Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse husketing når en skal ut å handle og koble


Anbefalte innlegg

Starter nå en tråd da jeg ser at dette forumet blir mer og mer fylt opp med tråder der folk spør "er denne forsterkeren bra" "hvordan kobler jeg denne forsterkeren" osv osv osv.

Denne tråden er blitt skrevet mest med hensyn på GOD lyd da det er stort sett det jeg har erfaring med.

 

Starter først med basicen som de fleste BURDE forstå før dem kobler. Jeg anbefaler at du ALDRI kobler forsterkere/høytalere whatsoever mens batteriet eller sikringen til anlegget er koblet i. Sjangsen for svidde jordingsbaner er rimelig stor.

 

STRØM

Nummer 1 en må tenke på er HVOR mye EFFEKT (Watt) skal du kunne dra ut av kablen uten fare for at kabelen brenner opp? (EMMA har en fin regelbok som sier hvor mye en burde ligge på mtp sikring. Sjekk Emmanet.com eller emmaweb.no). I de aller fleste tilfeller så holder 16 kvadrat (biltema kabel) for de fleste men skal jeg foreslå/anbefale så er det å legge opp 50 kvadrat fra minus og pluss siden på batteriet framme. Skal du ha overdrevent mye effekt så hjelper det veldig på å hive inn et batteri bak.

 

Jordingspunkt: Når du skal legge opp jordingen så tenk deg litt opp. Tror du den tynne plata bak lykta (feks) kan lede 1000watt uten fare for spenningsfall? Sjangsen er rimelig lav for at den kan det så finn et solid punkt, setebelter PLEIER å være et rimelig safe bet men vil du være på den sikre siden så legger du opp minusen helt opp til batteriet. Batteriet er ALLTID det beste jorindspunktet uansett hvor mye du vrir og vender på det.

 

Jordingspunkt 2: Husk å oppgradere jordingen framme ved batteriet da orginale jordingen som står i de fleste biler pleier å være på rundt 8mm2, en del bmwer med batteri bak har derimot jord som tilsvarer 20 kvadrat rundt der.

 

Kondensator VS Batteri

Mange mener at batteri vil slå kondensator uansett i hvilken sammenheng. jeg ber dere spør dette spørsmålet, Hvorfor ikke ha begge deler? En kondensator kan hjelpe tunge bassslag (Snakker pen lyd). For under tunge bassslag så vil forsterkeren trekke mer strøm som igjen vil gi et spenningsfall på hele det elektriske systemet som igjen vil gi noen avvik på høyere toner. Sliter du derimot med dimming av lys og lignede så er det beste å oppgradere batteriet, fra dynamo til batteriet eller legge opp større kabler fra framme til bak.

 

Tips and tricks

Hvis du sliter med støy kan dette komme av diverse ting.

Noen ganger kan det være pga dårlig jordingspunkt. Har du pusset ned metallet på jordingspunktet skikkelig? Er du sikker på at det er god kontakt mellom jordingspunktet?

Et annet tips kan være og ha ALL jording samlet på en plass slik at du ikke får noen som helst spennings forskjell mellom forsterker og spiller da dette KAN gi støy i noen tilfeller.

 

Forsterker

Når en skal velge forsterker er det mye en må tenke på. Hvor lavt en kan laste en forsterker? Nå tenker jeg på impedansen (I de aller fleste tilfeller kan du se hvor mange Ohm en høytaler er på) Hvor mange kanaler har forsterkeren? Hvilken klasse er forsterkeren [A,AB,D,G osv]?

og til slutt Hva skal forsterkeren brukes til?

 

Jeg ser ofte at det er mange som spør om denne forsterkeren vil funke til dette oppsettet. Stort sett er svaret ja men vil den gi den ønsket effekten? Sjangsen for det er ofte nei.

 

Til bassforsterkere (Subwoofer) så finnes det veldig mye av GODE forsterkere. Det en bør tenke på når en skal handle en subforsterker er egentlig hvor lavt kan den lastes? og Hvor mye effekt leverer den ved ønske impedans? Oftest kan den lastes i 1 ohm men en bør sjekke for å være på den sikre siden. Ved lavere impedans så vil du ofte få mer effekt men dette kan ha en effekt på lydkvaliteten siden kondensatorerene inni forsterkeren ofte blir fortere utladet enn hvis du kobler forsterkeren i feks 4 ohm som vil gi forsterkeren litt mer å kunne jobbe med.

 

Til mellomtone/mellombass og diskant så anbefaler jeg å finne en forsterker som gir nok av effekt (for å ha en del headroom å gå på). Ofte er en 4 kanaler litt greiere å ha med å gjøre enn en 2 kanaler for da har du mulighet for å kunne oppgradere senere samt at den som oftest kan brokobles til 2 kanaler. Viktig og legge merke til: Er alt stilt inn riktig så sprenger du ingen høytalere men sjangsen for at du gjør det er fremdeles der.

 

Spillere

Her er det veldig mye å velge mellom noe som egentlig er ganske trist siden en må velge mellom en hel haug ting en vil ha og en hel del ting en KAN ha og hva som kunne vært morro og hatt.

For hvermansen så duger de fleste spillere men for de som ønsker det lille ekstra mtp justeringsmuligheter så mister en ofte muligheten til å koble til ipod, minijack osv.

For dere som ønsker masse justeringsmuligheter så anbefaler jeg Pioneer sin P88rs som har tidskomp, eq (med venstre og høyre side) samt helt OK muligheter for aktiv deling. En lignende spiller fra Alpine er 9887R som har omtrent samme mulighetene bortsett fra EQ som ikke har venstre/høyre

Om dere ønsker å dra det litt lengre igjen så finns det andre kostbare muligheter. Her kan du velge fra P99RS som har 31 bånds eq, 4 veis aktiv deling og lista slutter aldri. (Ønsker dere mer info om gromme spillere så send meg en PM)

 

 

__________________________________________________________________

 

Brukt VS Nytt

Hvorfor skal en betale 100% for nytt når en kan betale 50% for nytt brukt?

Ofte får en MYE mer ved å kjøpe brukt enn ved å betale fullpris ved nytt. Jeg anbefaler å kjøpe brukt mot at utstyret er bevist funksjonelt når du kjøper det.

 

Kobling (Serie vs paralellkobling)

Når du seriekobler så vil impedansen øke. Når du paralellkobler vil du senke impedansen.

Si feks du har 2 subber som begge er tospolte på 4 ohm. Hvis du paralellkobler begge spolene og begge subbene vil du endte opp med en impedans på 0.5 ohm til slutt. Hvis du serimot seriekobler alle subbene så vil du ende opp med en impedans på 16 ohm. Det beste i denne sammheng hadde vært på seriekoble begge spolene også paralellkoble begge subbene. Til slutte vil du da ende opp med 4 ohm som er å foretrekke (innen for godlydens verden). Vil du derimot ha mest mulig ut av subbene så er lavere impedans og foretrekke (innenfor forsterkerens rekkevidder)

 

Etter hvert kommer jeg til å legge til mer og mer til denne regla om den skulle vise seg og være nyttig for folk. Neste lille update blir basskasser (lukka vs porta)?

Diverse byggemuligheter, glassfiber, støpeplast osv. Fram til da, stay tuned.

Om noen av dere skulle ha noen store motsigelser i det jeg har skrevet så kom med håndfaste beviser så skal jeg bytte om det så faktisk står. All denne informasjonen er basert på en hel haug med teori som jeg har lært fra VG1,VG2 (Flyfag) og VG3 (Flymekanisk) Samt et år med aktiv konkurering innen EMMA.

Endret av tmolberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! fin tråd, men når det gjelder jording: snakker vi ikke om veldig store tverrsnitt før det har noe for seg å legge kabel helt fra batteriet og til bak?

Og når det først er snakk om så store tverrsnitt, blir det jo en case å trekke det fram, og kostnaden for lederen?

Er det ikke da bedre å satse på god tilkobling til chassi bak, og en solid tilkobling fra - til chassi ved batteriet?

 

Det kan også være verdt å merke seg at hvis man kobler jord på f.eks setebelte er det en god idè å fjerne lakken rundt skruehullet eller bolten for å få bedre kontakt.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Hei! fin tråd, men når det gjelder jording: snakker vi ikke om veldig store tverrsnitt før det har noe for seg å legge kabel helt fra batteriet og til bak?

Og når det først er snakk om så store tverrsnitt, blir det jo en case å trekke det fram, og kostnaden for lederen?

Er det ikke da bedre å satse på god tilkobling til chassi bak, og en solid tilkobling fra - til chassi ved batteriet?

Jo. Mål spenningsfall mellom godsforbindelse bak og minuspol på batteriet under maks last for å se om det er noe poeng. Hvor mye spenningsfall man skal akseptere får man vurdere selv; det vanlige ellers innenfor bilelektro er inntil 5% (0,6V) på pluss-siden og 5% på minus-siden.

Lenke til kommentar

Cossiemk1, du kan diskutere dette i de vide og de ville skoger. Jeg dropper diskusjonen her. Kondensator HAR noe for seg i skikkelig emma anlegg. grunnen står ovenfor men som nevnt så har det lite for seg om du sliter med at lysene dimmer. I de aller fleste tilfeller så vil et batteri være bedre enn en kondis, men en kondis KAN hjelpe i visse sammenhenger grunnet at den kan lades ut kjappere enn det et batteri kan.

 

SirAMP: Jo som oftest så fungerer det like så greit med å jorde kabelene direkte i chassiet. Poenget jeg skulle fram til er at det beste jordingspunktet du kan ha er minuspolen på batteriet. Så har du mulighet, plass og nok kabler til det så gjør du det.

Ellers så gjelder det å pusse vekk metallet for å sikre best mulig kontakt mellom jordingskabelen og chassiet. Uansett så ville jeg lagt opp uavhengig jord.

Lenke til kommentar

Cossiemk1, du kan diskutere dette i de vide og de ville skoger. Jeg dropper diskusjonen her. Kondensator HAR noe for seg i skikkelig emma anlegg. grunnen står ovenfor men som nevnt så har det lite for seg om du sliter med at lysene dimmer. I de aller fleste tilfeller så vil et batteri være bedre enn en kondis, men en kondis KAN hjelpe i visse sammenhenger grunnet at den kan lades ut kjappere enn det et batteri kan.

 

SirAMP: Jo som oftest så fungerer det like så greit med å jorde kabelene direkte i chassiet. Poenget jeg skulle fram til er at det beste jordingspunktet du kan ha er minuspolen på batteriet. Så har du mulighet, plass og nok kabler til det så gjør du det.

Ellers så gjelder det å pusse vekk metallet for å sikre best mulig kontakt mellom jordingskabelen og chassiet. Uansett så ville jeg lagt opp uavhengig jord.

 

Fin tråd du har startet her. Ja kondensator/er har noe for seg! Er vel egentlig ingen tvil om det blandt folk som har drevet litt med strøm eller bilstereo. En grei tommel finger regel for kondensatorer er 1 farad for hver 1000w :thumbup:

 

Enig med deg i at det er en stor fordel med separate jord kabler. Sparer seg også for en del støy problemer. Som man ofte kan få ved å ikke ha en felles jord.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

 

Fin tråd du har startet her. Ja kondensator/er har noe for seg! Er vel egentlig ingen tvil om det blandt folk som har drevet litt med strøm eller bilstereo. En grei tommel finger regel for kondensatorer er 1 farad for hver 1000w :thumbup:

 

Enig med deg i at det er en stor fordel med separate jord kabler. Sparer seg også for en del støy problemer. Som man ofte kan få ved å ikke ha en felles jord.

 

:innocent:

 

jeg tror den tommelfingerregelen er litt "off" for da "tommelfingerregel kondensatoren" min på 2,5 eller 3 farad tok kvelden og jeg ble nødt til å kjøpe ny fikk jeg en kjempegod pris på en 10 farad så det ble det. og det gjorde faktisk lyden et godt hakk bedre.

Lenke til kommentar

Som motargument til bruken av kondensator legger jeg igjen inn denne linken:

 

http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

 

Jeg er hverken elektriker eller noen filnk person innen elektrike formler og regler så folk får dobbelsjekke selv.

 

Skulle jeg montert anlegg ville jeg i hvert fall forsøkt god strømleveranse og oppgradert grunnkablene i bilen før jeg hadde svidd av en tusenlapp eller 2 på noe som muligens er fullstendig vekkasta.

 

før en post blir lagt som sticky, bør informasjonen være korrekt og ikke bare "tror det er riktig" og "lysa mine slutta å blinke".

 

Konklusjonen til han som skrev linken over:

 

"For å oppsummere og forenkle

Kondensatoren er ikke en strømkilde, men en lagringsenhet som får strømmen fra batteriet/dynamoen. Ettersom kapasiteten er så utrolig liten i praksis, vil kondensatoren bli tømt så fort som forsterkeren "klarer" - og fylt så fort batteri/dynamo "klarer". Med andre ord er den fullstendig overflødig til bruken den er tiltenkt.

 

Med andre ord, dersom en kondensator hjelper lysene dine med å slutte og blinke, har du et lite strømtrekk - og ting tyder på at det kan være en virkelig dårlig jording et sted, noe du heller bør bruke tid og penger på å utbedre!

 

Det mest nyttige med å montere en slik kondensator på denne måten, er at den kan fungere som et støyfilter. Men, den vil filtrere bort støy man uansett ikke vil ha når alle tilkoblinger og alt utstyr er i orden.

 

Dermed ender man opp med en nytteverdi lik null...."

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Til dere som mener at kondensator ikke har noen verdi, vil jeg anbefale å prøve å montere et anlegg som trekker litt strøm f.eks et par 10" basser med tilhørende forsterker. I en bil med bare standard batteri, og se hva som skjer.

 

Batteri og kondensator fungerer på totalt forskjellig måte, og ja et godt batteri, KAN gjøre en kondensator unødvendig. Men når du tar i betraktning størrelse, vekt, vedlikehold/levetid og pris. Er ofte kondensator et greiere valg.

Lenke til kommentar

Til dere som mener at kondensator ikke har noen verdi, vil jeg anbefale å prøve å montere et anlegg som trekker litt strøm f.eks et par 10" basser med tilhørende forsterker. I en bil med bare standard batteri, og se hva som skjer.

 

Batteri og kondensator fungerer på totalt forskjellig måte, og ja et godt batteri, KAN gjøre en kondensator unødvendig. Men når du tar i betraktning størrelse, vekt, vedlikehold/levetid og pris. Er ofte kondensator et greiere valg.

 

Da er det langt billigere å oppgradere kablene mellom dynamo og batteri, og mellom batteri og karosseri.... Og holder ikke det, så har man for lite strøm, og da hjelper ikke en kondensator for den produserer ikke noe strøm ;)

Lenke til kommentar

Et batteri produserer heller ikke strøm, før du setter inn et ekstra/større batteri må du være sikker på at dynamoen er dimmensjonert for det, eller så er det ikke lenge før du står der med skjegget i postkassa.

Det en kondensator gjør er å levere strøm fortere enn det batteri og dynamo klarer. Når vi i tillegg legger kondensatoren rett ved siden av forsterkeren. vil dette hjelpe til med å glatte ut spenningsfall.

Lenke til kommentar

Et batteri produserer heller ikke strøm, før du setter inn et ekstra/større batteri må du være sikker på at dynamoen er dimmensjonert for det, eller så er det ikke lenge før du står der med skjegget i postkassa.

Det en kondensator gjør er å levere strøm fortere enn det batteri og dynamo klarer. Når vi i tillegg legger kondensatoren rett ved siden av forsterkeren. vil dette hjelpe til med å glatte ut spenningsfall.

 

Det er sant, men den gir fortsatt ikke noe EKSTRA strøm hvis man har for lite.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har en High End Starter Kit fra Biltema.

 

Anlegget jeg har er:

2 x Harman Kardon CA1500M

2 x Alpine Type R (500RMS/1500W MAX per sub.)

 

Funker det settet fra Biltema da? Siden du skrev "I de aller fleste tilfeller så holder 16 kvadrat (biltema kabel) for de fleste (...)", og det settet fra biltema har 8 kvadrats kabler. I tillegg er det anlegget jeg har ganske strømkrevende (3000W max)

 

Har alt klart nå, men har sittet fast på det med å koble til strømkabelen i batteriet --> forsterkeren, fordi jeg er redd for å ødelegge noe :cry: Så hadde blitt VELDIG glad om noen kunne svare på spørsmålet mitt! :D

Lenke til kommentar

Hei! Har to spørsmål til deg. Skal ha dette anlegget i en russebil (Transit 97 diesel):

2x Pioneer - TS-A171Ci - 1300 NOK

http://www.pixmania.com/no/no/885921...ts-a171ci.html

1x Fusion - RE-AM90040 - 1600 NOK

http://www.pixmania.com/no/no/154372...brokobled.html

Installbay (Bilstereosenteret.no)

2x PP-SW150 - 3600 NOK

http://www.installbay.no/product/2789

Brukt privatkjøp

1x JBL GTO7001 - 1250 NOK

http://bilradiospes.no/m/shop/?produ...436&id=&vn=736

 

1: Denne bilen har to stk batteri originalt. Vil dette være nok?

2: Grunnet bilens originale elektriske system med to batterier, vil jeg både tippe og etter det jeg har observert si at det elektriske systemet er ganske kraftig. Tror du det blir nødvendig å gjøre "the big 3"?

3: Vil forsterkeren JBL GTO7001 kunne drive subwooferene PP-SW150 (2stk @ 15", dobbelspole 2+2ohm 625w RMS)?

4: Har du noe ellers å utsette / kommentere på oppsettet?

5: Hvordan kobles 2stk subber til 1stk monoblokk? Regner med serie mellom spolene og paralell mellom subbene blir best.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Batteriet er ALLTID det beste jorindspunktet uansett hvor mye du vrir og vender på det.

 

Hvorfor? Batteriet er jordet i karosseriet det å. Så lenge du får pusset vekk lakk og slikt så burde du finne et bra jordingspunk bak i kofferten på bilen. Setebelte festene er en grei plass f,eks.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå er det lenge siden denne tråden ble lagt "død".

Men for å besvare siste spurte spørsmål, på hvorfor man legger jording direkte til batteri istedet for karosseri.

 

Et bilkarosseri er ikke helsveist, dvs at ledeevnen mellom de forskjellige karosseribitene fra motorrommet og bak til bagasjerommet svekkes for hvert ledd.

 

Det er nok til å drifte litt baklys og slikt til bilen, men man skal ikke ha veldig stor forsterker før det blir et problem med spenningsfall.

 

Et bilkarosseri er jo også ofte laget i stål, mens en skikkelig strømkabel for bil er kobber. Ledeevnen for kobber er vel også ca 5 ganger så stor som stål. Så enda en god grunn til å legge kobber.

 

Nå er det viktig å sjekke hva slags kabel man kjøper, fordi de billigste kablene er billige av en grunn. De er gjerne CCA-kabler (og det står CCA på kabelpakken et sted hvis de er det) og da snakker vi om en kobberlegert aluminiumskabel. Heller ikke disse er veldig gode når det gjelder spenningsfall.

 

En 25mm2 CCA kabel har ikke like god ledeevne som en 25mm2 kobberkabel.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...