Gå til innhold

Rovdyrpolitikkens overkjøring av kulturarven


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er sint! Svært sint!

 

I dag har Norge en rovdyrpolitikk som direkte skader den norske kulturarven, ved at man ødelegger levevilkårene til våre rovdyr.

 

Seneste eksempel på dette er mordet av en ulv på Froland i Sør-Norge.

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article839287.ece

 

I Aust Agder har tydeligvis bøndene betalt seg til at man skal skyte ned ulv som truer deres allerede subsidierte inntekt: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=5702&amid=3493057

 

Er det riktig at den nåværende generasjonen som har makt fjerner ulvens rett til å leve, på grunn av penger, slik at nok en dyreart blir utrydningstruet? Hvordan kan de rødgrønne sitte på kontorene sine i Oslo og godta dette?

 

Det finnes ingen god dokumentasjon på at ulv noen sinne har utgjort noen fare for mennesker. Den får også skylda for veldig mye jakt på rein og sau, ettersom man lett kan få erstatning for dette. Et "sauedrap" etterforskes ikke.

 

Er det riktig at et så majestetisk dyr, som kom til Norge lenge før menneskene, blir jaktet fra helikopter?

 

Hva synes dere?

 

Mvh Freddy

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

NEI. Denne utrydningspolitikken som Norge fører er en skam! Og ja, det er det det er. Nå i februar ble en kvote på 8(!) ulver nedslaktet, av en bestand på rundt 25(!) dyr. Det er helt på tryne. Dette burde vi ikke akseptere.

Lenke til kommentar

Lite aktivitet på denne tråden. Det er dumt :(

 

Anywho, "De Grønne", som er et lite miljøparti, har uttalt som følge av denne saken at...

 

Bestandsmålet fungerer som et maksimumsmål, og står i veien for en levedyktig ulvestamme. Dagens bestandsmål er ikke basert på vitenskap, men på et politisk kompromiss som sakte men sikkert tar knekken på ulvene, sier talsperson Sondre Båtstrand.

 

Kilde: http://www.mdg.no/nyheter/la-ulvene-leve/

 

Svenskene, som er medlem av EU, har faktisk brutt loven. Det kommer frem i artikkelen av ulvebestanden i Skandinavia er preget av innavl.

 

I en rapport utarbeidet av Naturvårdsverket, Statens jordbruksverk og Statens veterinärmedicinska anstalt på vegne av den svenske regjeringen, slås det fast at den skandinaviske ulvepopulasjonen i høyeste grad er preget av innavl.

 

I følge Wikipedia er norsk ulv "kritisk truet".

 

Spørsmål til dere på forumet;

Er det noen som vet om noen planer om demonstrasjoner eller lignende?

Noen som har noen gode forslag til hvordan man kan bekjempe jakten?

Noen som har noen tanker rundt dette med jakt på ulv?

 

Mvh Freddy den Flinke

Lenke til kommentar

Ulveskyting er ikke noe nytt akkurat. Husker ca. 10 år tilbake i tid da de holdt på som verst i snølandskapene og aktivister faktisk la seg til uti snøen helt kledd i hvitt. Om de oppnådde noe med aner jer ikke da jeg bare så den ene sendingen om saken. (Jeg har aldri vært noen stor tv-slave for å si det slik)... At det begår mye av det i Sverige er heller ikke noe nytt.Husker jeg la ut en artikkel om det i en annen tråd for en god stund siden.

 

Men for å besvare sørsmålet: Nei, selvsagt er det ikke riktig! Bjørn er jo allerede utryddningstruet og nå kan det gå akkurat den samme veien med ulven. Hvis det er sikkerhet man tenker på er det ikke det minste vanskelig i dagens samfunn å sette et skille mellom de territoriene der man vet det finnes ulv og der det ferdes mennesker samt gjør folk oppmerksomme på dette. Dessuten er ikke dette en form for jakt! En dreven storviltjeger (eller småviltjeger for den saks skyld) hadde enten ledd eller gremt seg hjel av hele konseptet. En jakt foregår på bakken der både jeger og dyr har en sjanse. Når det foregår fra helikopter har selvsagt ikke ulven en eneste sjanse! Når det gjelder å stoppe det hele så kan internasjonal oppmerksomhet funke. Det er fangst av sel et godt eksempel på. Kansje ikke helt sammenlignbart, men er vel det nærmeste eksempelet vi kommer mtp. forbudet mot import av selprodukter. Husker da jeg tilfeldigvis så det og på tv og aktivister gikk rundt og delte ut kosedyrseler.

 

Til slutt, det trådstarter skriver om kulturarv er interessangt. Det finnes enkelte typer blomster her i Norge som det ikke er lov til å plukke med rot ettersom de er utryddningstruet. Da kan man lure på om blomster har større interesse enn dyr.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er sint! Svært sint!

 

I dag har Norge en rovdyrpolitikk som direkte skader den norske kulturarven, ved at man ødelegger levevilkårene til våre rovdyr.

 

Seneste eksempel på dette er mordet av en ulv på Froland i Sør-Norge.

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article839287.ece

 

I Aust Agder har tydeligvis bøndene betalt seg til at man skal skyte ned ulv som truer deres allerede subsidierte inntekt: http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=5702&amid=3493057

 

Er det riktig at den nåværende generasjonen som har makt fjerner ulvens rett til å leve, på grunn av penger, slik at nok en dyreart blir utrydningstruet? Hvordan kan de rødgrønne sitte på kontorene sine i Oslo og godta dette?

 

Det finnes ingen god dokumentasjon på at ulv noen sinne har utgjort noen fare for mennesker. Den får også skylda for veldig mye jakt på rein og sau, ettersom man lett kan få erstatning for dette. Et "sauedrap" etterforskes ikke.

 

Er det riktig at et så majestetisk dyr, som kom til Norge lenge før menneskene, blir jaktet fra helikopter?

 

Hva synes dere?

 

Mvh Freddy

 

 

Å være "svært sint" er ikke noe uvanlig eller galt, men pass på å ikke gå i fella: å være så sint at du ikke tenker rasjonelt.

 

Jeg har ikke aktivt lett etter dokumentasjon som sier at ulv er farlig for mennesker, men la oss anta at din påstand er korrekt: det finnes ingen dokumentasjon. Betyr det at ulven ikke er farlig? Eller kan det være andre årsaker? Vi må huske på at i den tidsalderen vi faktisk har dokumentasjon fra så har mennesker levd et rimelig isolert liv i forhold til naturen, og ulvebestanden i Norge har vært lav. Vi vet ikke hva som skjer dersom vi lar ulvebestanden vokse seg stor.

 

I realiteten så er din påstand gal, og det finnes dokumentasjon (bare noe jeg fant tilfeldig - har ikke bedrevet systematisk leting):

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/kolja-10-drept-av-ulv-2534562.html?sms_ss=facebook&at_xt=4d6eafb62ed1bb6f%2C1

Dog, det finnes ikke mye dokumentasjon - sannsynligvis pga. de årsakene jeg kom med i forrige avsnitt.

 

De reelle argumentene til rovdyrforkjemperne er nok basert på følelser - de vil gjerne ha ulv i skogen. Jeg tror ikke et topp moderne land som Norge vil lide noen nød om ulven slutter å eksistere i skogene våre, og da tenker jeg spesielt på at vi kan klare å regulere viltbestanden selv. Dessuten finnes ulv andre steder, og de lever på større og mer uberørte områder - reis dit hvis dere vil tilfredsstille følelsene. Det er sannsynligvis mer fornuftig å benytte Norges fantastiske natur til å drive matproduksjon. Verdens matbehov bare vokser og vokser. Norsk landbruk kan kanskje drive effektivt uten subsidier hvis de får friere tøyler - i dag tar mellommenn størstedelen av profitten. Noen vil kanskje argumentere for at Norge ikke bør drive med landbruk ettersom andre land har bedre forutsetninger for det, men ærlig talt, vil vi spise larver fra en farm i Polen? Dette foreslo faktisk en av våre forumbrukere, for det var mest kostnadseffektivt og næringsrikt.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du dette er praktisk gjennomførbart? Er du klar over hvor mye territorium som kreves av en liten ulveflokk?

 

Med tanke på hvor mye skog, mark og grøntareal som er her i landet så ja. Hvorfor er det bedre å skyte dem?

 

Er det virkelig ønskelig å gjerde inn store deler av naturen vår? Dessuten så fører inngjerding til mange komplikasjoner. Hva hvis det ikke er nok mat innenfor gjerdet? Hva hvis flokken vokser seg for stor innenfor gjerdet? Hvor mye plass trenger egentlig en ulveflokk? Liker de å være inngjerdet? Hvor mye plass kan vi egentlig avse til ulvene - husdyr trenger jo plass.

 

Virker gjerdene? Hvor kostbart er det?

http://www.nationen.no/2010/08/20/landbruk/rovdyr/rovdyrgjerde/6115981/

 

Til slutt: er det verdt å gjøre så mye for å bevare ulven i Norge, slik at sofasittere går en god følelse, eller holder det at ulven eksisterer i store og fjerne området i f.eks Russland og Canada?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig ønskelig å gjerde inn store deler av naturen vår? Dessuten så fører inngjerding til mange komplikasjoner. Hva hvis det ikke er nok mat innenfor gjerdet? Hva hvis flokken vokser seg for stor innenfor gjerdet? Hvor mye plass trenger egentlig en ulveflokk? Liker de å være inngjerdet? Hvor mye plass kan vi egentlig avse til ulvene - husdyr trenger jo plass.

 

Klart ting man må se nærmere på dersom dette forslaget skulle gjennomføres. Men er det foretrukket å skyte dem istede?

 

 

Trenger det å være akkurat den typen gjerde?

 

Til slutt: er det verdt å gjøre så mye for å bevare ulven i Norge, slik at sofasittere går en god følelse, eller holder det at ulven eksisterer i store og fjerne området i f.eks Russland og Canada?

 

Hva er det verdt å gjøre for å bevare mennesket? Mennesker forårsaker langt flere skader enn hva dyr gjør. Hvilker rett har man egentlig til å drepe ulvene bare fordi de ikke lever etter folkets lover og regler? Jeg for min del hadde støttet det om folk jaktet på ulvejegerne og skjøt dem isedefor at de fikk skutt ulvene! Hadde også blitt glad om ulvene hadde tatt igjen og tatt jegerne! Men dette forhindrer jegerne ved å være så feige at de skyter fra helikoptere...

Lenke til kommentar

Det er ikke foretrukket å skyte dem i stedet, men jeg er nesten overbevist om at å gjerde inn ulven vil by på mange problemer - med mindre vi bare gjerder inn et par stk. på Langedrag. Skogen skal jo være fri for gjerder slik at folk og dyr kan ferdes fritt. For ikke å snakke om alle de store drifts- og vedlikeholdskostnadene.

 

Det er helt tåpelig av deg å dra inn menneskene på en slik måte. Vi er langt mer verdt enn ulv, og det mener du garantert selv. Mennesket er på sett og vis det ultimate rovdyret på denne planeten, og vi har utkonkurrert mange av de andre. Naturen er ikke alltid så hyggelig. Mennesket begynte å drepe ulver fordi de var farlige og fordi de saboterte matproduksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke foretrukket å skyte dem i stedet, men jeg er nesten overbevist om at å gjerde inn ulven vil by på mange problemer - med mindre vi bare gjerder inn et par stk. på Langedrag. Skogen skal jo være fri for gjerder slik at folk og dyr kan ferdes fritt. For ikke å snakke om alle de store drifts- og vedlikeholdskostnadene.

 

Så hva er ditt forslag om du ikke vil ha dem skutt?

 

Det er helt tåpelig av deg å dra inn menneskene på en slik måte. Vi er langt mer verdt enn ulv, og det mener du garantert selv. Mennesket er på sett og vis det ultimate rovdyret på denne planeten, og vi har utkonkurrert mange av de andre. Naturen er ikke alltid så hyggelig. Mennesket begynte å drepe ulver fordi de var farlige og fordi de saboterte matproduksjonen.

 

Tåpelig for deg som tydeligvis ikke liker ulv ja, men ikke for alle andre.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst stoppe innføringen av ulv, og vi må nok sannsynligvis omplassere eller skyte de få som allerede eksisterer ja.

 

Hvorfor? Det er det flotteste dyrene som finnes, det er en del av Norge og de har full rett til å leve her de og!

 

Så du verdsetter altså et ulveliv høyere enn ditt eget?

 

Har jeg sagt det?

Lenke til kommentar

Vel, det er mye som har sin fulle rett til å leve, men det passer seg ikke så godt. Flått har sin fulle rett til å leve, men den forårsaker stadig flere problemer i kyst-Norge!

 

Det virker bare som om du mener ulvene er så utrolig mye bedre enn oss, og at du vil vi skal gi fra oss store deler av landet til dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne insekter og dyr. All verdens insekter kan gjerne utryddes da de kun er en pest og en plage. Det eneste nyttig ved dem er honningbier som produserer honning, men det tapet kan verdne leve med.

 

Hvorfor vil du absolutt bli kvitt dyrene egentlig? Bjørn er jo allerede utryddningstruet. Er du for å begynne å skyte rever og elger og? Hva med reinsdyr? Ulver har like stor rett til å leve som hva mennesker har selvom de er født rovdyr og har det instiktet de har. Hvis bønder og gjetere ikke klarer å passe godt nok på staburene og sauene sine er det faktisk deres problem! Ikke kom og si at det ikke går ann å sikkre seg mot ulver og andre rovdyr så langt som menneskene har kommet i dag. Vi lever tross alt i begynnelsen av år 2011 og ikke på 1800-tallet.

Lenke til kommentar

De er ikke samme art og da kan de heller ikke sammenlignes.

 

Og du kan like gjerne snu om på det og si at mennesker hindrer rovdyrene såvel som andre dyr å leve fritt. Og du sier her at du synes rådyr og reinsdyr er fine dyr, er det da så vanskelig å forstå at andre mener ulver er fine dyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...