Gå til innhold

Rovdyrpolitikkens overkjøring av kulturarven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samene er heller ikke norske, ettersom de vandrer mellom Russland, Finland, Sverige og Norge. Nordmenn er heller ikke norske, ettersom vi kommer fra Afrika alle mann.

 

Hva er dette for noe tullprat? Her sitter jeg og koser meg med en rovdyrdebatt, og t.o.m. HER kan man ikke slippe unna sinnsyke påstander om at det ikke finnes nordmenn fordi menneskeheten oppstod i Afrika engang i tidenes morgen? :ph34r:

Da kan man også si at ikke mennesker finnes, fordi vi alle stammer fra apene.

 

Du gikk glipp av konteksten. Burde hatt sitater i kommentaren min. Dette var det jeg svarte på:

 

Syns flinke Freddy er usedvanlig lite flink i denne tråden, da det ikke finnes noe Norsk ulve-bestand, ulven i Norge er i fra Rusland. Det er også sånn at den ulven som ble drept i Froland hadde krysset en grense som regjeringen har satt, for hvor det skal være ulv, og hvor det ikke skal være ulv! Ulv er også vandre dyr noe som sier at de krysser grensene støtt og stadig, i Østfold er det et tilbake vendene problem med ulv som er "svensk", det at de Nordiske landene ikke har noen form for felles forvaltning er galskap!

 

Det var for øvrig ment som sarkasme...

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du tar rett og slett bare feil. Rovdyr-instinktet i mennesket er det som må holdes tilbake av bløthjertede mennesker uten kobling til den virkelige verden.. De har gjerne sett en ulv på TV, og syntes den var søt. Hvis ikke det hadde vært holdt tilbake ville vi kanskje sett enda mindre ulv i dag.

 

Ulven må rett og slett føye seg for toppen av næringskjeden (oss) på akkurat lik linje som en rev må føye seg for ulven. Dersom reven forsyner seg av eller forstyrrer maten til ulven så er ikke ulven nådig.

 

Nei, det er det du som gjør! Du kan ikke bare utrydde en art fordi den ikke har lyst til å leve etter dine regler slik ulven aldri har blitt gjort forstått med det mennesklige samfunnet. Ulv er en del av Norge og har hørt til i skogene her i årevis. Det er et stolt rovdyr som har klart å overleve og bli værend ei naturen. Dessuten ferdes mennesket lite i naturen i forhold til ulv og andre dyr uansett.

 

Å påstå at alle som forsvarer ulv er bløthjertede og ikke har kobling til den virkelige verden blir bare latterlig! Forventer du at alle skal mene det samme som deg? Mener du at alle som har en oppfattning av rovdyr ikke kjenner til virkeligheten? Hva er egentlig problemet her? At ulv dreper sau for å få mat? Sauene skal uansett bli mat for menneket så det er bare å kverke alle de sauene vi trenger til mat og holde de få vi trenger til å fære sauebestanden videre innesperret på steder ulvene ikke kan nå. Det samme med griser dersom de er truet av ulven. Hvorfor skal vi beskytte slike dyr mot ulv når vi uansett skal avlive, slakte og spise dem?

 

Hvis problemet er at ulven spiser for mye for mennesket er det enkelt å holde alle byttedyr mennesket skal kose seg med til middag iutilgjengelig for ulven. Å beskytte bondegårder bedre er også enkelt.

 

Folk lager langt mer oppstyr rundt ulv enn det som trengs!

 

Ja, det er ENKELT å holde alle potensielle byttdeyr for ulven utilgjengelig. Kjempelett. Takk for at du illustrerer hvor lite kontakt dere har med virkeligheten. :roll:

 

Faktum er at ulven er et ubrukelig og problematisk dyr som medfører store ulemper og kostnader. Og hva får vi igjen for dette? Et par tusen virkelighetsfjerne mennesker kan sitte hjemme i sofaen sin, vel vitende om at ett eller annet sted der ute finnes det en "varulv" eller noe annet bullshit de har sett på TV.

 

Redigert: Wyrd - Hvorfor er det en selvfølge at vi skal ha alle de store rovdyrene i skogen? Fordi vi har hatt det før? Tåpelig argument.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redigert: Wyrd - Hvorfor er det en selvfølge at vi skal ha alle de store rovdyrene i skogen? Fordi vi har hatt det før? Tåpelig argument.

 

Fordi ulven hører hjemme i nordeuropeisk fauna. Den er en del av den nordiske natur. Du kan ikke utrydde en dyreart fordi dagens sauehold ikke holder mål mange steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redigert: Wyrd - Hvorfor er det en selvfølge at vi skal ha alle de store rovdyrene i skogen? Fordi vi har hatt det før? Tåpelig argument.

 

Fordi ulven hører hjemme i nordeuropeisk fauna. Den er en del av den nordiske natur. Du kan ikke utrydde en dyreart fordi dagens sauehold ikke holder mål mange steder.

 

Merkelig logikk. Dere presenterer ingen rasjonelle argumenter, og jeg er sikker på at de fleste av dere knapt vet hva en ulv er. Dere vil rett og slett ha ulv for å tilfredsstille følelsene deres. Flott.. Jeg spiser heller kvalitetssikret norsk lammekjøtt i store mengder enn å sutre over at vi ikke har ulv. Dere konspirasjonsteoretikere burde vite å verdsette kvalitetsmat også - det kan jo hende at fremmede land doper oss ned :roll:

 

La oss si at det ligger i min natur å stjele.. Skal jeg skjerpe meg, eller skal butikkene ansette flere folk som går rundt og passer på ALLE kundene sine? EDIT: Nå ligger det i sakens natur at ulver ikke kan "skjerpe seg" når det gjelder å spise sau. De må skytes.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Dux ducis:

 

Hvilke rasjonelle argumenter er det du legger frem egentlig?

 

Ulver er rovdyr, og rovdyr dreper som kjent andre dyr av instinkt, enten det er rådyr eller tamsauer.

Dette er en fare vi må kunne leve med, slik våre forfedre har gjort over mesteparten av vår historie.

Da må man ta de nødvendige forhåndsreglene, slik de gjør i bl.a. Romania.

Naturen byr på utfordringer, og jeg må si at det å ønske å utrydde en vesentlig del av den nordiske faunaen er en merkelig løsning på problemet.

 

Har du så mye frykt for ulven og den utemmede naturen at du ønsker å utrydde alt som kan by på litt problemer?

Lenke til kommentar

Ja, det er ENKELT å holde alle potensielle byttdeyr for ulven utilgjengelig. Kjempelett. Takk for at du illustrerer hvor lite kontakt dere har med virkeligheten. :roll:

 

Den eneste som illustrerer deg her er deg! Jeg snakket nemmelig ikke om alle potensielle byttedyr. Tvert imot så går naturen sin gang og planteetende dyr spiser planter mens kjøttetende dyr spiser hverandre og de planteetende og slik har det vært helt siden dinosaurenes tid!

 

Se litt mer nøye på det avsnittet du klager på:

 

Hvis problemet er at ulven spiser for mye for mennesket er det enkelt å holde alle byttedyr mennesket skal kose seg med til middag iutilgjengelig for ulven. Å beskytte bondegårder bedre er også enkelt.

 

Jeg snakket kun om de byttedyrene mennesket spiser. Jeg snakket ikke om villdyr som mennesket ikke spiser uansett. Og jeg snakket om bedre beskyttelse av bondegårder. For ifølge det du skriver er jo problemet nettopp at ulven dreper og spiser dyr mennesket kunne spist.

 

Faktum er at ulven er et ubrukelig og problematisk dyr som medfører store ulemper og kostnader. Og hva får vi igjen for dette? Et par tusen virkelighetsfjerne mennesker kan sitte hjemme i sofaen sin, vel vitende om at ett eller annet sted der ute finnes det en "varulv" eller noe annet bullshit de har sett på TV.

 

Nå snakker vi om ulver her og du begynner å snakke om varulver... Det er iallefall ikke du som har grunn til å himle med øynene slik du gjør her. Hvem har egentlig snakket om sofa, tv og varulver? Så langt er det bare deg. Og som sagt, om ulven utgjør så mange vanskeligheter er det lett nok å holde dem unna. Skal man først gå på jakt og skyte dyr kan man skyte noe som er spiselig og iallefall vil brødfø noen. Å skyte ulver er bare for å få en glede utav å drepe og spesielt når man gjør det på en slik feig måte som fra helikopter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De feigingene som mener at vi skal utrydde dyr som ulv og bjørn fra Norge, mener de også at inderne skal utrydde alle tigerne sine, som faktisk utgjør et mye større problem for det overbefolkede India enn hva gjelder ulven i Norge? Eller hva med elefantene i Afrika? Har hørt at de i overbefolkede områder iblant skader avlinger og slikt.

Vi mennesker kan ikke bare utrydde alle dyrearter som det oppstår litt problemer med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere kommer med svært tynn argumentasjon, og dette er fordi dere er styrt av følelser og ikke fornuft. Wyrd babler om at ulven er et rovdyr som av instinkt dreper. Det stemmer, og den kan drepe A) byttedyr til spising eller B) andre rovdyr som lager problemer for den. Med andre ord: AKKURAT HVA MENNESKER KAN GJØRE MED ULVEN. Det er en konkurranse mellom rovdyrene også, og ulvene er upraktiske for oss. Jeg vet ikke hva som er mest feigt og bløthjertet - å ha sympati for den svake arten eller tenke "den sterkestes rett"? Det at ulven er/har vært en del av faunaen er vel ikke et godt argument i seg selv? Det gir INGEN gode grunner til at vi må ha ulv. Forandringer er ikke alltid noe vi skal frykte.

 

Glimti er tydeligvis oppgitt ettersom jeg har avslørt hvilken virkelighetsfjern sofa-natur-entusiast han/hun er. Jeg regner med at dere ikke har satt opp et gjerde før? Har dere vedlikeholdt et gjerde? Vet dere hvor lett dyrene kommer seg gjennom tradisjonelle gjerder? Vet dere hva det koster? Vet dere hvor store områder vi eventuelt måtte gjerde inn?

 

Faktum er at dere ikke har noen gode argumenter for å beholde ulven. Dere syntes den er et flott dyr, men et er ikke et godt argument. Å ha minst mulig ulv i Norge gjør livene våre enklere og sparer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men da mener du altså at vi også kan skyte alle isbjørnene i de arktiske områdene fordi det i så fall blir tryggere å ferdes der for mennesker? Eller de indiske tigerne? Eller elefantene i Afrika? Eller pumaene i Amerika?

Det er ikke etisk riktig at mennesker herjer med naturen på denne måten. Ulven er en del av nordisk natur enten vi liker det eller ei, og dette mener jeg er noe vi må respektere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

..dere er styrt av følelser og ikke fornuft..

Ai, ai. Hvilken myte. Ingen fornuftig avgjørelse uten et motiv, intet motiv uten følelser. Fornuft og følelser følger hverandre som grisen og halen, og det er ingen grunn til å fornekte hverken fornuft eller følelser - vi er ingenting uten å ha begge godt på plass.

 

Forøvrig er ulven så absolutt et flott dyr, men det er ikke den eneste grunnen til at man ønsker den i norsk natur. Et godt, levedyktig og bærekraftig mangfold i naturen har vi ikke om vi ikke har rovdyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men da mener du altså at vi også kan skyte alle isbjørnene i de arktiske områdene fordi det i så fall blir tryggere å ferdes der for mennesker? Eller de indiske tigerne? Eller elefantene i Afrika? Eller pumaene i Amerika?

Det er ikke etisk riktig at mennesker herjer med naturen på denne måten. Ulven er en del av nordisk natur enten vi liker det eller ei, og dette mener jeg er noe vi må respektere.

 

Sist jeg sjekket drev man ikke sauedrift i arktiske områder, og isbjørnen er mao. ikke et problem. De andre dyrene du nevner har ofte betydelig større plass å boltre seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og hopp!

 

Til dere som snakker om "byfolk som ønsker det de ser på TV";

 

http://www.dagbladet.no/2011/05/12/kultur/debatt/kronikk/rovdyr/konflikt/16504788/

 

Veldig bra kronikk fra dagbladet!

 

Det er vel ingen her som mener at distriktene kjemper mot byene. Jeg poengterer bare at svært mange som er for ulv ikke har noen andre argumenter enn at de syntes ulven skal være en del av den norske naturen. Hva de motiveres av er et mysterium, men jeg antar manglende kunnskap og litt for mye TV er to faktorer. Det finnes nok av folk i distriktsnorge som ikke lever veldig annerledes enn hva man gjør i byene. Forskjellene er som regel at man har litt mer hageplass og luft rundt huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er argumentet ditt? At du ikke synes vi bør ha ulv fordi den følger instiktet sitt og dreper andre dyr for å skaffe seg mat...

 

Hans beste argument for at vi bør utrydde en viktig del av den nordiske faunaen er at sauebøndene gjør en for dårlig jobb.

 

Det er så mye rart den norske stat bruker penger på, så hvorfor ikke satse litt på sauegjetere? Jeg tar gjerne jobben. Mye frisk luft og natur byr meg ikke imot. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ikke sant!

 

Off Topic: Det man kunne gjort var å bruke alle de som sitter inne og går på trygd (diverse "ryggproblemer", lettere psykiske problemer og andre snylterting) og satt disse til å gjete sauene så de ikke blir spist av ulv og gaupe. Som du sa; frisk luft, mosjon og oppgaver i hverdagen ville fått folk ut av den destruktive trygde- rutinen.

 

Alkisene kunne gjort dette :) Dette mener jeg seriøst, men det er som sagt off topic. videre diskusjon må eventuelt skilles ut i en egen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dagens situasjon er håpløs. Vi bruker penger på å overvåke og holde rovdyrbestanden i live samtidig som at vi betaler ut i store summer til bønder over hele landet som får dyra sine "spist" av rovdyr.

 

Er glad i dyr som alle andre, men jeg synes ikke det er urimelig av meg å foreslå at rovdyrbestanden fjernes og at bøndene samtidig får seg en saftig smekk av staten for alle erstatningspengene de har svindlet til seg så langt. Så kan vi kanskje begynne å bruke pengene våre på andre ting framfor å ruinere oss selv fordi alle kjerringene/naturvernerne i landet synes de dakkars ulvene er så søte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg dagens situasjon er håpløs. Vi bruker penger på å overvåke og holde rovdyrbestanden i live samtidig som at vi betaler ut i store summer til bønder over hele landet som får dyra sine "spist" av rovdyr.

 

Er glad i dyr som alle andre, men jeg synes ikke det er urimelig av meg å foreslå at rovdyrbestanden fjernes og at bøndene samtidig får seg en saftig smekk av staten for alle erstatningspengene de har svindlet til seg så langt. Så kan vi kanskje begynne å bruke pengene våre på andre ting framfor å ruinere oss selv fordi alle kjerringene/naturvernerne i landet synes de dakkars ulvene er så søte.

 

Mener du med andre ord at vi nordmenn ikke skal løfte en finger for å bevare et naturlig mangfold i naturen?

Hvordan skulle det gått i verden om alle tok så lett på slike ting?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...