Gå til innhold

Ateister: hvilken religion?


Anbefalte innlegg

Buddhismen er en relativt ny religion som stammer fra hinduismen, men til forskjell fra den så anerkjenner ikke en buddhist at vi mennesker har noen sjel.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på Buddhisme, men jeg hadde fått inntrykk av at de tror på et besjelet menneske? Eller hvordan skal ellers reinkarnasjon være mulig, dette som tross alt står temmelig sentralt i religionen (se bare hvordan de Tibetanske munkene pleide å dra land og strand rundt for å finne igjen sine reinkarnerte mestere).

Men det er nok likevel det man lever her og nå som er viktigst for Buddhistene.

 

En artig anekdote:

Visste du at de gamle hedenske, indoeuropeiserte Kelterne trodde på reinkarnasjon, i likhet med dagens Hinduister? Etter hvert liv, mente man at menneskets sjel tilbrakte en viss tid i noe de kalte 'The Otherworld' (oversatt til moderne engelsk), eller rett og slett 'den andre verdenen'. Etterhvert ville sjelen igjen trekkes tilbake til vår verden, hvor den ville bli gjenfødt, ofte i den samme ætten.

Fra visse kilder (bl.a. noen av de islandske sagaene), får vi oså vite at en tro på reinkarnasjon til stunder forekom blant noen av de gamle germanerne. Siden europeisk paganisme ikke var dogmatisk, virker det som om tanker rundt død og det eventuelle etterlivet ikke var identisk blant alle individer eller grupper.

 

Målet var i alle fall å bryte den evige syklus som er representert i Hinduismen.

 

Ja, men det gjelder forsåvidt Hinduismen også. Nirvana.

 

Hinduismen kan i likhet med vår urnoske religion på mange måter mer regnes som et filosofisk standpunkt fremfor en religion da guder er personifiserte krefter/ting .

 

Ja, gudene hjelper oss å forstå ting i livet vårt, og alt det de representerer er helt reelt, og appelerer til vårt underbevisste. Hvorvidt de i det hele tatt eksisterer i en fysisk form på samme måten som du og jeg, er ikke noe vi trenger å bry oss så mye med.

 

Hinduismen oppsto som en konsekvens av en innvandring av Ariere (...)

 

Ganske riktig. Nå skal det også nevnes at det utvilsomt også finnes før-ariske elementer i den Hinduistiske tradisjonen, siden den gamle befolkningen ikke ble utryddet, da arierne omsider assimilerte med dem. Men som du sier, så bærer Hinduismen på mange måter en tydelig indoeuropeisk/indoarisk signatur. Kan anbefale alle interesserte å gjøre en gjennomlesning av de urgamle Vediske skriftene, deriblant Rig Veda, for å lære mer om filosofien til de tidlige arierne som invaderte nord-India.

 

(...)(rytterfolket som kom via nåværende Iran) som direkte nedstammer fra den kaukasiske gren vi fra Europa også primært nedstammer fra.

 

Men merk deg dog at Europa allerede var befolket av hvite kaukasoide stammer når indoeuropeerne kom fra områdene rundt Svartehavet og etterhvert innførte nye språk og mange nye kulturelementer.

Moderne europeisk DNA stammer faktisk til en stor grad fra før-indoeuropeerne som hadde befolket det europeiske kontinentet i årtusener, og indoeuropeisk influens er i en minoritet. Om man dog regner Y-kromosom haplogruppen R1a som indoeuropeisk, en teori som er veldig utbredt, så er indoeuropeisk influens meget sterk i østeuropa, og temmelig svak i vesteuropa. I Skandinavia står R1a for omtrent 30% av de direkte 'patriarkalske' farslinjene som går i arv gjennom Y-DNA, mens de resterende er den ur-nordiske haplogruppen I1, og den gamle europeiske gruppen R1b (som jeg har personlig, kan jeg tillegge). ;)

Siden alle de gamle migrasjonene til Europa har tilhørt den hvite, kaukasoide rasen, har disse fenotypene bestått helt til modenre tid, mens indoeuropeernes fenotyper stort sett ble utvisket i områder som India og Iran, som fra gammel tid hadde vært befolket av mørkere folkeslag.

 

Derfor vil Hinduisme være den mest aktuelle "religionen" som praktiseres i dag for min del.

 

Hinduismen er absolutt den moderne religionen som på mange måter minner mest om gamle europeiske paganistiske retninger, men fortsatt kjennes den fremmed ut på mange måter, både fordi den har utviklet seg med et annet folk over tusenvis av år, og grunnet vår lange tid med den kristne religionen her i vesten.

 

Ellers så har vi jo vår egen Åsatro som ingen aner hva er for noe på grunn av kristningen av landet.

 

Tja, det er langt ifra sant at ingen aner hva de gamle tradisjonene var for noe, men jeg vil nok være enig med deg i at folk flest definitivt ikke har noen ide om dette, da de er gjennomsyret av enten kristen tankegang eller moderne, materialistisk ateisme.

Det finnes mange spennende kilder, men det kan ta lang tid å sette seg skikkelig inn i dette, som jeg selv har fått erfare. Germansk paganisme ble til en viss grad utryddet, men i vårt folks dype underbevisste lever fortsatt alle vårt folks erfaringer, inkludert de gamle gudene. Ved hjelp av forskjellige kilder er det ikke så vanskelig å pusle sammen en germansk filosofi og gjenoppvekkelse av en tro som er inspirert av våre forfedre, men som også passer til våre liv her og nå. Europeisk hedendom er ikke noe dogmatisk og fastfrosset, men noe organisk og levende, i stadig utvikling. Germansk paganisme er i bunn og grunn essensen av de nordeuropeiske folkene.

 

 

 

Noen skrullinger som går i svarte klær og som syns det er sååå fett å gå med oppned kors??

 

 

Nå snakker du vel om svart metall? Ofte anti-kristen musikk som i stor grad omhandler satan og den abrahamiske religionen.

 

Jeg tenker mer på band som Manuwar.

*Youtube-video*

 

Ikke glem Wardruna. Sann nordisk atmosfære til de grader.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Buddhismen er en relativt ny religion som stammer fra hinduismen, men til forskjell fra den så anerkjenner ikke en buddhist at vi mennesker har noen sjel.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på Buddhisme, men jeg hadde fått inntrykk av at de tror på et besjelet menneske? Eller hvordan skal ellers reinkarnasjon være mulig, dette som tross alt står temmelig sentralt i religionen (se bare hvordan de Tibetanske munkene pleide å dra land og strand rundt for å finne igjen sine reinkarnerte mestere).

Men det er nok likevel det man lever her og nå som er viktigst for Buddhistene.

 

En artig anekdote:

Visste du at de gamle hedenske, indoeuropeiserte Kelterne trodde på reinkarnasjon, i likhet med dagens Hinduister? Etter hvert liv, mente man at menneskets sjel tilbrakte en viss tid i noe de kalte 'The Otherworld' (oversatt til moderne engelsk), eller rett og slett 'den andre verdenen'. Etterhvert ville sjelen igjen trekkes tilbake til vår verden, hvor den ville bli gjenfødt, ofte i den samme ætten.

Fra visse kilder (bl.a. noen av de islandske sagaene), får vi oså vite at en tro på reinkarnasjon til stunder forekom blant noen av de gamle germanerne. Siden europeisk paganisme ikke var dogmatisk, virker det som om tanker rundt død og det eventuelle etterlivet ikke var identisk blant alle individer eller grupper.

 

Målet var i alle fall å bryte den evige syklus som er representert i Hinduismen.

 

Ja, men det gjelder forsåvidt Hinduismen også. Nirvana.

 

Hinduismen kan i likhet med vår urnoske religion på mange måter mer regnes som et filosofisk standpunkt fremfor en religion da guder er personifiserte krefter/ting .

 

Ja, gudene hjelper oss å forstå ting i livet vårt, og alt det de representerer er helt reelt, og appelerer til vårt underbevisste. Hvorvidt de i det hele tatt eksisterer i en fysisk form på samme måten som du og jeg, er ikke noe vi trenger å bry oss så mye med.

 

Hinduismen oppsto som en konsekvens av en innvandring av Ariere (...)

 

Ganske riktig. Nå skal det også nevnes at det utvilsomt også finnes før-ariske elementer i den Hinduistiske tradisjonen, siden den gamle befolkningen ikke ble utryddet, da arierne omsider assimilerte med dem. Men som du sier, så bærer Hinduismen på mange måter en tydelig indoeuropeisk/indoarisk signatur. Kan anbefale alle interesserte å gjøre en gjennomlesning av de urgamle Vediske skriftene, deriblant Rig Veda, for å lære mer om filosofien til de tidlige arierne som invaderte nord-India.

 

(...)(rytterfolket som kom via nåværende Iran) som direkte nedstammer fra den kaukasiske gren vi fra Europa også primært nedstammer fra.

 

Men merk deg dog at Europa allerede var befolket av hvite kaukasoide stammer når indoeuropeerne kom fra områdene rundt Svartehavet og etterhvert innførte nye språk og mange nye kulturelementer.

Moderne europeisk DNA stammer faktisk til en stor grad fra før-indoeuropeerne som hadde befolket det europeiske kontinentet i årtusener, og indoeuropeisk influens er i en minoritet. Om man dog regner Y-kromosom haplogruppen R1a som indoeuropeisk, en teori som er veldig utbredt, så er indoeuropeisk influens meget sterk i østeuropa, og temmelig svak i vesteuropa. I Skandinavia står R1a for omtrent 30% av de direkte 'patriarkalske' farslinjene som går i arv gjennom Y-DNA, mens de resterende er den ur-nordiske haplogruppen I1, og den gamle europeiske gruppen R1b (som jeg har personlig, kan jeg tillegge). ;)

Siden alle de gamle migrasjonene til Europa har tilhørt den hvite, kaukasoide rasen, har disse fenotypene bestått helt til modenre tid, mens indoeuropeernes fenotyper stort sett ble utvisket i områder som India og Iran, som fra gammel tid hadde vært befolket av mørkere folkeslag.

 

Derfor vil Hinduisme være den mest aktuelle "religionen" som praktiseres i dag for min del.

 

Hinduismen er absolutt den moderne religionen som på mange måter minner mest om gamle europeiske paganistiske retninger, men fortsatt kjennes den fremmed ut på mange måter, både fordi den har utviklet seg med et annet folk over tusenvis av år, og grunnet vår lange tid med den kristne religionen her i vesten.

 

Ellers så har vi jo vår egen Åsatro som ingen aner hva er for noe på grunn av kristningen av landet.

 

Tja, det er langt ifra sant at ingen aner hva de gamle tradisjonene var for noe, men jeg vil nok være enig med deg i at folk flest definitivt ikke har noen ide om dette, da de er gjennomsyret av enten kristen tankegang eller moderne, materialistisk ateisme.

Det finnes mange spennende kilder, men det kan ta lang tid å sette seg skikkelig inn i dette, som jeg selv har fått erfare. Germansk paganisme ble til en viss grad utryddet, men i vårt folks dype underbevisste lever fortsatt alle vårt folks erfaringer, inkludert de gamle gudene. Ved hjelp av forskjellige kilder er det ikke så vanskelig å pusle sammen en germansk filosofi og gjenoppvekkelse av en tro som er inspirert av våre forfedre, men som også passer til våre liv her og nå. Europeisk hedendom er ikke noe dogmatisk og fastfrosset, men noe organisk og levende, i stadig utvikling. Germansk paganisme er i bunn og grunn essensen av de nordeuropeiske folkene.

 

 

 

Noen skrullinger som går i svarte klær og som syns det er sååå fett å gå med oppned kors??

 

 

Nå snakker du vel om svart metall? Ofte anti-kristen musikk som i stor grad omhandler satan og den abrahamiske religionen.

 

Jeg tenker mer på band som Manuwar.

*Youtube-video*

 

Ikke glem Wardruna. Sann nordisk atmosfære til de grader.

 

 

 

HUH?!? Singel eller?

 

sikker på at du ikke er en elektronisk forstyrrelse skapt av min dypeste fantasi og som nå på mystisk vis har manifestert seg som et innlegg på selveste diskusjon.no.

 

Klype i armen... :love: :love: :love: :love:

 

TRUE HOMODEUS FTW !!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg definerer ikke megselv som troende, men for den saks skyld ikke ateist heller.

 

men har jeg måttet valgt en religion har jeg nok gått for budhismen eller åsatro da jeg er stolt over å være nordisk og finner norrøn mytologi veldig interessant.

 

also: wardruna <3

Endret av weebl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til ateistene på forumet;

 

hvis dere MÅTTE tro på en gud/flere guder (sett at å ikke tro/benekte guder ikke er et valg), hvilken religion ville dere valgt å tro på da? Kan dere begrunne det?

 

En som var sann!

 

Altså, hvis det hadde vært en religion der ute som kunne helbrede folk, så hadde jeg valgt denne :)

Lenke til kommentar

Kan jeg være New Age-eklektiker? I så fall et kaosmagisk utgangspunkt basert på et deistisk gudebilde, en dose kristen mystikk/esoterikk, R+C, gnostisisme, hermetisisme og martinisme. Veldig selvsentrert, mao.

 

Hvis jeg ikke kunne vært eklektiker måtte det ha blitt Thelema.

Lenke til kommentar

Til ateistene på forumet;

 

hvis dere MÅTTE tro på en gud/flere guder (sett at å ikke tro/benekte guder ikke er et valg), hvilken religion ville dere valgt å tro på da? Kan dere begrunne det?

 

Vil bare se hva folk hadde valgt :)

 

I og med at jeg er en ateist fordi ikke én eneste form for gudetro overbeviser meg, så gir ikke spørsmålet ditt mening. Nei, jeg kan ikke begrunne den hypotetiske gudetro jeg skulle ha; hadde jeg kunne gjort det hadde det vært svært inkonsistent å være ateist nå.

 

Edit: Om du dog bare vanskelig stilte spørsmålet "hvilken gud finner du mest troverdig", så må jeg si at enhver panteistisk gud ihjelslår de abrahamittiske. Men jeg har aldri likt denne typen definisjonskrøll.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det hadde nok blitt kristendommen i og med at det er mulig å ha et ganske liberalt forhold til den og at den ikke påvirker livet ditt i like stor grad som andre religioner. Uansett så er konseptet religion i mine øyne vrøvl, men det er jo med på å ivareta god psykisk helse hos personer som har det tøft.

Lenke til kommentar

Finnes det en religion som tar stilling til hvor enormt universet er, og hvor små vi er i forhold? Finnes det en religion som fremelsker egenskaper som rasjonalitet og fornuft?

 

Hvis ja, kunne det kanskje vært noe i min gate, men så vidt jeg vet finnes ikke denne religionen..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Til ateistene på forumet;

 

hvis dere MÅTTE tro på en gud/flere guder (sett at å ikke tro/benekte guder ikke er et valg), hvilken religion ville dere valgt å tro på da? Kan dere begrunne det?

 

Vil bare se hva folk hadde valgt :)

 

Sannelig om jeg vet, da jeg i utgangs punktet ikke finner noen av verdens religioner troverdig som ateist, og har derfor ikke noen forhold til noen av dem.

 

Jeg ville definitivt ha valgt bort den abrahamske guden (Jøder/kristne/muslimer) da den guden ikke tilbyr annet enn blindt tilbedelse i all evighet uten parole eller en ildsjø i all evighet for de som ikke tror, de fleste natur guder blir litt enkle for min smak, satanisme er egentlig ikke annet enn kristendom i revers for mitt vedkommende (og innehar samme troverdighet som kristendom).... Hmmmm...

 

Tror jeg ville gått for gutta i den norønske tro jeg, der bolde blodige kamper, vill drikking og festing og like vill puling med villige kvinner var "himmelen"... før det hele kunne gjenta seg dagen etter... Det hadde vært noe for lille RWS tenker jeg... Hvis du har sett filmen "13th warrior" med Antonio Banderas og vår egen Dennis Storhøi så ser du meg når du ser høvding Bulviuy, da jeg faktisk ligner på han en del i utseende.. :)

 

Og siden jeg har en meget sterk æreskodeks og aldri har fryktet noen av de jeg faktisk har sloss med er det vel mest nærliggende å velge åsa tro for meg...

 

"Jeg kan se min far og min mor,

jeg kan se min søster og min bror,

Helt til tidenes morgen ser jeg sliktningene mine,

og de ber meg ta min plass iblandt dem.

For bare den tapreste vil slippe inn i Vallhall,

i evig tid!!

 

(Fritt etter hukommelsen fra hva de sa i filmen.... he he)

 

:)

Lenke til kommentar

Til ateistene på forumet;

 

hvis dere MÅTTE tro på en gud/flere guder (sett at å ikke tro/benekte guder ikke er et valg), hvilken religion ville dere valgt å tro på da? Kan dere begrunne det?

 

Vil bare se hva folk hadde valgt :)

 

Lett. Deisme. Da kan jeg leve som en ateist siden guden uansett ikke griper inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville uten tvil valgt protestantismen. De fleste personer som ikke ser verden i svart-hvit vil kunne kjenne igjen elementer fra kristendommen i dagens samfunn, og da snakker vi ikke om statskirken eller kristendommen som statsreligion.

 

Til tross for at jeg aldri har vært religiøs, kunne jeg tenkt meg å meldt meg inn i statskirken for å støtte dem og deres arbeid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...