Gå til innhold

Vil ha Facebook som fag på barneskolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Svært mye man kan ha i lærebøker...sosiale medier kunne vel bli dekket i et generelt mediefag, noe som nokså sikkert trenges. Personlig mener jeg at det er ett fag som heller burde være på timeplanen: Kritisk Tenking.

Lenke til kommentar

Et eget fag for facebook og andre sosiale nettsteder virker litt ekstremt...

 

Men et eget minifag (eksempelvis èn skoletime i uken eller noe sånt) som går på generellt "nettvett" og hvordan man skal unngå typiske problemstillinger på nettet og på andre elektroniske arenaer generellt kunne nok vært noe som folk flest hadde hatt god bruk for. De barna som vokser opp i dag vil tross alt alle sammen bruke nettet i en betydelig grad (vel, over 9 av 10 ihvertfall).

 

Det kunne dekket tema som:

- Hvordan gjenkjenne spam og typisk nett-svindel

- Hvordan legge seg til gode passordvaner

- Hvordan takle de sosiale problemstillingene, som e-mobbing/mobilmobbing

- Hvordan unngå de mest typiske virustruslene (epost virus vedlegg f.eks.)

- Hvordan man tar vare på sin egen privatinformasjon på nettet og forstår mulige konsekvenser av ting som å dele bilder av seg selv på nettet, gi ut sin bo-adresse mm.

osv. osv.

 

Dette hadde spart mange for mye trøbbel og hjulpet samfunnet som helhet også. Det er ihvertfall ikke spesiellt vanskelig å tenke på et par fagtimer i barneskolen som med fordel kunne vært brukt til noe som dette i stedet.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært mye man kan ha i lærebøker...sosiale medier kunne vel bli dekket i et generelt mediefag, noe som nokså sikkert trenges. Personlig mener jeg at det er ett fag som heller burde være på timeplanen: Kritisk Tenking.

 

Enig der. Dette er et sårt trengt "fag".

Det burde være forkrav for alle videre vitenskapelige fag allerede på barneskolen - og så med en oppfrisker igjen kanskje på slutten av ungdomsskolen eller tidlig videregående. Mangel på kritisk tenkning (eller forståelsen av hvordan man gjør det) er roten til utrolig mye idiotskap senere i livet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Tåpelig forslag.

 

Som nevnt over; kritisk tenkning hadde passet mye bedre. Her kunne man snakket om alt fra personlige rettigheter, kritisk tenkning ovenfor myndigheter og andre autoriteter, grensetrekking for hva andre har rett til å vite om deg (inkludert offentlig overvåkning, sosiale medier osv.) samt diskusjon og teori rundt forfattere som er utsatt for overgrep, tenkere osv.

 

Med et par reelle skrekkeksempler, så hadde nok folk lært å passe privatlivet sitt ja. Problemet er selvsagt at myndighetene ikke vil undervise folk i slikt. Det kan jo føre til større motstand enn nødvendig den dagen de skal ha chip i nakken på alle mann. Da går de nok heller for den snille "facebook-varianten" ...

Lenke til kommentar

Nokså sikker på at vi gikk igjennom sosiale medier både i norskfaget på ungdomsskolen/vgs og i samfunnsfag. Og selvfølgeligt i IT på vgs (studiespes).

Har også brukt facebook o.l på lærerens iniativ i naturfag og andre fag som et hjelpemiddel for å dele informasjon. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt forslag. I hvert fall noen som prøver å tenke litt nytt (i større skala)!

 

Off-topic:

Skolesystemet er overmodent for å revolusjoneres, det er bygget på helt feil grunnlag.

 

Liker enda bedre forslaget over her om kritisk tenkning. Hvorfor ikke kun ha valgfag helt fra, la oss si 4. klasse f.eks.? Eller enda bedre, fjern hele klassebegrepet. Del inn skolen i grupper uavhengig av alder, ha åpne forelesninger og la elevene velge hva de vil gjøre når de føler seg klare for det.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Å rydde etter seg, male en vegg, bruke en spade, eller nesten hva som helst av ting en møter i livet som voksen er heller ikke pensum, så Facebook ? Må bare si at dette er et av de dummeste forslagene jeg har hørt. Historien fra ca. 6000 år siden og bakeover finnes ikke i historiebøkene i det hele tatt, det hadde vært mye mer interessant å ta slikt inn. Den vestlige verden er jo fullstendig historieløse og kjenner ikke sin egen herkomst.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Hva skal man egneltlig drive med i et facebook fag? Alt som trenger å sies om facebook kan sies i løpet av 10 min, og kan kort oppsummeres til: pass på hva du legger ut. Det beste er at man i løpet av disse 10 minuttene antaglig kan gi en relativt god oppsummering for hva som er skummelt med hele internett. Kritisk tenkning, som blir nevnt her, er et mye bedre forslag til pensum, og kunne antaglig med fordel vært inkorperert i stede for en del av de mer meningsløse sidene ved norskfaget (f.eks. sidemål).

 

Nator: Ditt skolesystem vil totalt feile siden omtrent ingen velger å være klar for noe arbeid om de har et valg om å ikke gjøre det, med mindre man har et konsept om (i dette tilfellet) langsiktig belønning. Dette konseptet er så vidt jeg vet ganske sjeldent på barne/ungdomskole nivå.

Lenke til kommentar

Først av alt: «Facebook-fag» tipper jeg var nok en »SE-PÅ-MEG-DA!!ONE1!!1»-overskrift. Generelt nettvett er vel mer sannsynlig.

 

Jeg vil og så anse det som en mulighet at det foreslås som et eget fag for å bevege undervisningen i den retningen at det ihvertfall blir undervist noe om dette. «Vi kan jo møte halvveis!»

 

For det tredje er hw.no en latterlig lite representativ plass mtp kunnskap om teknologi og det som hører til. Flesteparten av dagens unger og ungdom, og godt mulig voksne, har ikke snøring på ting som åndsverksloven, hva man får legge ut mtp bilder osv. osv.

 

GeirGrusom: Gratulerer med en meget subjektiv vinkling på hvilke fag som er viktige. Jeg regner med at du er klar over at det der ikke vil slå gjennom med det første.

 

Få fokus på slikt! Lær dem om rettigheter! Og Creative Commons! Og FLOSS! Den lave kompetansen om de to sistnevnte blant dagens lærere er en skam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...