Gå til innhold

Commodore 64 kan nå forhåndsbestilles


Anbefalte innlegg

Du er klar over at det finnes et Amiga OS 4.1 og hardware som kjører dette OS, som selges på markedet i dag?

http://cgi.ebay.de/Sam460EX-1-15-Ghz-PowerPC-PPC-motherboard-Amiga-OS-4-1-/160544271294?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25612f2bbe#ht_1500wt_907

 

Riktignok bare snaut litt over 1ghz dual core, og dermed ikke siste mote ift. PC-fronten, men det finnes på markedet.

Såvidt jeg vet kan man ikke emulere et slikt PPC hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om kassa/keyboardet i seg koster ca 1500 kr, uten innmat. Så nå skulle vi bare fått Jens Schoenfeld til å lage et mini ITX moderkort med C-One eller Chameleon til å putte inni. For det er jo det vi vil ha ! Ikke x86 emulator..

 

Forøvrig prøvde jeg å få Leo Nigro, "CTO"en deres til å begripe at retro folket vil ha en NY C64 som SER ut som C64 og har C64 innmat !

 

Men han mente det ikke var økonomisk bærbart ... "Economically viable" .. Og at folk helt sikkert helst vil ha en X86 C64 som kan emulere C64 isteden ... yeah right .. Men om Komplett selger denne med en ålreit x86 itx innmat så kunne det kanskje vært interessant.. Men jeg bestiller ikke slikt fra USA ...

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Lurer på om man kan koble denne til tv'n med koaksialkabel? Det var jo sjarm å søke fram riktig kanal ved å skru på stille-hjulet på fjernsynet. Med en ødelagt koaks, så man ikke var sikker på om det var riktig stilt inn eller om det bare var den dårlige kabelen som lagde snøstorm i alle spillene.

 

Hvordan blir oppstarten på denne? Der var jo C64 helt fantastisk! Å vente 10 minutter på å laste et spill er vel ingenting når oppstarten skjer på et sekund?

 

For et par uker siden kom både jeg og brodern hjem for å rydde og flytte ut av barndomshjemmet. Måtte jo selvfølgelig koble den opp for å teste. Ble bare såvidt litt på søndag, men er sikker på om vi hadde funnet Bubble Bubbles - kassetten på lørdag, hadde det ikke blitt mye rydding den helga :)

Lenke til kommentar

Hvor fant du Amiga 4000 kabinettet? Finner bare 1-2-3000 på sidene der ;) Ikke lignet de på originalen en gang. Amiga 1000 kabinettet var litt stilig, sånn rent bortsett fra at det ikke ligner en Amiga 1000...

 

Ta deg en tur innom http://www.commodore-amiga.org/index.php Vi er det offisielle Commodore USA samfunnet. Der kan du spørre så mye du vil,om hva det skulle være. Både konsernsjefen,og teknisk sjef er innom jevnlig å svarer på spørsmål.

Lenke til kommentar

di åpenbart desillusjonerte ideene!

 

Desillusjonert: Fri for illusjoner som tidligere hindret klarsynthet.

 

Selv om jeg er enig i stort sett alt du sier trenger du virkelig å slutte å bruke ord du ikke forstår. "Desillusjonert" gir overhodet ingen mening her.

 

Hehe,Jeg forstår alle ordene jeg benytter meg av,men til mitt forsvar så har jeg ikke akkurat hatt så mye søvn i det siste :) Ser klart tabben jeg gjorde nå,lol

Lenke til kommentar

For de som er interessert, så er det en implementasjon av Amiga 500 for FPGA skrevet i VHDL tilgjengelig, og Commodore 64. Nærmere kommer en ikke uten å kjøpe brukt.

 

Men selv synes jeg emulator er en bedre løsning.

 

edit: Timeless classic??? Hvordan er Commodore64 timeless? Den OSER 80-tall. Kan ikke påstå at den har holdt seg godt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Hvor fant du Amiga 4000 kabinettet? Finner bare 1-2-3000 på sidene der ;) Ikke lignet de på originalen en gang. Amiga 1000 kabinettet var litt stilig, sånn rent bortsett fra at det ikke ligner en Amiga 1000...

 

Ta deg en tur innom http://www.commodore-amiga.org/index.php Vi er det offisielle Commodore USA samfunnet. Der kan du spørre så mye du vil,om hva det skulle være. Både konsernsjefen,og teknisk sjef er innom jevnlig å svarer på spørsmål.

 

Ikke rart at dine svar er så håpløst defensive når du er åpenbart involvert på den måten du er.

 

Å re-brande et kinesisk standard pc-kabinett "Amiga 3000" er bare totalt lavmål, og er på grensen til direkte lureri.

 

Ok, jeg tror du er av typen som må ha dette inn med teskje:

Hva har et ATX kabinett merket "Amiga 4000" med Amiga å gjøre, og hva har det med den faktiske Amiga 4000, som var den grommeste amigaen å gjøre? De har ingenting med hverandre å gjøre.

Hvor fant du Amiga 4000 kabinettet? Finner bare 1-2-3000 på sidene der ;) Ikke lignet de på originalen en gang. Amiga 1000 kabinettet var litt stilig, sånn rent bortsett fra at det ikke ligner en Amiga 1000...

 

Det er helt håpløst, de tar et jalla kabinett produsert i kina, slenger en merkelapp på det "Amiga" og så skal de ut og tjene penger.

Det er rett og slett å lure folk. Så dumme håper jeg virkelig ingen er.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er svindel jeg da.

Det er jo helt klart laget for å utgi seg for noe det ikke er.

Det hadde vært en ærlig sak hvis de hadde smellt på et ord til etter logoen eller navnet som tydelig sa at det var en etterligning.

Jeg forstår ikke at det er lov - også selv om de har kjøpt navnet, og jeg forstår absolutt ikke at de vil.

Lenke til kommentar

Hvor fant du Amiga 4000 kabinettet? Finner bare 1-2-3000 på sidene der ;) Ikke lignet de på originalen en gang. Amiga 1000 kabinettet var litt stilig, sånn rent bortsett fra at det ikke ligner en Amiga 1000...

 

Ta deg en tur innom http://www.commodore-amiga.org/index.php Vi er det offisielle Commodore USA samfunnet. Der kan du spørre så mye du vil,om hva det skulle være. Både konsernsjefen,og teknisk sjef er innom jevnlig å svarer på spørsmål.

 

Ikke rart at dine svar er så håpløst defensive når du er åpenbart involvert på den måten du er.

 

Å re-brande et kinesisk standard pc-kabinett "Amiga 3000" er bare totalt lavmål, og er på grensen til direkte lureri.

 

Ok, jeg tror du er av typen som må ha dette inn med teskje:

Hva har et ATX kabinett merket "Amiga 4000" med Amiga å gjøre, og hva har det med den faktiske Amiga 4000, som var den grommeste amigaen å gjøre? De har ingenting med hverandre å gjøre.

Hvor fant du Amiga 4000 kabinettet? Finner bare 1-2-3000 på sidene der ;) Ikke lignet de på originalen en gang. Amiga 1000 kabinettet var litt stilig, sånn rent bortsett fra at det ikke ligner en Amiga 1000...

 

Det er helt håpløst, de tar et jalla kabinett produsert i kina, slenger en merkelapp på det "Amiga" og så skal de ut og tjene penger.

Det er rett og slett å lure folk. Så dumme håper jeg virkelig ingen er.

 

De som holder på med lureri,er Hyperion og gjengen(ikke Trevor da,for han er faktisk en oppriktig fyr) Men hva er dine tanker om å selge betabord av x1000 for 700 euro,uten noen form for sikkerthet eller garanti i det hele tatt,via bankoverføring,for de aksepterer ikke visa eller lignende? DET MIN VENN ER LURERI! Med visa har du i det minste en garanti! Og hva er Amiga ved Amigaone? Ingenting,fordi Commodore aldri hadde planer om a basere Amiga på PPC i det hele tatt,de hadde derimot planer om å basere neste generasjon Amiga på HP7200 cpu'en. Det eneste fornuftige skrittet Amiga kan gjøre i dag,er å gå for x86,fordi PPC i dagens fom ikke kan konkurrere i ytelse mot x86! Tror du virkelig Jay Miner valgte 68k cpu'en i sin tid,kun fordi han var en fanatisk idiot? Neppe! Hadde han levd i dag,så hadde han utvilsomt valgt x86. Selv om jeg skulle ønske det var PPC som ble videreutviklet som dekstop cpu,og ikke x86,så har det seg slik,at dette ikke er virkeligheten. Tilbake til Amigaone x1000,er du villig til å oveføre 1500-2000 euro via vanlig bankoverføring(ingen visa eller paypal,whatever)Så vær så god,men det gjør ikke jeg! Commodore USA derimot holder ikke på med slik lyssky forretninger som Hyperion,som til og med er frekk nok til å behandle de resterende 200 bhf som dritt. Til og med David Hayne(teknisk sjef for tidligere commodore) har kalt hyperion for en gjeng snyltere og idioter!

Lenke til kommentar

Bare for å ha det klart,så er det ArOS jeg til syvende å siste bryr meg om! Jeg har mine grunner til at jeg støtter Commodore USA,men det har jeg ikke lov til å snakke om ennå,så enkelt er det! Mitt ønske er å få til ett nytt projekt ala Anubis. Mer ønsker jeg ikke å si om den saken.

Lenke til kommentar

Det var en trist dag i 1998 når jeg innså at Amiga ikke hadde noen fremtid lengre..i flere år var den spådd å "dø ut", men den harde kjernen fans holdt ut til det siste. Men manisk piratkopiering ødela for alle utviklere, både spill og programmer ble cracket og releaset med en gang, og "alle" fikk tak i dem. Det ble nok lite lønnsomt etterhvert, og viktige programmer fikk ikke nyere versjoner lengre.

 

Og etterhvert gikk PC-teknologien forbi amigaen grafikk og lydmessig også, da la jeg inn årene og kjøpte en Pentium.

Jeg har hatt Amiga 500, 2000 og 1200. Og C64 før det. Det var faktisk Heroes of Might and Magic 2 og Daggerfall som var forlokkende.

 

Hele konsollhysteriet på 90-tallet gikk meg hus forbi, noe jeg angrer på den dag i dag, når jeg gjenoppdager alle de fantastiske playstation 1 og 2-spillene, N64 spill, og aldri har tid til å spille noen av klassikerne ferdig.

 

Denne "PC som later som den er C64" greia kan jeg styre meg for. Kjører like greit C64S på pc'n min og laster ned noen spill. En C64 uten alle begrensningene som ligger i "64k RAM" er meningsløst.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det eneste dette har med C64 å gjøre er at kabinettet ligner og at de kommer til å utgi Commodore OS 1.0 etterhvert. Maskinen mangler SID-chipen som har gjort C64 til klassikeren den er. Da forstår ikke jeg poenget med dette i det hele tatt. De kunne lett ha integrert en modul som gir C64-lyden i maskinvare istedenfor gjennom emulering. Uten den er maskinen uaktuell for min del.

Lenke til kommentar

Det var en trist dag i 1998 når jeg innså at Amiga ikke hadde noen fremtid lengre..i flere år var den spådd å "dø ut", men den harde kjernen fans holdt ut til det siste. Men manisk piratkopiering ødela for alle utviklere, både spill og programmer ble cracket og releaset med en gang, og "alle" fikk tak i dem. Det ble nok lite lønnsomt etterhvert, og viktige programmer fikk ikke nyere versjoner lengre.

 

Og etterhvert gikk PC-teknologien forbi amigaen grafikk og lydmessig også, da la jeg inn årene og kjøpte en Pentium.

Jeg har hatt Amiga 500, 2000 og 1200. Og C64 før det. Det var faktisk Heroes of Might and Magic 2 og Daggerfall som var forlokkende.

 

Hele konsollhysteriet på 90-tallet gikk meg hus forbi, noe jeg angrer på den dag i dag, når jeg gjenoppdager alle de fantastiske playstation 1 og 2-spillene, N64 spill, og aldri har tid til å spille noen av klassikerne ferdig.

 

Denne "PC som later som den er C64" greia kan jeg styre meg for. Kjører like greit C64S på pc'n min og laster ned noen spill. En C64 uten alle begrensningene som ligger i "64k RAM" er meningsløst.

 

Samme feelingen har jeg.

Jeg herja rundt med Classic Amiga fram til slutten av 90-tallet. Men til slutt gikk håpet mtp Commodore og Amiga i dass. Jeg har en Amiga 1200 med Blizzard 1230-IV akselerator 50MHz 68030/68882 flyttallsprosessor og 32MB RAM, Den originale harddisken døde ut og jeg fikk dessverre ikke tatt backup av den.

 

Jeg ser at industrien prøver å gjenopplive maskinen med PPC-derivativer, dyre hovedkort med OS som emulerer det originale systemet, men personlig klarer jeg ikke å legge i pengene for å gjenoppleve opplegget. Jeg er kanskje altfor oldschool, men for dem som har kontantene å legge i greiene, ja, de får bare gjøre det.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...