Gå til innhold

Altfor ''lett'' å lage musikk nå til dags?


Hkkkooe

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er det altfor lett å lage musikk nå til dags? Da tenker jeg ikke på musikk generelt, men musikk som RnB og Pop. Jeg har flere eksempler på sanger, hvor man tar melodier fra gamle sanger og lager en remix.

Ta for eksempel:

- Pitbull - Hotel Room Service, som er hentet fra Nightcrawlers - Push the feeling on

- Flo Rida - Right Round, har hentet Dead or Alive - You spin me round

- Chamilionaire - Good Morning, er fra Tom Petty - Free Fallin

- Jennifer Lopez - On The Floor, Kaoma - Lambada

 

Og mange flere. Greit, de har sikkert betalt en viss % andel, men uansett. Jeg personlig synes dette er en altfor ''lett'' måte å lage musikk på. Noen som er enig eller uenig? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke musikk noe man driver med for å havne på snillelista til julenissen eller en annen form for moralsk rangstige. Det er lett å klimpre frem sine egne melodier, men man må fortsatt være god for å gjøre det bra. Selv om teknologien har senket kravene til tekniske ferdigheter kommer man ingen vei uten teft.

 

Hvis musikken som er populær for tiden suger, er det ikke fordi det er for lett å lage den.

Lenke til kommentar

Helt enig. Jo flere som får mulighet til å lage musikk, jo flere talenter vil stige frem.

 

Det er jeg ikke enig i. Hvis man ikke greier å lage (komponere) musikk med vanlige instrumenter (f.eks. piano eller gitar), har man ikke talent. Da lar man i så fall elektronikken overta, og det låter som regel ikke veldig musikalsk, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

Å "stjele" musikk fra andre er ingen nyhet. Det har blitt gjort gjennom alle herrens år og at det stjeles fra andre er hverken positivt eller negativt. Du må bare være flink nok.

 

http://www.youtube.c...?v=jg0su8HnHFs

Hvorfor linket du til The Avalanches egentlig? Det er et av mine favorittband, og har hørt ekstremt mye på albumet Since I left you. Er melodien de bruker i den sangen hentet fra en annen plass? :)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem i at det er for "lett" å lage musikk. Tider forandrer seg stadig til både negative sider, og positive.

 

Så lenge musikken er bra blir det som å sammenlikne "det er for lett å bygge hus". Da igjen hvis vi hadde sammenlignet det hadde 90% av verdens hus sett ut som skeve, dritne småe gapahuker med en av hver planke det er mulik å få tak i.

Lenke til kommentar

Som de andre sier, så har det vel ikke så mye å si hvordan musikken blir laget, men hvordan produktet bli. Eminem bruker for eksempel utdrag fra Dido sin sang i "Stan", og det er en av de beste sangene som har blitt laget de siste ti årene.

 

Og uten coversanger hadde vel aldri disse gutta fått noe særlig suksess (vel, mye mindre):

http://www.youtube.com/watch?v=mmdPQp6Jcdk

 

Og da hadde vi heller ikke fått Sivert Høyems helt fantastiske og elskbare versjon heller, noe som i alle fall hadde vært synd (PS, sistnevnte her må spilles med over gjennomsnittlig høyt volum) :

 

Er vel ikke mer å si enn det ;) Nyt musikken, og drit i det som står bak. Det er ikke vesentlig

Endret av Error
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. Hvis man ikke greier å lage (komponere) musikk med vanlige instrumenter (f.eks. piano eller gitar), har man ikke talent. Da lar man i så fall elektronikken overta, og det låter som regel ikke veldig musikalsk, snarere tvert i mot.

Jeg skjønner. Akkurat som at du bruker digitalkamera og Vegas fordi du er for talentløs til å skyte og klippe med film.

 

Hvorfor linket du til The Avalanches egentlig? Det er et av mine favorittband, og har hørt ekstremt mye på albumet Since I left you. Er melodien de bruker i den sangen hentet fra en annen plass? :)

Since I Left You består praktisk talt utelukkende av samples.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner. Akkurat som at du bruker digitalkamera og Vegas fordi du er for talentløs til å skyte og klippe med film.

 

 

Tror ikke at du vet helt hvor du er hen i prosessen. Hvis du redigerer i Vegas, er filmen allerede "komponert". Jeg snakker om å komponere musikk, ikke spille den.

Lenke til kommentar

Det er jo helt vanlig det her. Men det er ikke alle som er klar over det. Og det har irritert meg en del. Fordi den yngre generasjon kjenner ikke de gamle slagerene fra f.eks 80 og 90 tallet. Og når noen bruker opp igjen melodiene tror unge folk at artisten har laget låten helt selv.

 

Jeg har jo f.eks hørt folk som er yngre enn meg, og som ikke gidder å sjekke fakta. Har hørt Supertramp - Breakfast in america og si:

"Åååh!! Det er jo den sangen til Gymclass heroes jo!!!" - akkurat som det var de som opprinnelig laget den, bare fordi den har gått mye på topp 20.

 

http://www.youtube.com/watch?v=eX_HPsMBs9Y

 

http://www.youtube.com/watch?v=eiiU-Fky18s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Jo flere som får mulighet til å lage musikk, jo flere talenter vil stige frem.

 

Det er jeg ikke enig i. Hvis man ikke greier å lage (komponere) musikk med vanlige instrumenter (f.eks. piano eller gitar), har man ikke talent. Da lar man i så fall elektronikken overta, og det låter som regel ikke veldig musikalsk, snarere tvert i mot.

 

Det krever talent å lage musikk med elektroniske hjelpemidler også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo liten tvil om at Kanye West har talent. Det nyeste albumet A Dark Twisted Fantasy fikk strålende kritikker (6`er i dagbladet mener jeg å huske), og dette er en person som i mange av sangene sine sampler andre.

 

Ofte kan man finne ukjene juveler som folk av den yngre generasjon kan nye i en mer moderne setting. Men selvfølgelig er det best ¨finne på noe originalt selv, det er det liten tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...