Gå til innhold

Optisk bildestabilisator en nødvendighet?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg videokamera, og stiller med helt blanke ark. Jeg skal filme følgende: Min lille baby (både innendørs og utendørs), golfspilling i godt utelys (med kanskje i med- og motsol, ellers generell filming.

 

Er en rookie innen filming, men etter et par butikksøk sitter jeg igjen med følgende spørsmål:

 

- Er optisk bildestabilisator en nødvendighet? Jeg prøvde kamera med og uten, og resultatene var egentlig tydelige :-) Men det var også prisen. Prøvde et Panasonic SD-600 kamera med optisk.

- Bør kameraet ha lys-mulighet? Mtp filming innendørs.

- Er det noen vits i å vurdere stillbilde-kvaliteten? Er kvaliteten så bra at man vurdere å droppe kompaktkameraet i enkelte tilfeller?

 

På forhånd takk for gode tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke nødvendig, bare bedre enn digital stabilisator.

 

Om dette er ditt første video kamera så hadde ikke jeg fokusert så mye på nettopp dette, men heller det med hvor lysterk den er (at den kan filme i svak lys), og om den har bra/mye Optisk zoom...styr unna digital zoom.

 

Alt andre funksjoner er egnetlig opp til deg...f.eks bilder o.l.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Optisk bildestabilisator er absolutt et must. Kameraer i din prisklasse har alle optisk stabilisator.

 

Hva mener du med lys-mulighet? Tenker du på om kameraet bør ha mulighet til å sette på videolys? I så fall monterer du dette på accessory shoe (for de modellene som har). I praksis er det enklere å ha et kamera som er lyssterk. Vanligvis gir kameraer som klarer 25p modus bedre bilder i mørket. Enkelte kameraer har også innebygget LED videolys. Dette er litt jalla og gir ganske dårlige bilder. Lyset bør bare brukes i nødstilfelle. Slå heller på mer lys inne.

 

Stillbildekvaliteten bør ikke prioriteres. Du bør først og fremst se på videodelen. De fleste kameraer i denne klassen har en grei fotodel. Den er ikke like god som et kompaktkamera, men den er uansett bedre enn mobiltelefoner. Skal du ta mye bilder anbefaler jeg et fotokamera.

 

Det holder med 10-12x zoom. Kameraer med 15-30x zoom vil gi dårligere resultat, spesielt i mørket. Zoom er fortsatt bare et skrytetall for å lure uvitende nybegynnere. Legg merke til at dyre kameraer over 8000 kr kun har 10-12x zoom. Digital zoom finnes nesten ikke i dagens kameraer, så det trenger du ikke å bry deg om.

 

Noe som du burde sjekke er hvor god vidvinkelen er. Mange kameraer har ganske dårlig vidvinkel. Det vil si at når du har zoomet maks ut så ser du ikke så mye. Mange produsenter oppgir dette i 35 mm ekvivalent. Står det at kameraet har ca. 28-35 mm vidvinkel er dette bra.

 

JVC-kameraet du linket til ser grei ut. Det har innebygget videolys og skal være bra i dårlig lys (Konica Minolta HD Lens F1.8).

 

Her er et annet eksempel på et greit kamera:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617360#extra

 

Jeg kom på en ting. Mange nyere kameraer har et såkalt 3-sekunders pre-rec funksjon. Når denne er aktivert tar kameraet kontinuerlig opp, uten at noe blir lagret permanent. Når du trykker på rec-knappen får du med deg de tre foregående sekundene. Dette egner seg godt til filming av barn og golf, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Mange takk, du ga svar på mye av det jeg lurte på. Men "lys-mulighet" tenkte jeg på LED-lyset, men det er ikke mye å skryte av, altså? Og når det gjelder stillbilder tenkte jeg på videokameraet som erstatning for et mobilkamera. Når jeg skal ta skikkelige bilder bruker jeg naturligvis et fotoapparat.

 

Canon-apparatet så bra ut, så da sitter jeg igjen med 3 alternativ:

- JVC http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/GZHM655BK/jvc-gz-hm655-videokamera-sort

- Panasonic http://www.lefdal.com/product/foto-video/videokamera/HDCSD600BK/panasonic-hdc-sd600

- Canon-kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...