Gå til innhold

Innkalling til sivilforsvaret?


Anbefalte innlegg

I matpausen på jobb i dag snakket vi om innkalling til sivilforsvaret. Ei jeg jobber med ble innkalt det året hun var 29. Hun var da gravid, og slapp unna.

 

Jeg er 25 år i år, er samboer og har ingen barn, og lurer på om jeg kan bli innkalt når som helst...?

 

Andres opplevelser?

 

Hva gjør man egentlig? Hjelper med skogbranner, og støtte ved store ulykker og katastrofer? Kan man bli sendt langt av sted hjemmefra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sivilforsvaret er for tanter :!:

Å kalle Sivilforsvaret for tanter er vel å ta litt hardt i. De gjør faktisk viktige sivile oppgaver. Selv var jeg i førstegangstjeneste i Luftforsvaret, men har stor respekt for de som yter hjelp gjennom Sivilforsvaret (og hær- og sjøforsvarsgrenene).

Blir du utsatt for et ABC(Atom, biologisk eller kjemisk) angrep skal du være glad for at sivilforsvaret er der. Det samme hvis det blir krig og det blir bombing, da har de faktisk ansvar for at du kan søke tilflukt i bomberom. Sivilforsvaret skal sørge for de siviles sikkerhet i krig, samt bistå ved behov i fredstid.

I fredstid har de også en del viktige oppgaver her til lands. Blir du borte på fjellet i snøstorm kan det godt hende at du blir funnet av sivilforsvaret. Ikke for å snakke hvis det blir skogbrann, store branner, større ulykker, oljeutslipp, flom osv. De har langt flere oppgaver også.

I fredstid er de i snitt ute på 2-300 oppdrag i året, bare i Norge. Det tilsvarer faktisk 3,5-5,7 oppdrag pr. uke, hver uke hele året! I tillegg er de med på bistandsarbeid og nødhjelpsarbeid i utlandet i regi av FN og NATO.

Hovedsaklig tjenestegjør du primært i nærområdet ditt (bor du f.eks på Østlandet sendes du ikke til Nord-Norge). Sivilforsvaret er delt inn i 20 distrikt som i hovedtrekk følger fylkesgrenser og politidistrikt. Dette har blant annet litt å gjøre med lokalkjennskap, kort uttrykningstid osv. Men, Sivilforsvaret har også innsatsstyrker som kan sendes rundt om ved behov.

Endret av abrj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Tanter" gjør da viktige ting dem å? :)

 

Neida... er bare det at den tiden JEG ble innkalt til millitæret, så var det bare de som ikke klarte og slippe unna ordentlig millitærtjeneste som havnet i sivilforsvaret. Eller dem var redde for å bli sendt til steder som lå for langt bort fra mor og far.

 

Mulig det er annerledes i dag... og det er jo også mulig TS snakker om innkallelse til "ettertjeneste" og ikke førstegangstjeneste?

 

Uansett, så ønsker jeg TS lykke til :)

Lenke til kommentar

Mulig det er annerledes i dag... og det er jo også mulig TS snakker om innkallelse til "ettertjeneste" og ikke førstegangstjeneste?

Tror nok det er annerledes i dag. Ettersom jeg leste på sivilforsvaret.no >Ofte stilte spørsmål, så avtjener man ikke "førstegangstjeneste" i betydningen ett års sammenhengende tjeneste med lave dagpenger, gratis kost og losji der. Tjenesten der er mer sammenlignbart med Heimevernet; kurs og opplæring på et par-tre ukers varighet, og noen øvelser i året, samt muligheten for å bli kalt inn på "skarpe" oppdrag. Sivilforsvaret skiller seg fra militæret ved at også kvinner kan pålegges å tjenestegjøre, som TS har oppdaget.

Lenke til kommentar

"Tanter" gjør da viktige ting dem å? :)

 

Neida... er bare det at den tiden JEG ble innkalt til millitæret, så var det bare de som ikke klarte og slippe unna ordentlig millitærtjeneste som havnet i sivilforsvaret. Eller dem var redde for å bli sendt til steder som lå for langt bort fra mor og far.

 

Mulig det er annerledes i dag... og det er jo også mulig TS snakker om innkallelse til "ettertjeneste" og ikke førstegangstjeneste?

 

Uansett, så ønsker jeg TS lykke til :)

 

TS takker... Jeg er kvinne da, så har ikke vært til noe førstegangstjeneste. Såvidt jeg har forstått er "barnløse" kvinner forpliktet til å tjenestegjøre noe på et vis de også dersom situasjoner skulle oppstå.

 

Ingen tvil om at sivilforsvaret er viktige. De får skremmende lite annerkjennelse

 

Det er så merkelig, for det er jo nesten ingen som snakker om det. Min mor har selv vært med 1-2 år før hun fikk barn (da var hun mellom 28-20 år). Tror mest de hadde vært i skogen med stormkjøkken og laget mat til en tiltenkt krisesituasjon ol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...