Gå til innhold

Starcraft 2 tråden over alle tråder


Anbefalte innlegg

Syntes spillet ditt som terran er klart best

Joa, men det eneste jeg kan er å lage dritmange marines :p

 

Skal ta alt det andre til meg, takker.

Ikke noe galt med marines !

 

Som protoss kan du gjøre følgende:

 

9 Pylon

10 Chrono boost Nexus after Pylon finishes

12 Gateway #1, send scouting Probe

13 Chrono boost Nexus

14 Assimilator #1, 3 on gas when finishes

15 Pylon

16 Zealot

18 Cybernetics core Core

21 Zealot

23 Sentry

24 Warp Gate Research

24 Zealot

25 Pylon

25 Assimilator #2

27 Robotics Facility

28 Gateway #2

32 Observer

33 Pylon

35 Immortal

39 Gateway #3

 

(tallene er dine supply).

 

For eksempel.

 

Sjekk liquipedia og øv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes spillet ditt som terran er klart best

Joa, men det eneste jeg kan er å lage dritmange marines :p

 

Skal ta alt det andre til meg, takker.

Ikke noe galt med marines !

 

Som protoss kan du gjøre følgende:

 

9 Pylon

10 Chrono boost Nexus after Pylon finishes

12 Gateway #1, send scouting Probe

13 Chrono boost Nexus

14 Assimilator #1, 3 on gas when finishes

15 Pylon

16 Zealot

18 Cybernetics core Core

21 Zealot

23 Sentry

24 Warp Gate Research

24 Zealot

25 Pylon

25 Assimilator #2

27 Robotics Facility

28 Gateway #2

32 Observer

33 Pylon

35 Immortal

39 Gateway #3

 

(tallene er dine supply).

 

For eksempel.

 

Sjekk liquipedia og øv :)

Selvfølgelig er sånne builds bra, men de er jo veldig generelle, men sier ikke mye om hvordan du skal spille mot forskjellige builds, fks man blir rushet, hva man skal bygge hvis motstanderen bygger det osv osv. Hjelper lite å pugge builds hvis du ikke har en shit ide om hva mostanderen gjør. Men en god generell start ja.

Lenke til kommentar

Jeg mener at som nybegynner er scouting HELT unødvendig.

 

Du bør fokusere på å lære deg en god build som de som kan spillet bruker, og gjøre den så effektiv som mulig.

 

Når du klarer å gjøre det, så kan du utvide med scouting, alternative builds, osv.

 

Det verste du kan gjøre er å løpe rundt i basen til motstandern i 20 sekunder og lure på hva han gjør, mens dine mineraler samler seg opp og blir stående ubrukt.

 

Mye bedre å bare lære seg solide builds, enten rush eller "normal", og velge en av dem og kjøre den.

Lenke til kommentar

Scouting syntes jeg (nå er jeg temmelig n00b enda, men kan vel mene noe for det? ;)) er helt essensielt. Du lærer deg hva folk åpner opp med for forskjellige builds. Du lærer deg å se om motstanderen skal rushe med zerglings, harasse med reapers eller whatever. Men ikke bruk mye TID på scouting (altså, se rundt i basen) - bare ta en kjapp kikk.

 

Deretter kan du bruke scouting som rasen din har (observer, den terran sweep tingen eller whatever det er) for å holde litt øye med hva som kommer (all air attack, eh?).

 

Edit:

Dog, det tipset jeg har gitt flest er å se masse på kommenterte gameplays fra folks som day9 og shoutcraft (totalbuiscit?) osv. De forteller ofte hva som blir gjort og hvorfor, og du lærer hva folk bygger.

 

Det er i hvert fall måten jeg har lært de fleste tacticsa mine på :p

Endret av Decreeofj
Lenke til kommentar

http://www.mediafire.com/?ejio1yuzl5o

 

Lagde en rask replay som protoss mot computer, ingen scouting.

 

Protoss er ikke min rase, så klarte å supply locke meg selv på 42 - der skal en bedre spiller ha bygd pylons allerede.

 

Men det er en relatict solid build som kan forsvare seg mot ganske mange taktikker (bakke, tidlig air rush, rask expansion), og du vil - ofte - vinne ved å angripe på det tidspunktet (spesielt hvis du kan gå inn en bakside).

 

Nå er ikke jeg spesielt god, og du finner sikkert mye bedre replays, men denne vil vise deg:

- Når du bygger første pylon

- Når du bygger første gateway

- Hvordan (ett av mange alternativer) du kan bygge hær og tech samtidig, og være klar til angrep relativt raskt.

 

Er en 3 gate + robotics med gateway, robotics, gateway, gateway rekkefølge, med fokus på zealots, stalkers, immortals, med 2 sentries og 1 observer, og pylon ved hans base for å warpe inn reinforcements.

 

Saken er at jeg tror en nybegynner har mye bedre av å prøve å følge ett spesifikt eksempel, og gjøre variasjoner på den, til man lærer seg mer om spillet. Så slipper man å bygge ting i helt feil rekkefølge (ikke galt ment jonas, men pylon på 8, og 3 pylon før første gateway?).

 

Og, igjen, hvis en som virkelig er god hadde giddet å lage en tutorial, så hadde nok det vært bra ... er i gold som zerg, og hadde nok vært i silver som protoss så dette er ikke en fasit - men ett utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg i hvert fall promoted til bronze :p Riktignok rett i rank 7 :huh:

 

Du har sikkert rett Aebriol, basic build order er nok greit å kunne først (før man techer eller gjør mye annet). Hjelper ikke å scoute hvis man ikke har noe riktig. Men personlig mener jeg scouting kan gjøres når man vet litt basics i hvert fall (veldig basic altså) :p

 

Det er jo såpass vikitg at det er greit å lære seg å lese andre builds først som sist :p

 

Edit:

Hahhaaha!

Sjekk denne sjuke replayen:

http://www.sc2rc.com/index.php/replay/show/2507

Endret av Decreeofj
Lenke til kommentar

vare nede på Spaceworld i dag for å forhåndsbestille og få meg beta key, men de sender vist ikke ut keys før i neste uke :cry:

 

kanskje like greit siden jeg har eksamen i morgen, men jeg klarer faen meg ikke slutte å tenke på SC2 (mer spesifikt på alt jeg har tenkt til å mekke med level editoren)

Lenke til kommentar

Syna plasseringen etter placement matches er helt på trynet. Tapte 1 av 5 i 1v1 og endte på bronze. Tapte vel 1, om ikke 2 i 2v2 sammens med en kamerat og kom i gold league hvor vi for tiden vinner 30 poeng og taper 3... :p

 

Får enda ikke protoss til å "fungere" skikkelig for min del.

 

En ting som irriterer meg er F12 sin help funksjon, den er ofte ganske misvisende. Zealots strong mot Marauder? Med speed upgrade så joda, men marauders kommer gjerne ut en god stund før den kan skaffes.

 

Første steg er, i mine øyne, å lære seg ett par enkle, men solide build orders. Så scouting/se andres build for å så å tilpasse din egen.

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg er F12 sin help funksjon, den er ofte ganske misvisende. Zealots strong mot Marauder? Med speed upgrade så joda, men marauders kommer gjerne ut en god stund før den kan skaffes.

 

Hvorfor er dette misvisende? Det er jo sant. Hvis zealots får tak i Marauders så har de ikke en sjans. Så det er din jobb med microing for å enten omringe marauderne. Da kan man bruke sentries, som jeg ofte gjør. Veldig bra mot spillere som er overivrig på kiting av zealots.

Lenke til kommentar

Tja, fordi hjelpeteksten sjeldent tar for seg realitetene. Marauders er ca aldri alene, de er sammens med marines. Zealots alene tar ikke marauders. Marauders alene er svært dårlig mot zealots, men de kan godt ta de uten å få ett eneste slag mot seg. Det vil bare ta litt tid.

 

Ta f.eks. reaper vs marine. Marine er sterk mot reaper, men en reaper vil vinne i 1v1 (sist jeg sjekket).

 

De har ofte rett i damage typen, men ikke som hard counter. Det står at zealot er bra mot marauder. Ikke Zealot er bra mot Marauder om du har sentry til å bokse de inne. Eller Marine er bra mot Zealot, hvis du har Marauders så du kan kite de.

 

Det burde gjerne stått litt mer :p

Lenke til kommentar

Foretrekker heller å spille enn å se andre spille, leser endel på liquid sin unit liste. Den er ikke komplett enda, men gir meg ofte ett innblikk i hvordan de fleste blir brukt mot diverse matchups.

 

Marauders kan bli drept av zealots, men ikke zealots alene. Er derfor jeg mener sammenligningen blir feil. Grunnen til at jeg nevnte charge (Har aldri sett noen gå zealot mot marauder og overlevd lenge nok til å få den techen) var at den hjelper på å omringe maraudersene. F.eks. i ramps kan man dele opp så man har zealots stående bak som kommer inn og sperrer de oppe/i rampen.

Lenke til kommentar

Et godt tips i starten er å ikke ta på deg for mye. Finn en enkel buildorder og expand (spesielt viss du er zerg). Med nok arbeidere har du ganske mye income med bare 2 baser, og da gjelder det å bruke opp disse resurrsene, og ikke sitte på over 3000 mineraler. Om du har for lite gass, men mye mineraler trenger du å spamme noen zealots etc. Bare bruk alle resurrser i starten, så etterhvert når du klarer dette kan du scoute og finne ut hva som er bra av units mot motstanderen din.

 

SC2 er faktisk ganske vanskelig å lære seg, er veldig mye mer enn bare en enkel build order. Men ta ett skritt om gangen og ikke bry deg om at du taper (egentlig så vinner du i form av at du lærer). Lykke til

Lenke til kommentar

Ville virkelig ikke anbefale å expande tidlig med mindre du vet hva du gjør på, det koster endel og hvis motsanderen setter seg opp for ett tidlig angrep er du dødsdømt.

 

De fleste strategier der ute fungerer, men de har forskjellige forutsetninger. Disse forutsetningen har en ting til felles; fienden din.

Lenke til kommentar

Generelt tror jeg det beste for en nybegynner er:

- Finn en build order. Bestem deg for når du skal angripe.

- Øv på den, gjør det samme 5-6 ganger i hvert fall.

- Ikke expand, ikke scout, fokuser på å gjøre det riktig.

 

Da vil du få en veldig god følelse av hvordan spillet fungerer, når du får til build ordern. Så kan du utvide senere.

 

Ikke prøv å følge for generelle råd ... det er vanskelig fordi du vet ikke hvordan du gjør det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...