Gå til innhold

Den optimale reisekombinasjonen?


Anbefalte innlegg

Det finnes heldigvis bedre alternativer enn ipad. Min erfaring er fra HP Slate 500. Den er mindre enn ipad, har innebygd kortleser og usb port som kan drive en standard 2,5 tommers ekstern disk. Med 2GB ram og Windows 7 klarer den Lightroom ganske greit, men oppløsningen på skjermen er litt for liten til seriøst mye arbeid med bildene. Den har en 64GB intern flashdisk som ikke har plass til så mye hvis en tar bilder i råformat. Men mulighet for å kontrollere bildene og ta backup av de på ekstern disk er suverent og størrelsen på Slate 500 er ideell for reising med ryggsekk.

 

En liten Asus eee ville også vært et naturlig valg før en ipad ble dradd med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel. Det eneste supplementet jeg kunne tenke meg til dette utstyret var en liten GPS-dings for senere geo-tagging med tanke på reiserute/kart I blogg samt litt mer om erfaring med portabel skriver på reise… :thumbup:

 

Ja, eller at kameraprodusentene snart får fingern ut og begynner å implementere GPS i systemkameraene sine. Teknologien er der, bare se på kompaktkameraene.

 

Det er flere måter å gjøre dette på.

Jeg har en dings fra Gisteq (PhotoTrackr Lite) som automatisk skriver logg, men med GPS i mobilen iPhone etc. kan man lett gjøre det samme.

Med et program som f.eks: GeoSetter kan man lett legge dataene inn som metadata i jpeg-filene.

Videre kan man siden laste bildene opp på http://www.panoramio.com/ for å få dem på Google Earth eller på egen blogg med kobling til Google Maps etc.

Alt sammen gratis....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ren bildebehandling er jeg enig i at en ultraportabel pc/mac ville vært bedre, men som generelt reisefølge er det ikke like selvfølgelig. IPad har for eksempel mye bedre batterilevetid, og er samtidig mer egnet til diverse lesing/surfing når man er på farten.

 

Tja vil jeg si, man kan på nesten alle fronter gjøre mer med en bærbar enn en ipad. Hovedgreia er at de er noe mindre og lettere enn en ultraportabel (hovedsaklig fordi de ikke har tastatur). SKal man ha en allrounder på reise er argumentet for en bærbar nesten enda sterkere i mine øyne. Tablets er sånn jeg ser det en "spesialist"-enhet ikke en allrounder.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er i utgangspunktet svært kritisk til Eple og deres mobil og pad produkter. Mine refaringer er at Eple eiere og brukere av en eller grunn lar seg helt blende av Eple stil, og ikke er i stand til å se at det faktisk ikke er relle funksjonalitet som fungerer. Slik også med iPad. De gangene jeg har hatt befatning med iPad til reelt bruk (ikke for å sjekke opp damer) så har det bestandig vært noen som IKKE har fungert. Men av en eller annen grunn så feies dette under teppet.

 

Slik *tror* jeg også det er med denne artikkelen. Jeg tror rett og slatt ikke på forfatter når det påstås at iPad løser allt og bestanding virker.

 

Noen eksempler med iPad som ikke dokumenteres; For å kunjne brukes må du ha en ryggsekk med ekstra utstyr, adaptere, tastatur, osv. Hva veier dette / tar plass sammenlignet med noe som faktisk virker. Hva med flash støtte? Multitasking (Eple har ennå ikke klart å lever virkelig multitsaking). Innebygs støtte i stedet for tusenvis av påbyggninger.

 

Dette som en motvekt til eple menigheten :!:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nødvendigvis at det er en eple-tablet er hovedproblemet, men at det er en tablet, en ultraportabel (fra pple aller noen andre), er bare marginalt større (antakelig ikke større i det hele tatt når man tar med adaptere man slipepr å ha med), kan fås med sd-kort-leser, kjører et "ordentlig" OS med gode verktøy for å behandle bilder, og virker jevnt over som en vesentlig mer praktisk løsning.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...