne byen med en vogn eller lignenden.

 

En del spillere har valgt den enkle veien ut, og spiller som tyver. For å få disse varene trygt fra A til B må handelsmannen leie leiesoldater som OGSÅ er andre spillere. Det er en lang og farefull ferd, men om de kommer til byen er belønningen stor for alle de involverte.

 

Dette kan sees på som en dynamisk "instance" som ikke er predefinert av spillet med faste gjøremål.

 

2. Spillet har full PVP, men dreper du flere spillere blir du markert som "player killer". Dreper du en player killer blir du ikke player killer selv, men får en reward. En reward vil kunne settes av andre players, samt automatisk av spillet. Det vil da dannes spillere som spiller bounty hunters. Siden disse jaktes på vil de søke tilflukt sammen med andre player killers og det vil være egne outlaw byer der disse holder til siden det er livsfarlig for disse å befinne seg i siviliserte byer. Det vil ikke være noe negativt å være en player killer, du spiller rett og slett spillet på en annen måte. Som en lovløs rebell i ødemarken som gjør den til et farlig sted å ferdes.

 

Det er selvfølgelig mye mer jeg ønsker, men dette viser litt av den dynamikken jeg mener må til for å lage det perfekte MMO.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har posta ein her, men vill sette in eit anna forslag.

 

spillet fåregår i notid, du har ingen leveler, untatt din job status, ja du hørte rett, job status, du er ein person, du går rund men andre folk(spillere) litt som gta, du tar opp ein avis, leiter etter job, hus, bil, etc. du kan velge mellom 1.p eller 3.p. du har enormt det plass, ala sandkasse-spill. god grafikk, men du kan foreksempel spille på ein 6 år gammal pc ved å skru ned grafikken foreksempel, det er ingen "oppdrag" men du jobber for å skaffe penger så du kan leve, du kan skaffe deg dame såklart, skaffe unger og skape ein familie. den personen du er kan dø av alder, men då burde du ha ein etterkommer som du kan "ta over" når du dør. kan seie det blir litt som "The Sims". du kan og gå inn i andre servere med anna tidsone. men når du skal avslutte spillet er det ikkje berre å trykke på pause>>save>>quit, men du må komme deg til huset ditt eller eit hotel og sove/save og quite, litt som gta... du kan gjere alt du kan i virkelegheiten og alt er online, men vist du ikkje har internett, eller internetten er nede, kan du spille offline, men då er alt borsett frå deg CPU styrt. når du jobber så søker du jobb hos ein anna spiller, vist du spiller online. du kan ikkje ta online profilen din og bruke den offline. det fins ingen buggs, cheats etc. det skal ikkje gå an å hacke spillet, som er ganske irriternde. det er og PvP så du kan drepe andre spillere, men du blir jakta på av politiet som er andre spillere. vist du liker action er dette spillet får deg, du kan vere støntmann soldat racer, morder, you name it! vist du like bussnies er dette spillet får deg, du kan jobbe som mafia, handelsmann you name it! liker du eit stille spill som ungene dine kan spille, har du det her, du kan jobbe på tivoli, lage bamser, jobbe i barnehager, skule, at muli! vist du har ein kompis som vill spille kan du og kona di lage ein unge som han kan vere. alle spillerene må vente på at ein unge bli lagd som dei kan vere.

Endret av .*'Eirik'*.
Lenke til kommentar

jeg syntes det er alt for mange av disse spilla som har en middelalrderstil over seg, jeg liker framtidsspill ala anarchy online.. men synes dette har litt for mange begrensninger oxo, sller mest vil jeg farte rundt i en galakse og lande på et stort anntall planeter og raide/gjøre mishes osv, i tillegg skal det selfølgelig være et stort gameplay i selve galaksen..

 

og nei.. jeg liker ikke eve online :)

Lenke til kommentar
jeg syntes det er alt for mange av disse spilla som har en middelalrderstil over seg, jeg liker framtidsspill ala anarchy online.. men synes dette har litt for mange begrensninger oxo, sller mest vil jeg farte rundt i en galakse og lande på et stort anntall planeter og raide/gjøre mishes osv, i tillegg skal det selfølgelig være et stort gameplay i selve galaksen..

 

og nei.. jeg liker ikke eve online :)

 

Høres ut som om Star Wars The Old Republic er no' for deg :D (Kommer neste år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...