Gå til innhold

Hvordan ta HDR bilder med Canon 350D?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trondster forklarer hva du må gjøre. I menyen går du og velger AEB og trykker set knappen for å velge å ta et bilde som er undereksponert, et korrekt eksponert og et overeksponert. Å sette til -2, 0 og +2 fungerer ofte strålende.

Et godt tips er å bruke stativ eller fjernutløser for å forsikre deg om at alle tre bildene får samme motiv. Dette er vanskelig håndholdt. Bildene lager du et HDR bilde i et bildebehandlingsprogram som photoshop eller photomatix ved å importere de tre bildene og sette disse sammen. Mange gode teknikker på youtube.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Du trenger ikke noe spesielt program, AEB eller annet tull.

 

Sett kameraet på stativ, velg program M, velg beste ISO (100 evt. 200), velg ønsket blender og still inn riktig hvitbalansen(ikke bruk autohvitbalanse). Juster lukkertiden til korrekt eksponering og ta bilde, juster ned 1 trinn på lukkeren(-1EV) og ta bilde, juster opp 2 trinn og ta bilde(+1EV). Du kan ta flere eksponeringer hvis det er ønsket, 5, 7, 9 osv.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe spesielt program, AEB eller annet tull.

 

Sett kameraet på stativ, velg program M, velg beste ISO (100 evt. 200), velg ønsket blender og still inn riktig hvitbalansen(ikke bruk autohvitbalanse). Juster lukkertiden til korrekt eksponering og ta bilde, juster ned 1 trinn på lukkeren(-1EV) og ta bilde, juster opp 2 trinn og ta bilde(+1EV). Du kan ta flere eksponeringer hvis det er ønsket, 5, 7, 9 osv.

Dette blir da en svært tungvint måte å gjøre det hele på.

Lenke til kommentar

Helt enig i at dette er en svært tungvint måte å gjøre HDR-prosessen på. Justering av AEB tar bare noen sekunder, og det er ikke mange sekundene det tar å sette kamerahuset på et stativ heller. Jeg mener da virkelig at å sette kameraet på P (autoprogram uten blits) og AEB er en helt kurant og god løsning. I tillegg er det langt lettere å få gode HDR bilder om en har riktig programvare som f.eks Photomatix.

 

At det blir ytret at AEB og bruk av bildebehandlingsprogram er bortkastet mener jeg er en merkelig uttaelse.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Helt enig i at dette er en svært tungvint måte å gjøre HDR-prosessen på. Justering av AEB tar bare noen sekunder, og det er ikke mange sekundene det tar å sette kamerahuset på et stativ heller. Jeg mener da virkelig at å sette kameraet på P (autoprogram uten blits) og AEB er en helt kurant og god løsning. I tillegg er det langt lettere å få gode HDR bilder om en har riktig programvare som f.eks Photomatix.

 

At det blir ytret at AEB og bruk av bildebehandlingsprogram er bortkastet mener jeg er en merkelig uttaelse.

Ulempen med P er vel at du ikke er garantert å få samme brennvidde på alle 3 bildene - noe som en absoultt ønsker når man skal lage et HDR bilde. Så Av er nok et bedre valg.

Lenke til kommentar

Helt enig i at dette er en svært tungvint måte å gjøre HDR-prosessen på. Justering av AEB tar bare noen sekunder, og det er ikke mange sekundene det tar å sette kamerahuset på et stativ heller. Jeg mener da virkelig at å sette kameraet på P (autoprogram uten blits) og AEB er en helt kurant og god løsning. I tillegg er det langt lettere å få gode HDR bilder om en har riktig programvare som f.eks Photomatix.

 

At det blir ytret at AEB og bruk av bildebehandlingsprogram er bortkastet mener jeg er en merkelig uttaelse.

Ulempen med P er vel at du ikke er garantert å få samme brennvidde på alle 3 bildene - noe som en absoultt ønsker når man skal lage et HDR bilde. Så Av er nok et bedre valg.

 

Godt mulig det er jeg som ikke er helt opplagt i dag, men hva slags innvirkning på brennvidden vil programmet P gi? Hvordan er vel kanskje riktigere å spørre? :)

Lenke til kommentar

Godt mulig det er jeg som ikke er helt opplagt i dag, men hva slags innvirkning på brennvidden vil programmet P gi? Hvordan er vel kanskje riktigere å spørre? :)

Det er to måter å foreta bracketingen - enten å juster lukkertiden mens blenderen er fast, eller justere blenderen (da er lukkertiden fast). Ved bruk av Av eller Tv, så setter du den ene parameteren og kamera justere den andre. Men hva gjør P, endre blender eller lukkertid? Eller begge?

 

Hvis de tre bildene er tatt på forskjellig brennvidde, så vil de tre bildene ha forskjellig dybeskarphet. Og det ønsker du ikke.

Lenke til kommentar

Dette blir da en svært tungvint måte å gjøre det hele på.

Neida, det er så lett. Det er rimelig kjapt også når man kan det, du bør prøve. Det er sikkert tungvint for de som ikke vet hva de gjør.

 

 

Helt enig i at dette er en svært tungvint måte å gjøre HDR-prosessen på. Justering av AEB tar bare noen sekunder, og det er ikke mange sekundene det tar å sette kamerahuset på et stativ heller. Jeg mener da virkelig at å sette kameraet på P (autoprogram uten blits) og AEB er en helt kurant og god løsning. I tillegg er det langt lettere å få gode HDR bilder om en har riktig programvare som f.eks Photomatix.

 

At det blir ytret at AEB og bruk av bildebehandlingsprogram er bortkastet mener jeg er en merkelig uttaelse.

Ved å velge P vil kameraet justere både blender og lukker når man bruker AEB. Når man skal ta forskjellige ekponeringer som skal brukes til HDR bilder bør man kun justere lukkertiden.

 

Å bruke kameraet manuelt har ingeting med HDR prosessen å gjøre :roll: HDR, Photomatix og Tonemapping er 100% software crap.

Lenke til kommentar

Å bruke kameraet manuelt har ingeting med HDR prosessen å gjøre :roll: HDR, Photomatix og Tonemapping er 100% software crap.

Nå blander du sammen forskjellig uttalelser, Kenta. God software gjør det helt klart enklere og bedre å sette sammen eksponeringene i ettertid til et pent HDR-bilde. Dette var en annen setning enn kommentarer om kameramodi.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det hender vel og ofte jeg bruker teknikken til Kenta når jeg tar bilder. Dersom 3 bilder med henholdsvis 2 eksponeringstrinn under og over ikke holder til motivet, setter jeg kameraet på "M" og tar bilder fortløpende mens jeg stiller på lukkeren :)

Men jeg er ikke enig i at HDR er søppel - til tross for at det blir "misbrukt" av veldig mange.

Lenke til kommentar

Å bruke kameraet manuelt har ingeting med HDR prosessen å gjøre :roll: HDR, Photomatix og Tonemapping er 100% software crap.

Nå blander du sammen forskjellig uttalelser, Kenta. God software gjør det helt klart enklere og bedre å sette sammen eksponeringene i ettertid til et pent HDR-bilde. Dette var en annen setning enn kommentarer om kameramodi.

:dontgetit: WTF?!

Jeg har ikke ytret noe om software. Det var snakk om AEB og jeg skrev hvordan man kan gjøre det uten AEB... Comprende?

 

La oss ta det hele på nytt:

HEI

har arvet et canon 350d fra min bestefar og jeg lurer på om noen kloke hoder kan fortelle meg hvordan jeg tar hdr bilder med dette

Nei, du kan ikke ta HDR bilder med din Canon 350D. Det du kan gjøre er å ta flere forskjellige eksponeringer med kameraet ditt og "smelte" det sammen til et HDR bilde.

 

HDR programvare og info finner du f.eks. her: http://www.hdrsoft.com/

 

Finn fram bruksanvisningen til kameraet ditt og les om AEB(Auto Exposure Bracketing).

Har du ikke AEB på kameraet kan du gjøre det på følgende måte:

Sett kameraet på stativ, velg program M, velg beste ISO (100 evt. 200), velg ønsket blender og still inn riktig hvitbalansen(ikke bruk autohvitbalanse). Juster lukkertiden til korrekt eksponering og ta bilde, juster ned 1 trinn på lukkeren(-1EV) og ta bilde, juster opp 2 trinn og ta bilde(+1EV). Du kan ta flere eksponeringer hvis det er ønsket, 5, 7, 9 osv.

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir da en svært tungvint måte å gjøre det hele på.

Neida, det er så lett. Det er rimelig kjapt også når man kan det, du bør prøve. Det er sikkert tungvint for de som ikke vet hva de gjør.

 

 

Helt enig i at dette er en svært tungvint måte å gjøre HDR-prosessen på. Justering av AEB tar bare noen sekunder, og det er ikke mange sekundene det tar å sette kamerahuset på et stativ heller. Jeg mener da virkelig at å sette kameraet på P (autoprogram uten blits) og AEB er en helt kurant og god løsning. I tillegg er det langt lettere å få gode HDR bilder om en har riktig programvare som f.eks Photomatix.

 

At det blir ytret at AEB og bruk av bildebehandlingsprogram er bortkastet mener jeg er en merkelig uttaelse.

Ved å velge P vil kameraet justere både blender og lukker når man bruker AEB. Når man skal ta forskjellige ekponeringer som skal brukes til HDR bilder bør man kun justere lukkertiden.

 

Å bruke kameraet manuelt har ingeting med HDR prosessen å gjøre :roll: HDR, Photomatix og Tonemapping er 100% software crap.

 

I din tidligere post nevnte du

 

Du trenger ikke noe[b] spesielt program[/b], AEB eller annet tull.

 

Her misforstod jeg , og trodde at du snakket om program som i software istedenfor programmene på kameraet.

Jeg fikk heller ikke helt med meg at du snakket om en alternativ metode dersom en ikke hadde AEB på sitt kamera, noe som gjør at posten din gav langt mer mening! :)

 

Når det gjelder justering av lukkertiden lærte jeg noe nytt i dag. Nå tar jeg (heldigvis) svært lite, om ingen, HDR bilder (og kommer ikke til å gjøre det heller), men det er alltid greit å bli bedre opplyst om et emne :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...