Gå til innhold

Objektiv til filming med speilrefleks


Anbefalte innlegg

Lurer på om hvilke objektiver som er best egnet til å filme med SLR. Først og fremst skal kameraet stå inne i en bil på stativ og filme ut gjennom frontrute.

 

Har kjøpt Canon EOS 60D m/18-200 EF-S. Dette objektivet er jo stort og tungt.. Lurer på om en liten fast linse ville vært bedre ??

 

Noen som har filmet med SLR eller banner jeg i Kirken nå...? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har kjøpt Canon EOS 60D m/18-200 EF-S. Dette objektivet er jo stort og tungt.. Lurer på om en liten fast linse ville vært bedre ??

 

 

Det finnes masse flotte linser å filme med.... Spørsmålet er bare hvilke egenskaper du er ute etter og hva du er villig til å betale...

 

Det første du må tenke på er hvilken brennvidde du trenger, altså hvor mange mm zoom linsen skal stå på. Det vil være meningsløst å kjøpe en 50mm fastlinse om du oppdager at du da kun vil filme det som er rett foran bilen.

 

Jeg anbefaler at du tar med linsen du har i bilen, og forsøker å stille den på 18mm, 30mm, 50mm osv, og ser hva du faktisk får med i bildet. Når du vet hvilken brennvidde og hvilken pris du er villig til å betale er det nok enklere å anbefale deg en linse.

 

Hvis du er helt ny med filming vil jeg anbefale denne serien om filming med speilrefleks av Philip Bloom

http://philipbloom.net/2010/12/16/choosing-lenses-for-your-dslr/

 

-m

Lenke til kommentar

@stianrp:

 

Akkurat til den filmingen du har tenkt spiller ikke hvilket objektiv så stor rolle, dvs fast eller zoom. I og med at du må gjøre fokusinnstillinger etc først uansett. Trolig vil du ha mest nytte av noe med rimelig kort brennvidde. Har selv gjort noen forsøk på slike opptak, og da har jeg brukt Sigma 10-20 mm. Et eller annet i spekteret 10 - 30 mm vil garantert passe.

 

Når det gjelder filming med dSLR generelt er fastoptikk å foretrekke, men da ikke all fastoptikk. Primært fastoptikk med god manuell fokus (og gjerne resten manuelt også - da man helst ikke skal skifte blender/lukker). Samyang sin optikk er relativt rimelig og god til filming, Voigtländer og Zeiss dyrere og fra god til glimrende. Sigma 30mm/1.4 er OK med en relativt god fokusring.

 

For det meste bruker jeg korte brennvidder når jeg filmer, dvs i spekteret 10 - 35 mm.

 

På brennvidder over 30 - 35 mm er det en klar fordel med bildestabilisering - dog kan man fint klare seg uten om man bruker stativ/andre former for stabilisering.

Lenke til kommentar

 

Det finnes masse flotte linser å filme med.... Spørsmålet er bare hvilke egenskaper du er ute etter og hva du er villig til å betale...

 

Det første du må tenke på er hvilken brennvidde du trenger, altså hvor mange mm zoom linsen skal stå på. Det vil være meningsløst å kjøpe en 50mm fastlinse om du oppdager at du da kun vil filme det som er rett foran bilen.

 

Jeg anbefaler at du tar med linsen du har i bilen, og forsøker å stille den på 18mm, 30mm, 50mm osv, og ser hva du faktisk får med i bildet. Når du vet hvilken brennvidde og hvilken pris du er villig til å betale er det nok enklere å anbefale deg en linse.

 

Hvis du er helt ny med filming vil jeg anbefale denne serien om filming med speilrefleks av Philip Bloom

http://philipbloom.net/2010/12/16/choosing-lenses-for-your-dslr/

 

-m

 

Ja, skal teste litt med 18-200 linsa først. Er ikke ny med filming, men har bare brukt vanlige video kameraer med råtten vidvinkel og ekstrem zoom (bortkastet). Er fersk med dSLR filming ja, men tror det åpner seg en del muligheter her kontra vanlige kameraer.

 

Hvor mye penger har du tenkt og legge i et nytt objektiv ?

 

Kommer an på hvor mye det er å hente på å kjøpe et nytt objektiv :-)

 

18-200 EF-S er vel egentlig hverken stor eller tung, når det i tilegg skal stå på stativ i en bil så skjønner jeg enda mindre av problemstillingen.

 

Den er ganske mye større enn mitt gamle 18-55 objektiv ivertfall. Er ikke noe problem, bare lurer på om det er andre objektiv som er bedre egnet til filming enn 18-200 objektivet.

 

@stianrp:

 

Akkurat til den filmingen du har tenkt spiller ikke hvilket objektiv så stor rolle, dvs fast eller zoom. I og med at du må gjøre fokusinnstillinger etc først uansett. Trolig vil du ha mest nytte av noe med rimelig kort brennvidde. Har selv gjort noen forsøk på slike opptak, og da har jeg brukt Sigma 10-20 mm. Et eller annet i spekteret 10 - 30 mm vil garantert passe.

 

Når det gjelder filming med dSLR generelt er fastoptikk å foretrekke, men da ikke all fastoptikk. Primært fastoptikk med god manuell fokus (og gjerne resten manuelt også - da man helst ikke skal skifte blender/lukker). Samyang sin optikk er relativt rimelig og god til filming, Voigtländer og Zeiss dyrere og fra god til glimrende. Sigma 30mm/1.4 er OK med en relativt god fokusring.

 

For det meste bruker jeg korte brennvidder når jeg filmer, dvs i spekteret 10 - 35 mm.

 

På brennvidder over 30 - 35 mm er det en klar fordel med bildestabilisering - dog kan man fint klare seg uten om man bruker stativ/andre former for stabilisering.

 

Takk for bra tips, alle ! 10-35mm virker fornuftig. I min verden trenger jeg et objektiv som fokuserer veldig raskt, da motivet under filming kan skifte raskt. Er faste objektiver raskere til å fokusere enn zoom objektiver ? Er også avhengig av god dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Autofokus i videomodus er dynge på de fleste speilreflekser, inkludert Canon. Skal du ha stor dybdeskarphet kan du bruke ethvert objektiv - det er bare å blende ned. Men - så trenger du også mer lys.

 

Noe av det store med video på speilrefleks er å kunne filme på stor blenderåpning i dårlig lys, men så får du veldig liten dybdeskarphet - sånn fungerer optikk - du kan velge mellom mye lys eller stor dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Autofokus i videomodus er dynge på de fleste speilreflekser, inkludert Canon. Skal du ha stor dybdeskarphet kan du bruke ethvert objektiv - det er bare å blende ned. Men - så trenger du også mer lys.

 

Noe av det store med video på speilrefleks er å kunne filme på stor blenderåpning i dårlig lys, men så får du veldig liten dybdeskarphet - sånn fungerer optikk - du kan velge mellom mye lys eller stor dybdeskarphet.

 

Dynge ?? Mener du treig ? Da bør man basere seg på manuellfokus ? Det vil for det meste være brukbart med lys når jeg skal filme. Den store fordelen jeg ser ved filming med dSLR er muligheter for god vidvinkel, som er crap på vanige videokameraer.

Lenke til kommentar

Ja, AF på dSLR i videomodus er nærmest ubrukelig når man arbeider med liten dybdeskarphet og skal skifte fort mellom motiver med ulik avstand. Da må man ha god og presis manuell fokus (lang gang). De fleste zoomobjektiver har elendig presisjon i manuell fokus, mens særlig Samyang, Voigtländer og Zeiss har god presisjon og lang nok fokusgang. Sigma 30mm/1.4 er også akseptabel. Men det er bare å prøve seg fram hvordan de ulike objektiver fungerer.

 

Det er en grunn til at man profesjonelt bruker omtrent bare manuell optikk til filming.

 

Har man mulighet så er det lurt å prøve objektivene med manuell fokus før man velger hva man kjøper.

 

Men skal man virkelig ha kontroll er man avhengig av å bruke følgefokus og rigg.

Lenke til kommentar

Etter litt testing så har jeg noen spørsmål....:

 

1. Er det ikke kontinuerlig autofokus på dSLR (Canon EOS60D) i videomodus ? Virker som jeg må fokusere på nytt hvis jeg forandrer avstanden...?

 

2. Det er bare to videomoduser : HD 330MB/min og SD 140MB/min ?? Dette er jo vanvittig ugunstig da filstørrelsen max kan være 4BG, blir max 12 min filming om gangen i HD.....merkelig ??

Lenke til kommentar

Etter litt testing så har jeg noen spørsmål....:

 

1. Er det ikke kontinuerlig autofokus på dSLR (Canon EOS60D) i videomodus ? Virker som jeg må fokusere på nytt hvis jeg forandrer avstanden...?

 

2. Det er bare to videomoduser : HD 330MB/min og SD 140MB/min ?? Dette er jo vanvittig ugunstig da filstørrelsen max kan være 4BG, blir max 12 min filming om gangen i HD.....merkelig ??

 

1: Nei, det er kun to speilreflekser som har kontinuerlig fokus i videomodus, det er Nikon D3100 og D7000, og de fokuserer tregt. Rask AF på systemkamera i videomodus er det bare Sony A33/A55 og Pansonics modeller som har. Sony har noen begrensinger på lengde av video pga varmeutvikling, men er usikker på om det vil være noe problem hvis du sitter i ganske kalde omgivelser. Sony NEX kan også være alternativ.

 

2: Alle systemkameraer har HD-vidoopptak begrenset til 29 minutter 59 sekunder i Europa, men de fleste har en annen begrensing som er mye kortere pga filsystemet som rvenes skrev.

 

Skal du ha full HD-video vil Panasonic GF2 og GH2 være gode alternativ. Holder det med 720p kan G2/G10 eller GF1 også fungere bra. Det er vanskelig å anbefale noe objektiv uten å vite hvilke brennvidder du trenger, men Olympus har en 9-18mm vidvinkelzoom som kan være et bra alternativ hvis du trenger mer vidvinkel enn en normalzoom gir. NEX-3/5 kan også fungere, men utvlaget objektiv er ganske begrenset i øyeblikket.

 

Edit: Det finnes også en del kompakt- og superzoomkameraer som har brukbar vidvinkel og filmer i Full HD, men om noe slikt tilfredsstiller din kvalitet til video må du nesten sjekke selv.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er litt dumt å komme med anbefalinger på kamera når han alt har kjøpt seg Canon EOS 600D.

 

Og fokusbegrensingene er relativt enkelt å arbeide seg rundt, men det krever noe trening og rett optikk.

 

Dog er jeg langt fra uenig i at er video et sentralt punkt og man "må" ha autofokus så er Panasonic GH2 et fornuftig valg.

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye det er å hente på å kjøpe et nytt objektiv :-)

 

Den er ganske mye større enn mitt gamle 18-55 objektiv ivertfall. Er ikke noe problem, bare lurer på om det er andre objektiv som er bedre egnet til filming enn 18-200 objektivet.

 

 

Det er flere som synes gamle Canon 17-85 IS er fin til filming grunnet lang vandring fokusringen, og JP selger 17-85 IS veldig rimelig for tiden.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...