Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bonusordning knyttet til fravær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike avtaler er forholdsvis shady i forhold til kravene om et godt psykososialt arbeidsmiljø. Særlig hvis bonusen er på avdelingsnivå hvor man da får press fra kolleger på den enkelte arbeidstaker.

 

Den sentrale problemstillingen er om det er greit å gi et økonomisk incentiv for at folk ikke skal sykemelde seg (eller ta ut sykemeldingsdager pga sykt barn) eller ta ut ferie, eller annen velferdspermisjon. Strengt tatt kan dette ses på som et forsøk på å avtale seg vekk fra rettigheter man har etter folketrygdloven (sykemeldinger/sykt barn), arbeidsmiljøloven, og ferieloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et moment her ar å motivere dem som er for late til å jobbe. Nå er jeg ikke sikker på hvor aktuelt det er i denne saken.

 

Nå finnes det også ordninger som gir bonus for god arbeidsinnsats , Den ordningen skiller ikke mellom de forskjellige medarbeiderne

 

I denne saken kom jeg også til å tenke på de topplederne som tar ut store bonuser. Da må jo resten av de ansatt også få bonuser på ett eller annet grunnlag.

Spørsmålet er om det er den rette måten å gjøre det på

 

I dette tilfelle så må det gå an å få til en slags bonus ordning i forhold til den insatsen man gjør på jobben , som samtidig ikke går utover dem som er reelt syke

Lenke til kommentar

Ferie er utelatt, men har forstått at det går på sykefravær. Det diskriminerer helt klart ansatte som har plager relatert til kroniske lidelser og ofte syke barn.

I den grad man kan si at å ikke få en bonus er diskriminerende. En bonus skal ikke nødvendigvis være for alle. Da hadde det jo ikke vært noen bonus og kunne bare blitt lagt inn i grunnlønna til alle istedet.

Det eneste jeg finner betenkelig med en slik ordning er at det kan virke oppmuntrende på folk til å møte opp syke på jobben og dermed utsette alle andre for unødvendig smitte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den andre siden av saken er jo at slike bonusordninger er lite egnet til å redusere sykefraværet. Arbeidsmiljø, tilrettelegging etc. er nok langt viktigere.

 

Eller at en leders bonus avhenger av sykefraværet han er "ansvarlig" for thumbup.gif

Om en avdeling sliter med unormalt høyt sykefravær bør man heller starte med å finne rotårsaken til problemet. En slik ordning i tilfellet du beskriver vil fungere mer som å børste støvet under teppet.

Lenke til kommentar

Ferie er utelatt, men har forstått at det går på sykefravær. Det diskriminerer helt klart ansatte som har plager relatert til kroniske lidelser og ofte syke barn.

I den grad man kan si at å ikke få en bonus er diskriminerende. En bonus skal ikke nødvendigvis være for alle. Da hadde det jo ikke vært noen bonus og kunne bare blitt lagt inn i grunnlønna til alle istedet.

Det eneste jeg finner betenkelig med en slik ordning er at det kan virke oppmuntrende på folk til å møte opp syke på jobben og dermed utsette alle andre for unødvendig smitte.

 

På den ene siden finnes det de som bruker alle anledninger til å holde seg hjemme fra jobben ( det man kaller misbruk).

De kan bli oppmuntret til komme seg på jobb

 

så er det de som sliter lit men som likevel holder ut .

De fortjener denne bonusen

 

Helt på den andre siden så finnes de dem som nekter å holde seg hjemme selv om de er for syke til å jobbe .

Ikke da at de ikke klarer å jobbe , men derimot at de smitter resten av de ansatte.

Skal man straffe dem ?

 

Nå er det enkelt sykdommer som kommer i bølger som det ikke nytter å holde seg unna , da er det kanskje like god å bli smitt og bli ferdig med det

som f.eks influensaen

 

man må heller ikke glemme at det er plasser der det er ekstra uheldig at de ansatte kan smitte resten av de som er på arbeidsplassen

Lenke til kommentar

En bonus skal ikke nødvendigvis være for alle. (...)

Det eneste jeg finner betenkelig med en slik ordning er at det kan virke oppmuntrende på folk til å møte opp syke på jobben og dermed utsette alle andre for unødvendig smitte.

 

Hvordan skal småbarnsforeldre innrette seg når barna blir syke og en av foreldrene må være hjemme? En av de som var intervjuet fortalte at ektefellen pleide å være hjemme, slik at hun selv ikke skulle miste bonus. Har hun reflektert over at dette også koster arbeidsgiveren til ektefellen penger?
Kilde

 

 

Det kan også bety at småbarnsforeldre er utelatt fra ordningen. Alle som har barn vet at det kan bli endel dager hjemme. Det er regler for at man ikke skal sende barna i barnehagen før de har vært symptomfri i et visst antall dager. Vil tro flere synder mot dette fordi foreldrene vil unngå for mye fravær.

 

Jeg har selv følt meg mindre verdt ettersom jeg har en kronisk sykdom som har forårsaket sykefravær. Det er ikke morsomt når andre snakker om hva de skal bruke de ekstra pengene til... Det gir heller ikke mye motivasjon til å stå på om man har hatt for mye fravær til å komme under ordningen. Da taper man heller ikke så mye på å være ennå mer borte, noe som kan gi ennå mer arbeidspress på de som er igjen.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at sålangt så har det ikkje blitt tatt stilling til om dette er ei ulovleg ordning eller ikkje.

Arbeidstilsynet har uttalt at dette kan være ulovleg, men så vidt eg veit ikkje tatt nokon bestemmelse rundt lovlegheita av bonusordninga.

 

At ordninga har positive og negative sider er nok heilt klart. Men så lenge denne ordninga ikkje er vurdert så er det lite du kan slå i bordet med for å unngå denne ordninga.

 

Mitt beste tips er nok å innvolvere fagforeninga di.

 

 

Off topic: Dersom eg skal synse litt så vil vel lovlegheita av ordninga være avhenigig av korleis den blir utført i praksis. Det vil f.eks være forskjell på rein eigenmelding og legeerklæring, spesielt når ein veit at mykje av eigenmeldingsdagane som blir brukt av enkelte personer er rein skulk eller skyldes bakrus etter festing.

Det er også viktig at ei slik ordning også premierer dei som har smittsome sjukdomar og har vett nok til å halde seg heime slik at ikkje fleire blir smitta.

Slik eg ser det vil eit firkanta system der du får større bonus desto færre dagar du er vekke frå jobb uavhengig av årsak være ulovleg, medan eit meir nyansert system nok både vil være hensiktsmessig og lovleg.

Lenke til kommentar

Helt på den andre siden så finnes de dem som nekter å holde seg hjemme selv om de er for syke til å jobbe .

Ikke da at de ikke klarer å jobbe , men derimot at de smitter resten av de ansatte.

Skal man straffe dem ?

Er vel ikke snakk om å straffe noen. Men om man treffer på personer på arbeidsplassen som helt klart er syke er det ikke verre enn å sende dem hjem. Personlig har jeg dratt hjem fra jobb under sykdom etter anmodning fra kollegaer. Det handler også om respekt og ansvar for kollegaer og miljø.

Det kan også bety at småbarnsforeldre er utelatt fra ordningen. Alle som har barn vet at det kan bli endel dager hjemme. Det er regler for at man ikke skal sende barna i barnehagen før de har vært symptomfri i et visst antall dager. Vil tro flere synder mot dette fordi foreldrene vil unngå for mye fravær.

Det betyr ikke at man er utelatt fra ordningen, det betyr bare ganske enkelt at man har mindre sjanser for å kunne opparbeide seg full bonus. Om man ikke får bonus har man fortsatt alle de andre rettighetene og utbetalingene som alle har rett på.

Jeg har selv følt meg mindre verdt ettersom jeg har en kronisk sykdom som har forårsaket sykefravær. Det er ikke morsomt når andre snakker om hva de skal bruke de ekstra pengene til... Det gir heller ikke mye motivasjon til å stå på om man har hatt for mye fravær til å komme under ordningen. Da taper man heller ikke så mye på å være ennå mer borte, noe som kan gi ennå mer arbeidspress på de som er igjen.

Om man må være avhengig av en bonus for at sykefraværet skal være "normalt" og for at man skal kunne yte sin beste innsats, da mener jeg at det er helt andre forhold som bør rettes på i bedriften. Da er problemet såpass dypt at det krever andre tiltak en enn bonus. Husk at de aller færreste har en slik bonusordning i jobben her i Norge, uten at man skal bli slapp eller tiltaksløs av den grunn. En bonus er en noe ekstra som man kan oppnå om alt klaffer. Om man ikke får noe ekstra er det dermed ikke noen straff. Man får fortsatt lønn i henhold til avtalen man skrev under på da man ble ansatt.
Lenke til kommentar

Mitt beste tips er nok å innvolvere fagforeninga di.

Det finnes ingen fagforening her, så den blir litt vrien.

 

 

Off topic: Dersom eg skal synse litt så vil vel lovlegheita av ordninga være avhenigig av korleis den blir utført i praksis. Det vil f.eks være forskjell på rein eigenmelding og legeerklæring, spesielt når ein veit at mykje av eigenmeldingsdagane som blir brukt av enkelte personer er rein skulk eller skyldes bakrus etter festing.

Det er også viktig at ei slik ordning også premierer dei som har smittsome sjukdomar og har vett nok til å halde seg heime slik at ikkje fleire blir smitta.

Slik eg ser det vil eit firkanta system der du får større bonus desto færre dagar du er vekke frå jobb uavhengig av årsak være ulovleg, medan eit meir nyansert system nok både vil være hensiktsmessig og lovleg.

 

Har ikke funnet noe i reglene om at det skilles mellom typer fravær, kun antall fraværsdager, dermed er det et firkantet system. Vet det er misbruk av egenmeldingsdager, og skulle gjerne sett en arbeidsplass det ikke forekommer!

Lenke til kommentar

Man kan ikke.

 

Men jeg anbefaler å ta det opp med ledelsen slik at det blir lettere for de med kroniske sykdommer og lignende for å få bonus, da tenker jeg på flere parametre, slik som lønnsomhet, oppnådde mål for avdelingen, kundetilfredshet osv. Men som tidligere sagt, bonus er en påskjønnelse som kommer på toppen av avtalt lønn og det er ikke slik at man kan forlange bonus uansett hva.

Lenke til kommentar

Men som tidligere sagt, bonus er en påskjønnelse som kommer på toppen av avtalt lønn og det er ikke slik at man kan forlange bonus uansett hva.

 

Forstår det, men kanskje lettere å illustrere med et eksempel:

 

Grensen for å få utbetalt bonus er fravær i 10 dager i løpet av et år. Du har influensa en uke (5 arbeidsdager) og har barn som har influensa i like lang tid. Om bonusen da er på rundt 10000 er det for mange et godt bidrag til økonomien, som man kan risikere å miste fordi man har barn, eller selv er kronisk syk. Det er en slik ordning jeg er kritisk til og lurte på om er lovlig.

Lenke til kommentar

Problemet her er vel at sålangt så har det ikkje blitt tatt stilling til om dette er ei ulovleg ordning eller ikkje.

Arbeidstilsynet har uttalt at dette kan være ulovleg, men så vidt eg veit ikkje tatt nokon bestemmelse rundt lovlegheita av bonusordninga.

 

 

I artikkelen trådstarter linket til i starten står det "- Vi er klar til å vurdere slike bonusavtaler, hvis noen av de ansatte klager ordningene inn til oss, sier Dahl.Arbeidstilsynet har ikke tidligere fått klager på bonusavtaler.- Før Aftenposten begynte å skrive om saken, var vi ikke kjent med at slike bonussystemer eksisterer, sier Dahl. "

 

Det er fra 2009. Jeg ser ikke bort fra at Arbeidstilsynet har sett mer på problemstillingen siden den gang. Om ikke, så er det mulig å "tvinge" dem til å vurdere spørsmålet gjennom å rette en klage til dem.

 

 

Off topic: Dersom eg skal synse litt så vil vel lovlegheita av ordninga være avhenigig av korleis den blir utført i praksis. Det vil f.eks være forskjell på rein eigenmelding og legeerklæring, spesielt når ein veit at mykje av eigenmeldingsdagane som blir brukt av enkelte personer er rein skulk eller skyldes bakrus etter festing.

 

Etter min oppfatning skal det mye til at en slik ordning er lovlig. Det er ikke lov å inngå en arbeidsavtale hvor det står at "i vår bedrift har arbeidstager ikke rett til lønn ved sykdom, alt fravær medfører trekk i lønn." At man kaller den delen av lønnen som forsvinner ved sykdom for "bonus" bør etter min mening ikke ha betydning.

 

Jeg kan heller ikke se at det blir noe bedre av å skille mellom egenmelding og sykemelding. Retten til egenmelding er en helt grunnleggende del av sykepengeordningen. Dersom man først sier at bonusordningen er et inngrep i arbeidstagers rettigheter, så er det like ille å ta vekk retten til egenmelding som å ta all rett til sykefravær uten trekk i lønn.

Lenke til kommentar

I artikkelen trådstarter linket til i starten står det "- Vi er klar til å vurdere slike bonusavtaler, hvis noen av de ansatte klager ordningene inn til oss, sier Dahl.Arbeidstilsynet har ikke tidligere fått klager på bonusavtaler.- Før Aftenposten begynte å skrive om saken, var vi ikke kjent med at slike bonussystemer eksisterer, sier Dahl. "

 

Det er fra 2009. Jeg ser ikke bort fra at Arbeidstilsynet har sett mer på problemstillingen siden den gang. Om ikke, så er det mulig å "tvinge" dem til å vurdere spørsmålet gjennom å rette en klage til dem.

 

Ja eg ser det er ein gammal artikkel, men etter å ha søkt på arbeidstilsynet sine sider så finner eg ingen uttalelse om lovlegheita av ei slik ordning, dermed kjem eg til konklusjonen at lovlegheita ikkje har blitt vurdert.

 

Etter min oppfatning skal det mye til at en slik ordning er lovlig. Det er ikke lov å inngå en arbeidsavtale hvor det står at "i vår bedrift har arbeidstager ikke rett til lønn ved sykdom, alt fravær medfører trekk i lønn." At man kaller den delen av lønnen som forsvinner ved sykdom for "bonus" bør etter min mening ikke ha betydning.

 

Eit absolutt krav vil være at bonusen er ein faktisk bonus og ikkje eit kamuflert lønnstrekk. Du skal få din avtalte lønn uavhengig av sjukefråværet, bonusen skal være i tilegg. Så er det eigentleg opp til kvar enkel arbeidstakar å forhandle fram ei god grunnlønn.

 

Men det er også viktig at eit slikt system ser litt meir på dei store linjene, den dagen denne bonusordninga får ansatte med smittsomme sjukdomar til å møte opp for ikkje å miste bonusen så vil jo arbeidsgiveren sin "gevinst" ved at arbeidstakaren er på jobb forsvinne ved at fleire av dei øvrige ansatte blir smitta.

Eg ser også ein stor fare for at dersom ein arbeidstakar har hatt så mykje fråvær at vedkommande ikkje får bonus så auker vel sannsynlegheita for at arbeidstakaren berre tar ut resten av eigenmedlingsdagane det året som ein slags "hevn" på systemet.

Lenke til kommentar

Eg ser også ein stor fare for at dersom ein arbeidstakar har hatt så mykje fråvær at vedkommande ikkje får bonus så auker vel sannsynlegheita for at arbeidstakaren berre tar ut resten av eigenmedlingsdagane det året som ein slags "hevn" på systemet.

Det gir økt arbeidspress for de som er igjen, og den belastningen kan igjen gi mer fravær. Det er ikke uvanlig med en tosifret fraværsprosent.

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært i kontakt med arbeidstilsynet, og fått dette svaret:

Arbeidstilsynet har skrev en kronikk som redegjorde for grensene for hva som kan avtales når det gjelder lønnsystem. Sammenhengen mellom ny og gammel lov kan du se her.

Slike bonusordninger er vanlig praksis i en del virksomheter. Bonusordninger er imidlertid ikke lovregulert. Vi kan derfor ikke ta stilling til om dette er en ulovlig ordning. Det er bare en domstol som kan fastlå hvorvidt en slik ordning er ulovlig eller urimelig. For hjelp til å vurdere saken kan du kontakte juridisk bistand evt. tillitsvalgt dersom du er fagorganisert.

Ut fra det jeg leser i kronikken, ser det ut til at ordningen kan være urimelig. Det er surt å ikke få ta del i at bedriften går bra på grunn av noe man ikke rår over.

 

Det relativt nye diskrimineringskapitlet i arbeidsmiljøloven kan også virke begrensende på arbeidsgivers styringsrett. Vi sikter til at lønnstapet ved sykefravær særlig vil bli utløst for alenemødre og for kronisk syke med større behov for sykemeldingsdager. Loven krever at slike grupper gis likeverdig lønnsmessig behandling. Bonustap kan være brudd på disse bestemmelser, eller i strid med lovens formål. Her vil likestillingsloven kunne komme inn.
Postet av anonym: 768f1558fbba64919e4bdbc48c1a168dPostet av anonym: 768f1558fbba64919e4bdbc48c1a168d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...