Gå til innhold

Mat i Storbritannia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steak and kidney pie

Steak and ale/Guinness pie

Faggot

Cornish pasty får du kjøpt hos dei fleste bakerar, eit godt alternativ til fastfood imo.

Cottage/Sheperd's Pie, kjøttdeig med eit lokk av potetmos, bakt i ovnen.

 

Engelsk frokost består ikkje bare av egg og bacon, men tradisjonelt av: egg, bacon, pølser, hash browns, grilla tomat og sopp, bakte bønner/bønner i tomatsaus og, om ønskelig, blodpudding. I tillegg får du ofte toast eller frityrsteikt brød, og syltetøy.

 

 

Drar du til Wales må du prøve ferske Welsh Cakes

I Scotland må du sjølvsagt prøve Haggis

Lenke til kommentar

Stekte sossiser, bønner, bacon, smørstekt brødskive, og et speilegg, det kaller de frokost.

Det er ikkje usunt i seg sjølv, det er mengda og kvaliteten på varene som avgher kor sunt/usunt det er.

Du kan kjøpe magre pølser, og pølsene blir ofte stekt i ovn, då renn mykje av fettet ut. Bønner er sundt i seg sjølv. Engelskmenn bruker magrere bacon enn nordmenn. Frityrstekt brødskive er relativt uvanlig, der er vanligere å bruke hash browns (raspa, stekt potet) og/eller toast. Egg har det aldri vore nokon tvil om at er sunt.

 

Nordmenn derimot spiser stort sett brød med pålegg eller frokostblanding og får i seg for mykje karbohydrater og for lite protein.

 

Fedmetrenden i England skyldes i mykje større grad fastfood o.l.

Lenke til kommentar

Fish 'n chips og sandwiches er ganske særegent britisk. Te (and biscuits) er de så glad i at de kaller middag for "tea". Ellers har jeg sett at en del engelske folk liker å ha crisps (potetgull) til middagsmaten. HP Sauce og eddik brukes ofte som vi bruker sennep og ketchup (dog kanskje ikke på én gang). Indisk er også populært. Både te og curry er populære relikvier fra kolonitiden. Det er forresten mulig at curry kom litt senere med indiske innvandrere til storbritannia, ikke sikker.

 

På londons østkant var Jellied Eel populært. I følge wikipedia var det over hundre Eel Pie & Mash houses i london ved slutten av andre verdenskrig.

 

Pai er vel også noe som England tradisjonellt sett har vært utpreget sterke på.

 

 

Edit: Wales, Skotland og Nordirland er vel strengt tatt med i Storbritannia også. Sikkert noen lokale retter der også.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Tea_%28meal%29

 

In its origin, the term “high tea” was used as a way to distinguish it from “low tea” or afternoon tea. The words 'low' and 'high' refer to the tables from which either tea meal was eaten. Low tea was served in a sitting room where low tables (like a coffee table) were placed near sofas or chairs generally. The word high referred to a table, this one in a dining room table, and it would be loaded with substantial dinner dishes - meats, cheese, breads, perhaps the classic shepherd's pie or steak and kidney pie.

 

Det er vel mere sen lunch enn middag. Men, jeg har hørt utrykket blitt brukt på mange tider av døgnet. Det er vel litt som svenskenes fika.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Det er ingen som spiser 'Full English' til frokost hver dag der.

Det tar du feil, jeg bodde i england et år og så det veldig ofte.

Gikk på skole der og var fler av ungdommene som spiste det som frokost i kantina.

 

 

Te (and biscuits) er de så glad i at de kaller middag for "tea".

? Det har eg aldri hort om.

 

Jeg bodde hos en vertsfamilie og der bled jeg stadig spurt om : " are you comming home for tea?" eller " do you want tea today?" o.l

Lenke til kommentar

Det er ingen som spiser 'Full English' til frokost hver dag der.

Det tar du feil, jeg bodde i england et år og så det veldig ofte.

Gikk på skole der og var fler av ungdommene som spiste det som frokost i kantina.

 

Det sier vel mer om skolesystemets tanker om elevenes diett enn hva som er et realistisk inntak.

 

Forøvrig:

 

Shepherd's pie = lammekjøttdeig

Cottage pie = oksekjøttdeig

 

;)

 

Tepause er veldig integrert i engelsk kultur, ja. Du ser det i dagligdags tale hele tiden, de snakker om "a cuppa tea" eller "tea break" i alt fra Top Gear til I Didn't Know That (forskermoroprogram på NGC) og andre britiske programmer.

 

Når jeg er hos kjæresten min har de alltid 'tea' etter de har kommet inn etter jobbing på kvelden (gård).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

La oss ta et par twitter-meldinger fra en britisk spillanmelder jeg følger, f.eks.

 

KieronGillen

Maybe if I drink more tea this inbox will clear itself.

1 hour ago Favorite Retweet Reply

 

 

KieronGillen

Inbox not autocleared by tea-infusion. :(

33 minutes ago

 

De bruker bare te i dagligtalen sin, liksom. Vi i Norge snakker om kaffepauser på samme måte som de gjør om tepauser tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er ingen som spiser 'Full English' til frokost hver dag der.

Det tar du feil, jeg bodde i england et år og så det veldig ofte.

Gikk på skole der og var fler av ungdommene som spiste det som frokost i kantina.

 

Det sier vel mer om skolesystemets tanker om elevenes diett enn hva som er et realistisk inntak.

 

 

Joda, men det er også noe som viser hvor vanelig det er.

Når jeg skulle til skolen , gikk jeg ofte forbi en eller to "dinners" hvor jeg observerte flere folk som satt der flere morgener.

 

Men finnes jo untak og folk som ikke gjør det selfølgelig ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Egentlig ganske kjip og umorsom anekdote fra en kar på jobben, som tilbrakte en periode i Irland: De drakk hele tida en spesielt god irsk te (de kjøpte den visst inn i sekkevis, det kan ha vært Barry's Tea), men etter å ha tatt med seg denne teen til Norge og tilberedt den her smakte den på langt nær like godt. Forskjellig vannkvalitet var visst årsaken.

 

Jadda ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...