Gå til innhold

Solo-brus 2 år etter holdbarhetsdato


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nå havnet opp i en situasjon hvor jeg kanskje må konsumere en flaske solo jeg har hatt stående på hylla siden januar 2009. Best før datoen på denne er satt til april 2009, så den begynner å miste relativt mye farge, ser blass ut, og flaska virker som er under godt trykk.

 

Den har stått i romtemperatur siden innkjøp, med enkelte sporadiske forsøk på å vende flasken, for å forhindre bunnfall.

Akkuratt DEN soloflasken betyr litt for meg, så å gå til innkjøp av ny erstatter utgår.

 

Noen som vet om hvordan tilstanden til brusflasken er? Er det helsefarlig å drikke, eller kommer den mest sannsynlig bare til å smake vondt?

Hvis det er konsekvenser av å drikke den, hva snakker vi eventuelt om, og hvor omfattende er det i tidsperspektiv?

 

Så siste spørsmål: Hva er sannsynligheten for gjæring med påfølgende akoholinnhold, om så minimalt?

 

Takker på forhånd for eventuelle svar, tar alt fra synsing til kvalifisert gjetting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Julebruskongen påstår at det går an å lagre brus slik en gjør med vin. Han mener den smaker bedre med årene, men kanskje dette bare gjelder rød julebrus?

 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=144440

 

Jeg tror ikke den er helsefarlig. Det skal litt til med slike varer, men det er bare synsing fra min side.

http://wiki.answers.com/Q/Can_you_drink_soda_after_the_indicated_expiration_date

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si annet enn at jeg ikke ville drukket den selv. Jeg er ikke den mest hysteriske med tanke på datomerking, men appelsinbrus på plastflaske som er to år på overtid? Nei takk. Det finnes sikkert langt verre ting man kan helle i seg, men det kan umulig smake godt.

 

Hvordan vet du at det ikke går ann å drikke den når du aldri ville prøvd selv?

 

Du får ta og åpne opp flaska å lukte først. Lukter det greit så ville jeg tatt en slurk. En av de mest merkbare tingene med brus som er utgått på dato er at den mister veldig mye kullsyre. Tror jeg har drukket brus som hadde gått ut 1 år før jeg drakk den og det smakte ikke veldig annerledes, bortsett fra at nesten all kullsyren var borte (dette var Cola).

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Så lenge brusen ikke har blitt utsatt for direkte sollys eller kraftig varme (som å stå rett over en ovn) så tror jeg neppe at det skal være farlig å drikke den selv etter 2 år over holdbarhetsdato.

 

Bakterievekst inne i selve flasken skal vist ikke forekomme så lenge den er forseglet , det mest som har skjedd er nok at den har tapt seg kraftig smaksmessig og derfor kan være ganske så uapetitelig...

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si annet enn at jeg ikke ville drukket den selv. Jeg er ikke den mest hysteriske med tanke på datomerking, men appelsinbrus på plastflaske som er to år på overtid? Nei takk. Det finnes sikkert langt verre ting man kan helle i seg, men det kan umulig smake godt.

 

Hvordan vet du at det ikke går ann å drikke den når du aldri ville prøvd selv?

Har jeg sagt at den ikke kan drikkes?

Lenke til kommentar

Regner med den har stått utenfor direkte sollys, og utenfor noen direkte varmekilder, så da blir det bare å ta kjangsen på at det ordnner seg. (Noe annet var vel aldri aktuellt uansett.

 

Smaker den jævlig får det bare stå til.

 

Hvor lang tid må en brus stå for å gjære nok til å inneholde (om så en veldig liten, og umerkelig) mengde alkohol?

 

Takker for svar sålangt

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har nå havnet opp i en situasjon hvor jeg kanskje må konsumere en flaske solo jeg har hatt stående på hylla siden januar 2009. Best før datoen på denne er satt til april 2009, så den begynner å miste relativt mye farge, ser blass ut, og flaska virker som er under godt trykk.

 

Den har stått i romtemperatur siden innkjøp, med enkelte sporadiske forsøk på å vende flasken, for å forhindre bunnfall.

Akkuratt DEN soloflasken betyr litt for meg, så å gå til innkjøp av ny erstatter utgår.

 

Noen som vet om hvordan tilstanden til brusflasken er? Er det helsefarlig å drikke, eller kommer den mest sannsynlig bare til å smake vondt?

Hvis det er konsekvenser av å drikke den, hva snakker vi eventuelt om, og hvor omfattende er det i tidsperspektiv?

 

Så siste spørsmål: Hva er sannsynligheten for gjæring med påfølgende akoholinnhold, om så minimalt?

 

Takker på forhånd for eventuelle svar, tar alt fra synsing til kvalifisert gjetting.

 

Det er ikke noe problem med den brusen, den er helt fin. Som så mange har sagt så kan det være den mangler litt piff i kullsyren, men ellers OK. Ettersom jeg har forstått det er ikke brus noe som går ut på dato med det første, men selve plastflasken begynner å bli dårlig pga. syren i brusen over så lang tid. Så, kanskje det er litt mikroskopiske plastflak i den brusen. Kjør på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir et litt drøyt eksempel, men for en del år siden kom jeg over noen gamle brusflasker (glass), antagelig var de ti-femten år over utløpsdato. Synes å huske det var en type sitronbrus og Solo. Synes å huske at sitronbrusen smakte greit, riktignok ingen kullsyre. Soloen hadde dog et bunnfall uten like og en smak som i ettertid huskes best som lignende en vørterøl-Solo-blanding.

 

Litt uvisst hvilke forhold disse hadde blitt lagret under, men mest sannsynlig mørkt og ved romtemperatur. Burde nesten tatt vare på et par for moro skyld.

 

Det blir et litt drøyt eksempel, men for en del år siden kom jeg over noen gamle brusflasker (glass), antagelig var de ti-femten år over utløpsdato. Synes å huske det var en type sitronbrus og Solo. Synes å huske at sitronbrusen smakte greit, riktignok ingen kullsyre. Soloen hadde dog et bunnfall uten like og en smak som i ettertid huskes best som lignende en vørterøl-Solo-blanding.

 

Litt uvisst hvilke forhold disse hadde blitt lagret under, men mest sannsynlig mørkt og ved romtemperatur. Burde nesten tatt vare på et par for moro skyld.

Lenke til kommentar

Da var flasken konsumert, eller litt over halve.

Kan rapportere om en smak som falt mest mot appelsin-saftis, litt utvannet og rimelig tam (som dere sa)

 

Ellers sa kroppen ifra etter en stund at den ikke var like fornøyd med inntaket. Kvalmen meldte sitt inntog etter en times tid, og påfølgende ca 3 timer etter det var problemet flyttet over til andre enden av systemet.

Utover dette ingen andre symptomer.

 

Takk for alle svar, men da var egentlig denne tråden over for min del.

 

PS: Folk flest reagerte kraftig på fargen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...