Gå til innhold

Ny kjøler til CPU. Hvordan vet jeg at den ikke krasjer med RAM?


krt16

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å skal kjøpe meg en ny kjøler til CPUen min. Kjører i skrivende stund stock kjøleren og synes nok denne bråker litt mye så vil gjerne bytte den ut med en mer stillegående en...

Jeg har:

CPU - Intel I5 2500K (LGA1155)

Kabinett - Coolermaster HAF 912 Plus

RAM - Corsair Dominator DHX 8Gb (2x4Gb)

Hovedkort - Gigabyte GA-P67A-UD3

 

Spørsmålet mitt er som følger: Hva slags kjøler kan jeg kjøpe som holder CPUen min kjølig, som bråker mindre enn stock cooler og som passer inn i kabinettet uten å krasje med RAM?

 

Kommer ikke til å bruke allverdens mange penger på dette, men er åpen for kjølere opp til 500Kr...

 

-krt16-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5-2500k review

This year at Intel Developer Forum Intel was showing off Sandy Bridge running at 4.9 GHz on a stock heatsink. As impressive as that is I was even more surprised to find that the stock heatsink included with our i5-2500K was even smaller than the last heatsink I had seen. Those of you who are into small form factor builds will enjoy the low profile of the stock cooler along with its noise level. Even on our open air test bench the cooler wasn’t noticeable at all. When put under a load, Intel’s stock heatsink did a great job of keeping things cool and quiet. If you are looking to upgrade the cooling you don’t have to worry about finding a heatsink to fit the new socket, everything that supports the LGA 1156 will also fit the LGA 1155.

 

Er du sikker på at du har alt av innstillinger riktig? Står her at den ikke støyer voldsomt, noe som stemmer med mine oppfatninger.

 

Om du har lyst på en stille kjøler så finnes jo Mugen 2 rev b. Den følger med en 1300 RPM-vifte som ikke støyer voldsomt. Om du trenger lavere støy enn det må du over i passiv kjøling.

Lenke til kommentar

i5-2500k review

This year at Intel Developer Forum Intel was showing off Sandy Bridge running at 4.9 GHz on a stock heatsink. As impressive as that is I was even more surprised to find that the stock heatsink included with our i5-2500K was even smaller than the last heatsink I had seen. Those of you who are into small form factor builds will enjoy the low profile of the stock cooler along with its noise level. Even on our open air test bench the cooler wasn’t noticeable at all. When put under a load, Intel’s stock heatsink did a great job of keeping things cool and quiet. If you are looking to upgrade the cooling you don’t have to worry about finding a heatsink to fit the new socket, everything that supports the LGA 1156 will also fit the LGA 1155.

 

Er du sikker på at du har alt av innstillinger riktig? Står her at den ikke støyer voldsomt, noe som stemmer med mine oppfatninger.

 

Om du har lyst på en stille kjøler så finnes jo Mugen 2 rev b. Den følger med en 1300 RPM-vifte som ikke støyer voldsomt. Om du trenger lavere støy enn det må du over i passiv kjøling.

 

Ja har lest dette at den skal være stillegående, men når jeg spiller f.eks Minecraft så er det jo om ikke bare så ihvertfall mest CPU som blir brukt og det er da CPU Viften som "girer opp" for å holde den kjølig. Og da hører jeg den viftestøyen som jeg helst vil være foruten.

Har nå sendt inn mitt hovedkort fordi jeg kjøpte hovedkortet før det ble oppdaget feilen på de og de ble tilbakekalt og da jeg tok av kjøleren så var den kjølepastaen som satt på kjøleren til standard nesten borte så skal prøve om det blir bedre når jeg får på ny kjølepasta når jeg får igjen hovedkortet mitt...

Lenke til kommentar

kom på i farten. Vil også bestille meg en ekstra vifte som skal sitte i toppen på kabinettet for å få litt bedre sirkulasjon. Leste litt rundt og fant ut at HAF 912 har plass til 2x 120mm (Forklar hvordan den som vil) eller 1x200mm.

Noen anbefalinger på hva jeg bør gå for?

Lenke til kommentar

Hva får størst volum per rotasjon tror du?

120 * 120 * 2 = 28 800

200 * 200 = 40 000

 

En 200 mm vifte vil kjøle mer enn to 120 mm fordi arealet (og dermed volumet) den dekker vil være større. Gitt at du ønsker et akseptabelt støynivå

 

Om du gir totalt **** i støy kan du selvfølgelig kjøpe 120 mm som kjører over 3000 RPM, det vil yte en del bedre.

Lenke til kommentar

De fleste kjølerene er tilpasset RAMen, da denne som regel sitter så å si på samme sted.

Men det store problemet er hvis man har RAM som har høye kjølere på seg. Disse vil krasje med de fleste kjølere.

 

Har du god luftgjennomstrømmning, så kan en kjøler uten vifter gjøre jobben, og da en tower kjøler. Har kjørt en lignende løsning i min HTPC, uten så veldig god gjennomstrømmning, og aldri hatt problemer.

 

Jeg brukte da denne kjøleren: http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=NT01-E&area=usa og det er kun 2 små vifter som blåser på den. Fra baksiden av kabinettet.

 

Bruker denne CPUen: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=36463 som bruker 65w

 

Å gå for en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502622 eller slik: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-luft/CPU/Prolimatech-Megahalems-Intel-Socket-775-1156-1366-35839.aspx

 

Vil fungere godt hvis man har en 120mm vifte som blåser ut bak, og en foran. (Monter da den ene på CPU vifte utgangen på HK). Da unngår du all komflikt med minnet.

 

Ved overklokking så er det ikke anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...