Gå til innhold

Objektiv til portretter


Gjest Slettet-U8ZiojSR

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Noen som kan anbefale objektiv til (familie)portretter? Har Nikon D90 med 35mm fra før. Har tenkt at 50mm blir nesten for likt 35mm, sånn sett er kanskje 60mm eller 85mm å foretrekke? Hva regnes som klassiske portrettobjektiv?

 

Noen kandidater til under kr 4000:

Nikon 50mm AF-D f/1.8

Nikon 50mm AF-S f/1.4

Sigma 50mm HSM f/1.4

Nikon 60mm AF-S f/2.8 micro

Tamron 60mm f/2.0 macro

Nikon 85mm AF-D f/1.8

Tamron 85mm f/2.8 macro

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50mm og 85mm er vel de "klassiske" portrett brennviddene på fullformat, hvor da 30/35mm og 50mm blir tilsvarende på crop. Sigma 50mm F1.4 har jeg selv, og den er meget bra. Den er SYLSKARP fra f2.8

For min del så blir 85mm for trangt til å ta bilder innendørs.

Lenke til kommentar

50mm og 85mm er vel de "klassiske" portrett brennviddene på fullformat

De "klassiske" brennviddene til portrett på fullframe er 85-135mm for å få riktig perspektiv. Perspektivet har egentlig ikke noe å gjøre med brennvidden, det er avstanden til motivet som avgjør perspektivet. Men - på klassisk "riktig" avstand til motivet gir 85-135mm på fullframe "riktig" utsnitt.

 

Edit: La til link til Bob.

 

Og - trådstarter - skal du ha familieportretter i den forstand at det er flere mennesker med på bildet, så ville jeg heller gått over til 35mm du allerede har.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med kaian og Andreas. Har selv D90 med 35mm og 85mm (og 10-20mm blir tatt frem av og til). Med de to objektivene der er du dekket på omtrent det meste av fotografering - 35mm som normal og 85 til portrett, sport og andre ting der du trenger å stå noen meter unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...