Gå til innhold

Linux distribusjon for maskinvare entualister


Anbefalte innlegg

Forskjellen er stort sett man slipper å bytte plate, man kunne valgt 30 CD plater, men det ville blitt slitsomt.

Nå trenger du ikke alle 30 platene for å installere. Det mest nødvendige får plass på en cd. Velger man å installere fra nettverk så er vel cd imaget ca 100MB stort, og man får ett ferdig oppdatert OS med en gang etter installasjonen er ferdig, men krever tilgang til internett eller en server på nettverket hvor pakkene kan installeres fra. Jeg opplever ikke at dette har tatt noen lengre tid enn install + oppdatering, når jeg har installert fra pakkebrønnene med en 10+ Mbit linje.

 

Nå vet jeg ikke om blueray er bedre optimalisert (Omtrent som blueray filmer) slik at installasjonen tillatter større RAM tildeling under installasjon, men vet lite her. Kanskje skjermoppløsningen er 1080p hvis skjermen støtter det?

 

Eller man støter på reklame som sier "The future is blue-ray with 1080p"?

Beklager å måtte si det, men det virker ikke som data kompetansen/forståelsen din er veldig stor. Som nevnt av andre, om du installere fra cd, dvd, blu-ray, minnepenn eller en av de andre mulighetene så er det AKKURAT den samme programvaren som blir installert. Installasjons prosessen til de forskjellige distroene kan se litt forskjellige ut, og har muligens litt forskjellige valg muligheter, men man ender stort sett opp med ett likt system (gitt at samme pakker blir valgt) når det er ferdig installert.

Skjermoppløsningen har ingen betydning for hva du installerer fra, dette er ene og alene avhengig av hva skjermen din klarer og skjermkortet/drivere.

1080p er noe som refererer til en oppløsning, f.eks. 1920x1080, p står for progressiv (skulle du se i, eks 1080i, så er det interlaced) og beskriver hvordan bildet blir "tegnet" opp på skjermen. Alt dette er helt irrelevant for installasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår du installerer alle pakkene i verden fra en blue-ray. Når du finner ut at det var litt dumt gjort og pc'en din minner litt om "ekstreme samlere" på tv, så formaterer du disken og installerer linux mint fra en cd istedenfor.

Lenke til kommentar

Og når du finner ut at du må oppdatere 1000 pakker, trolig på et par hundre MB hver dag, angrer du nok også på at du "sparte" 30GB ved å få noen til å laste ned en BD for deg.

Hmm, godt tenkt! Det hadde ikke jeg tenkt på ;)

 

Jeg anbefaler TS å legge inn Ubuntu Studio. Dette er en type distro som er det nærmeste TS kommer til "Blu-Ray-Linux". Det er drøssevis av programmer som følger med, og en pakkebrønn på størrelse med Asia.

 

http://ubuntustudio.org/

Lenke til kommentar

Tror jeg heller skal finne en annen løsning.

 

Ble nok for mye diskusjon og negativ kritikk her ja.

 

Foreløpig tror jeg beholder Mandriva powerpack, siden hverken mint eller arch falt i smak.

 

Ubuntu studio er nok mest rettet mot folk som redigerer bilder, video og ser filmer, ellers så er nok ubuntu bedre. Ubuntu studio falt heller ikke i smak.

 

Der er ultimate edition bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ingen vits i å være så kjepphøye folkens. Det er ikke akkurat enkelt å orientere seg i havet av distribusjoner og programvare der ute for en som er relativt ny.

 

Ingen tjener på at man skremmer bort nye brukere på denne måten.

 

Til trådstarter: Det jeg tror noen her prøver å forklare er at en installasjonsdisk på 700mb eller 30gb som oftest kun skilles av programmene som er ferdig lagt inn ved installasjon. Programvaren som ikke følger med på CD-imaget kan lastes ned i ettertid. De fleste ser på dette som mest gunstig da man slipper å få et system med hundrevis av programmer man ikke trenger. Svært få trenger 30gb med programvare hvis det ikke er snakk om tunge produksjonsprogrammer eller spill (noe som såvidt jeg vet ikke er blant de som følger med på den større platen uansett).

 

Det jeg tror du er ute etter er i grunn en distribusjon som gir deg mye pent å se på istedet for å ha fokus på å være lettkjørt siden du ikke bryr deg om det med maskinen du har. Av skrivebordsmiljøer ville jeg kanskje sett på KDE, men her gjelder det også å finne noe du liker å bruke, ikke bare utseendemessig. Sjekk ut Mint KDE eller eventuelt andre Mint-varianter. Har du tålmodighet til å sette deg inn i ting kan Arch med KDE også være et alternativ. Litt mer strev i starten, men du får et system som du skreddersyr selv og som gir deg det ferskeste av det ferske når det kommer til programmer.

 

Uansett så tror jeg ikke det er noe stort poeng i å lete etter det tyngste av det tyngste på alle områder. Finn noe som funker bra for deg og se heller på det faktum at du ikke trenger å ta hensyn til ressurser som en bonus. Se f.eks på Windows 7, det at det er lettere å kjøre enn Vista gjør det ikke til et dårligere OS :)

Lenke til kommentar

Håper ikke du leste forslagene mine som negativ kritikk. Det var overhodet ikke meningen :innocent:

 

Var ikke deg jeg mente.

 

Mest: JohndoeMAKT & o0 jeg mente.

 

Som Bytex nevner, er det ikke rart jeg blir irritert og får lite lyst å svare.

 

hernil: Grunnen til jeg vil ha noe stort er både å slippe å laste ned så mye, siden da kan først kjøpe en DVD plate bilig (Eller blueray) så installerer jeg det meste.

 

Selv mint er jeg sikker på at alle webkamera, Raid controller (Crossfire/SLI) skjermkort neppe vil fungere optimalt, egentlig tror jeg nvidia og ati skjermkortdriverne er ganske så like.

 

KDE Grafisk grensensitt:

kde412.jpg

 

3D effekt:

http://blog.sudobits.com/wp-content/uploads/2010/10/3d_desktop_effects_in_ubuntu_10_10.jpg

 

Bobble effekt:

LXF126.desktoprev2.kde_glass.jpg

 

Tilsvarende windows AERO finnes det i alle KDE distribusjoner, enste forskjellen er om det er aktiver som en del av skjermkortdriverne.

Selv fungerte mint dårlig for meg, men er ikke sikker på om iso imaget var kurrup siden jeg prøvde den på vmware player.

 

Da slipper jeg å bruke flere timer på både konfigurasjon og manuelt installere det jeg vil ha.

 

I prinsippet klarer jeg meg med KDE 4.6 på DVD, om det viktigste følger med.

 

Selv syns jeg det er negativt med windows 7 N som betyr uten mediaplayer, så det betyr at man trenger installere dette, en del spill, og en del annet, selv bruker jeg over en dag å installere alt jeg trenger til windows 7 og vista, så ja jeg håper på å slippe bruke mye timer med dette.

 

Har ettervert valgt å ha steam som spill programvare, siden da trenger jeg å kopiere 1.5 TB med spill fra partisjon til partisjon på nettverket selv det tar litt tid på gigabit nettverk internt.

 

Muligs det ikke finnes noen stor og bra linux distribusjon.

 

Så da håper jeg å finne en annen løsning på problemet, ikke perfekt løsning men noe litt bedre.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1306955

 

Hvordan vil dere løse den?

 

Angående linux distribusjon tror jeg dere nå forstår hvor jeg vil hent.

 

Hva er vitsen å installere windows 2000 Professional på en maskin med overklokket core i7 950, 12 GB DDR3 Ram, SSD disk, Nvidia GTX 570?

 

Hva er da vitsen å velge en linux versjon man må aktivere alt for å få det man vil ha?

Jeg har en kraftig maskin, burde det ikke finnes linux fans som vi ha kun det beste angående effekter, hvis ikke så får jeg klare meg med mandriva og windows vista inntil videre.

 

Gidder ikke å bruke 1 dag ekstra på å sette opp linux mere en det jeg har i dag, hvis det alikevell ikke løser noe problem.

 

(Fleste linux distribusjoner er satt opp med like dårlig grafisk grensesnitt som windows server er i dag som standard).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Da slipper jeg å bruke flere timer på både konfigurasjon og manuelt installere det jeg vil ha.

Det er da veldig sjeldent du trenger å bruke flere timer på å manuelt installere programvare og konfigurere ting i de vanligste linux distroene. Det meste er veldig lett å få opp. Linux og Windows er forskjellig med at linux bruker et pakkesystem, du trenger altså ikke løpe rundt til et dusin nettsider for å laste end et og et program. Så lenge du har en greit nettlinje(selv det som regjeringen kaller bredbånd er greit nok) så vil du heller ikke måtte bruke mange timer på å laste ned programmer mens du installerer dem. Altså trenger du ikke å laste ned en blue-ray med programpakker så lenge du har en grei linje. Du får uansett i de fleste tilfeller installert de samme pakkene uansett hvilken versjon du laster ned. Det er 2 forskjellige verdener.(Dette er ikke ment å være slem mot deg, mobbe deg eller noe som helst. Bare for å prøve å hjelpe deg med litt informasjon hvordan de fleste linux distroer velger å gjøre det nå til dags.)

 

Det er få ting som kan være litt problematisk å få inn pga patenter, med disse tingene ligger ofte i egne dummy pakker som hjelper deg å installere det etterpå. Er da snakk om krypterte DVDer, MP3, flash og lignende ting.

Lenke til kommentar

Det er få ting som kan være litt problematisk å få inn pga patenter, med disse tingene ligger ofte i egne dummy pakker som hjelper deg å installere det etterpå. Er da snakk om krypterte DVDer, MP3, flash og lignende ting.

 

Selv det går noen timer på, å søke på google.

 

(Velger som du vet 64 bits) I både mandriva og ubuntu er ikke f.eks flash så lett tilgjengelig i 64 bits, siden jeg ikke har noen instalasjon knapp på den.

 

I ubuntu er adobe reader 8 lett tilgjengelig, men så gammel gidder jeg ikke å bruke, da går jeg heller for adobe reader X med wine. (får da ikke oppgradert, men i vetfall bedre).

 

Forstår du ikke prøver å være vanskelig, men jeg er jo ikke super flink å lære meg alle komandoene i linux, så er ikke så enkelt alltid.

 

Så er det jo ikke så lett å finne programvarene man ønsker.

 

Har noen svar på Windows mediaplayer for firefox?

Slik at jeg kan bruke minradio.no som musikkradio i firefox?

 

Hvordan kan jeg spille f.eks 123spill.no med firefox i linux? Krever shockwareplayer.

 

Så du forstår, de 2 timene her, går rask.

 

Nå har også pakkebehandlerne i linux (Kun støtte for singletreading) så jeg må vente til programvaren blir installert (= lite effektivt.)

 

Hvis du har ATI driver på kubuntu eller Ubuntu vet du sikkert hvor dårlige ATI drivere som finnes ytelsen er greit, men man skulle tro sjermkortet (HD 5670 er overklokket over 50%) når det ikke er det, siden skjermbildet blir jo helt ødlagt etter noen minutters brukt.

 

Har ikke problemer med microsoft i det heltatt så det er dårlig skjermkortdrivere i linux, tar bare aktiver skjermkortdrivere kubuntu forestår. Med ATI tools eler hva det heter.

 

Programmer og spill som blender og Alien Arena (Som etter min menig er det beste linux spillet) burde man ha på en slik bra maskin, selv om skjermkortet blir minimalt belastet.

 

Er ikke så flink å huske alle spillene, så jeg må lete litt på google. Har bare en 400 spill på steam, selv de er vanskelig å huske for meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er få ting som kan være litt problematisk å få inn pga patenter, med disse tingene ligger ofte i egne dummy pakker som hjelper deg å installere det etterpå. Er da snakk om krypterte DVDer, MP3, flash og lignende ting.

 

Selv det går noen timer på, å søke på google.

Nja, finnes mange guider som er lett tilgjengelig.

(Velger som du vet 64 bits) I både mandriva og ubuntu er ikke f.eks flash så lett tilgjengelig i 64 bits, siden jeg ikke har noen instalasjon knapp på den.

Ubuntu: sudo apt-get install flashplugin-nonfree

I ubuntu er adobe reader 8 lett tilgjengelig, men så gammel gidder jeg ikke å bruke, da går jeg heller for adobe reader X med wine. (får da ikke oppgradert, men i vetfall bedre).

Skal du lese av pdf filer hadde jeg heller gått for noe annet enn adobe reader.

Forstår du ikke prøver å være vanskelig, men jeg er jo ikke super flink å lære meg alle komandoene i linux, så er ikke så enkelt alltid.

Nå har jeg brukt linux i flere år, så kommandoene har kommet inn sakte men sikkert. Det blir en vanesak som kommer av seg selv, jeg var nok like usikker selv før jeg begynte å bruke det.

Så er det jo ikke så lett å finne programvarene man ønsker.

 

Har noen svar på Windows mediaplayer for firefox?

Slik at jeg kan bruke minradio.no som musikkradio i firefox?

mplayer støtter vel det meste, totem har vel også en firefox plugin som støtter det meste.

Hvordan kan jeg spille f.eks 123spill.no med firefox i linux? Krever shockwareplayer.

shockware tror jeg faktisk ikke finnes på linux. Er uansett få spill jeg ser for tiden som bruker shockware for tiden. Meste får vel i ren flash.

Så du forstår, de 2 timene her, går rask.

 

Nå har også pakkebehandlerne i linux (Kun støtte for singletreading) så jeg må vente til programvaren blir installert (= lite effektivt.)

Du finner det meste du trenger allerede installert(media player, nettleser, epostklient). Men selvfølgelig ting kan ta tid. Men enda mye raskere enn det ville bli gjort under Windows.(siste var litt fanboyish, men er i alle fall min personlige erfaring) Uansett regner jeg med at du ikke re-installerer OS hver uke, altså er det noe du sjelden trenger å tenke på, og har du gjort en gang eller to så er det også litt raskt å få til.

 

uansett skal du bruke pcen din som spillmaskin, så bruk Windows. grafikkdriverene er enda dårlige ja, men de har da vært mye verre tidligere. ATI har jeg ikke brukt under linux siden 2007-2008.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Har du også erfaringer å sette "HyperV" på linux?

Slik at jeg kan fysisk kjøre 2 operativsystemer samtidig og enkelt switche?

 

Altså som jeg slipper å restarte maskinen?

 

Hvordan oppgraderer man til KDE 4.6? Hvis man har KDE 3.5 som standard?

 

Samme med gnome?

 

vet noen hvordan man installerer doom3-linux-1.3.1.1304.x86.run og legger inn lisensnøkken?

 

Har dette spille på windows\steam og som mange CDer, ønsker å vite hvordan spille er på linux, slik at jeg vet hvor langt utvikligen på linux er kommet.

 

Finnes doom 3 resurrection of evil også på linux?

 

Ønsker meg også spillene på siden: http://supergamer.org/ der man ser bildene.

 

Forløpig blir det mandriva jeg vil prøve å spille med.

Vet dere navnet på Urpmi pakkene? Nyeste tilgjengelig.

 

Hvordan installerer man Nvidia drivere for (GTX 570)?

Lenke til kommentar
Til trådstarter: Det jeg tror noen her prøver å forklare er at en installasjonsdisk på 700mb eller 30gb som oftest kun skilles av programmene som er ferdig lagt inn ved installasjon.

Det er nøyaktig det motsatte som blir forklart. Uavhengig av installasjonsmedium blir det samme installert.

 

hernil: Grunnen til jeg vil ha noe stort er både å slippe å laste ned så mye, siden da kan først kjøpe en DVD plate bilig (Eller blueray) så installerer jeg det meste.

Pakkene du får på en plate vil normalt være utdatert, så du må nok uansett rett etter ferdig installasjon laste ned oppdateringer i størrelsesordenen 30% av installasjonsmediumet. Og om du velger å installere et gigantisk sett med pakker venter nok et par hundre megabyte oppdateringer hver dag.

Lenke til kommentar

2010 er ikke gammelt, KDE3.5 er. Er det Trinity du bruker?

 

Vet ikke er noen måneder gammel, men har oppdatert etter installasjon.

Kunne tenke med free 2011 hvis den er stabil eller ganske så stabil.

 

Er dette vanlig bluerayavspiller i linux?

 

lxbd.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...