Gå til innhold

[Løst] Hvem er Arne Treholt og hva er han kjent for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Treholt var en høytstående og betrodd embedsmann som levde et slags liksom-hotshot party-liv. Han var kort sagt ansatt for å ivareta Norges interesser, i stedet opererte han på egen hånd og solgte statshemmeligheter til Sovjet og Irak for kontanter.

 

Derfor ble han dømt for spionasje. Han ble benådet etter noen år, jeg vet ikke hvorfor (benådning skjer svært sjelden).

 

Han har i etterkant lansert en kampanje for å bli renvasket, men har ikke lykkes.

 

Hvorfor ikke? Det kan enten være fordi det norske rettssystemet er korrupt og ikke virker; eller det kan være fordi Treholt faktisk er skyldig. Og man kan ikke "vaske en svart hund hvit", for å sitere en tidligere KGB-topp som uttalte seg om nettopp Treholts kampanje.

 

Jeg har forresten vært på foredrag med Treholt, det var en spesiell opplevelse. Han sa ikke ett ord som svekket dommen, men klarte å fremstille seg som et offer, ikke som den forbryter han har vært. Jeg merket at folk i salen ble mer og mer på "hans side", bare ved at han spilte på retorikk og subjektive vinklinger. Da han - uten å ha sagt NOE om egne handlinger - til slutt fikk publikums rungende applaus, lurte jeg på hva pokker som nå hadde skjedd.

 

Det foredraget var en oppvisning i massemanipulasjon. Den mannen er en slu fyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...