Gå til innhold

På glattcelle for å ha tatt bilder av politiet


Anbefalte innlegg

Og hadde politiet vært kompetente i denne situasjonen, så hadde sannsynligvis ingenting skjedd. Hvordan hjelper det oss å komme fram til dette?

 

AtW

Det er ingenting som tilsier at spesialenheten er for "snill". Regjeringen har jo til og med laget rapporter på dette.

 

Hva får deg til å tro at ingenting hadde skjedd? Hvis en person fysisk motsetter seg arrestasjon, eller fysisk motsetter seg å levere fra seg ting han blir beordret til å levere fra seg etter arrestasjon, må politiet gripe fysisk inn.

 

Et kompetent politi hadde aldri bett han om å slette bilden, og hadde aldri tatt han med inn i bilen. Ingenting hadde skjedd. Politiet eskalerte situasjonen. Selv i bilen så må ikke politiet gripe fysisk inn, det er pølsevev.

 

AtW

Jo, politiet måtte gripe fysisk inn i bilen, fordi vedkommende hadde ringt inn en feilaktig melding til nødnummeret. Det sier seg selv at en slik person ikke kan få fortsette med lovbruddene sine inne i selve politibilen.

 

Når det gjelder å gripe fysisk inn i utgangspunktet, så må jeg faktisk si at det ikke er spesielt positivt for meg at noen skal drive og ta bilder av andres barn sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som tilsier at barna var hovedmotivet i bildet. Fint om folk slutter å dra fram dette uten å ha faktisk sett bildene.

 

Så lenge loven sier at det er lovlig å ta bilde av de, så må uansett politiet rette seg etter dette. Om enkelte politibetjenter er uenig i denne loven, bør de forsøke få den forandret, ikke begå overgrep mot de som handler innen lovens rammer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og hadde politiet vært kompetente i denne situasjonen, så hadde sannsynligvis ingenting skjedd. Hvordan hjelper det oss å komme fram til dette?

 

AtW

Det er ingenting som tilsier at spesialenheten er for "snill". Regjeringen har jo til og med laget rapporter på dette.

 

Hva får deg til å tro at ingenting hadde skjedd? Hvis en person fysisk motsetter seg arrestasjon, eller fysisk motsetter seg å levere fra seg ting han blir beordret til å levere fra seg etter arrestasjon, må politiet gripe fysisk inn.

 

Et kompetent politi hadde aldri bett han om å slette bilden, og hadde aldri tatt han med inn i bilen. Ingenting hadde skjedd. Politiet eskalerte situasjonen. Selv i bilen så må ikke politiet gripe fysisk inn, det er pølsevev.

 

AtW

Jo, politiet måtte gripe fysisk inn i bilen, fordi vedkommende hadde ringt inn en feilaktig melding til nødnummeret. Det sier seg selv at en slik person ikke kan få fortsette med lovbruddene sine inne i selve politibilen.

 

Når det gjelder å gripe fysisk inn i utgangspunktet, så må jeg faktisk si at det ikke er spesielt positivt for meg at noen skal drive og ta bilder av andres barn sånn helt uten videre.

 

Nei gud forbi,tenk om folk ser eller tilogmed tar bilder der barn er med. Det beste er jo om vi alle får et så unaturlig forhold til barn at vi aller ser bort og ikek har noen fysisk kontakt med fremmede barn i det hele tatt. Virkelig lære barna at verden er et kalt og kjipt sted der fremmede er lysky inndivider alle som en. Men over til saken: mener du politiet bør bruke hva du personlig synes er positivt og negativt som grunnlag for når de griper inn fysisk? Om nei, hvorfor drar du det inn?

 

Fysisk vold er ikke noe man utver bare for å stoppe lovbrudd raskest mulig, situasjonen var under kontroll, vedkommende gjorde en neglisjerbar skade, og det var ingen fare for liv og helse. At vold er en fornuftig reaksjon i en slik sammenheng er bare tull.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg anser ikke Volvo V70 som tøff, med eller uten politidekor. Mulig det er bare meg.

 

Man kan si mye rart om hvordan media bedekker saker, og får de større enn de var før. Man kan også si litt av hvert om folk som roper om politivold når de blir lagt i bakken for å ha kastet stein på nevnte politi.

 

Men når det blir for mange slike saker som dette, begynner man gjerne å tenke at det kan da ikke bare være pøbel og pakk som sutrer. Siden en sak har to sider vil min høyst uhøytidelige sannsynlighetsregning tilsi at det er omtrent halvparten av sakene som går hver vei når antall saker blir stort nok. Uavhengig av hvordan befolkningen oppfører seg, så burde man vel kunne vente mer av de som tross alt skal være "staten" på gateplan.

 

Man hører også om en hel masse "åpenbare" saker som blir henlagt på grunn av bevisets stilling. Greit nok at man ikke hører om alle sakene som blir oppklart, men det er like fullt foruroligende mange (jf. argumentasjonen over).

 

Leste for øvrig en morsom en på kammeret.no om en tjuvradd som hadde kommet inn i sysnfeltet til et overvåkningskamera, brutt seg inn i en bil, blitt oppdaget og anmeldt. Han forlot ikke bilderuten før han satt i politibilen, og på kontoret i den bedriften henger det såvidt historien sier i dag et innrammet brev fra politiet, med "henlagt som følge av bevisets stilling". Hvordan kan man ha tillit til en etat når slikt på folkemunne blir oppfattet som regelen snarere enn unntaket?

 

 

/sidetrack

 

 

Hva den aktuelle saken angår er det naturligvis vanskelig å vite hva som egentlig har skjedd, men i min erfaring er ikke den typiske "politivold"-syteren jeg beskrev over den som først a) går til en såkalt seriøs avis og b) blir trodd og tatt inn i nevnte avis.

 

Hva voldsutøvelse og slikt angår vil jeg påstå at i det øyeblikket en politimann går utenfor det han har hjemmel og mandat til, vil han opphøre å være en "statsmann" og bli en vanlig borger. Og slike må det være lov å forsvare seg mot.

 

Det er interessant at du påpeker at alle saker har to sider, samtidig som du selv gir ensidige fremstillinger av konkrete saker...

 

Jeg regner med at du refererer til saken om tjuvradden som jeg skrev. Denne saken har naturligvis to sider, og jeg ser for meg at den andre siden er noe i retning av ressursmangel eller noe slikt. Det hjelper egentlig ikke på poenget mitt, for enten politiet er udugelige, maktsyke eller underbemidlede tar det ikke bort det faktum at man ikke kan ha tillit til en politistyrke som på ulike vis ikke gjør det de skal.

Lenke til kommentar

På genrelt grunnlag, hvem synes du viser minst folkeskikk og respekt i en situasjon som denne. Politiet eller fotografen?

 

AtW

 

Hvordan kan jeg ta stilling til det når man kun har et tabloid oppslag i en avis som eneste "kilde"? Mulig du mener at det er mulig å bruke en journalists versjon som grunnlag, men jeg gjør ikke det.

 

Tor

Lenke til kommentar

På genrelt grunnlag, hvem synes du viser minst folkeskikk og respekt i en situasjon som denne. Politiet eller fotografen?

 

AtW

 

Hvordan kan jeg ta stilling til det når man kun har et tabloid oppslag i en avis som eneste "kilde"? Mulig du mener at det er mulig å bruke en journalists versjon som grunnlag, men jeg gjør ikke det.

 

Tor

 

Du har jo åpenbart ingenting imot å ta stilling til folkesikken til fotografer som tar bilder, men det er vanskelig å ta stilling til folkeskikken til politiet som arresterer de?

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Om jeg hadde tatt bilder på gaten der det tilfeldigvis var et barn med, og en far kom bort til meg og spurte pent og høflig om jeg kunne slette det og heller ta ett når de var ute av billedrammen, josåklart kunne jeg det.

 

For å snu litt på det så kan man og spørre om lov først, så slipper man eventuelle ubehagelige episoder etterpå. Dessuten tjener vi alle på i lengden at vi som fotograferer opptrer positivt og med respekt.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På genrelt grunnlag, hvem synes du viser minst folkeskikk og respekt i en situasjon som denne. Politiet eller fotografen?

 

AtW

 

Hvordan kan jeg ta stilling til det når man kun har et tabloid oppslag i en avis som eneste "kilde"? Mulig du mener at det er mulig å bruke en journalists versjon som grunnlag, men jeg gjør ikke det.

 

Tor

 

Du har jo åpenbart ingenting imot å ta stilling til folkesikken til fotografer som tar bilder, men det er vanskelig å ta stilling til folkeskikken til politiet som arresterer de?

 

AtW

 

Hvor har du det fra at det var ene og alene fotograferingen som gjorde at vedkommende fikk en liten tur i arresten?

 

Men på generelt grunnlag ville nok jeg selv, dersom politiet ba meg slette etpar bilder, etterkommet ønsket, det ville for min del vært en mye mindre personlig belastning enn om jeg skulle nektet og satt i gang en eller annen langvarig mølle som etpar bilder neppe er verd.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte jo titte innom igjen:

 

Ser at diskusjonen går ut på mye av det samme.

Folkeskikk er vel noe som nødvendigvis Politiet ikke er obligatorisk å følge slavisk. Heldigvis vil ikke alle fotografer reagere på samme måte som fotografen artikkelen omtaler.

 

Jeg gikk ut av diskusjonen fordi:

 

JA, fotografer har all rett (lov?) i verden til å ta bilder av stort sett det de vil - det har jeg aldri bestridet.

 

JA, politiet har lov til å be folk om å gjøre ting - ikke KREVE.

Ut i fra Politiets utsagn mener de at mannen opptrådte "mistenkelig", og ut fra resten av hendelsesforløpet ble sikkert denne mistanken mer og mer begrunnet. HVA har en uskyldig fotograf å skjule som reagerer såpass motvillig?

 

JA, det er ulovlig å misbruke nødnummer.

 

JA, det er ulovlig å sparke til en politimann.

 

Det er vanskelig å argumentere for hva som gikk galt i denne saken, og hvorfor. Det er alt for mange ukjente faktorer som spiller inn, og som jeg, du og alle andre kan spinne ut ulike teorier rundt.

Er han etterlyst? Er mannen som ble fotografert etterlyst? Hadde politimannen blitt hivd ut av kona?

 

Å diskutere for diskusjonens grunn kan være morsomt, greit tidtrøyte, men lite fruktbart. Så lenge det er ukjente faktorer inne i bildet er det ingen som kan påberope seg rett - eller si at andre tar feil.

 

Som nevnt over:

Det er lov å gå bort til en fotograf og be høflig om å slette et bilde man ikke ønsker å være med på - men det mest naturlige i mitt syn er at fotografen ber høflig på forhånd om å ta bildet.

 

Syn er personlig, men så lenge man er i undertall blir man gjerne forsøkt "konvertert". Gjør man ikke det havner man uansett i en uendelig diskusjon frem og tilbake - og i mitt tilfelle endte det bare opp med retorikke spørsmål som ikke hadde noe med den opprinnelige artikkelen.

 

Jeg synes ikke synd på fotografen overhodet ut fra hva jeg leser i artikkelen, og velger å tro at NOE trigget politiet til å handle slik de gjorde. At ikke dette NOE står i artikkelen velger jeg å laste artikkelforfatteren for - han er journalist og får berømmelse ut fra engasjementet det skaper. Engasjement har han definitivt skapt fra både meg og andre, men det er ikke dermed sagt at han er en god journalist.

 

Så lenge dette NOE forblir unndratt offentligheten blir det vanskelig å ta et fast standpunkt - eller i det minste BURDE være vanskelig å være hardnakket på hvem som har rett og galt.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet, spørsmålet er hva du vil oppfatte som god folkeskikk og respektfull opptreden av politiet i en slik situasjon.

 

AtW

 

Det er mulig jeg uttrykker meg uklart siden du stadig spør om det samme, selv når jeg har svart allerede.

 

Tor

 

Det er mulig, kan du i det minste lenke til hvor du mener du har svart på dette spørsmålet?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig, kan du i det minste lenke til hvor du mener du har svart på dette spørsmålet?

 

AtW

Er det veldig avgjørende for utfallet av denne diskusjonen?

Politiet skal ikke på død og liv å leve etter moralske regler og folkeskikk, de skal sørge for lov og orden. Greit, utfallet av denne episoden var verken/eller - men det beskriver ikke på noen måte det inntrykket jeg har av norsk politi.

 

Til de som syter så voldsomt av politiet vårt og hvor ille vi har det; Hvor er det bedre?

Lenke til kommentar

Det er mulig, kan du i det minste lenke til hvor du mener du har svart på dette spørsmålet?

 

AtW

Er det veldig avgjørende for utfallet av denne diskusjonen?

Politiet skal ikke på død og liv å leve etter moralske regler og folkeskikk, de skal sørge for lov og orden. Greit, utfallet av denne episoden var verken/eller - men det beskriver ikke på noen måte det inntrykket jeg har av norsk politi.

 

Til de som syter så voldsomt av politiet vårt og hvor ille vi har det; Hvor er det bedre?

 

Tor er opptatt av folkeskikk og øsnker å diskutere det helelr enn lover og regler. Jeg diskuterer dette med han.

 

Ellers får du spørre noen som faktisk syter over politiet om sistnevnte, jeg synes norges politi generelt er flinke til å ikke eskalere situasjoner.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Er det veldig avgjørende for utfallet av denne diskusjonen?

Politiet skal ikke på død og liv å leve etter moralske regler og folkeskikk, de skal sørge for lov og orden. Greit, utfallet av denne episoden var verken/eller - men det beskriver ikke på noen måte det inntrykket jeg har av norsk politi.

 

Til de som syter så voldsomt av politiet vårt og hvor ille vi har det; Hvor er det bedre?

Generelt er norsk politi veldig kompetente og gjør en god jobb. Men det betyr ikke at vi ikke skal strebe etter å gjøre ting bedre. Og luke ut de som gjør en dårlig jobb.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Om jeg hadde tatt bilder på gaten der det tilfeldigvis var et barn med, og en far kom bort til meg og spurte pent og høflig om jeg kunne slette det og heller ta ett når de var ute av billedrammen, josåklart kunne jeg det.

 

 

For å snu litt på det så kan man og spørre om lov først, så slipper man eventuelle ubehagelige episoder etterpå. Dessuten tjener vi alle på i lengden at vi som fotograferer opptrer positivt og med respekt.

 

Tor

 

Man kan da heller ikke løpe rundt Breiavatnet og spørre enhver sjel som er der om lov bare fordi man skal ta bilde av rutebilstasjonen? Om man tar et situasjonsbilde, slik det er i den gjeldende saken, vil jeg tro at muligheten for å spørre alle involverte er unntaket snarere enn regelen. Om man senere skal publisere bildet, må man ta en runde med enten telefonen eller sort tusj i paint, men å uten videre spørre alle og enhver man kan risikere å ta bilde av om det er greit er verken nødvendig, gjennomførbart eller fornuftig.

 

Jeg kom nettopp hjem fra en studietur, og om jeg skulle spurt alle som tilfeldigvis var med på bildene mine før jeg tok det, hadde jeg ikke hatt mange bilder å vise frem gitt. Ei heller kunne jeg hoppe av bussen i fart for å spørre troppen som hadde SIBO-trening i et øvingsfelt like ved veien.

Lenke til kommentar

...

Ellers får du spørre noen som faktisk syter over politiet om sistnevnte, jeg synes norges politi generelt er flinke til å ikke eskalere situasjoner.

...

Det var de jeg spurte, også - ikke de som var fornøyde.

 

Er det noen her inne som tror at noen kommer til å endre synspunkter, uansett hva slags argumenter man kommer med? Virker rimelig fastkjørt.

 

God helg til alle, inkludert et par fotografer med folkeskikk og -vett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...