Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks


Anbefalte innlegg

det er nok en LEO2 i en eller annen utgave. hvilken variant er jeg dog ikke sikker på.

funfact: Leo2, i den "Norske" utgaven, ble ansett som verdens beste tanks av alle de som var med i et ratingsprogram på HistoryChannel. gruset b.l.a Amerikanske, Engelske, Israelske, Kinesiske og Russiske topptankser i det programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betviler ikke at Leo2 er en kapabel vogn, men synes det blir litt vel bombastisk å hevde at den er den beste når den aldri har blitt testet i kamp.

 

Edit: Ifølge wikien så er det 10 utgaver, ikke alle har bilde og det er ikke inkl prototypene.

Men det er i hvert fall en A4 eller tidligere. A5 og utover har ikke rette sider foran på tårnet.

Lenke til kommentar

nåja, det er ikke bare Norge som kjører Leo så den har nok blitt testet i "ekte" kamp.

og det som de (History) ser på er jo spekken til de forskjellige vognene. d.v.s den spekken som er tilgjengelig for dem på det tidspunktet. og det kan jo være så forskjellig.

 

men at LEo2 skulle være den beste vognen er vel ikke så vanskelig å tro? de fleste holder vel M1A2 Abrams som den tøffeste gutten i gata, men den havnet langt nede på lista. Amerikanerne er vel flinkere til å fortelle hvor gode de er i steden for å vise det.

det er ikke alle som var/er like imponert over hva Abrams vognene fikk til i f.eks Irak krigen. spesielt ildledingssystemet er en del bak det beste. det samme med den reaktive pansringen.

det er vel ikke uten grunn at Kineserne så langt mer på Leo2 en Abrams når de skulle bygge en ny Main Battle Tank.

Lenke til kommentar
? de fleste holder vel M1A2 Abrams som den tøffeste gutten i gata, men den havnet langt nede på lista. Amerikanerne er vel flinkere til å fortelle hvor gode de er i steden for å vise det.

det er ikke alle som var/er like imponert over hva Abrams vognene fikk til i f.eks Irak krigen.

 

Ikke en eneste Abrams tank ble ødelagt tank mot tank i Irak krigen, det sier vel sitt.

Lenke til kommentar

Kan diskutere dere i hjel om hvilken av de moderne stridsvognene som er den beste, men abrams begynner å dra på årene og må nok se seg slått på mange punkter. Leo2a5 er en påkostet sak, og er mye dyrere å produsere per stykk enn abram som har en del "billigere" løsninger slik at den skulle være mulig å masseprodusere.

 

On topic: 10k xp to kamper på rad :) Jeg eeeeelsker x5!

Endret av JKDahl
Lenke til kommentar
Kan diskutere dere i hjel om hvilken av de moderne stridsvognene som er den beste, men abrams begynner å dra på årene og må nok se seg slått på mange punkter. Leo2a5 er en påkostet sak, og er mye dyrere å produsere per stykk enn abram som har en del "billigere" løsninger slik at den skulle være mulig å masseprodusere. On topic: 10k xp to kamper på rad :) Jeg eeeeelsker x5!

 

24817308.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nåja, det er ikke bare Norge som kjører Leo så den har nok blitt testet i "ekte" kamp

Misforstå meg rett, Leopard 2 har vært brukt i bla. Afghanistan. Men den har aldri vært brukt i konflikter hvor man har møtt fiendtlige MTB'er, slik som feks. Abrams, Challenger og Merkava. Det var det jeg mente med at den aldri har vært testet i kamp, selv om jeg ser at jeg burde presisert bedre hva jeg mente :)

 

og det som de (History) ser på er jo spekken til de forskjellige vognene. d.v.s den spekken som er tilgjengelig for dem på det tidspunktet. og det kan jo være så forskjellig.

Jepp, men mange av spesifikasjonene er hemmeligholdt, av åpenbare grunner. Dermed blir det plutselig ikke fullt så enkelt.

 

men at LEo2 skulle være den beste vognen er vel ikke så vanskelig å tro? de fleste holder vel M1A2 Abrams som den tøffeste gutten i gata, men den havnet langt nede på lista. Amerikanerne er vel flinkere til å fortelle hvor gode de er i steden for å vise det.

det er ikke alle som var/er like imponert over hva Abrams vognene fikk til i f.eks Irak krigen. spesielt ildledingssystemet er en del bak det beste. det samme med den reaktive pansringen.

det er vel ikke uten grunn at Kineserne så langt mer på Leo2 en Abrams når de skulle bygge en ny Main Battle Tank.

Poenget mitt var heller ikke at Abrams nødvendigvis er best, men bare at jeg ikke nødvendigvis tar det for god fisk at Leo 2 er det heller. Det er mange andre kandidater også: Challenger 2, Merkava Mk. V, T-90, Leclerc...osv. Hvem som er best får vi vel i grunnen først vite hvis det skulle smelle ordentlig en dag.

Lenke til kommentar

K2 Black Panther og Leopard 2A7 er de mest avanserte MBTs til dags dato.

 

http://www.military-...attle_tanks.htm

 

K2 Black Panther

From Wikipedia, the free encyclopedia

 

Weapons Systems

Main armament: L55 120 mm smoothbore gun, Rheinmetall licensee (developed under license by the Agency for Defense Development and manufactured by World Industries Ace Corporation). This is complemented by an autoloader, similar to that designed for Leclerc, it can fire about 15 - 20 rounds a minute or every 3 – 4 seconds and reloads about every 1 – 2 seconds, without being affected by the gun's angle. The ammunition for the main gun is loaded in a 16-shell magazine, with a total ammunition capacity of 40.

Lenke til kommentar

K2 Black Panther og Leopard 2A7 er de mest avanserte MBTs til dags dato.

 

http://www.military-...attle_tanks.htm

Og avanserte ildledingsystemer, treffsikkerhet, slagkraft, beskyttelse osv. er selvfølgelig viktige momenter ved en MBT. Allikevel er det vanskelig å si noe sikkert før vogna faktisk har vært prøvd i kamp.

 

Ta feks. Abrams, som har en turbinmotor. Dette er jo helt klart avansert teknologi, gir svært mange hestekrefter samtidig som vekten holdes nede. Allikevel er det mye som taler mot denne teknologien. Abrams bruker ekstremt mye drivstoff og er kresen på kvaliteten, de krever mye vedlikehold, og eksosen er så varm at vogna blir mye mer synlig gjennom termiske siktemidler og utgjør et faremoment for fotsoldater som følger vogna.

 

Challenger 2, på sin side, er "underpowered" sammenliknet med mange andre vogner, noe som vil trekke ned på en slik liste. Allikevel har den vist seg veldig driftsikker. Ser man på hvor raskt slitasje reduserer stridsvognstyrker i kamp, blir plutselig driftsikkerhet et svært viktig moment. Det hjelper lite med fancy teknologi pakket inn i ei vogn som er til reparasjon. Et eksempel som setter det på spissen var jo Panther-vognene til tyskerne. På papiret kanskje den beste stridsvognen som så dagens lys under 2. verdenskrig, men horribel driftsikkerhet medførte at ilddåpen til vogna under slaget om Kursk ble en fiasko.

 

Motsatt var jo pansringen til Leopard 1 regnet for å ikke være all verdens, og ville trolig havnet et stykke nede på en slik liste, men viste seg å prestere bra under fredsbevarende oppdrag på Balkan, som bla. inkluderte en trefning med jugoslaviske T-55.

 

Så jeg fastholder at slike lister i grunnen betyr fint lite og bør tas med en stor klype salt inntil de aktuelle vognene faktisk har blitt prøvet i den typen kamp de er konstruert for - og det er det kun Abrams og Merkava som faktisk er av de som er på den lista. Igjen, så betyr det på ingen måte at Leopard 2 er dårligere enn de vognene eller at den ikke kan være den beste. Det betyr bare at det kun er Abrams og Merkava vi faktisk vet hvordan presterer i kamp mot andre MTB'er.

Lenke til kommentar

Jeg sa de mest avanserte, men M1A2 Abrams har etter min viten den beste pansringen. Man kan ikke vite 100% sikkert hvilken som vil gjøre det best i krig. Det skal heller ikke bare måles i duell med andre stridsvogner, for MBTs har også andre roller. Men med spesifikasjoner, kunnskap og forståelse er det fullt mulig å komme med en sannsynlig hypotese. Det er ikke slik at det ikke er mulig å analysere stridsvogner selv om de ikke har vært i kamp, og avanserte simuleringer kan få det ganske virkelighetsnært. Amerikanerne driver forresten med utvikling av M1A3 Abrams. Forventet å være klar om rundt 6 år. Da kan det fort være Abrams tar tronen igjen.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Aiai... T71 er en morsom liten rakker. Bra penetration-gun som kan gjøre skade på nesten alt. 19 sec reload er jo også herlig. Snart har jeg 100% på sixth sense. Daaa tar det heeelt av :)

 

Hva bruker dere av equipment på denne?

 

Har binocs, EGLD og vents.

 

Snart 100% sixth sense på commander og nærmer meg 100% repair på de to andre.

Endret av James King
Lenke til kommentar

Aiai... T71 er en morsom liten rakker. Bra penetration-gun som kan gjøre skade på nesten alt. 19 sec reload er jo også herlig. Snart har jeg 100% på sixth sense. Daaa tar det heeelt av :)

 

Hva bruker dere av equipment på denne?

 

Har binocs, EGLD og vents.

 

Snart 100% sixth sense på commander og nærmer meg 100% repair på de to andre.

 

Vents, vert stab og optics. Hvorfor i all verden har du GLD og ikke vert stab?

 

Ellers er gjerne camo bedre enn repair på crewet, men neste tanks i linjen er jo medium så da er det repairs igjen.

Lenke til kommentar

Vents, vert stab og optics. Hvorfor i all verden har du GLD og ikke vert stab?

 

Ellers er gjerne camo bedre enn repair på crewet, men neste tanks i linjen er jo medium så da er det repairs igjen.

 

GLD er vel ok. Vert stab er på en annen tank, men blir kastet på T69 når jeg får den.

 

T69 er ikke noen spotter så den trenger vel ikke binocs eller optics i den grad T71 trenger det.

Lenke til kommentar
K2 Black Panther From Wikipedia, the free encyclopedia Weapons Systems Main armament: L55 120 mm smoothbore gun, Rheinmetall licensee (developed under license by the Agency for Defense Development and manufactured by World Industries Ace Corporation). This is complemented by an autoloader, similar to that designed for Leclerc, it can fire about 15 - 20 rounds a minute or every 3 – 4 seconds and reloads about every 1 – 2 seconds, without being affected by the gun's angle. The ammunition for the main gun is loaded in a 16-shell magazine, with a total ammunition capacity of 40.

 

The Leopard 2A7 is not yet in production.

K2 Black Panther Currently this main battle tanks is not yet in series production.

The M1A2 has incredible technology and armor. Also this tank has seen combat.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar
The Leopard 2A7 is not yet in production. K2 Black Panther Currently this main battle tanks is not yet in series production. The M1A2 has incredible technology and armor. Also this tank has seen combat.

 

om K2 Black Panther

Republic of Korea - At least 3 prototypes made. The ROK Army is planning to field at least 397 Black Panthers after full-scale mass-production starts in 2012.

http://en.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther

 

om Leopard 2A7

German Army plans to upgrade about 50 - 150 Leopard 2 tanks to the 2A7 standard. Upgrade programme will start in 2012.

http://www.military-today.com/tanks/leopard_2a7.htm

 

om M1A2 Abrams

Det er ingen som betviler at den har bra armor og teknologi, men den er ikke den mest avanserte, slik er det bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...