Bjerknez Skrevet 9. mars 2011 Skrevet 9. mars 2011 Skrev en tråd her tidligere angående salg av et 12 år gammelt surround anlegg, og lurer i den forbindelse på hva folket her inne mener om slike hjemmekinopakker man får kjøpt på Elkjøp i en prisklasse rundt 4-5.000,- ? Er dette bra saker til prisen, eller er dettte fyfy for de som er lydreaker? Tenker da på ett såkalt 5.1 sett på til sammen 1000W (RMS) hvor man har Bluray og alt innebygget i en og samme "boks". Var å hørte på ett Bose Annlegg til rundt 5.000,- og det var overaskende god lyd i dette... Jeg forstår jo at man ikke kan be folk på raveparty med ett slikt annlegg, men det er heller ikke meningen. Noen som har noen innspill? Lønner det seg feks. å kjøpe surroundanlegg hos Hifiklubben istede? Jeg er helt og holdent blank på detta, men jeg kan si at jeg har Logitech Z5500(?) 5.1 settet til PC'en og til dags dato er det jaggu ikke mange jeg kjenner som har annlegg som gir mer trøkk enn disse. Problemet her er at disse vil jeg ha å pc'rommet å ikke i stuen.
Topguy Skrevet 9. mars 2011 Skrevet 9. mars 2011 Problemet med slike surround pakker er at forsterkeren sjelden har noe særlig med innganger, hverken digitale eller analoge, så hvis du har lyst på å koble til tv/kabel/satelitt-dekoderen og et spillkonsoll så støter du fort på problemer. Kjøper man en separat receiver så får man som regel flusst med innganger.
Bjerknez Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Skrevet 9. mars 2011 Ahaa... Det er jo vertfall ganske vesentlig at jeg får koblet recieveren til Canal+ dekoderen...
Topguy Skrevet 9. mars 2011 Skrevet 9. mars 2011 Ahaa... Det er jo vertfall ganske vesentlig at jeg får koblet recieveren til Canal+ dekoderen... Jeg sier ikke at ingen slike pakker har innganger, men dette er ihvertfall et punkt du må sjekke spesielt før du bestemmer deg.
Bjerknez Skrevet 9. mars 2011 Forfatter Skrevet 9. mars 2011 Ellers så er lyden og kvaliteten på slike pakker bra?
Bjerknez Skrevet 11. mars 2011 Forfatter Skrevet 11. mars 2011 Man får som regel det man betaler for. Joda, jeg skjønner jo det... Poenget er å finne en balanse mellom pris/kvalitet som passer eget behov hjemme i stuen. Når man sitter 4-5 kammerater rundt stuebordet og tar seg noen ØL før man beveger seg videre til byen, så trenger man liksom ikke noe raveparty-annlegg som dundrer løs i stuen, og dessuten så har jeg bikkje også, så dette er uaktuelt. Føler vel jeg er ferdig med den tiden egentlig, selv om det er artig å dra på litt inni mellom. Har heller ikke noe lyst til at annlegget skal ta halve stuen og attpåtill generere en voldsom kabelspagetti som samler støv. Vil ha noe lite og nett, som ser bra ut, og som spiller OK...
kjetilgrindheim Skrevet 13. mars 2011 Skrevet 13. mars 2011 Det høres ut som om eit slikt "kombi" anlegg passer bra for ditt formål. Det finnes mange alternativer i din prisklasse, men dersom du legg på eit par lapper til kan du få nåke som er riktig så brukende. Rave party vil du heller aldrig oppnå med eit slikt anlegg Det har blitt mange produsenter av slike anlegg etter kvart, bland anna Samsung, Philips,Pioneer, LG osv..kvaliteten er nokelunde det samme, men finn noke som passer for deg. Nokre av produsentene gir også mulighet for trådlause bakhøytalere (unngå helst dette) dersom det måtte vare nødvendig. Som nevnt i andre poster over her, så er inngangsmuligheter på slike anlegg veldig variert, så pass på at det er tilstrekkelig med innganger for ditt behov.... Men eg personlig anbefaler deg at du holder deg vekke i fra elkjøp kjeden (også lefdal) når du skal kjøpe i butikk. Dersom du har ein soundgarden eller hifi-klubben butikk i nærheten kan du stikke innom der for å få litt hjelp. Alternativt finnes det aller meste på norske nettbutikker som komplett, mpx,nettonnet osv osv..... Lykke til med hjemmekino!
Bjerknez Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Skrevet 13. mars 2011 Jaja... vi får se... Er uansett noe som ikke interesserer meg lenger... Utrolig nok.. hehe
Ideal Skrevet 13. mars 2011 Skrevet 13. mars 2011 Drit i den pakken der, kjøp heller Yamaha YHT-S400, best i test på lyd og bilde.
nomore Skrevet 13. mars 2011 Skrevet 13. mars 2011 Eg er selv over perioden hvor man må spille kraftig dunk-dunk musikk Men når eg oppgraderte Z5500 anlegget eg hadde koblet til i stua i høst så var det to ting eg satte høyt på lista: - Masse innganger(spesielt HDMI). - Spille rent selv ved høyt volum. Disse pakkeanleggene var utelukket på punkt 1(unntak finnes), men også fordi at det er umulig å bytte ut en enkeltkomponent om det er ønskelig(eller behov for det). Et typisk eksempel her er Z5500 anlegget. Det er ikke mulig å bytte ut subwoofer eller forsterker om man ønsker å oppgradere. Eg la derfor til et nytt kriteria etterhvert, og det var at eg skulle kjøpe enkeltkomponenter. Siden eg hadde Z5500 allerede, så byttet eg subwoofer og forsterker. Samlet kostet dette ca 4800,-. Eg fikk da en forsterker med 6 HDMI innganger pluss mange flere inkl komponentinngang. Subwooferen var svakere enn Z5500, noe som for meg var helt ok, men i tillegg tok den 1/3 av plassen til Z5500. Stor bonus. Eg brukte da alle satelittene til Z5500(2 fremme, 2 bak og senter). Så kjøpte eg meg en ny senter til ca 900 fra en butikk eg tilfeldigvis var innom. Dette var en stor utvikling i forhold til lyd på TV/filmer. Så langt hadde eg da brukt 5700,- på oppgraderingen. Så kom eg over et sett med fronthøytalere som en kamerat skulle selge. Eg visste han var kresen på lyd, så høytalerene måtte være gode. Disse kjøpte eg for 1200,- og gav et skikkelig løft både når eg ser på TV og film, men også når eg hører på ren stereomusikk. Resultatet eg nå sitter med er et komponent-anlegg hvor eg står fritt til å oppgradere en del om gangen ved behov, i stede for å måtte kjøpe en ny pakke ved hver oppgradering. Lyden er fenomenal i forhold til hva eg hadde(selv om Z5500 er mye lyd for pengene). Eg bor i en leilighet, kjeller, og en annen bieffekt eg ikke hadde regnet med var at eg nå kan spille høyere lyd enn før samtidig som at huseier over hører mindre av lyden. Det var en artig bonus eg ikke hadde regnet med Så min anbefaling er, går behovet ditt ut over å få lyd i fra andre kilder enn hva som er innebygget i pakken, kjøp komponenter. Kjøper du en pakke fordi den er billig så vil du angre når du vil oppgradere. Men kjøper du en pakke fordi du absolutt skal ha noe minimalt eller/og vet at du ikke trenger mer enn det som kommer i pakken så er en pakke en grei løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå