Gå til innhold

Hvilken spillutvikler betyr mest for deg? - Superultragigamegal33tphinale


Laget bra spill, eller er rett og slett flinke generelt?  

  1. 1. You decide

    • Valve (Half Life, Portal, Left 4 Dead, Team Fortress)
      109
    • Blizzard (Warcraft, Starcraft, Diablo)
      80


Anbefalte innlegg

For the record, Westwood har nok gjort mer med RTS sjangeren enn Blizzard har.

 

Det er mulig at Blizzard ikke har gjort så mye for RTS-sjangeren, men husk at de så godt som oppfant MMO-sjangeren ;) Vil nesten påstå at det er det spillet som har gjort størst innflytelse innenfor sin sjanger noensinne.

AHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAahah

 

 

 

 

Nei.

 

 

På en annen side så stemte jeg Valve, "avant garden" innen mainstream FPS, hvor de har progressive skytere som L4D. De drar inn nye elementer inn i spill uten at det nødvendigvis alene endrer hele sjangeren alene, men alle disse små og store tekniske løsningene har de til sammen skapt seg en fordel innen FPS. (snakker om smarte løsninger som AI direktor, ansiktsanimasjoner, HDR og mange flere )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For the record, Westwood har nok gjort mer med RTS sjangeren enn Blizzard har.

 

Det er mulig at Blizzard ikke har gjort så mye for RTS-sjangeren, men husk at de så godt som oppfant MMO-sjangeren ;) Vil nesten påstå at det er det spillet som har gjort størst innflytelse innenfor sin sjanger noensinne.

AHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAahah

 

 

 

 

Nei.

 

Jo.

 

Jeg sier ikke at Blizzard skapte MMO-sjangeren. Men det er de som gjorde den populær. WoW holder oppskriften for de aller fleste MMO's disse dager, det er få unntak (i forhold til totalt antall). Hadde det ikke vært for WoW hadde ikke MMO-sjangeren vært i nærheten av størrelsen den har i dag. De fikk sjangeren i gang.

Lenke til kommentar

Fremdeles uenig, det eneste WoW har gjort er å gjøre det mainstream. De fleste gameplayelementer og "mechanics" var allerede oppfunnet/brukt i andre spill lenge før WoW. I bunn og grunn var det hype som gjorde at wow ble så stort som det ble. Iallefall er det min mening, men som med alle meninger er det mest synsing, og ikke et fasitsvar.

 

Det wow gjorde var å ta allerede eksisterende elementer for å så sette dem inn i et alt for populært univers.

Endret av Strindmo
Lenke til kommentar

For min del blir det Blizzard. Har spilt alt begge utviklerne har laget, og selv om det jevnt over er svært høy kvalitet fra begge to, har Blizzard mer fengende spill.

 

Spillene til Valve har jeg spilt gjennom. HL + utvidelsespakker har fått en gjennomgang eller to, CS brukte jeg et par hundre timer på da det var rundt versjon 0.8-1.3. Men, jeg må si at Portal er noe av det beste de har levert, og det er litt ille for å være et lite bonus-spill.

 

Blizzard, derimot. Har brukt mange hundre timer på Diablo 1, og flerfoldige tusen timer på både Diablo 2: LoD og WoW. Diablo-spillene holdt og holder høy kvalitet, har høy gjenspillbarhet pga random dungeons og random loot. Warcraft-spillene har en omfattende og intrikat historie som gjennomsyrer alle spillene (gjerne ikke så mye i WC1).

Lenke til kommentar
For the record, Westwood har nok gjort mer med RTS sjangeren enn Blizzard har.

 

Det er mulig at Blizzard ikke har gjort så mye for RTS-sjangeren, men husk at de så godt som oppfant MMO-sjangeren ;) Vil nesten påstå at det er det spillet som har gjort størst innflytelse innenfor sin sjanger noensinne.

 

 

Dette er vel ikke helt riktig. Ultima Online er det spillet som er ansett som det første MMO spillet. Det var riktignok ikke så veldig populært. Men Everquest gjorde MMO's veldig populært, og sist jeg sjekket kom det ut en stund før WoW.

Lenke til kommentar
For the record, Westwood har nok gjort mer med RTS sjangeren enn Blizzard har.

 

Det er mulig at Blizzard ikke har gjort så mye for RTS-sjangeren, men husk at de så godt som oppfant MMO-sjangeren ;) Vil nesten påstå at det er det spillet som har gjort størst innflytelse innenfor sin sjanger noensinne.

 

 

Dette er vel ikke helt riktig. Ultima Online er det spillet som er ansett som det første MMO spillet. Det var riktignok ikke så veldig populært. Men Everquest gjorde MMO's veldig populært, og sist jeg sjekket kom det ut en stund før WoW.

 

Everquest? Kan ikke sammenlignes med WoW.

 

Gjør en undersøkelse om hvor mange som hadde WoW som sitt aller første MMO. Vil tippe godt over 60% av alle av dagens MMO spillere startet med WoW.

Av de jeg kjenner som spiller/spilte MMO så er det rundt 80% som startet med WoW, de fleste har neppe hørt om Everquest.

Endret av Tufte
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor skal de unngå å bli til Micro$oft 2?`Veit ikke jeg, men jeg liker å betale en passelig pris for mine spill, at det i det hele tatt er månedspris på WoW er for meg uforståelig (utenom at de melker spillet) forstår at mindre MMOs tar et gebyr da de trenger det for å flyte, men Activision Blizzard har så mye cash at det grenser til det latterlige og likevel tar de gebyr. Men for all del, hvis folk virkelig ikke innser hvor dumt det er å betale for spillet mer enn en gang så har Blizzard sin fulle rett!

Lenke til kommentar
Nå bor du i Norge da. I Korea (asia generelt) tror jeg neppe de fleste startet med WoW for å si det sånn.

Norge er ikke representabelt for verden kjære.

Nå er vel egentlig Korea så langt fra vesten som man kommer når det kommer til spillmarked. Når jeg snakker om at WoW var det første MMO som trakk den store brukermassen snakker jeg selvfølgelig om det vestlige markedet med mindre annet er nevnt, trodde det var ganske selvsagt.

 

Nei, hvorfor skal de unngå å bli til Micro$oft 2?`Veit ikke jeg, men jeg liker å betale en passelig pris for mine spill, at det i det hele tatt er månedspris på WoW er for meg uforståelig (utenom at de melker spillet) forstår at mindre MMOs tar et gebyr da de trenger det for å flyte, men Activision Blizzard har så mye cash at det grenser til det latterlige og likevel tar de gebyr. Men for all del, hvis folk virkelig ikke innser hvor dumt det er å betale for spillet mer enn en gang så har Blizzard sin fulle rett!

Så du tror at de eneste utgiftene de har er å holde serverne oppe? De har jo tusenvis av personer som jobber med WoW på dagsbasis, serverutgifter, og utviklere som skal klare å holde WoW spennende for spillerne, lage nytt innhold, fikse gammelt innhold og tro det eller ei, men jo mer penger de får inn, jo mer penger har de til neste spill, og i Blizzards hender betyr det enda bedre spill.

Rundt 100 lappen for et spill er jo bare bagatell, godt under en gjenomsnittlig timeslønn om man jobber, en fjerdel av en månedsbetaling til treningssentre.

Endret av Tufte
Lenke til kommentar
Nei, hvorfor skal de unngå å bli til Micro$oft 2?`Veit ikke jeg, men jeg liker å betale en passelig pris for mine spill, at det i det hele tatt er månedspris på WoW er for meg uforståelig (utenom at de melker spillet) forstår at mindre MMOs tar et gebyr da de trenger det for å flyte, men Activision Blizzard har så mye cash at det grenser til det latterlige og likevel tar de gebyr. Men for all del, hvis folk virkelig ikke innser hvor dumt det er å betale for spillet mer enn en gang så har Blizzard sin fulle rett!

 

Latterlig. World of Warcraft er mer en et spill lille venn. Det er rett og slett en verden. Du får stadig oppdateringer og det er et spill du kan spille i strekk, noe de fleste gjør. Du betaler jo for at Blizzard skal holde serverene oppe og betale lønn til de tusen som jobber med World of Warcraft stadig for at vi som spiller det skal få det bedre. Det er aldeles ikke melking og kreve penger for noe som krever penger å drive. Pluss, dyrt er det ikke heller. Rundt hundre kroner i måneden er en veldig fin pris. ;)

 

Veldig vanskelig valg, men jeg stemte Valve siden de har levert såpass god historie og solide spill. Etter World of Warcraft så har jeg mistet mye av interessen for Blizzard.

 

Nå er det jo ikke kommet flere spill etter World of Warcraft, får vente å se til Diablo 3 og Starcraft 2 :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...