Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks


Anbefalte innlegg

De gode spillerne gir faen i chaten rett og slett fordi den blir brukt til to ting: dårlige råd/strategier og trolling.

Jeg har aldri sett en eneste god spiller som kommer med "følg meg" kommandoen, og jeg har opplevd mange nok ganger at det å følge en spiller som kommer med et slikt råd fører til at jeg dør meningsløst eller laget taper fordi jeg ender opp i en ubrukelig posisjon for laget.

 

Jeg må nesten si meg svært uenig i konklusjonen din. Dette er tross alt et lagspill og 16 egoer på hver side vil ikke skape en god kamp, uansett hvor gode de mener de måtte være. Det blir 16 forskjellige strategier/taktikker og følgelig er det veldig tilfeldig i hvilken retning kampen kommer til å gå, kanskje derfor det heter Random? :p

Jeg vil nesten påstå det er mer givende for to-tre 'dårlige' spillere å koordinere sitt angrep/forsvar og evt tape enn det er for en solo-spiller å delta på et lag som vinner. Det er selvsagt umulig å skape en ideell situasjon med tilfeldige matcher á 5-10minutter, men det er synd at dere som har spilt lenge mener chat og kommunikasjon innad i et lag er å anse som spam/trolling. Da er på en måte utfallet gitt når det kommer nye inn i spillet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sturer Emil er en helsikes møkkavogn. Stock er den en treg Dicker Max. Oppgradert får den en litt dårligere versjon av 128mm'en kjent fra Ferdinand og JagdPanther II. Med 15 skudd. Du kan nok gjerne gå tom, om du overlever lenge nok. Gun depression er vel og bra, men når halve tanksen din stikker opp over kanten allikevel, og er lagd av papir, så er det begrenset hvor ofter det er noe tess.

 

Stock er den et helvete, med toppkanonen går den an til nød. Kjenner flere som brukte free exp på å komme seg forbi hele faenskapet.

 

SirFoch har en liten review av Sturer Emil som gjør at jeg ser frem til denne. Han liker den bedre enn Nashorn. Men man må ha toppkanonen låst opp med en gang.

 

Lenke til kommentar

jeg er enig i at det beste er om laget blir enig om, sånn cirka, 3 5-manns platooner. men hvor ofte skjer det? om en god spiller, over 60% på wmx, kommer med ordren "følg meg" så blir det et lemmingtog ut av det. og det er vel svært skjeldent til det beste for laget siden det blir to-tre møkkavogner til å forsvare den andre flanken.

men så er det enkelte spillere som skriver/gir orderer om mye rart. og når du har spilt noen kamper så ser du forskjell på de som kan det og lenestolsgeneralene.

jeg blir personlig ikke fristet til et angrep når en med 4-500 kamper beordrer laget i angrep der det helt klart er det beste å forsvare seg.

det som er med "følg meg" spillere er at de fikk et gjennombrudd på en flanke i går ved å gå den veien. det de ikke tenker på er at i dag er det et nytt spill med nye spillere. og det er langt fra sikkert at de gjør som FI gjorde i går.

 

et greit eksempel er f.eks. på Pearl river der det helt klart vil være det beste, for de som angriper Nordover, og faktisk ikke gå over brua men "låse" den med HT og TD på sørsiden av den mens resten går den lange veien rundt og moser det som kommer i veien for dem. men hvor mange ganger skjer det? en eneste gang har det skjedd mens jeg har spilt.

 

en annen sak er at det svært skjeldent vil lønne seg for en fersk spiller å følge en som har vært ute en vinterdag før. en erfaren spiller vil, av oputurnistiske grunner, bruke alt han kan av tricks for å fordele skader på FI. det innbefatter at han, uten å tenke det spøtt over det, vil bruke en fersk spiller til å scoute for seg. eller bruke ham som lokkemat om det skulle lønne seg.

og når ferskingen tar i mot juling så det holder, så står han rolig å smeller inn krutt i FI fra en bedre posisjon.

så det eneste ferskingen da har lært er at han ikke skal scoute for noen. og at det kan være greit å spare verkstedutgifter ved å stå lengre bak.

 

det kan være mangt og meget som skiller de gode fra de mindre gode, men det er en hovedsak som skiller dem og det er å vite når man skal stå bak og når man skal være aggressiv.

jeg har uttallige ganger angrepet på et punkt som er tynt forsvart, for å oppnå et gjennombrudd, bare for å oppdage at "tomatene" står igjen bak dekning for å se hvordan jeg klarer meg. og det er enormt frustrerende. ikke det så mye at jeg blir en rykende haug av stål, men det faktum at om en av dem, bare en enkelt "tomat", hadde fulgt meg, så hadde vi fått gjennombruddet. alene blir vi enkelt skutt i stykker av en FI i en bedre posisjon. men om det er to, eller flere, som søker et gjennombrudd, så tipper det fort i vår favør.

 

og det nytter heller ikke å se på erfarne spillere hvordan de stiller seg. for det er såpass situasjonsavhengig at det blir feil. noen plasser er selvføglelig helt greit, men å oppsøke en plass som en erfaren spiller brukte for å oppnå 6 kills i går, kan være helt feil i dag.

 

og om man skulle platoone opp i randoms er det greit at de skjønner litt av hva de skal gjøre. og det er ikke altid det skjer.

 

jeg ser nå at det blir litt sortmaling her men i randoms er det mye rart som suser rundt der ute. og når du har fulgt X antall "følg meg" bare for å ende opp som et rykende vrak etter 23 sekunder, så blir du automatisk mer forsiktig neste gang.

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål. Trehus; er det god dekning for å ikke bli sett om man rygger inn i det? Da sitter man igjen med vegger på tre kanter og kan enkelt komme ut bak passerende fiender. Sånn i teorien. Har ikke fått testet det ut skikkelig enda, men det kan jo hende det faktisk er modellert med vinduer e.l. så det ikke gir 100% dekning for line-of-sight. Ser dem deg, faller jo uansett huset som ei stråhytte på ett skudd, så da ligger man tynt an, men som et bakholdsangrep kunne det vært fristende..

Lenke til kommentar

har ikke oppleved at det har funket for meg. det er et par låver på et eller annet kart som ser ut til en bitte liten vogn kan rygge inn i. men det viser seg fort at du bare ødelegger veggene og taket, så den ideen utgår med høye kneløft.


så nei, det beste er fremdeles å stå bak busker og lure på fienden med halvt sammenknepne øyne alt mens du lurer på ditt neste lure trekk som er så lurt at du kan feste en hale på den og kalle det for en rev.


Lenke til kommentar

Trehus kan gi grei deking dersom du rygger inn i dem så lenge fienden ikke er redd for å kjøre gjennom det eller skyte det i stykker.

 

Angående chat osv. Jeg ser gjerne på hva folk vil, og ser ganske fort om det er lurt eller ikke. Det kan godt få meg til å kjøre et sted dersom noen pinger det, har riktig tank og ser ut til å kjøre den veien. I noen situasjoner trenger man bare flere med seg. Jeg hører gjerne på halts også da de som oftest kommer dersom jeg avanserer fortere enn de andre. Men å følge etter en tilfeldig fyr uten at han sier noe som helst om hva han tenker? Spesielt hvis jeg er en av få top tiers og han er et lavere tier.

 

Ikke at et lavere tier betyr noe, men dersom jeg kjører E-75 og det er tre T9 på hver lag så gir jeg faen i hva en IS måtte be meg om å gjøre, da kjører jeg hvor jeg vil. Det er som oftest på plasser man bør kjøre men få/ingen kjører. For all del en IS kan være til hjelp, men jeg har ingen ide om hvor god han her, men hvis han sier follow me halveis i kampen har gjort det bra osv. så vil jeg hjelpe han. Noobs er fodder, folk som kan spille er det verdt å ofre litt for.

Lenke til kommentar

Jeg vil nesten påstå det er mer givende for to-tre 'dårlige' spillere å koordinere sitt angrep/forsvar og evt tape enn det er for en solo-spiller å delta på et lag som vinner.

9/10 spillere i WoT vet ikke dette:

Hvordan treffsikkerhet fungerer.

Hvordan penetrering av panser fungerer.

Hvordan spotting fungerer.

Hvordan mobilitet kan hjelpe til å få en bedre posisjon.

Hvordan se seg ut en god posisjon på kartet.

Hvordan installere mods som forteller deg sist kjente posisjon til fienden.

Hvordan velge riktige skills til mannskapet for tanken.

 

Om du kan alt dette og mestrer det til en viss grad (30-35% av maksimalt oppnåelig vil jeg påstå) vil du fort tårne over de fleste spillere og bli en "utmerket" (blå) spiller.

 

Bare et lite spørsmål. Trehus; er det god dekning for å ikke bli sett om man rygger inn i det? Da sitter man igjen med vegger på tre kanter og kan enkelt komme ut bak passerende fiender. Sånn i teorien. Har ikke fått testet det ut skikkelig enda, men det kan jo hende det faktisk er modellert med vinduer e.l. så det ikke gir 100% dekning for line-of-sight. Ser dem deg, faller jo uansett huset som ei stråhytte på ett skudd, så da ligger man tynt an, men som et bakholdsangrep kunne det vært fristende..

Dårlig idé tenker jeg, fienden kan jo se at huset ditt har et hull i seg, og når de kommer innenfor 50m vil du bli proxy-spottet uansett.

Lenke til kommentar

På høyere tiers later det til at det eneste chattefunksjonen blir brukt til er å kommandere "undersåtter" rundt på slagmarken, kondensert til "f--- u t-54" "t-54 go spottt!".

 

 

Tar gjerne i mot et par tips til hvordan en T-54 bør oppføre seg. Må påstå at jeg gjør det generelt godt i mediumvogner, men har litt snaue stats i T-54. Kan vel ha noe med at jeg ikke brukte voldsomt mye freeXP, og at LB-1 mangler litt futt i T9, men det ogsåat jeg har oversett noe i all T-54-gleden (skylde på elendige lag fungerer kanskje ikke).

Lenke til kommentar

Uten å vite hva du holdt på med da, så kan det godt være de hadde rett. T-54 (uten at jeg har spilt den) og mediums generelt fungerer greit å spotte med når man ikke har lights, men noe selvmordsspotting er poengløst. Når man har LB-1 så fungerer det hverfal ikke å campe, da må jo du nesten være bak t9 og t10 for å ha en sjangse.

 

Nå vet jeg ikke om du stod i en spotteposisjon og ikke turde å spotte pga tre ISU-er som ser din vei eller pga du var for langt bak.T-54 fungerer ganske bra som scout dersom du kan spotte mens du er hulldown, det har ødelagt mye for meg tidligere.

Lenke til kommentar

På høyere tiers later det til at det eneste chattefunksjonen blir brukt til er å kommandere "undersåtter" rundt på slagmarken, kondensert til "f--- u t-54" "t-54 go spottt!".

 

 

Tar gjerne i mot et par tips til hvordan en T-54 bør oppføre seg. Må påstå at jeg gjør det generelt godt i mediumvogner, men har litt snaue stats i T-54. Kan vel ha noe med at jeg ikke brukte voldsomt mye freeXP, og at LB-1 mangler litt futt i T9, men det ogsåat jeg har oversett noe i all T-54-gleden (skylde på elendige lag fungerer kanskje ikke).

Jeg har ikke spilt så mye på min T-54 enda jeg heller, men jeg finner ut at jeg har størst suksess om jeg prøver å pushe fienden til å gjøre feil.

Slik jeg ser det har du tre hovedoppgaver: Flanking, Spotting, og Brawling

Sniping kan du også gjøre med den fantastiske HEAT-ammoen, men i nærkamp bør du enten flanke/utmanøvrere eller gå rett gjennom de som har for svak kanon for panseret ditt (tier 8 meds hovedsaklig.)

Lenke til kommentar

Nokon som kan sei meg kva eg skal gjere med AT 8? At den suger balle er jo mildt sagt...
Eg meinar... Kven syntest det var ein god ide aa installere belteverk og erteskyter paa ei flytebrygge og utstyre den med ein mopedmotor for saa aa kalle det ein tanks?

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

(...)men jeg finner ut at jeg har størst suksess om jeg prøver å pushe fienden til å gjøre feil.(...)

 

Takk. Stort sett det jeg prøver å holde meg til, etter god erfaring med T-44. Regner med at det hjelper når vogna har blitt fullt oppgradert. Later til at i hvertfall ikke intensjonene mine feil, men kan vel være at jeg ikke er helt "inni" T9/T10-dynamikk enda.

 

Uten å vite hva du holdt på med da, så kan det godt være de hadde rett. (...)

 

T-54 fungerer ganske bra som scout dersom du kan spotte mens du er hulldown, det har ødelagt mye for meg tidligere.

 

Overraskende ofte at det stemmer når folk kalles for idioter, men akkurat her var det mest fjas. Gjorde i praksis ting etter boken, men regner med at det var en viss utålmodighet inne i bildet fra lagets side. Kampresultatene ga i praksis fasiten på hvem som hadde gjort mest, med nettopp en fin blanding av skade gjort selv, assistert og potensiell motatt.

 

Er heldigvis langt forbi LB-1, og vogna har nå riktig kanon, belter og motor. Regner med at det hjelper på lik det gjorde på T-44. Takk igjen for tips, kom gjerne med relaterte saker om det er andre enn MrFalkers det er mulig å lære av.

Lenke til kommentar

Nokon som kan sei meg kva eg skal gjere med AT 8? At den suger balle er jo mildt sagt...

Eg meinar... Kven syntest det var ein god ide aa installere belteverk og erteskyter paa ei flytebrygge og utstyre den med ein mopedmotor for saa aa kalle det ein tanks?

Skjul siden som ikke har kanonen stikkende ut, den er nemlig 76mm tykk... Cupolaen bør du også prøve å skjule med veggen og gun traverse.

Hold deg på avstand og bruk den DPMen du har til beste evne.

Lenke til kommentar

Nokon som kan sei meg kva eg skal gjere med AT 8? At den suger balle er jo mildt sagt...

Eg meinar... Kven syntest det var ein god ide aa installere belteverk og erteskyter paa ei flytebrygge og utstyre den med ein mopedmotor for saa aa kalle det ein tanks?

 

Du uh...du bør kanskje slutta med den linja der. Dei blir berre verre og verre heile veien, te du blir tier 10 og får ein HEILT annan tanks.

Lenke til kommentar

ca 40k xp igjen til AMX50B :w00t: Den tror jeg blir bra .... Må vel prøve å få skaffet den mens den fortsatt er på tilbud.. Har hatt noen gode runder i 50 120 i det siste, har stort sett havnet som en av top-tier i 8 av 10 kamper, så då har jeg sluppet unna disse X vognene.. men til gjengjeld så har det vært 3-4 arty på hvert lag da

 

Ellers så er det for tiden litt frustrasjon i grindinga til T-44... håper virkelig LB-1 tilfører tanksen noe..

 

Det er som det er nevnt tidligere mye hodeløs kjøring, også på høy tier. Det er like forunderlig hver gang en top tier setter seg bakerst i kartet for å snipe..... Spesielt gjelder dette Erlenberg, der du i hver kamp har en som går opp i A0, og spør du så får du svar som "stfu noob"... :rofl: Samme med Sand river, blir frustrert når jeg ser IS8, E75 osv på toppen av fjellet i Assault mode... men men noen utfordringer må det vel være.....

Lenke til kommentar

9/10 spillere i WoT vet ikke dette:

Hvordan treffsikkerhet fungerer.

Hvordan penetrering av panser fungerer.

Hvordan spotting fungerer.

Hvordan mobilitet kan hjelpe til å få en bedre posisjon.

Hvordan se seg ut en god posisjon på kartet.

Hvordan installere mods som forteller deg sist kjente posisjon til fienden.

Hvordan velge riktige skills til mannskapet for tanken.

 

Om du kan alt dette og mestrer det til en viss grad (30-35% av maksimalt oppnåelig vil jeg påstå) vil du fort tårne over de fleste spillere og bli en "utmerket" (blå) spiller.

 

 

Dårlig idé tenker jeg, fienden kan jo se at huset ditt har et hull i seg, og når de kommer innenfor 50m vil du bli proxy-spottet uansett.

 

Proxy-spotting innenfor 50m var igrunn stikkordet. At huset har et hull er ikke nødvendigvis noe de ser hvis de kommer fra andre sida, men hvis du blir oppdaget rett før de passerer huset faller jo hele taktikken i grus uansett. Det var egentlig det jeg ville ha bekreftet.

 

Noen av modsa gir strengt tatt så store fordeler til spilleren at de er på kanten av juks. Kikket litt på XVM igår, men det må jeg tydeligvis bruke mer tid på for å få det til å funke skikkelig. 95% av forumet er på russisk ;)

 

 

Øh, det der er jo en selvmotsigelse! :p

Strengt tatt ikke. To "noobs" kan koordinere sine bevegelser uten at de gjør noe smart av den grunn ;)

 

Spesielt på WoT-forumet virker det som man blir klassifisert som god/dårlig-spiller mer eller mindre kun basert på antall kamper spilt. Mine 300 kvalifiserer knapt til at man gidder å lese posten min på forumet, men de med 20.000+, tydeligvis er de beste i verden. Klart man blir 'god', i alle fall farget, når man setter av: 20.000 x 6min (snittitd på match?) / 60min / 37,5time (arbeidsuke) = 53 samfulle arbeidsuker med 7,5 timer om dagen :p Noen er riktignok mer dedikerte enn andre, men det får da være måte på til å la et spill ta fullstendig overhånd i livet sitt. Det som er synd er at de fort glemmer sin egen rekruttid og rakker ned på alle nybegynnere.

Og når det er sagt, jeg opplever ikke dette forumet på samme måten!

Lenke til kommentar

 

Jeg må nesten si meg svært uenig i konklusjonen din. Dette er tross alt et lagspill og 16 egoer på hver side vil ikke skape en god kamp, uansett hvor gode de mener de måtte være. Det blir 16 forskjellige strategier/taktikker og følgelig er det veldig tilfeldig i hvilken retning kampen kommer til å gå, kanskje derfor det heter Random? :p

Jeg vil nesten påstå det er mer givende for to-tre 'dårlige' spillere å koordinere sitt angrep/forsvar og evt tape enn det er for en solo-spiller å delta på et lag som vinner. Det er selvsagt umulig å skape en ideell situasjon med tilfeldige matcher á 5-10minutter, men det er synd at dere som har spilt lenge mener chat og kommunikasjon innad i et lag er å anse som spam/trolling. Da er på en måte utfallet gitt når det kommer nye inn i spillet...

 

til en viss grad har du rett. det er faktsik bedre at det er tre stykker som skyter på et og samme mål, selv om det er tre nybegynnere. men problemet er at nybegynnere har en tendens til å gjøre ting som får håret til å reise seg på mine armer når ting drar seg til, rullegardinen blir dratt ned og refleksene slår inn.

jeg har helt sikkert gjort noen av de tingene selv, men heldigvis funker hjernen min på den måten at jeg har fortrengt det. så nå kan jeg slenge like mye dritt på chatten som de "store" gutta når noobsa feiler.

 

problemet er å gi ordrer på en fornuftig måte når man ikke har teamspeek. det holder ikke med "F" knappene i alle situasjoner. det er ikke lett å få en nybegynner å forstå hvorfor h*n MÅ holde en gitt posisjon til det beste for laget. og en nybegynner har, som regel, ikke fletta peiling på ladetiden/weekspots/siktetiden/turntime på vogn og tårn til fiendevognen.

summa sumarum gjør alt dette det til et risikoprosjekt å skal kjempe sammen med nybegynnere.

 

men når en platoon kan dette og har teamspeek..... og er det i tillegg en platoon med aoutloadere. da kan du rolig lene deg tilbake å bare følge etter dem for å se hvordan det hele skal gjøres.

Lenke til kommentar

 

Proxy-spotting innenfor 50m var igrunn stikkordet. At huset har et hull er ikke nødvendigvis noe de ser hvis de kommer fra andre sida, men hvis du blir oppdaget rett før de passerer huset faller jo hele taktikken i grus uansett. Det var egentlig det jeg ville ha bekreftet.

 

Noen av modsa gir strengt tatt så store fordeler til spilleren at de er på kanten av juks. Kikket litt på XVM igår, men det må jeg tydeligvis bruke mer tid på for å få det til å funke skikkelig. 95% av forumet er på russisk ;)

 

Strengt tatt ikke. To "noobs" kan koordinere sine bevegelser uten at de gjør noe smart av den grunn ;)

 

Spesielt på WoT-forumet virker det som man blir klassifisert som god/dårlig-spiller mer eller mindre kun basert på antall kamper spilt. Mine 300 kvalifiserer knapt til at man gidder å lese posten min på forumet, men de med 20.000+, tydeligvis er de beste i verden. Klart man blir 'god', i alle fall farget, når man setter av: 20.000 x 6min (snittitd på match?) / 60min / 37,5time (arbeidsuke) = 53 samfulle arbeidsuker med 7,5 timer om dagen :p Noen er riktignok mer dedikerte enn andre, men det får da være måte på til å la et spill ta fullstendig overhånd i livet sitt. Det som er synd er at de fort glemmer sin egen rekruttid og rakker ned på alle nybegynnere.

Og når det er sagt, jeg opplever ikke dette forumet på samme måten!

De aller fleste gode spillere zoomer ut kameraet når det ikke skjer noe rundt dem, sitter du da i bakhold inni huset skjønner de fort at det er en eller annen idiot som står bak der.

XVM er stort sett nyttig pga minimap med last-known-positions og spillerstats om du er litt mer erfaren og vet hva tallene tilsier.

 

I WoT er det ikke nødvendigvis viktigst å gjøre det "riktige" valget, det er langt mer riktig at alle gjør det samme. Hver gang du ser noen få en Kolobanov's Medal (vinn alene mot fem eller flere) er det fordi fiendelaget ikke samarbeidet godt nok, og heller angrep en og en. "Requesting Fire" er i min mening den mest nyttige kommandoen du kan gi i WoT, ettersom selv idiotene pleier å få med seg at det er lurt å skyte på en tank med blinkende markør over seg.

 

Angående antall kamper og WoT-forumet, så er det en langvarig læringskurve for spillet og med mindre du poster med en reroll-konto er det rimelig å anta at du trenger å lære deg spillet framfor å diskutere strategier. Det er først når du har passert 1000 kamper på tier 5 og over at du har begynt å faktisk lære deg hvordan spillet fungerer.

Lenke til kommentar

Tar gjerne i mot et par tips til hvordan en T-54 bør oppføre seg. Må påstå at jeg gjør det generelt godt i mediumvogner, men har litt snaue stats i T-54. Kan vel ha noe med at jeg ikke brukte voldsomt mye freeXP, og at LB-1 mangler litt futt i T9, men det ogsåat jeg har oversett noe i all T-54-gleden (skylde på elendige lag fungerer kanskje ikke).

 

 

Kikk på MR Falkers sine videoer. Veldig flink medium-only spiller, og i tillegg norsk!

 

http://www.youtube.com/channel/UCNZZ1_0tgeznGu7F3rqsnww

 

For dere som lurer på XVM, ta og installer en modpack, de store har nå installasjons exe'r der man velger hva som skal skru av og på's

 

Selv bruker jeg Aslain's: http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/topic/35125-0810-aslains-xvm-mod-v323-upd-08012014/

 

Odem mortis sin har omtrent "alt" man kan tenke seg.

http://www.youtube.com/watch?v=2jBc13tLxEw

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...