Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal vi slutte å røyke / snuse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har sterke abstinenser, merker dette er veldig forskjellig hos folk, selv folk som har holdt på like lenge.

 

Jeg røyket i fra jeg var ca 15 til jeg var 20, alt mellom 10 og 20 sigg om dagen. Prøvde å slutte mange ganger, men for meg var miljøet helt feil, alle venner, foreldre og alle rundt meg røykte. I militæret var ting snudd på hodet, ingen som røykte, litt av en plass jeg kommer ifra tenkte jeg.

 

Bestemte meg for å ikke nevne noe om røykevanene mine til noen og late som jeg ikke røykte, fortsatte med snusen som jeg også drev med. Snuste aktivt fram til jeg var 25 år og har nå vært snusfri i noen mnd.

 

Berømmer deg om du klarer og slutte uten hjelpemidler, men blir det for tøft så er tyggis evt snus ca veldig mange ganger bedre en røyk, helsemessig :) Det at nikotin er en vane kjenner jeg meg veldig igjen i, gikk greit i fra røyk til snus, men og kutte ut nikotin helt har jeg jobbet med i 5 år etter at jeg sluttet og røyke.. Klart meg i noen mnd nå! Men takk faen og glad jeg er for å ikke røyke lenger, det er gift! Alt er bedre nå.

 

 

Stå på! Har troa :)

Lenke til kommentar

Siste sjanse. Greier du å holde deg røyfri i åtte uker skal du få 100kr rett på konto.

Hehe. Da sier vi det.

 

Ja da røyk (ordspill) jeg igjen. Grilling, pent vær, øl og selskap hvor alle røyker / snuser. Føler jeg må stenge meg inne for å klare det. Nytt forsøk om 22t40m.

 

Weak.

Jepp.

 

Lykke til!

En ide kan jo være at du skal holde deg i 2 uker, også telle ned til det har gått, for å få en slags mesteringfølelse.

Også en god idé. Litt mer motiverende å løpe 3km enn å løpe cooper.

 

 

Har forøvrig ikke startet på mitt 3. offisielle forsøk enda, men har allikevel nå gått 5-6 timer uten snus, fullstendig uten problemer. Det er framgang i alle fall.

Lenke til kommentar

Da har jeg startet på et nytt forsøk 00:00. Så 25 minutter hittil, null stress. :)

 

Lykke til. ;)

 

Satser på at du klarer deg uten nikotin en stund nå. Er vel de 2-3 første ukene som er verst? Sørg for at du har noe å tygge på hele tiden. Halsdrops, tyggis og lignende. Kanskje ikke det sunneste alternativet, men det hjelper visst veldig på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Koselig tråd. Håper for din del banansplitt at du til slutt klarer å slutte.

Jeg har aldri røkt eller snuset. Snus synes jeg faktisk er mye mer turnoff enn røyk. Jeg synes snus er direkte ekkelt. Kjenner mange som røyker.

Ble selv som 16-åring satt under veldig press da alle i klassen røkte og drakk som f***. Jeg nekta fordi jeg enkelt og greit ikke skjønte poenget med det; dårlige helse, og det koster. Hehe...

 

Skjønner at det er veldig individuelt om dette med å slutte. Noen klarer det kjempelett, andre har ikke sjanse i det hele tatt (svak viljestyrke). For det er bare viljestyrken det går på.

Venninna til moren er 62 år, hun var på ferie i syden, fikk angst/pusteproblemer i trappene opp til rommet den ene dagen heisen ikke virket. Rommet lå i fjerde etasje. Da ble hun redd og sluttet å røyke da hun kom hjem. Hun sa det var ikke vanskelig i det hele tatt, hun bare slutta, sa det var litt "halvtøft" første uka så gikk det over. Og dette var ei dame som hadde røkt daglig i over 40 år. Da ble JEG imponert!

Så om du virkelig ønsker å slutte så klarer du det! Beste rådet jeg kan gi som ikke-røyker er å prøve å ikke tenke røyk/snus i det hele tatt. Være opptatt med noe hele tiden, ha noe i munnen, holde hendene i aktivitet (lol), osv. Men vet det er lettere sagt enn gjort.

 

Lykke til! :love:

Endret av Mislykket
Lenke til kommentar

Takk for det. Det går kun på viljestyrke / motivasjon. Motivasjonen min bare øker og øker jo lenger jeg greier det her nå, jeg bare tenker tilbake på de gangene jeg har vært svak og så angret rett etterpå og kastet bort så lang tid.

 

check-icon.gif 2 timer

check-icon.gif 6 timer

check-icon.gif 12 timer

check-icon.gif 1 døgn

check-icon.gif 2 døgn

3 døgn

1 uke

2 uker

1 måned

2 måneder

3 måneder

 

Da var 2 døgn krysset av på. Satser på å være tilbake i morra for å krysse av for 3 døgn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...