Gå til innhold

Er dagens spill for lette?


Anbefalte innlegg

Jeg har en stund irritert meg over spillutvikleres tendens til å gå bort fra puzzles og legge seg mer over på action i spillserier som for eksempel tomb raider og resident evil. Jeg, som har fått meg meg stort sett hele utviklingen av spillindustrien (begynner å trekke litt på årene) synes det er svært synd at spillutviklerne mener at dagens gamere tydeligvis ikke gidder å sitte fast med en vanskelig gåte i noen timer. (mener å ha lest dette i en artikkel en gang). Nå er jo resident evil 5 sluppet, og anmeldelsene sier at de har gått enda mer over til ren action. jeg for min del synes det er ufattelig gøy å sitte lenge og gruble på hvordan jeg skal få en dings til å virke, samtidig som jeg vet at når jeg endelig får det til kan det skje noe dritskummelt og jeg må beine eller slåss mot en eller annen sjuk skapning. de aller fleste spillene i denne typen sjanger (som jeg har spilt riktignok ;) ) har nå, etter min mening alt for enkle og åpenlyse oppgaver og dermed forsvinner mye av moroa for meg. hvis jeg bare vil skyte zombier finnes det nok av shoot 'em ups der ute fra før.

måtte bare ventilere litt.. noen andre som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å sitte med en gåte i en time blir for kjedelig. Likevel finnes det store utfordringer i dagens spill også. Det har mye å si hvilken vanskelighetsgrad man setter det på i lineære spill, og mer åpne spill er ofte så vanskelig du gjør dem selv.

 

Hehe. er nok litt forskjell på oss. husker vi spilte tomb raider 1 på psx. jeg og noen kompiser satt fast på ett sted i flere dager mer enn en gang. samme med resident evil også. og vi digga det, så klart var vi frustrerte, men gleden som man får når man endelig skjønner noe sånt... helt rått. Det var jo før alle hadde internett, og ingen av oss visste om walkthroughs. savner det.

 

og det er ikke vanskelighetsgraden med tanke på generelle gaming-skills jeg kritiserer, fordi det eksisterer absolutt.

Endret av super9co
Lenke til kommentar

Enig der men er som du sier, det var ingen walkthroughs på nettet å gå etter :)

Husker tilbake da jeg satt med Tomb Raider og første Resident Evil selv. Vi satt seriøst over 2-3 måneder med Resident Evil husker jeg. Jeg og en del venner hadde faste kvelder vi satt, da satt vi 3-4 personer i sofaen og var helt oppslukt.

Slike spill lages ikke lenger, dagens Resident Evil er bare crap og over done. Resident Evil 1 var mystisk og skremmende som faen, nå er det bare merkelig snodig. De har tatt det altfor langt.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette kommer tilbake, og at det bare er i en nedeperiode. Nå har spillindustrien fokus på andre ting, men når vi først begynte å få fysikk i spill var det ingen spill som kom uten (gjerne veldig enkle) fysikkpuzzles. Det samme kommer nok til å skje med avansert vann- og partikkelfysikk, men oppgavene blir nok i stor grad langt mer basert på realisme enn tidligere og mindre "rubber chicken with a pulley in the middle".

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg gåter som jeg klarer å løse på rundt en halvtime. Det blir for kjedelig å sitte mange timer med samme problem. Men jeg er enig at spillene idag er altfor lette. Mange blir man ferdig med på ikke mange timer, selv om man har på hard <_<

Lenke til kommentar

Virker som de som klager på at spill er for lette er litt hyklersk? Dere spiller jo disse spillene selv. Finnes jo masse vanskeligere spill der ute. (spesielt innen puzzle-sjangeren) De fleste stor-spill kommer utstyrt med vanskelighetsgrader også. Regner med dere velger en av de vanskeligere gradene da.

Ellers kan man vel si at spill var mye kortere før, så det var mer naturlig at de var veldig vanskelige. Hvis man skal sammenligne med spill fra 20 år tilbake ihvertfall.

Lenke til kommentar

Spiller for tiden Silent Hill: Homecoming, og her må en faktisk bruke hjernen littegrann. Klart, det er jo ikke gåter i Myst-stil her, men litt må en tenke. Satt fast på en gåte i over 1 time igår. Men det var ikke fordi jeg ikke visste svaret, men fordi jeg ikke klarte selve oppgaven. Var så deilig når jeg klarte det, var så lettet :) Det er slike spill som er gøy å spille, spill der du må tenke og løse litt gåter blandet med litt skyting og sniking.

Lenke til kommentar

Portal er jo et spill som virker gruelig lett helt til du blit sittende å le fordi det var vanskelig alikevel.

 

Back in the day husker jeg mye rart fra Resident Evil, blandt annet den hvor du skal ha 2 mynter men de er ikke å finne. Før du ser nøyere etter på to bøker og *plop* der er de jo.

 

Husker også en myntoppgave i Silent Hill 2, brukte vel et par dager etter skoletid på å løse den.

 

Og selvfølgelig kodekkoden til Meryl i Metal Gear Solid. Et realt facepalm.jpg-øyeblikk for historiebøkene!

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Portal er jo et spill som virker gruelig lett helt til du blit sittende å le fordi det var vanskelig alikevel.

 

Back in the day husker jeg mye rart fra Resident Evil, blandt annet den hvor du skal ha 2 mynter men de er ikke å finne. Før du ser nøyere etter på to bøker og *plop* der er de jo.

 

Husker også en myntoppgave i Silent Hill 2, brukte vel et par dager etter skoletid på å løse den.

 

Og selvfølgelig kodekkoden til Meryl i Metal Gear Solid. Et realt facepalm.jpg-øyeblikk for historiebøkene!

 

Portal var jo silly lett da:P brukte maks 5 min på å skjønne de "vanskeligste gåtene".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...