Gå til innhold

[Løst] Fast betaling til tidligere huseier, få tilbake penger?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kødda det til!

 

Jeg har de siste to årene bodd i en bolig. Jeg flytta derfra for en måned siden, ettersom huset hadde en god del mangler. Blant annet mugg på badet.

 

I min oppsigelse, som ble skrevet på e- mail, la jeg vekt på dette, og at jeg ikke kom til å betale en eventuell oppsigelsetid.

 

Nå, en måned etter jeg flytta, har jeg oppdaget at jeg har betalt leie for måneden ETTER jeg flytta. Altså for 15.03 til 15.04. Jeg flytta den 15.03. Jeg har tydeligvis ikke slått den automatiske betalingsfunksjonen i nettbanken av, som jeg trodde jeg hadde gjort. Jeg har en litt uoversiktlig nettbank.

 

Huseier er et større firma.

 

Har jeg krav på å få disse pengene tilbake?

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greia er at jeg aldri har gjort en gjensidig avtale om å flytte uten bindingstid. Jeg har aldri hatt noen kontrakt. Da jeg sa jeg flytta grunnet mangler ved boligen, spurte jeg også om jeg skulle vaske ut. Da fikk jeg kun svar på at jeg skulle flytte ut. Det jeg er redd for er at utleier holder tilbake penger/ikke gidder å gjøre noe med saken.

 

Er det lov, i så fall?

 

Jeg sendte forøvrig mail for noen timer siden, tenker jeg får svar i morgen...

Lenke til kommentar

Her http://utleie.no/blogg/2007/08/oppsigelse-av-leieforholdet-er-du-lst.html står det: Oppsigelsen skal være tre måneder fra neste månedskifte, hvis annet ikke er avtalt.

Altså, man sier opp kontrakten , gjerne skriftlig, og forholder seg til den oppsigelsen som følger av kontrakten. Er ikke noe annet bestemt, så er oppsigelsesperioden 3 mnd fra utløp av den måneden man er i.

Lenke til kommentar

Jupp, men huset hadde en mangel, og derfor flytta jeg uten oppsigelsestid. Det står også i loven. Jeg har hatt loven på min side da jeg flytta uten oppsigelsestid.

 

Det er heller det faktum at jeg har sent penger til noen som ikke skulle ha penger. Hvor ulovlig er det for tidligere leiegiver å ikke betale disse tilbake?

Lenke til kommentar

Er dette egentlig en oppsigelse i henhold til lovverket?

 

Fikk utleier beskjed om manglene og tilstrekkelig tid på seg til å rette de, før du krevde heving av leieavtalen? Heving av leieavtalen ved mangler er kun aktuelt dersom manglene er vesentlige og/eller utleier ikke har rettet manglene innen rimelig tid. Spørsmålet da blir om manglene er vesentlige.

 

Når det gjelder pengene, forutsett at oppsigelsen var gyldig og du ikke er skyldig utleier i forbindelse med noe annet, så har du krav på å få tilbakebetalt disse. Om urettmessig mottaker beholder pengene som de vet ikke er deres så er dette et lovbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...