Gå til innhold

Dead Space [PC]


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dead Space er en science-fiction-grøsser utgitt av Electronic Arts og utviklet av studioet deres EA Redwood Shores, som tidligere har stått bak The Simpsons Game, The Godfather (samt den kommende oppfølgeren) og et par av oppgraderingspakkene til The Sims 2, pluss noen mindre kjente spill. I slutten av oktober kom de på banen med et tredjepersons skytespill – Dead Space.

 

Eventyrlig vakkert, slående dystert

 

Vi er i det 26. århundre. Du spiller som Isaac Clarke, en romingeniør (skjønt du kunne like gjerne vært en marinesoldat) på ferd gjennom rommet med noen andre viktige personer. Målet er et stort romskip, USG Ishimura, som driver gruvedrift på en planet, men som plutselig sluttet å gi livstegn fra seg. Ditt oppdrag er å hjelpe til med å finne ut hva som er galt, og du blir snart nok dradd ned i et gjørmehull som er dypere enn man skulle tro var mulig.

 

Dead Space er et horribelt vakkert spill, i alle betydninger. Åpningsscenen når skipet ditt nærmer seg det store skipet du skal undersøke, et ett av årets grafiske høydepunkter – solen stråler mot deg gjennom rommet mens skipet navigerer seg i retning av målet ditt, som er i bane rundt en stor, majestetisk planet (eller «chunk of rock», som de sier).

 

Resten av spillet utspiller seg i all hovedsak innendørs, i alt fra trange korridorer til større åpne rom. Her slakter du deg gjennom horder av vandøde monstre mens du prøver å finne ut hva som har skjedd med besetningen, som har blitt transformert av romvesener til monstrene du plaffer løs på. Det blir ganske raskt klart at det ikke er særlig effektivt å tømme magasin etter magasin på monstrene – her skal det lemlestes, i ordets rette forstand: armer, bein, hoder, alt skal av for å drepe monstrene mest mulig effektivt og for å spare på ammunisjonen.

 

Ikke bare nedslakting

 

Trass i at spillet er en relativt vanlig sci-fi-grøsser, inneholder det elementer fra rollespill. Du finner penger strødd rundt her og der som du kan bruke på nye våpen og nytt utstyr – du kan til og med kjøpe ny drakt til deg selv, som gir bedre beskyttelse mot alskens farer. I tillegg finner du små kraftenheter spredd rundt om på skipet som du kan bruke til å oppgradere utstyret ditt med for å få alt fra mer helse til kraftigere våpen og større magasin.

 

Det faktum at du spiller i tredje person gjør også at spillet skiller seg fra mange andre spill i samme sjanger. Hvis et monster griper fatt i deg, så ser du faktisk Isaac streve med å få det løs (du må så klart hamre løs alt du har på en knapp for at det skal gå bra), og hvis han plutselig blir overrasket av noe, så går dette også tydelig fram fra bevegelsene hans. I tredjepersonsspill får man kanskje ikke alltid et like personlig forhold til det som foregår som i førstepersonsspill, ettersom det hele tiden er tydelig at du styrer en annen person og ikke deg selv, men slik de har gjort det her, så gjør ikke det noe likevel – Isaacs reaksjoner til det som skjer hjelper godt på innlevelsen.

 

Sømløst integrert grensesnitt

 

Dead Space skal også ha kudos for å klare en sømløs integrering av meny-, kart- og inventarsystem. Isaac har en holografenhet festet foran på drakten, og når du aktiverer for eksempel kartet, så vises dette foran Isaac uten at spillet stopper. Du kan til og med bevege deg og skyte og alt – kartet er til enhver tid foran Isaac, og snur seg ettersom han snur seg. Det er alltid kjekt med et ikke-påtrengene menysystem som ikke stopper flyten i spillet. Bra!

 

En annen ting som jeg mener er bra, er lagresystemet. Borte vekk er hurtiglagresystemet man finner i nesten alle spill nå til dags – her kan du kun lagre ved lagrestasjoner som er spredd jevnt utover skipet. Det gjør at man må være mye mer forsiktig, og bidrar også til et mindre påtrengende grensesnitt.

 

Skrekkblandet fryd for øret

 

Spillet hadde imidlertid ikke vært noe særlig uten lydeffektene. Det er kanskje ikke så skremmende når det plutselig hopper frem et monster foran deg, men når dette akkompagneres av en eksplosjon av høye stryketoner i fantastisk dissonans, og når «musikken»/lydeffektene de siste ti minuttene har satt nervene i høyspenn gjennom de trange korridorene, så klarer spillet jammen santen å få deg til å hoppe i stolen likevel.

 

«Dunk, dunk, dunk» – er det ditt eget hjerte du hører slå i 150, eller er det Isaac sitt? Sannsynligheten er stor for at det er begge. Isaacs lydeffekter bidrar sterkt til stemningen i spillet, fra skrittene som gir gjenklang i den trange korridoren, til de dempede hjerteslagene og den lett nervøse pustingen.

 

Holder koken

 

Det dukker stadig opp nye typer fiender, noe som gjør at du stadig må finne nye taktikker for å overleve. Spillet byr ikke på det største utvalget av våpen, men det er absolutt akseptabelt, og de fleste våpnene er interessante og byr på mye moro. Derimot falt jeg raskt tilbake til det heller kjedelige automatgeværet, som dessverre ofte var det mest effektive valget, trass i at de andre våpnene bød på mye mer moro.

 

Spillet var ikke særlig langt – den siste lagringen før slutt oppgav rundt ti timer. Historien er interessant nok og har nok krappe vendinger til å holde det gående til slutten, og selv om jeg merket at det begynte å bli litt ensformig etter hvert, ble det aldri direkte kjedelig. Dette var nok mye grunnet lydeffektene og settingen, som holder det hele ganske intenst det meste av tiden. Jeg skulle ønske spillet var litt lenger – jeg er litt lei av at det er så mange skytespill som tar deg gjennom en strengt lineær historie og er over på ganske kort tid. (Riktignok er ikke handlingen helt lineær, men dine valg begrenser seg i hovedsak til å kunne velge om du vil starte motoren før du aktiverer gravitasjonssentrifugen, eller omvendt.) Skulle spillet vært lengre, så måtte det imidlertid bydd på litt mer variert spillmekanikk – hadde det fortsatt å trakke i de samme gamle sporene, så hadde jeg raskt gått lei.

 

Konklusjon

 

Dead Space gjør veldig mye bra. Et spill hvor man nesten blir skremt av lydeffektene i hovedmenyen lover godt, og det er i stor grad lydeffektene som gjør dette spillet til den suksessen det er. Grafikken er slående vakker, og spillmekanikken akkurat variert nok til at spillet holder koken i de timene det tar å fullføre det. Derimot er spillet relativt raskt over, og det kan føles litt repetitivt mot slutten. Historien har sine skarpe svinger og en ålreit spenningskurve, men det er ikke noe revolusjonerende vi snakker om her. Likevel moret jeg meg da jeg spilte det, og med den slutten spillet presenterer, må jeg faktisk innrømme det:

 

Jeg gleder meg litt til toeren.

 

Karakter: 7/10

Endret av MiSP
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville selv gitt det en 8/10 men men ..

 

dritbra review. fint og se jeg ikke er den eneste som nøt dette spillet. .

 

har det blitt bekreftet en toer?

Skrevet
Ville selv gitt det en 8/10 men men ..

 

dritbra review. fint og se jeg ikke er den eneste som nøt dette spillet. .

 

har det blitt bekreftet en toer?

Takktakk. :) Ja, toeren har visst blitt bekreftet.

Skrevet

Har du skrevet alle disse i dag :o ? Uansett, bra tiltak. Vi må bare mate forumet med tråder nå i startfasen, så slike kvalitetposter har definitivt positiv innvirkning!

 

Selv ville jeg gikk dead Space 8.5/10. Da det er en av de beste enspiller-opplevelsene jeg har hatt i år (errrr.. fjor blir det vel...). Men syntes det godt kunne ha vært litt skumlere.

Skrevet
Har du skrevet alle disse i dag :o ? Uansett, bra tiltak. Vi må bare mate forumet med tråder nå i startfasen, så slike kvalitetposter har definitivt positiv innvirkning!

Nei, skrev dem dag for dag i uken før studiene begynte igjen. :) Jeg tenkte at jeg som du sier skulle mate forumet med litt mer utfyllende materiale for å "sette standarden" (jeg sier ikke at mine innlegg er ufeilbarlige og den gylne standard alt bør rettes etter, men jeg er da fornøyd med noe av det).

Skrevet
er spillet bra til å skremme vennene mine med? de liker action spill men ikke skrekk så jeg skal lure dem:p

er det verdt å kjøpes?

Kommer an på hva du må legge ut for det. Personlig mener jeg at det er verdt et kjøp, dog kanskje ikke til fullpris. Spillet har enkelte hoppe-i-stolen-sekvenser, men er ellers ikke noe utpreget skrekkspill.

Skrevet

Jeg sitter også å lurer på hvor mye hopp-i-stolen det er. Hater å spille skumle spill! Skumle filmer er en ting, de er der for å mindfucke deg, men spill gjør det så mye grundigere da det er "deg selv" som blir jaktet på. Nei, vi får se om det blir kjøp.

 

Må se an litt :p

Skrevet
Jeg sitter også å lurer på hvor mye hopp-i-stolen det er. Hater å spille skumle spill! Skumle filmer er en ting, de er der for å mindfucke deg, men spill gjør det så mye grundigere da det er "deg selv" som blir jaktet på. Nei, vi får se om det blir kjøp.

 

Må se an litt :p

 

Jeg har alltid elsket å spille skumle spill, har gjort det siden RE1 på PS1.

Men Dead Space har jeg faktisk ikke rundet enda, det er faktisk så jævlig skummelt etter min mening, jeg blir bare dratt inn i spillet.

 

Jeg elsket filmen Event Horizon, historien, stemningen og sci-fi er elskbart, Dead Space har mye til felles med Event Horizon, så blir du slukt av filmen, blir du nok slukt av spillet. :)

Skrevet
MiSP, du skriver som en gud. Dead Space var en av de beste horror-spillene jeg har prøvd på lenge.

Takk, setter pris på positiv tilbakemelding :) (så klart også konstruktiv kritikk, om noen skulle ha noe på hjertet). Dead Space er, trass i at jeg "bare" gav det 7/10, et av de bedre spillene jeg har spilt i det siste.

Skrevet

Fin anmeldelse! Dette er et spill jeg må få prøvd ut. "Synd" jeg fortsatt har flere uåpnede stor-titler jeg må kjøre igjennom først.

Skrevet
Takk. :) Fint at den inspirerer noen til å faktisk gå til innkjøp av spillet.

Har lurt på å kjøpe det siden det kom ut :) Men som student med allerede høye utgifter så er det ikke alt man kan ta seg råd til med en gang det kommer ut. Men bestiller fra utlandet så da satser jeg på at jeg vandrer i verdensrommet en gang i neste uke! Det var en grundig og god anmeldelse, så om du har flere på anmeldelser må du bare kjøre på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...