Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
300 ohm?? :lol: Det tror jeg var litt mye...!!

Tror at høyttalere med høy impedanse (ohm) er mer lettdrevne enn de med lav, men jeg er ikke helt sikker... :-?  

 

Mvh Tomzern :)

 

i de beste koss hodetelefonene er det ca. 300 ohm, så dette er nok helty vanlig spør du meg.

Lenke til kommentar

sikker?

kan det være mOhm? (milliOhm (1/1000))

 

Fronthøytalerne i surroundanlegget mitt er ganske lettdrevne, og ligger på 6 Ohm. Har noen gamle Rogers-høyttalere som er veldig tungdrevne og kun gir bra lyd fra seg på sterke forsterkere. De har motstand (impedanse) på 20-40 Ohm....

Lenke til kommentar

Ifølge flere kilder jeg har sjekket nå, (bl.a. koss.com), er Ohm (motstand) i hodetelefoner ikke sammenlignbart med f.eks. standalone høyttalere, fordi energien gjennom kabel/kontakt/hodetelefoner er så vanvittig mye mindre enn i store høyttalere. Store høyttalere er ofte 100-150W+, noe jeg tviler på man finner en hodetelefon som avgir.

 

Ohm for hodetelefon har så godt som ingenting å si for lydkvalitet, men kan ha litt å si for hvor mange hodetelefoner man kan koble til en lydenhet/forsterker.

 

Ikke noe prob. altså. Sjelden man sitter 15stk. i ring med hvert sitt sett hodetlf. koblet til en minidisk med en sinnsyk forgreiningsdings.... Hadde vært tøft å teste forresten.... :smile:

Lenke til kommentar

Å snakke om lettdrevene høytalere kan være en litt vag måte å framstille saken på. Hva er du ute etter? At høytalerene ikke belaster forsterkeren tungt? Eller at høytalerene spiller høyt i forhold til tilført effekt?

 

F.eks: En 8 ohms høytaler er mer lettdreven for forsterkeren din enn en 4 ohms høytaler. Forsterkeren blir ikke så presset når du spiller, men dette vil ikke låte like høyt som en tilsvarende 4 ohms høytaler. Hvis forsterkeren din gir ut en spennings-svingning på 35V vil dette gi en teoretisk effekt på 153W i en 8 ohms høytaler, mens samme spenning vil gi en effekt på 306W i en 4 ohm høytaler. Altså må forsterkeren arbeide mye tyngre med en 4 ohm impedans(høytaler)

 

En annen, og etter min mening mer korrekt måte å snakke om lettdrevene høytalere er hvor mye lyd gir de fra seg pr tilførte watt?

 

Eks: Du får 4 ohm høytalere(som bør gi en effektomsetning som tilsier at de burde spille høyt) som ikke gir mer enn 85db/W, og du får også 8 ohms høytalere som spiller rundt 100 db/W. (db/W betyr hvor mange decibel høytaleren spiller på en avstand på 1m fra elementet og tilført effekt er 1W)

 

Ble forvirringen total nå? :wink:

Lenke til kommentar

Jeg og min kloke lærer satt og diskuterte impedansen i høyttalere kontra hodetelefoner for et par uker siden. Som tidligere studioinstallatør sa han hvorfor det er en slik impedans-forskjell.

 

Høyttaler utgangen og hodetelefonutgangen er plassert nesten på samme området i forsterkertrinnet, med andre ord: teoretisk sett kunne man ha koblet en 8-ohms høyttaler på hodetelefon-utgangen (noe som ikke lar seg gjøre fordi selve hodetelefon-kontakten ikke er dimensjonert for det).

 

Fordi forsterkeren kan gi ut x-antal watt på hodetelefon- og høyttaler-utgangen, så må hodetelefonene ha en høy impedans for ikke å bli ødelagt av for stor strøm.

 

Altså:

-man setter på en impedans lik den indre impedansen i forsterkeren for å få mest strøm og effekt ut, eks. en høyttaler på 8ohm.

-man setter på en impedans helt ulik den indre impedansen for å få minst strøm og effekt, eks. en hodetelefon med 300ohm.

 

Det finnes enda en grunn: når volumkontrollen er stillt inn på et visst volum skal høyttalerne og hodetelefonene oppfattes som like høytspillende.

Lenke til kommentar
du vil få "mer" ut av forsterkeren din med lettdrevne høyttalere, har en forsterker her som yter 2x125w i 8ohm, og 2x240w i 4ohm og 2x450w i 2ohm, så jo mindre Ohm/motstand jo mer lettdreven

Det blir ikke helt riktig. Forsterkeren din avgir høyere effekt med lavere motstand. Hvor høyt det spiller kommer an på høyttalerens konstruksjon når den "gjør om" tilført effekt til lyd. Lettdrevne høyttalere har ofte lav impedans (4 ohm), men det finns også mange lettdrevne høyttalere på 8 ohm. Har også sett tungdrevne kvalitetshøyttalere på 6 ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...