Gå til innhold

Starcraft 2 tråden over alle tråder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være han ligger litt bakpå rent patch-messig... Zerg var helt klart vesentlig sterkere før Roach fikk en smekk med nerfbaten...

 

Det er sant. Er nok bra at Roach ble dempet litt, men jeg synes de dro det for langt. Når de halverte armor burde de også senke prisen, og når de nerfet hastigheten som burrowed så mye så mister burrow mye av vitsen når det uansett tar så lang tid etter at roach kommer over bakken igjen før de kan angripe.

 

Roach er jo også plaget av utrolig kort rekkevidde til å være "tank".

Endret av ghad
Lenke til kommentar

Kan være han ligger litt bakpå rent patch-messig... Zerg var helt klart vesentlig sterkere før Roach fikk en smekk med nerfbaten...

 

Det er sant. Er nok bra at Roach ble dempet litt, men jeg synes de dro det for langt. Når de halverte armor burde de også senke prisen, og når de nerfet hastigheten som burrowed så mye så mister burrow mye av vitsen når det uansett tar så lang tid etter at roach kommer over bakken igjen før de kan angripe.

 

Roach er jo også plaget av utrolig kort rekkevidde til å være "tank".

 

Protoss er bittelitt for sterke. Terran er omtrent akkurat der de bør være. Og Zerg mangler noe, kanskje en ekstra unit. Men jeg vil ikke på noen måte si at Zerg er svakere enn de andre rasene. Hvis du sammenlikner rasene unit for unit (for et likt antall mineraler) så vil nok enten protoss eller terran komme ut foran. Men Zerg har et produksjonssystem som gjør at de veldig veldig raskt kan skifte tech, eller endre egen unit composition for å best countre motstanderens. Hvis du kombinerer dette med god scouting, så vil det være vesentlig.

 

Kort rekkevidde er jo en fordel for en tank. Marauder har range 6 og Marines har range 5. Jeg vil aller helst ha Marauders foran, men for å få til det så må jeg microe.

 

 

En annen ting; å exploite bugga game mechanic er kanskje ikke veldig lurt når motstanderen din også har en replay av dine ugjerninger og motivasjon nok til å sende den til Blizzard :)

Endret av badehette
Lenke til kommentar

Protoss er bittelitt for sterke. Terran er omtrent akkurat der de bør være. Og Zerg mangler noe, kanskje en ekstra unit. Men jeg vil ikke på noen måte si at Zerg er svakere enn de andre rasene. Hvis du sammenlikner rasene unit for unit (for et likt antall mineraler) så vil nok enten protoss eller terran komme ut foran. Men Zerg har et produksjonssystem som gjør at de veldig veldig raskt kan skifte tech, eller endre egen unit composition for å best countre motstanderens. Hvis du kombinerer dette med god scouting, så vil det være vesentlig.

 

Kort rekkevidde er jo en fordel for en tank. Marauder har range 6 og Marines har range 5. Jeg vil aller helst ha Marauders foran, men for å få til det så må jeg microe.

 

Er litt uenig med deg rundt zerg. Aldri noen fordel å ha lav range - kan jo bare flytte units nærmere og la flere rekker angripe.

 

Føler vel at største problemet til Zerg er å scoute. Er dårligst på scouting, og har størst behov for det (er så svake mot air før tier 2). Men en zerg som er flink til å scoute, kan klare mye.

Lenke til kommentar

Er litt uenig med deg rundt zerg. Aldri noen fordel å ha lav range - kan jo bare flytte units nærmere og la flere rekker angripe.

 

Uenig med meg rundt Zerg eller uenig med meg rundt Roach range?

Vel, ja, skjønner hva du mener. Det ville jo f.eks vært en enorm fordel for Roach som unit om den kunne spytte syre fra ene enden av kartet til den andre enden. Men du verden så kjekt det er når du bruker attack-move og Roachene stiller seg automatisk først i rekka.

 

Og å gi Roaches mer range enn de har er en ganske skremmende tanke egentlig.

 

Føler vel at største problemet til Zerg er å scoute. Er dårligst på scouting, og har størst behov for det (er så svake mot air før tier 2). Men en zerg som er flink til å scoute, kan klare mye.

 

Du føler Zerg generelt har få verktøy for å scoute, eller at du personlig, eller zergspillere generellt er dårlige til å scoute?

 

Zerglings og Overlords er jo ganske effektive scouts. Du må regne med å miste de mest aggressive av scoutene dine, men informasjonen du får fra scouting er av mye større verdi enn scouten.

 

Om Terran bruker Scan så mister de omtrent 270 mineraler de kunne fått fra Mule.

 

Protoss har det nok lettest med sin Observer. I allefall tidlig til mid-game, før mye detection er oppe. Men Observeren er langt fra udødelig, og selv Protoss må regne med å miste noen av scoutene sine.

Endret av badehette
Lenke til kommentar

Nokon her som får logga inn?

 

Battle.net EU er nede for "Scheduled Maintenance" som er kode for "Vi prøver patche, men i tilfelle det skulle gå galt så har vi i allefall ikke eksplisitt lovet dere en patch".

 

Serverene gikk ned 19:00. De ga ingen ETA, som jeg så i allefall.

Lenke til kommentar

Serverene gikk ned før 1900, som du ser er posten frå kl 18:10. Og det funka ikkje for meg lenge før det, med samme "erroren" som eg får opp etter kl 7.

 

Battle.net har vært ganske flaky i det siste. Var rapporter på Team Liquid om folk som fikk Error meldingen mens andre kunne logge inn på serveren helt fint.

 

Hvis jeg endrer ordlyden til "Serverene gikk offisielt ned kl. 19:00" så er jeg tilbake til å ha rett og verdensbildet mitt er fremdeles uforstyrret :)

Lenke til kommentar

Om Terran bruker Scan så mister de omtrent 270 mineraler de kunne fått fra Mule.

de mister ikke 270 mineraler, de mister muligheten til å få 270 mineraler kjappere enn vanlig.

/pirke

 

Mye kjappere enn vanlig

/pirke tilbake

 

Men, vel, ja :)

 

La meg omformulere det og si at hvert scan har en opportunity cost på 270 ekstra mineraler over 90 sekunder, og 378 mineraler om du har high yield expansion. Eller 8 extra supply om vi skal være helt nøyaktige ;)

Lenke til kommentar

Er litt uenig med deg rundt zerg. Aldri noen fordel å ha lav range - kan jo bare flytte units nærmere og la flere rekker angripe.

 

Uenig med meg rundt Zerg eller uenig med meg rundt Roach range?

Vel, ja, skjønner hva du mener. Det ville jo f.eks vært en enorm fordel for Roach som unit om den kunne spytte syre fra ene enden av kartet til den andre enden. Men du verden så kjekt det er når du bruker attack-move og Roachene stiller seg automatisk først i rekka.

 

Og å gi Roaches mer range enn de har er en ganske skremmende tanke egentlig.

 

Føler vel at største problemet til Zerg er å scoute. Er dårligst på scouting, og har størst behov for det (er så svake mot air før tier 2). Men en zerg som er flink til å scoute, kan klare mye.

 

Du føler Zerg generelt har få verktøy for å scoute, eller at du personlig, eller zergspillere generellt er dårlige til å scoute?

 

Zerglings og Overlords er jo ganske effektive scouts. Du må regne med å miste de mest aggressive av scoutene dine, men informasjonen du får fra scouting er av mye større verdi enn scouten.

 

Om Terran bruker Scan så mister de omtrent 270 mineraler de kunne fått fra Mule.

 

Protoss har det nok lettest med sin Observer. I allefall tidlig til mid-game, før mye detection er oppe. Men Observeren er langt fra udødelig, og selv Protoss må regne med å miste noen av scoutene sine.

 

Generelt så føler jeg det er mye enklere for terran. Trenger de å scoute, kan de gjøre det med en gang. Observers er dog den kraftigste og beste scouten totalt sett.

 

Joda, det er fullt mulig å scoute med drones, zerglings, og overlords, men generelt må du regne med å miste scoutene dine (og overlords gjør jo at du mister både larver som økonomisk ressurs, og supply), og de er ikke like effektive.

 

På baser med lite choke, og god bygningsplassering, føler jeg det er veldig vanskelig å scoute med zerg før man har fått overlord speed i hvert fall, fordi det er enkelt å blokkere en rampe med 2-4 units (som ikke tar så lang tid å få), eller bygninger, og overlords kan fint bli drept (og blir normalt det), før man får sett mesteparten av basen.

 

Tja, jeg føler vel generelt at scouting er viktig, men at det er viktigst for zergs. Føler meg mer ukomfortabel som zerg uten scoutinginformasjon, enn de andre rasene. I hovedsak fordi man kan gå for veldig gode basis builds som både protoss og terran, mens zerg (kanskje kun i mitt hodet), er mer avhengig av at man reagerer på motstander (og outexpander når muligheten er der).

 

Det sagt, så syntes jeg ikke det er ubalansert. Det er blant tingene som gjør at rasene for meg føles veldig annerledes når de spilles.

Lenke til kommentar

Generelt så føler jeg det er mye enklere for terran. Trenger de å scoute, kan de gjøre det med en gang. Observers er dog den kraftigste og beste scouten totalt sett.

 

Ja, Scan er forferdelig kjekk hvis du trenger scout informasjon veldig raskt. Men kostbart om du må lete i et stort område.

Hvis jeg har tid så foretrekker jeg å bruke SCV, Marine, Reaper eller Viking som scout.

 

Men å dekke kartet i Overlords er ikke noe å undervurdere det heller. Ja, du risikerer å miste de, men med god plassering behøver de ikke nødvendigvis være spesielt utsatte.

 

Å miste de til Vikings/Mutalisks/Corruptors/Phoenixes er jo noe du kan riskere like mye selv om du har de i basen din.

 

Joda, det er fullt mulig å scoute med drones, zerglings, og overlords, men generelt må du regne med å miste scoutene dine (og overlords gjør jo at du mister både larver som økonomisk ressurs, og supply), og de er ikke like effektive.

 

På baser med lite choke, og god bygningsplassering, føler jeg det er veldig vanskelig å scoute med zerg før man har fått overlord speed i hvert fall, fordi det er enkelt å blokkere en rampe med 2-4 units (som ikke tar så lang tid å få), eller bygninger, og overlords kan fint bli drept (og blir normalt det), før man får sett mesteparten av basen.

 

Rampeblokkering er i grunn en hindring alle rasene har til felles tidlig i runden. Mules har mer påvirkning på økonomien i starten av runden. Protoss kan chrono-booste probes, og Zerg kan pumpe drones til de ser en trussel. Veldig lett for Terran å bli parkert i econ-gamet hvis de velger scan over mules.

 

Overlord speed er jo noe du definitivt bør researche så tidlig som mulig. Akkurat som Protoss bør få ut Observer så tidlig som mulig og Terran bør få opp Orbital Command.

 

Tja, jeg føler vel generelt at scouting er viktig, men at det er viktigst for zergs. Føler meg mer ukomfortabel som zerg uten scoutinginformasjon, enn de andre rasene. I hovedsak fordi man kan gå for veldig gode basis builds som både protoss og terran, mens zerg (kanskje kun i mitt hodet), er mer avhengig av at man reagerer på motstander (og outexpander når muligheten er der).

 

Det sagt, så syntes jeg ikke det er ubalansert. Det er blant tingene som gjør at rasene for meg føles veldig annerledes når de spilles.

 

Jau, godt mulig du har rett i at det er hakket viktigere for Zerg. Et godt eksempel på dette er jo at Zerg liker å pumpe drones helt til siste liten, som er når de må produsere units for å ikke dø mot et push. For å vite når du må produsere units så må du scoute.

 

Men hvis du ikke scouter så er resultatet det samme uansett rase. Du vil tape.

Endret av badehette
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...