Gå til innhold

Nikon d80 - Bra for en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Hodeportretter på for lav brennvidde gir (på grunn av for kort avstand til motivet) stor nese, runde ansikter og ører som forsvinner. For lang brennvidde gir (på grunn av for lang avstand) tettsittende øyne og tydeligere ører.

 

Men - det er "mindre stygt" med for lang enn for kort brennvidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da begynner vi dog å snakke LANG tele. Jeg har sett portretter på 200 mm, som ser svært bra mtp. proporsjoner. Objektivets egeneskaper er selvsagt viktige. Vi kan dog enes om at 90 mm er helt passe til portretter. Det finnes dog mange som bruker vidvinkel til portretter, dette er for eksempel en teknikk stort sett alle fotografer i People Magazine bruker. Du kan jo besøke hjemmesiden deres og se hva du syntes. Husk at dette bare gjelder for portretter av hode, ikke halvkropp etc.

Lenke til kommentar
Har ikke d7000 autofokus? Jeg vil også ta bilder av små insekter med macro og om det regner litt vil jeg at utstyret overlever :)

Jeg vet ikke om du mente dette i sammenheng, men vil likevel bare si at autofokus og makro er en dårlig kombinasjon. Det blir mye lettere å jobbe med makro når du setter bryteren over til manuell fokus.

 

Tamron 90 mm makro er et godt makroobjektiv som også egner seg bra til portretter. Sigma 70 mm makro er også bra til begge deler. Men jeg ville ikke brukt noe under 50 mm til ansiktsportretter på grunn av vidvinkeleffekten på ansikter. Halvfigur/helfigur er derimot helt OK med f.eks 30 mm om man passer litt på at ikke noen kroppsdeler er mye nærmere kamera enn andre. Jeg ville heller ikke brukt noe over ca 130 mm til makro fordi det gjør det vanskelig å finne lokasjoner med stor nok avstand og holde god kontakt med motivet når du fotograferer. Merk at det er mye smak, behag og subsjangere innen portrettfoto som gir ganske forskjellige utstyrspreferanser. Det beste er å prøve seg litt frem med brennvidder (enten med en telezoom eller lånt utstyr) før man finner ut hvilken brennvidde som passer best for en selv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...