Gå til innhold

To viktige tillegg i retningslinjene


Anbefalte innlegg

Det har nå kommet to viktige tillegg i retningslinjene. Det er nå blitt presisert at man ikke skal "quote" innlegg som kommer rett over ens eget innlegg. Så om du skriver et svar til det siste innlegget i en tråd skal du ikke bruke quote-funskjonen. Grunnen til dette er at det er totalt unødvendig. Man skjønner fort hvilket innlegg det er innlegget kommenterer. Noen brukere har også uttrykt irritasjoner over slik unødvendig quoting.

 

Dårlig bruk av quote-funksjonen skal unngås. Med dårlig bruk regnes quote-kjeder på fire eller flere quotes. Man skal heller ikke quote innlegg dersom ens eget innlegg kommer rett under.

 

Det andre tillegget går på skriftspråk, og når man har lov til å bruke dem. Tidligere har retningslinjene tillatt en rekke skriftspråk:

 

Forumet har følgende tillatte skriftspråk; norsk (bokmål og nynorsk), engelsk, dansk og svensk. SMS-språk og leet-speak er ikke tillatte skriftspråk og skal ikke forekomme på forumet.

 

Enkelt har sett sitt snitt til å snakke engelsk på alle deler av forumet, til tross for at de har norsk som morsmål. Dette var ikke intensjonen når vi i moderator-teamet utformet retningslinjene. Vi har derfor lagt til et punkt som sier litt mer om når bruk av andre skriftspråk enn norsk er tillatt:

 

Det er kun tillatt å poste med sitt eget skriftspråk, med mindre man svarer på et fremmedspråklig innlegg. Unntaksvis er det også lov å opprette egne tråder i Småprat-kategorien for diskusjoner på de språk man måtte ønske, enten det er engelsk, tysk fillipinsk eller japansk.

 

Dersom dere har noen tilbakemeldinger rundt disse endringene er det bare å komme med dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den om sitering av innlegg rett over er jeg uenig i på flere punkter:

 

1. Om innlegget over er langt og man skal svare på avsnitt for avsnitt/utsagn for utsagn, så må det være lov å dele innlegget opp i flere sitater med svar til hver del.

2. Om man bare skal svare på en del av innlegget, så må det være lov å sitere akkurat det som skal svares på.

3. Om tråden er veldig aktiv, så kan svaret ditt fort komme litt flere poster ned enn du hadde beregnet.

4. Om man bruker søkefunksjonen på forumet, så ser man gjerne bare ett enkelt innlegg. Da kan det være greit å raskt se hva det faktisk ble svart til. Dette gjelder muligens også andre former for søking (Google og lignende).

 

Derimot er jeg imot å sitere lange innlegg dersom man kun har et generelt svar til det. Om noen skriver et langt innlegg om et problem med et spill, som inneholder alt fra maskinvare, hva som er problemet og hva brukeren har forsøkt av løsninger, så er det unødvendig å sitere hele innlegget og si "prøvd å reinstallere?" Derimot synes jeg at om innlegget består av bare et par setninger, så bør det ikke gjøre noe særlig å sitere det.

 

Edit: Særlig lange førsteinnlegg bør det være forbudt å sitere med mindre det av en eller annen grunn er klart hensiktsmessig.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Syns dette er bra, irriterte meg grønn over de som først skrev norsk, også akkurat det samme på engelsk under. Flott.

 

Edit: men det er vel lov å skifte til sidemål hvis man har lyst til det?

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Den om sitering av innlegg rett over er jeg uenig i på flere punkter:

 

*Snip*

 

Edit: Særlig lange førsteinnlegg bør det være forbudt å sitere med mindre det av en eller annen grunn er klart hensiktsmessig.

Du har forsåvidt rett. Må innrømme at det ene punktet der ikke var helt gjennomtenkt. Burde kanskje tenkt igjennom utformingen av punktet litt bedre før jeg endret det. Men så er det også det vi har slike brukere som deg til å påpeke. Setter pris på en konstruktiv tilbakemelding. Skal ta en titt på det, og se om jeg ikke får omforumlert punktet slik at det på en måte bedre beskriver god/dårlig bruk av quoting. Selvfølgelig skal man kunne quote innlegg på de måtene du beskriver.

 

Man trenger ikke å dra lenger enn Politikk og Samfunn-kategorien på diskusjon.no for å se hvorfor det å svare på deler av tidligere innlegg om gangen vha quotes er praktisk. Quotes er også praktisk, som du nevner, om man kun svarer på deler av innlegget over.

 

Men som sagt, skal ta en titt på det og vurdere hvordan det punktet i retningslinjene kan formuleres på en bedre måte. :)

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Skjul
Enkelt har sett sitt snitt til å snakke engelsk på alle deler av forumet, til tross for at de har norsk som morsmål. Dette var ikke intensjonen når vi i moderator-teamet utformet retningslinjene. Vi har derfor lagt til et punkt som sier litt mer om når bruk av andre skriftspråk enn norsk er tillatt:

Det er kun tillatt å poste med sitt eget skriftspråk, med mindre man svarer på et fremmedspråklig innlegg. Unntaksvis er det også lov å opprette egne tråder i Småprat-kategorien for diskusjoner på de språk man måtte ønske, enten det er engelsk, tysk fillipinsk eller japansk.


Dersom dere har noen tilbakemeldinger rundt disse endringene er det bare å komme med dem.



Gud er god.
Lenke til kommentar

Ja, de sier så de som er kristne. Jeg er ingen troende mann selv, men skal ikke frata andre gleden. *Humrer* Men ja, synes selv det ville bli litt voldsomt med engelsk overalt på forumet. Greit nok om det kommer en fremmedspråklig innom en gang iblant og poster på engelsk. Men å måtte lese engelsk i en haug tråder fra flere brukere ville bli litt i mye laget.

 

Har forøvrig omformulert begge tilleggene nå. Har spesielt tatt tilbakemeldingen til MisP til etteretning. Om det er flere brukere som har tilbakemeldinger er det bare å komme med dem.

Lenke til kommentar

Bare litt sånn priking her, men..

 

Det er kun tillatt å poste med sitt eget skriftspråk, med mindre man svarer på et fremmedspråklig innlegg. Unntaksvis er det også lov å opprette egne tråder i Småprat-kategorien for diskusjoner på de språk man måtte ønske, enten det er engelsk, tysk fillipinsk eller japansk.

 

 

+ Komma. ;)

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Stort og fint bilde du har der Mokko ^_^

 

Men jo, den setningen eksisterer enda.

La meg presisere. Den mest oppdaterte versjonen av retningslinjene finner dere til en hver tid som en announcement øverst i hver kategori:

 

post-133-1095478270_thumb.jpg

 

Følgelig ser man også at setningen med den påpekte komma-mangelen ikke eksiterer lenger:

 

 

 

;)

Lenke til kommentar
Dårlig bruk av quote-funksjonen skal unngås. Generelt sett skal man kun quote den delen av innlegget/innleggene man svarer på. Om innlegget man svarer på veldig langt skal man ikke quote det. Det er heller ikke nødvendig å bruke quote-funksjonen dersom innlegget man svarer på kommer rett over ens eget, og man ikke svarer på noen spesifikke deler av det.

Jeg liker mye bedre denne versjonen, ja. :) Kjekt at vi vanlige brukere blir hørt!

 

Men sånn pirke-pirk: Hadde det ikke vært bedre med å sitere og et sitat i stedet for å quote og en quote? I og med at det er et norsk forum, tenker jeg... Det er så fort gjort at det blir fullspekket med engelske ord og uttrykk, og jeg synes det ødelegger litt. Faktisk burde man kunne skrive [ sitat ] i stedet for [ quote ], og førstnevnte burde være standard på den norske versjonen av forumet. Så er nå jeg også en slik en som sier ferdigheter i stedet for skills. Men nå vandrer jeg litt off-topic her. :)

Lenke til kommentar

Du har et poeng, men det er en god grunn til å bruke ordet "quote" og ikke "sitat". For med "quote" henviser jeg til det å bruke quote-funksjonen. Hadde jeg skrevet sitat kunne det betydd noe så simpelt som å sitere innlegget ovenfor ved hjelp av ""-tegn. Kunne eventuelt skrevet sitat-funksjonen, men det ville bli mer tungvindt. Så er ikke utelukkende sikker på at å bruke "sitat" er bedre enn "quote". Men jeg skal tenke litt på det.

 

Når det gjelder muligheten for å skrive [sitat]Sitert tekst her[/sitat], er det noe TSP får se på. Det er slett ikke umuligå implmentere dette, og det burde være ganske enkelt å få ordnet. Så jeg skal sende forslaget videre.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Når det gjelder muligheten for å skrive [sitat]Sitert tekst her[/sitat], er det noe TSP får se på. Det er slett ikke umuligå implmentere dette, og det burde være ganske enkelt å få ordnet. Så jeg skal sende forslaget videre.

Å implementere denne muligheten er noe til og med jeg kan klare :lol:

Lenke til kommentar

Det kan hende. Men det forandrer ikke det faktum at jeg ikke har administratortilgang og derfor ikke får gjort dette selv. Om TSP ønsker å bruke tid på å implementere en slik funksjon er også et spørsmål. Er ikke sikkert han mener det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Hei, det stemmer at det ikke er veldig vanskelig å legge inn ja. Det er nå lagt inn støtte for sitat.

 

Jeg liker bananer

 

Men jeg er skeptisk til å erstatte systemet slik det er i dag. Dessuten vil det evt. kreve servertilgang å endre standardkoden "Quote" som blir brukt i dag eller gjøre den nåværende sitatfunksjonen helt lik som den eksisterende Quote-funksjonen - for det kan man ikke få likt fra adminpanelet. I tillegg vil det gjøre det mer tungvindt enn nødvendig å for eksempel sitere noe over til et annet forum.

Lenke til kommentar

Kom bare på en liten ting som kan bli problematisk med "Ikke quote posten over"-regelen:

 

Om man skal svare "Den var bra", "Ja", "Nei", "Tror ikke det" eller lignende til den rett over, og da ikke får bruke Quoting, kan det bli litt vanskelig å skjønne hvem man svarer til, om det er flere innlegg som "passer" til svaret. Eks:

 

Einar: Sjekk denne Youtube-videoen!

Per: Haha, den var morsom! :lol:

Tor: Den var litt morsom ja, men jeg personlig synes jeg denne er bedre:

Egil: Haha, den var bra!

 

Svarer Egil til Einar eller Tor? Så klart kan man stole på at han hadde quotet Einar om innlegget var rettet mot ham, og da gå ut i fra at han svarte på Tors innlegg, men jeg ville ikke ta dette forgitt. Synes man bør finne en løsning på dette, mulig man skal få lov til å quote den over om svaret "passer" til flere innlegg?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...