Gå til innhold

Nikon D5100 - 16.2Mp, Night Vision Video (ISO102400)


Anbefalte innlegg

Sakset fra: http://nikonrumors.com/

 

Here is a more detailed list of the Nikon D5100 specs:

 

• Full HD video 1920×1080p at 30p

• 16.2MP sensor

• New HDR feature

• New special effects during video (selective colors, miniature effect, etc.)

• The already mentioned Night Vision option with ISO up to 102400

• EXPEED 2 processor

• Standard ISO 100-6400

• Stereo mic input

• 4 fps

• Quiet shutter mode

• Side swivel LCD screen

• EN-EL14 battery

 

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/#ixzz1IZhDB6aB

 

Bilder av herligheten

 

nikon-d5100-front.jpg

 

nikon-d5100-back.jpg

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katastrofalt at Nikon har hørt på tullingene som vil ha side-hengslet skjerm.

Jeg er en tulling :woot::fun::tease::ph34r:

 

Nå finnes det ingen knapper på venstre side av skjermen, noe som fører til at disse flyttes til grepsiden - med ergonomisk sett negative konsekvenser etter mitt skjønn.

Liten pris i forhold til den ergonomiske katastrofen som en bunn-hengsel er.

Endret av tomsi42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Liten pris i forhold til den ergonomiske katastrofen som en bunn-hengsel er.

 

Kunne ikke vært mer uenig - ikke bare er det uheldig utifra begrunnelsen ovenfor, dersom man opererer med lukket skjerm er det mye lettere å sjekke bilder ved å vippe skjermen ovenfra, istedet for å måtte brette den ut til siden.

 

En sidehengslet skjerm kommer også mer i veien for et tohåndsgrep ved filming, med mindre man har skjermen "parkert" - hvorpå hele poenget med skjermen forsvinner.

Endret av fcuk_IT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer uenig - ikke bare er det uheldig utifra begrunnelsen ovenfor, dersom man opererer med lukket skjerm er det mye lettere å sjekke bilder ved å vippe skjermen ovenfra, istedet for å måtte brette den ut til siden.

Tja - har aldri hatt det problemet selv. Men et greit argument.

 

En sidehengslet skjerm kommer også mer i veien for et tohåndsgrep ved filming, med mindre man har skjermen "parkert" - hvorpå hele poenget med skjermen forsvinner.

Et ord. Stativ. Bunnhenglset skjerm er PITA med stativ. Og stativ + utvippbar skjerm er snadder til makro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finnes det ingen knapper på venstre side av skjermen, noe som fører til at disse flyttes til grepsiden - med ergonomisk sett negative konsekvenser etter mitt skjønn.

Personlig er jeg helt enig med deg. Et speilreflekskamera bør prioritere søkerbasert fotografering og ergonomi tilpasset dette foran nisjebruk som video og makro. Men jeg tipper det er mange "casual shooters" som vil kjøpe denne modellen, så alt i alt har sikkert Nikon gjort et klokt valg.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg helt enig med deg. Et speilreflekskamera bør prioritere søkerbasert fotografering og ergonomi tilpasset dette foran nisjebruk som video og makro. Men jeg tipper det er mange "casual shooters" som vil kjøpe denne modellen, så alt i alt har sikkert Nikon gjort et klokt valg.

Mao - "ingen vippbar skjerm"? Kan jo like gjerne droppe liveview også, da. ;)

 

Nei, seriøst - fotografering (og for den del video) i/fra krøkkete vinkler er viktig for mange. En vippbar skjerm kan være interessant til fotografering i alle mulige krøkkete vinkler - klint inn i et hjørne til arkitektfotografi, helt nede ved bakken (til makro, bilder fra interessante vinkler etc), holdt over hodet til fotografering i folkemengde (presse, konsert etc), selvportretter eller annet hvor du selv er framme og gjør noe aktivt og bruker fjernutløser, for å få det enda litt videre i trange omgivelser - og så videre.

 

Vippbar skjerm er litt som liveview i det hele tatt - når du har brukt det litt forstår man hvorfor det er en god idé for mange bruksområder.

 

Bruker selv søkeren til det meste, men ville ikke vært uten liveview. Skulle til tider også ønske jeg hadde vippbar skjerm. :)

Lenke til kommentar

Mao - "ingen vippbar skjerm"? Kan jo like gjerne droppe liveview også, da. ;)

Nei, det sa jeg ikke. Jeg mener bare at det den ikke bør gå altfor mye på bekostning av ergonomien for øvrig. Så for et så lite kamera som D5100 er det antakelig bedre å ha skjermen hengslet i bunn (med forbehold om at jeg ikke har prøvd den nye løsningnen enda).

 

Nei, seriøst - fotografering (og for den del video) i/fra krøkkete vinkler er viktig for mange. En vippbar skjerm kan være interessant til fotografering i alle mulige krøkkete vinkler - klint inn i et hjørne til arkitektfotografi, helt nede ved bakken (til makro, bilder fra interessante vinkler etc), holdt over hodet til fotografering i folkemengde (presse, konsert etc), selvportretter eller annet hvor du selv er framme og gjør noe aktivt og bruker fjernutløser, for å få det enda litt videre i trange omgivelser - og så videre.

Altså "nisjebruk". For de aller fleste vil bruken du skisserer utgjøre godt under 10% av bildene og bør etter mitt syn derfor tilrettelegges tilsvarende.

 

Vippbar skjerm er litt som liveview i det hele tatt - når du har brukt det litt forstår man hvorfor det er en god idé for mange bruksområder.

Jeg har prøvd det, men savner det ikke særlig ofte likevel. Til og med til makro foretrekker jeg å bruke søkeren (liveview egner seg ikke til bevegelige makromotiver), og jeg er ikke redd for å legge meg ned på bakken for å få vinkelen jeg er ute etter.

 

Bruker selv søkeren til det meste, men ville ikke vært uten liveview. Skulle til tider også ønske jeg hadde vippbar skjerm. :)

Det er noen få ganger jeg gjerne skulle hatt en vippbar skjerm, men det er såpass sjelden at jeg ikke er villig til å ofre ergonomi, byggekvalitet eller kronasjer for å få det. I så fall ville jeg heller hatt en "plug and play" variant som kunne ligge i lommen når jeg ikke brukte den.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Nå vil jeg jo si at ergonisk sett, så har Nikon et par ting å lære av resten av gjengen da.

 

Av de fire knappene på venstre side, så er det to med + og - i et forstørrelsesglass. Dette regner jeg med er forstørre/forminske bilde under bildevisning. Når du ser på bildenene, så bruker du ikke søkerene allikevel, så de knappene kan være andre steder uten problem. Eller gjør som Olympus og bruk hjulet. Hvorfor ikke bare bruke bakre hjul til det?

 

Og jeg tror ikke du bruker søplebøtte, meny eller play heller med øyet til søkerene ...

Lenke til kommentar

Trykkfølsom skjerm må i så fall være i tillegg til en del dedikerte knapper. Vil tro touchbetjening fungerer svært dårlig i kombinasjon med øye inn mot en optisk søker, alså slik vi ofte bruker DSLR.

Ting som går på playback, sletting, forstørrelse osv. kan derimot fungere fint med touch, og disse knappene kan således "ofres".

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Jepp, jeg tenker selvsagt på playback, live view og video. Og ikke minst: Begynnersegmentet, men ikke nødvendigvis aller billigste modell først. Det blir jo litt rart om det billigste kameraet tilbyr mer funksjonalitet enn det nest billigste. Det var derfor jeg tenkte D5100 og 600D kunne være kandidater til å være først ut med trykkfølsome skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...