Gå til innhold

Skryt av PC-en din


Anbefalte innlegg

Det var nok en gang det stemte, men med tiden har spill og spillmotorer blitt opptimalisert for flere kjerner, og selv om de ikke bruker alle fire kjernene så gir det mye bedre ytelse under multitasking. Det er også så høye frekvenser at en firekjerne essensielt er to dobbelkjerner, og da er det ingen grunn til å ikke kjøpe firkjerne! :)

 

Så hvilke spill er til dags dato optimalisert for fler enn 2 kjerner om jeg så tør spørre? I samtlige tester mellom dual og quad når det gjelder spill så er dual CPUene overlegne. Når det gjelder multitasking skal jeg være enig men ikke i spill..

Tja, setter man igang med litt klokking (feks. en Q6600 på 3ghz mot en E6850 på 3ghz) så finnes det jo ikke tvil om hva man velger! CryEngine, GTA IV og flere andre "high-end" spill er også designet med multikjerne i bakhodet, og kjører meget mye bedre da. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man ser et eller to år frem i tid så er flerkjerne veien utviklingen går. Og med f.eks Vista så er det utrolig masse prosesser som står og kjører konstant, greit å dele disse ut over fire kjerner.

Ett eller to år?? I pc verden betyr det jo himmel og hav når det gjelder utvikling. Ville heller gått for to kjerne idag når det gjelder så oppgradert til hva enn som er optimalt om to år.. Tipper i7 CPUene er gamle og utdatert da

 

Man vokser av seg å bruke alle pengene en har på å kjøpe ny pc hver niende måned. :p

 

Min forrige pc kjøpte jeg i 2005, og oppgraderte kun skjermkortet en gang underveis før jeg kjøpte helt ny pc nå for litt siden.

 

Ærlig talt, det er på tide å begynne å løfte litt på skylappene.

 

Det finnes de som har interesse for hardware utover spilling.

Lenke til kommentar

Tro meg, jeg kjenner til pc-interesse. Hadde vel 8 (9) pcer fra 1999-2005. :) Er bare at de fleste kommer til et punkt der andre hobbyer tar over. Da blir det til at man ser litt mer på nytte/kost/levetid enn hva som arguably er råest akkurat her og nå.

 

2009 og 2010 blir årene der multikjerne for spill tar av, er min antakelse.

Endret av ghad
Lenke til kommentar
Int

 

Intel Quad 6600 2,4Ghz

2x Gainward GeForce 9800GTX SLI

4 GB Ram

620GB Hardisk

DVD-brenner

Masse neon lys ting ++

 

 

Ext

17" Fujitsu Simens skjer

Logitech Z-200 eller noe anlegg

Logitech MX-Laser

Gammelt Acer tastatur....

 

Soft

Windows Vista Home Premium...

 

Kjøpt 19" LG, tok heller en dyr 19" med bedre bilde kvalitet en 22" med dårlig kvalitet! :) Synes jeg dette blir for lite så slenger jeg PC'n over til andre siden og spiller på 42" plasmaen! :)

Lenke til kommentar
Tro meg, jeg kjenner til pc-interesse. Hadde vel 8 (9) pcer fra 1999-2005. :) Er bare at de fleste kommer til et punkt der andre hobbyer tar over. Da blir det til at man ser litt mer på nytte/kost/levetid enn hva som arguably er råest akkurat her og nå.

 

2009 og 2010 blir årene der multikjerne for spill tar av, er min antakelse.

 

 

Joda, men jeg mener fortsatt jeg har en maskin som forsvarer nytteverdien, kostnaden og levetiden.

 

Det du i mine øyne referer til er de med i7 965, 3 stk 285 i SLI, trippel SSD i raid 0 osv osv osv.

 

Du ser poenget mitt?

Lenke til kommentar

PC er personlig og subjektivt. :) Jeg vurderte seff ny arkitektur men falt ned på at det var for dyrt i denne omgang. Men dualcore er jeg ihvertfall ferdig med. Vista 64 kjører 52 prosesser og 740 tråder på min maskin akkurat nå, godt å ha litt kjerner å fordele det utover.

 

Kjører SSD som systemdisk og 8 gig ram selv, det avhjelper nok i stor grad at vista er et i overkant krevende os. Gleder meg til Windows 7, har et godt håp om at det skal bli mange prosent mer effektivt enn Vista.

Endret av ghad
Lenke til kommentar
PC er personlig og subjektivt. :) Jeg vurderte seff ny arkitektur men falt ned på at det var for dyrt i denne omgang. Men dualcore er jeg ihvertfall ferdig med. Vista 64 kjører 52 prosesser og 740 tråder på min maskin akkurat nå, godt å ha litt kjerner å fordele det utover.

 

 

Vista er jo kjent for å være en maskin kveler av rang. håper at windows 7 blir bedre enn dette rasket her... har vista 64 selv også. glad jeg har velociraptor disk på OS'n ellers har jeg vel aldri kommet noen plass

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pc Info

 

OS: Microsoft Windows XP Professional SP3 Programvare Norsk OEM

 

Hardisker: 2x Samsung SpinPoint p120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM + Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

 

Skjerm: Samsung 19” LCD Syncmaster 930BF 700:1, DVI-D, 4ms responstid + TECO 37" LCD-TV TL3796RV, 1366 x 768 HD-ready,2xHDMI,1500:1, 5ms (en tv altså )

 

Skjermkort: MSI GeForce 8800 GT 512 MB OC, 660 MHz, 512 MB, 1900 MHz, SLI-stutter, PCI Express

Prosessor: Intel Pentium D840 Dual-Core, 3, 2GHz @ 3,37GHz, socket LGA775, 2MB,

 

Ram: Corsair TWIN2X PC 8000 DDR2, 1024MB CL5 kit 2x512 + GeIL Value DDR2-800 4096 MB (2x2048) CAS latency 5, PC6400

 

DvD Brenner: Plextor DVD recorder PX-716SA SATA 48x

 

DvD Stasjon: Plextor PX-116A – DVD-ROM-Stasjon – IDE

 

Diskett Stasjon: Sony Diskett stasjon 3,5” 1,44MB sort

 

Hovedkort: Asus P5WD2 Premium, i955x, socket-775 SATAll

 

Tastatur: Logitech UltraX keyboard

 

Mus: Logitech MX 518 Gaming-Grade optical Mouse

 

Joystick: Logitech EXTREME 3D PRO, X3D

 

Minne kortleser: USB2 multikortleser 3,5” sort intern, tar alle

 

Power: Blue storm ll, 500 watt, model 3 strømfosyning

 

Kabinett: Thermaltake Shark tt Case i sølv beregnet for vann kjøling (har ikke)

 

 

 

Rimelig fornøyd enda det er mange år siden jeg kjøpte delene :p

Lenke til kommentar

Prosessor: Intel E8400

Minne/RAM: 2GB Something something

Hovedkort: Abit Something something

Skjermkort: Ati HD 2600 XT

Strømforsyning: Corsair VX 450w

 

Har en disk til programmer osv på 180GB og en disk til filmer, musikk osv på 320GB.

Som dere skjønner så bruker jeg ikke maskina mi til spill, men til film og redigering.

 

Kjører forresten Windows 7 Beta. Mye bedre enn Vista IMO.

Lenke til kommentar

Bygde den før jul, eneste jeg er ganske misfornøyd med er prosessoren, men jeg fikk den veldig billig - så da klager ikke jeg. Drar alt finfint:)

 

CPU: Core 2 Duo E8200 2,67Ghz

Hovedkort: Gigabyte EP35-GA-D3L

RAM: Geil 6(3*2)GB 800MHZ

Skjermkort: HIS Radeon HD4850

HDD: 500GB+300GB Western Digital

Lydkort: Soundblaster Audigy 2 ZS PLatinum

Høyttalere: Creative 2.1

Kabinett: Antec 300

Skjerm: Benq 2200HD 22" 1080p

OS: Vista 64bit

 

n536920588_2390128_9726.jpg

 

n536920588_2390124_8578.jpg

 

n536920588_2390127_9421.jpg

Lenke til kommentar

Kabinett: CoolerMaster Ammo

Skjerm: Samsung T200 20" LCD

Mus: Logitech MX 518

Tastatur: Saitek Eclipse II

Headset: Creative HQ-1700

Høytalere: Creative Itrigue 200

Musmatte: Steelseries 5L

 

OS: Windows XP Pro SP3 32bit

 

Hovedkort: MSi K9A2 CF-F V.2

CPU: AMD Phenom II X4 920

PSU: Corsair TX750

Minne: 4 GB GeiL pc-6400

Skjermkort: XFX 8800 GT XXX

Lydkort: Creative SB Audigy 4 pro

Harddisk: Samsung Spinpoint 250gb 7200 rpm

Endret av Vaine
Lenke til kommentar
PC er personlig og subjektivt. :) Jeg vurderte seff ny arkitektur men falt ned på at det var for dyrt i denne omgang. Men dualcore er jeg ihvertfall ferdig med. Vista 64 kjører 52 prosesser og 740 tråder på min maskin akkurat nå, godt å ha litt kjerner å fordele det utover.

 

Kjører SSD som systemdisk og 8 gig ram selv, det avhjelper nok i stor grad at vista er et i overkant krevende os. Gleder meg til Windows 7, har et godt håp om at det skal bli mange prosent mer effektivt enn Vista.

De aller fleste prosesser bruker jo ikke noe CPU kraft da, er nok minne som er viktigst der, har selv 4 GB og har kun brukt opp alt 2-3 ganger (spilte AoC med mange programmer i bakgrunnen).

 

Bare så det er sagt så bør du ikke forvente at Windows 7 er noe lettere enn Vista.

Lenke til kommentar

En prosess er per definisjon et program som er under kjøring, altså bruker alle prosesser cpu, men det varierer seff stort hvor mye de bruker.

 

Med 8 gig ram på min vista 64 ser det ut til at vista ikke lar minnet stå tomt, tvert i mot er det sjelden at jeg har mer enn 1 gig ledig til enhver tid.

 

De fleste analyser av tilgjengelige versjoner av Windows 7 beskriver det som vesentlig raskere enn Vista. Men vi får vel ikke se pålitelige tall før W7 release candidate kommer om en stund så vil ikke være for kategorisk der. :)

Lenke til kommentar
En prosess er per definisjon et program som er under kjøring, altså bruker alle prosesser cpu, men det varierer seff stort hvor mye de bruker.

 

Med 8 gig ram på min vista 64 ser det ut til at vista ikke lar minnet stå tomt, tvert i mot er det sjelden at jeg har mer enn 1 gig ledig til enhver tid.

 

De fleste analyser av tilgjengelige versjoner av Windows 7 beskriver det som vesentlig raskere enn Vista. Men vi får vel ikke se pålitelige tall før W7 release candidate kommer om en stund så vil ikke være for kategorisk der. :)

De fleste prosesser bruker så lite CPU kraft at det ikke har noe å si.

 

Angående minnet så bruker PC'en mer minne når den har mer tilgjengelig.

Lenke til kommentar
En prosess er per definisjon et program som er under kjøring, altså bruker alle prosesser cpu, men det varierer seff stort hvor mye de bruker.

 

Med 8 gig ram på min vista 64 ser det ut til at vista ikke lar minnet stå tomt, tvert i mot er det sjelden at jeg har mer enn 1 gig ledig til enhver tid.

 

De fleste analyser av tilgjengelige versjoner av Windows 7 beskriver det som vesentlig raskere enn Vista. Men vi får vel ikke se pålitelige tall før W7 release candidate kommer om en stund så vil ikke være for kategorisk der. :)

De fleste prosesser bruker så lite CPU kraft at det ikke har noe å si.

 

Angående minnet så bruker PC'en mer minne når den har mer tilgjengelig.

 

 

Gir blant annet noe av rammen til og hjelpe skjermkort...

Lenke til kommentar

Pcen?

Skjul

CPU: Intel E6850 @ 3,5 Ghz

RAM: OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB

HK: Msi P7N Platinum

Lagring: Seagate 7200.10@320Gb / 7200.11@500Gb Samsung T166@500Gb / F1@1000Gb

Skjermkort: Nvidia 8800gt 512Mb

Skjerm: Samsung T240

Mus: Razer Deathadder

Tastatur: Saitek Eclipse II

Operativsystem: Vista

Kjøling: TRUE, og et par Noctua vifter.

Lydkort: Intregert

Kabinett: Antec P182

Bilder

Skjul

Data-1.png

pc.png

Topchamber.png

 

Sikler på 30" til Wheelman må jeg si.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...