Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] 89 MB 300, mulig dårlig kompresjon, evt katalsator


Anbefalte innlegg

Har en 89 mb 300.

 

Har et lite problem med at den stopper og nekter å starte.

Tendensen til å stoppe ser ut til å være på tidspunkt der den er gjennomvarm.

Har skjedd to ganger nå, begge gangene var det litt vilje til å starte, men kun etter lange drag på starter og med litt gass.

Stopper fort om man setter i gir, eller går i det minste dårligere.

Sist det skjedde (i kveld) startet den etter å ha stått en times tid... nok av tid til nedkjøling.

Fikk kjørt et par kilometer før det ikke lenger var mye pådrag når jeg ga gass... hadde nok krefter til å svinge av på en bussholdeplass før motor døde.

Fikk virret i gang så vidt, og var turtallsvillig så lenge den var i fri, men døde i gir. (forøvrig automatkasse, og nå dårlig med strøm til å starte med)

 

Første gang det skjedde var to helger siden, bilen har ikke vært mye kjørt i mellomtiden.

Kun fra parkeringsplassen jeg fikk tauebilen til å sette fra bilen og hjem, og en liten testtur.

Begge deler egentlig ikke nok til å få mye guffe i varmeapparatet for å si det sånn.

En tendens er altså at den starter når den er kald og nekter å gå når den er varm.

 

Fikk et lite tips om at det kunne være dårlig topp/pakning.

Dette tyder på dårlig komp.

 

Da er spørsmålet, hvordan sjekker man dette?

Hva trenger man av utstyr?

Vil vite på forhånd hva man trenger og hva man bør se etter, siden jeg ikke tenker på å skru for "moro skyld". Er jo moro å lære seg litt om dette for å finne feilen... ;)

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer nok langt med denne :

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester/

 

Du skriver ikke om du har diesel eller bensin, men går utifra at det er bensin.

Du skrur ut tennpluggene og tar testen på hver sylinder, da ser du antageligvis hvilken sylinder som har dårlig kompresjon.

 

Har ingen erfaring med den der, men går utifra at den fungerer ok til det du skal sjekke.

Lenke til kommentar

Kan jo prøves, men jeg mistenker gåen toppakning eller topp pga en slags klaske/poffe-lyd når jeg prøver å starte.

Har aldri skrudd av toppen på en firetakter, kun på en langt enklere 2-takts mopedmotor.

 

Er egentlig litt interessert i å vite hvordan det sånn cirka ser ut når jeg evt begynner å skru.... evt hvor jeg skal skru.

Lenke til kommentar

Kan jo prøves, men jeg mistenker gåen toppakning eller topp pga en slags klaske/poffe-lyd når jeg prøver å starte.

Har aldri skrudd av toppen på en firetakter, kun på en langt enklere 2-takts mopedmotor.

 

Er egentlig litt interessert i å vite hvordan det sånn cirka ser ut når jeg evt begynner å skru.... evt hvor jeg skal skru.

 

 

Du burde ha et rimelig godt system, skikkelige piper og momentnøkkel samt en intruksjonsbok der teitningsrekkefølgen, moment ol skal stå.

 

Ellers er det ganske rett fram som all anna mekanikk, få pakninga skikkelig ned på, se nøye før du tar laust ol.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Omformulerer problemstillingen litt.

 

Kort sagt er problemet at bilen starter når motoren er kald, og streiker når den er varm.... når tempnåla er ca midt på, altså driftstemp.

 

Hva kan forårsake dette?

Så langt er mitt beste forslag katalysatoren.

Når jeg prøver å starte ved varm motor kommer det noen poff/smell som kan stamme fra undersiden av bilen.

Lenke til kommentar

Katalysatoren er det høyst sannsylig ikke.

 

Jeg gjetter på at det er en temperatursensor som er ødelagt.

Jeg tipper at bilen har forgasser med automatchoke, og dermed også har en føler for motortemperatur. Siden motoren går greit når den er kald, og ikke går når den er varm, gjetter jeg på at temperatursensoren har låst seg til å vise kald hele tiden, og derfor vil motoren gå alt for fett når den blir varm.

Lenke til kommentar

Sjekk fordelerlokket og rotor, det er en gjenganger.

Sitter foran på motoren under et svart deksel.

Demonter fordelerlokket (sitter med tre 5 mm unbrako-skruer) og ta en kikk.

Rotoren sitter med tre 3mm unbrako-skruer (såvidt jeg husker.)

 

 

 

 

Er du usikker så ta bilder av det og legg ut her så skal vi klare å svare deg på om det lønner seg å bytte eller ei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

post-91220-0-24237100-1305488197_thumb.jpg

post-91220-0-77238300-1305488159_thumb.jpg

post-91220-0-36121500-1305488228_thumb.jpg

post-91220-0-46889700-1305488249_thumb.jpg

 

Fikk skrudd løs fordelerlokket og tatt et par bilder.... ikke verdens beste kvalitet mtp dårlig lys og mobilkamera.

Begynte å skru løs rotor, men mistet biten med et stk skrue et stkke lenger ned i motorrommet, så må nok ut å låne en nebbtang av noe slag på jobb.

 

Har fra før rukket å bytte coilen, syntes den gikk bedre etter det, men den stopper fremdeles.

Endret av Ingeniør
Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall forsøkt å pusset kontaktflatene på både rotor og fordelerlokk, ser litt grumsete ut.

 

Det beste hadde nok vært å byttet de, men det koster jo litt penger.

 

 

edit : det ser ut som det er litt fukt i fordelerlokket?

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...