Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 6990


Anbefalte innlegg

Ellers kan man bli mektig lei denne uvitende diskusjonen rundt AMD drivere. Det er nok av problemer med Nvidia drivere. Når det gjelder viftestyring har jeg ingen støy fra kortet når jeg ser film med dxva og man trenger ikke drive å dille med det manuelt, man kan lage profiler som fungerer ypperlig i AMD i motsetning til Nvidia samt at man kan lage custom dynamiske vifteprofiler i AF.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nilsen:

Dette blir en glede å lese, allerede i siste halvdel av første side får jeg et stort glis. :thumbup:

 

EDIT:

For første gang på lenge måtte jeg ta meg selv i motstå lysten til å bare lese på, avbryte etter første side, gå opp og trakte meg fersk kaffe og legge en nybakt kanelsnurre på en tallerken og ta med begge deler for en real kosestund med suveren artikkel.

 

NÅ skal det leses.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blant kortene vi hittil har ettertestet havner begge HD 6990-konfigurasjonene på bunn av grafen, naturlig nok. Det er helt klart av den relativt lille overklokkingen, på bare 50 MHz, gjør store utslag her. Forskjellen er på hele 80 W under full belastning. Totalt sett et meget høyt strømforbruk, men slik er og forblir det med slike monsterkort
.

Dette har nok minst årsak i 50MHz klokk men hovedsaklig fordi Powertune deaktiveres i tillegg til den lille klokken. Powertune deaktivert tillater kortet å trekke 20% mer strøm.

 

Rask hoderegning sier at powertune deaktivert tillater kortet å trekke 75W mer enn orginale 375W under eks. Furmark som helt klart begrenses kraftig med Powertune aktivert. Det som hadde vært interessant var om dere kunne målt strømtrekket i 880Mhz og 830Mhz med Powertune aktivert i begge tilfeller, som desverre ikke ser ut til å være mulig med HD6990. Dette kan man dog gjøre med 2xHD6970.

 

 

EDIT:

Det som også kan legges til som en faktor er at Cayman kortene er veldig varmesensitive, jo bedre man kjøler dem jo bedre yter de i omtrent det uendelige og selv med 1.35v (med 0.05 voltunlock) på 6950 så var det hovedsaklig utilstrekkelig kjøling av VRM og annet som begrenset meg. Man sitter helt klart igjen med inntrykket at hadde man hatt mer volt å pøse på med og bedre kjøling hadde kortet bare fortsatt opp i klokk med veldig god skalering i bencher. Virkelig morsomme kort å leke seg med disse Caymans. Sjelden har jeg sett kort klokke og skalere så bra.

 

Derfor er jeg veldig spent på HD6990 med vannkjøling samt om det kommer en DCII utgave. AMD har virkelig lagt forholdene til rette for mye morro med Caymans.

 

EDIT2:

Etter mine første klokkeresultater rundt 13. februar med 6950 biosmod-unlocked fra 1408 til 1536 shadere nådde jeg 1037/[email protected] bench og spillstabilt uten problem med kun grovklokking og referansekjøler (dog lav delta).

 

Ved senere forsøk på kun 1025/1510 registrerte jeg rundt 6823 i 3DM11 (eneste bildet og link jeg fant i farten). At jeg lett skulle klart over 7000 er det ingen tvil om, men hadde desverre ikke mer tid den dagen.

post-38451-0-38084000-1300555767_thumb.png

 

At man kommer en del høyere enn mine 1037/1522 på første forsøk er helt klart og det er i Cayman tråden rapportert vesentlig bedre resultater med aftermarket kjølere.

Har ikke hatt tid til å leke meg mer, men det skal helt klart gjøres.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
en veldig liten bryter som ligger ved CrossFire-tilkoblingen [...] AMD opplyser at HD 6990-kortene som kommer i salg vil ha et klistremerke over denne bryteren, som informerer om at om du rører på den, bryter du garantien.

Noen som har kilde til dette? Har litt problemer med å tro på at en av tingene de skryter av selv bryter garantien om den blir brukt. Har også ikke sett noen andre som har testet det si noe om det, selv om de har sagt ifra om at andre ting bryter garantien (som å skru det opp for å bytte kjøler).

Lenke til kommentar

Etter så mye hodeløs fikling det har vært med biosflashing som har resultert i ras av RMA forstår jeg at AMD nå setter denne klausulen. Det er utrolig hvor mye tåpelig og uklok flashing og metodikk man har observert siden lansering.

 

De som har gjort dette riktig har ikke fått problemer, men at de må sette en betingelse her nå etter erfaringene siste 4 måneder forstår jeg godt.

 

I tillegg synes jeg det er helt suverent at AMD gir deg muligheten til ekstreme resultater, men gir deg beskjed om at du gjør det på eget ansvar. Det skulle bare mangle og noen gir deg ikke engang disse ekstra mulighetene men samtidig beskjed om at alt gjøres på eget ansvar.

 

Så jeg har vondt for å tro at dette skal være så vondt å tro.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Liten kommentar til de som synes det tar tid å oppdatere AMD-drivere: med Steam kreves det totalt tre museklikk. Nye drivere lastes ned automatisk, og installeres med fil -> oppdater grafikkdrivere for AMD -> installer. Resten er automatisk. Hvis du allerede bruker Steam, synes jeg det er den desidert beste løsningen. Selve installasjonsprosedyren er også automatisert, så ingen museklikk da, heller. Man merker det dog når skjermen blir svart i noen sekunder.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Hvorfor mener man at det tar tid å oppdatere AMD drivere? Jeg har alltid kun få museklikk og start, ferdig. Å klage på en fleksibel installasjonsrutine blir passe dumt for meg.

 

Nvidia derimot var helt på jordet. Når jeg skulle hive ut GTX580 kortet og sette inn 6950 så var det ingen mulighet til deinstallere alt på en gang som med AMD. Så jeg måtte deinstallere alt med flere omstarter samt skifte fra HDMI skjermen til DVI skjermen for å fullføre deinstallasjonen.

 

Når jeg gikk fra HS6970 til GTX580 var saken vesentlig enklere. Kun "express uninstall" for AMD og done! Jeg ble nesten "hva? dette kan ikke være mulig i 2011" opplevelse når jeg derimot skulle fjerne 580 driverne for å gå til HD6950.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Samtidig skal det sies at støynivået ved idle var helt streit, selv om dette har fint lite å si. Med standardspesifikasjoner og full belastning var støynivået fortsatt meget høyt, men ikke fullt så ille som det var med frekvensene skrudd opp

Nilsen:

Som du sier er ikke bare yttergrensene som er interesant, men utfør gjerne en test under normalsituasjoner som spilling. For meg er det mer interesant å vite hvordan kortet støyer under følgende situasjoner:

 

- idle desktop bruk/surfing/kontorarb.

 

- dxva filmavspilling og andre lignende GPGPU aksellererte oppgaver.

 

- spilling med tunge spill som BC2 etc.

 

Mitt 580 kort gikk i retur etter en time med BC2 og MafiaII.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

I tillegg synes jeg det er helt suverent at AMD gir deg muligheten til ekstreme resultater, men gir deg beskjed om at du gjør det på eget ansvar. Det skulle bare mangle og noen gir deg ikke engang disse ekstra mulighetene men samtidig beskjed om at alt gjøres på eget ansvar.

 

Så jeg har vondt for å tro at dette skal være så vondt å tro.

 

Jeg skal forsåvidt være enig i det. Mange knotinger tukler for mye med korta sine, med fatale følger. Så ok. Hvorfor ikke bare gi dem en bryter slik at de kan fucke korta sine på en enklere måte. De ville jo gjort det uansett. ;P

Lenke til kommentar

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk synes det er så stress å oppdatere AMD-drivere..

 

1) last ned

2) kjør installasjonen

3) tvinn tomler i et minutt mens den installeres

4) spill av hjertens lyst

1 minutt? Det var rett i underkant av 1 minutt hos meg fra nedlastningen var ferdig (11-2) til jeg trykte finish. Det er medregnet utpakking fra en snurredisk til C:, konfigurasjon av "custom" installasjon, EULA, og selve installasjonen (som var rett under 20 sek) :)

Lenke til kommentar

Etter så mye hodeløs fikling det har vært med biosflashing som har resultert i ras av RMA forstår jeg at AMD nå setter denne klausulen. Det er utrolig hvor mye tåpelig og uklok flashing og metodikk man har observert siden lansering.

 

De som har gjort dette riktig har ikke fått problemer, men at de må sette en betingelse her nå etter erfaringene siste 4 måneder forstår jeg godt.

 

I tillegg synes jeg det er helt suverent at AMD gir deg muligheten til ekstreme resultater, men gir deg beskjed om at du gjør det på eget ansvar. Det skulle bare mangle og noen gir deg ikke engang disse ekstra mulighetene men samtidig beskjed om at alt gjøres på eget ansvar.

 

Så jeg har vondt for å tro at dette skal være så vondt å tro.

Skjønner at de ikke vil erstatte for folk som gjør slike modifiseringer selv, trodde ikke de gjor det fra før av, men når de legger til en sånn funksjon selv og det er en av tingene de lister opp når de viser frem kortet på AMD sin side synes jeg det blir litt feil at om du bruker det så ryker garantien.

Lenke til kommentar

Det synes ikke jeg med tanke på at dette er en ekstrem funksjon. De gir deg muligheten, du tar ansvaret.

 

Ellers tilbake til testen:

Setter du igang kortet med litt høyere frekvenser, noe som er mulig via en liten bryter, stiger støynivået brått opp til hårfønernivå. Effektforbruket øker også drastisk, men overraskende forblir temperaturen på kortet akseptabel.
Igjen vil jeg si at dette hovedsaklig er fordi Powertune deaktiveres og tillater 20% høyere strømtrekk. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nvidia lanserte derimot aldri en egen tokjerner, og de har heller ikke det per dags dato. Det er ene og alene AMD som har slike kort, og HD 5970 blir nå pensjonert. Inn kommer HD 6990, som det andre tokjernede kortet før Nvidia tilsynelatende har fått rørt på fingeren. HD 6990 er basert på to Cayman-kjerner som er smidd inn på det samme kretskortet. Kjernen er den samme som er satt på HD 6970.
Er det bare jeg som reagerer på dette? Kan du forklare hva i alle dager du mener her?

 

EDIT:

Etter å ha lest det et par ganger mener du vel at Nvidia ikke har lansert et to-spann/dualgpu kort for Fermi før nå. Det er korrekt, men her var det mye rar ordbruk som fikk meg til å stusse veldig.

Ja hvis vi ikke teller f.eks. Quadro Plex.

 

 

Og AMD fanboysa klaget på GeForce 480. Rofl!

Hehe, ja GTX 480 fikk mye mer slakt i enkelte tester.

 

 

nVidia ventet på 6990 slik at de kan justere før de kommer med 590...

Ja det er trolig en del av årsaken, akkurat som AMD ventet med HD 6970/6950 straks spesifikasjonene til GTX 580 ble kjent. Unnskyldningen var da komponentmangel, men HD 68x0 trengte også disse komponentene uten at det var mangel der. Flere partnere uttalte uoffisielt at de ikke hadde fått de ferdige BIOSene som hadde sammenheng med at AMD ikke var ferdig med å justere frekvensene.
Lenke til kommentar
en veldig liten bryter som ligger ved CrossFire-tilkoblingen [...] AMD opplyser at HD 6990-kortene som kommer i salg vil ha et klistremerke over denne bryteren, som informerer om at om du rører på den, bryter du garantien.

Noen som har kilde til dette? Har litt problemer med å tro på at en av tingene de skryter av selv bryter garantien om den blir brukt. Har også ikke sett noen andre som har testet det si noe om det, selv om de har sagt ifra om at andre ting bryter garantien (som å skru det opp for å bytte kjøler).

Dette har jeg lest flere steder allerede, hvis du gidder å tvile på noe i en artikkel på noe så banalt som et klistremerke, så skulle man tro du hadde hatt ork til å lese mer en en test av produktet som testes. Jeg gidder IKKE linke. Google er din venn.

I tillegg kan du sjekke ut videoen som er lagt ut i tråen, der mener jeg han filmer det.

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette har jeg lest flere steder allerede, hvis du gidder å tvile på noe i en artikkel på noe så banalt som et klistremerke, så skulle man tro du hadde hatt ork til å lese mer en en test av produktet som testes. Jeg gidder IKKE linke. Google er din venn.

I tillegg kan du sjekke ut videoen som er lagt ut i tråen, der mener jeg han filmer det.

Hadde lest et par tester og så 2 filmer utenom HW sin test hvor det ikke var nevnt noe om det, men fant en annen film som viste klistremerket. Synest bare det er litt rart at en funksjon som kommer med kortet, som de skriver om på nettsiden uten advarsler, bryter garanti hvis den blir brukt. Men nok om det.

 

Gleder meg fortsatt til å pakke opp et splittert nytt 6990. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...