Gå til innhold

Anleggsteknikk


Anbefalte innlegg

Hei, tror jeg har funnet ut att jeg vil begynne på bygg og anleggsteknikk, fordi jeg tror jeg vil jobbe med noe innenfor det, Anleggsteknikk har å tilby. Jeg har tenkt på tunnelarbeider, men hva er det jeg må bli som lærling, da? Kan noen forklare meg, alle yrkene jeg kan jobbe innenfor etter att jeg har fullført, Anleggsteknikk? Hvor mye lønn, må også skrives opp! :smile)

Endret av fantaorange50ore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ein god del kompisar som har gått "anleggskulen" på Våler. Kva spesifikk dei gjekk veit eg ikkje heilt, så kan nok ikkje svare deg der.

Dei fleste av dei tok vel fagbrev som maskinførar, men eg veit at ein fekk fagbrev som spregningsarbeidar. Han var hovudsaklig maskinførar på ein borerigg(i tunnel), men lærte og mykje om sprenging. Lønna hans var vel ein stad mellom 400 000 - 500 000 i året(ved slutten av lærlingtida).

Endret av Delroton
Lenke til kommentar

agvg- jeg er ikke dum. Selvsagt har jeg sjekket ut på, vilbli.no, men det står att du tjener: 300-330 k som fjell og bergverksarbeider. Det er grundig feil, fordi jeg har hørt at Tunnelarbeider er det best betalte yrket, som går an å skaffe seg etter vgs.

 

Delroton - Takk for informasjon. Tjente han 400-500 k, mens han var lærling?

 

DET er Fjell og bergverksarbeider jeg er mest interissert i å høre om,

Endret av fantaorange50ore
Lenke til kommentar

agvg- jeg er ikke dum. Selvsagt har jeg sjekket ut på, vilbli.no, men det står att du tjener: 300-330 k som fjell og bergverksarbeider. Det er grundig feil, fordi jeg har hørt at Tunnelarbeider er det best betalte yrket, som går an å skaffe seg etter vgs.

 

Delroton - Takk for informasjon. Tjente han 400-500 k, mens han var lærling?

 

DET er Fjell og bergverksarbeider jeg er mest interissert i å høre om,

 

Som eg skreiv, i slutten av lærlingtida. Altså som fagarbeidar. Hugsar ikkje kva han hadde i lønn når han var lærling, men han var ikkje fattig.

 

Det er jo sjølvsakt skilnad mellom arbeidsgivarar når det gjeld løn. Han snakka og om at dei fleste skytebasane som fanst i landet hadde høg gjennomsnittsalder, dvs. ein kan rekna med å ha arbeid nokre år framover...

 

 

Legg merkje til at eg kun siterer det eg har høyrt av han, og eg har null kompetanse på bygg og anlegg sjølv.

Lenke til kommentar

agvg- jeg er ikke dum. Selvsagt har jeg sjekket ut på, vilbli.no, men det står att du tjener: 300-330 k som fjell og bergverksarbeider. Det er grundig feil, fordi jeg har hørt at Tunnelarbeider er det best betalte yrket, som går an å skaffe seg etter vgs.

 

Delroton - Takk for informasjon. Tjente han 400-500 k, mens han var lærling?

 

DET er Fjell og bergverksarbeider jeg er mest interissert i å høre om,

 

Hvordan i alle dager kan jeg vite hva du har og ikke har sjekket? Rimelig ufint svar.

 

Det finnes ingen fasit på svaret, jobber du i tunnelproduksjon hos de store tjener du meget bra, 600 - 800000 er nok ganske standard vil jeg tro pluss bonuser og tilegg hvis framdriften ligger forran skjema. Dog så finnes det nok av småfirmaer som ikke på noen måte kan betale så godt som dette, men velger du dette bare pga lønn?

Lenke til kommentar

Tror neppe en dyktig tunnelarbeider vil være arbeidsløs i de neste tiårene, men ikke alle takler slikt arbeid, det er gjerne mørket 24/7 i og med man om vinteren går på jobb når det er mørkt, jobber i mørket og kommer ut gjen når det er mørkt, det kan være rimelig stressende hvis man jobber med bonuser så man må tåle litt kjeft hvis man sinker arbeidet eller er treg en tung mandagsmorgen.

 

Har selv hatt den tvilsome æren av og hindret ett driverlag i ferd med og miste bonusen sin og da får du virkelig passet påskrevet, vi hadde kjørt fast en lastebil slik at de ikke kom forbi og fikk begynnt og bore.

 

Og det er 15år siden jeg drev med dette, dog skal jeg vel igang med litt slikt arbeid ganske snart.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål til: er det fjell og bergverks-faget jeg må bli lærling i, for å bli tunnelarbeider? Hva er det bedriftene skjer mest på, om jeg har 5 ere i matte, norsk og engelsk? eller om jeg har 5 ere i programfagene å ett lavt fravær? Men vist jeg får jobb til ett lite firma, så kan jeg regne med å få 500-600 k? Takk for infoen, agvg! ;PP

Lenke til kommentar

Lavt fravær er meget viktig, du bør nok legge flid i matte og språk i tilegg til programfagene i og med det kan være mange søkere til lærlingeplassene hos de store firmaene og de vil ha de beste kandidatene som har potensiale til og henge med i faget, det er mye kursing og endel av dem kan ta jobber i utlandet og da er engelsk viktig.

 

Du kan jo ta kontakt med de som er store på tunnel:

 

http://www.mika.no/

 

http://www.kruse-smith.no/

 

http://www.akh.no/?CatID=1181

 

http://www.afgruppen.no/no/Anlegg/

 

http://www.mesta.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...