Gå til innhold

Synet i forhold til fallskjermjeger


Slasken92

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt fallskjermjeger, men er desverre nærsynt. Har -1 på begge øynene. Har jeg noen mulighet til å klare 9/9 på synstesten? Jeg vil så utrolig mye bli kalt inn til opptak, men synes det er synd hvis synet skal ødelegge. Føler selv at jeg ser ganske godt også.. Og hva bedømmer dem synet utifra? Om jeg treffer på bokstavene på en tavle? eller sjekker dem synet med et appearat?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har søkt fallskjermjeger, men er desverre nærsynt. Har -1 på begge øynene. Har jeg noen mulighet til å klare 9/9 på synstesten? Jeg vil så utrolig mye bli kalt inn til opptak, men synes det er synd hvis synet skal ødelegge. Føler selv at jeg ser ganske godt også.. Og hva bedømmer dem synet utifra? Om jeg treffer på bokstavene på en tavle? eller sjekker dem synet med et appearat?

 

Du må kunne lese nederste rekke på en opplyst tavle med ett og ett øye. Du kan ha en feil per øye. Du kan ikke være fargesvak/fargeblind. Personlig ble jeg positivt overasket over vanskelighetsgraden. Du trenger ikke bekymre deg. Siden karakteren 8 av 9 på syn ikke fins er mange av de som burde hatt 8 av 9 som faktisk får 9. Dette gir deg litt roen.

Endret av Major Pettersen
Lenke til kommentar

Har ikke vert hos optiker, men kan si at jeg ser bedre med en kompis sine -0,75 briller( hvertfall på det ene øyet). Fikk en feil på begge øynene og dette var så langt de strekte seg for karakter 9. Jeg er ikke den eneste som syntes at de ikke akkurat tok det "seriøst". Jeg snakket med assistentlegen med siden av tavlen. Det er jo ikke umulig å huske noen bokstaver.

Lenke til kommentar

Har ikke vert hos optiker, men kan si at jeg ser bedre med en kompis sine -0,75 briller( hvertfall på det ene øyet). Fikk en feil på begge øynene og dette var så langt de strekte seg for karakter 9. Jeg er ikke den eneste som syntes at de ikke akkurat tok det "seriøst". Jeg snakket med assistentlegen med siden av tavlen. Det er jo ikke umulig å huske noen bokstaver.

 

Ok. Husker du hvor mange bokstaver det er på den nederste linjen?

Lenke til kommentar

Du må ha perfekt syn, og det kan du få ved laseroperasjon. Forsvaret er positive til det, (med unntak hos flygere)

Jeg vet det er en mulighet og jeg har tenkt litt på det. Men det er desverre noen minuser:

- Det er veldig dyrt (20-30.000?)

- Synet vil sannsynligvis bli dårligere igjen og når jeg er 40 så ser jeg like dårlig

- Det er 4-5 prosent sjanse for å komme inn som fallskjermjeger, dvs hvis jeg ikke kommer inn så føles det ut som jeg har betalt veldig mye penger for"ingenting"

 

Om det ikke finnes noen mulighet til å få dekket utgiftene til en slik laseroperasjon da? Hadde det vært maks 10.000 ville jeg nok vært mye mer positiv til det.

Lenke til kommentar

Hvis du i det hele tatt skal ha sjans til å komme inn på fallskjermjegerkurset kan du ikke ha den innstillingen. At du ikke kommer inn kan ikke være et alternativ i hodet ditt. 20 - 30 000 kr er ikke så mye penger i det store og det hele heller, egentlig. Du må tenke at 20 000 kr, ok mye penger men verdt det fordi jeg SKAL bli fallskjermjeger.

Just my 2 cents.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du i det hele tatt skal ha sjans til å komme inn på fallskjermjegerkurset kan du ikke ha den innstillingen. At du ikke kommer inn kan ikke være et alternativ i hodet ditt. 20 - 30 000 kr er ikke så mye penger i det store og det hele heller, egentlig. Du må tenke at 20 000 kr, ok mye penger men verdt det fordi jeg SKAL bli fallskjermjeger.

Just my 2 cents.

Jeg har selvsagt troen på meg selv og mine ferdigheter, men jeg er også klar over at det ikke skal være lett å komme inn.

 

Noen som vet om det er lang ventetid for en laseroperasjon?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet så er det vel flest privatinstitusjoner som står for dette, og er det noe med det så er det at det er mindre ventetid enn offentlige helsetjenester i alle fall. Men dette avhenger av hvilket sted du vil operere, når du skal operere osv. Det beste er å ringe inn til noen som driver med dette, og spør dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...