Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til oppsett av nettverk i hus.


Anbefalte innlegg

Heisann folkens,.

Trenger litt hjelp fra noen med endel erfaring ved installasjon av nettverkskabler og liknende.

 

Jeg hjelper for tiden min far med å bygge nytt rom i kjeller, og det nærmer seg slutten på dette prosjektet. Men det skal også være nettverks kabler lagt ned dit. De skal på en eller annen måte ligge i veggen (alle vegger ikke satt opp ferdig enda) og gå opp til annen etasje hvor det ligger en switch og 3 andre pcer.

 

Tenkte på noe greier med at den ligger i veggen og kommer til et fint uttak fra veggen eller noe slikt.

 

Hva trenger jeg? - Mener å ha hørt en gang at det er lurt å la kablene ligge i noe rør lignende sak når de er i veggen.

 

Noen anbefallinger noen?? - På oppsett og liknende med fremgangsmåte.

 

Skulle gjerne laget en illustrasjon til hjelp, men det kan jeg ikke nu da jeg sitter på jobb, med endel begrenset bruk på i.net.... (Metaframe.. :roll: )

 

Takker på forhånd for alle svar.!

 

mvh.

alaruz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle kabler som ligger i vegg bør(skal?) ligge i rør.

disse rørene får du kjøpt der hvor de selger elektrisk materiell.

 

strekk kablene i disse rørene og monter opp en koblingboks der hvor du vil ha uttaket. monter så et uttak utenpå veggen når den er ferdig satt opp.

Lenke til kommentar

To muligheter: :)

 

SKjult anlegg eller åpent anlegg. Om du legger kablene på utsiden av veggen så er det ett åpent anlegg. DEt blir enklere å bytte kabler ved oppgraderinger, eller slike ting. :)

 

Skjult anlegg blir penere, men da blir de liggende inne i veggene og man har rene punkter i veggene. Ikke løse eller synlige ledninger.

 

Om du velger skjult løsning så kontakt en elektriker sjappe og kjøp vanligehvite pvc rør og koblingspunkter slik som vanlig strøm blir lagt i. Bruk disse til å trekke nettverksbaklene i og merk dem med rød farge eller noe. Bruk en spraylakkboks til å lage noen fargepunkter på disse rørene slik at de skiller seg ut fra vanlig elektriske anlegget.

 

Om du setter opp nye vegger så vil jeg anbefale å gå for skjult anlegg. Evt så kanskje strekke fiberoptiske kabler istendefor vanlig TP og sette opp ett fiber nettverk. Da er man også forberedt for fremtiden og man slikker å ta ned veggen eller finne andre finurlige løsninger for å trekke nye kabler. :) hehe

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Heisann folkens,.

Trenger litt hjelp fra noen med endel erfaring ved installasjon av nettverkskabler og liknende.

 

 

Du skal vel ha strøm der?

Hvorfor ikke la elektrikeren legge opp bokser og rør når han alikevel skal legge rør til el?

Det var ingen dum ide :-), så slipper jeg kanskje også å gjøre noe "dumt" selv også.

Lenke til kommentar
To muligheter: :)

 

SKjult anlegg eller åpent anlegg. Om du legger kablene på utsiden av veggen så er det ett åpent anlegg. DEt blir enklere å bytte kabler ved oppgraderinger, eller slike ting. :)

 

Skjult anlegg blir penere, men da blir de liggende inne i veggene og man har rene punkter i veggene. Ikke løse eller synlige ledninger.

 

Om du velger skjult løsning så kontakt en elektriker sjappe og kjøp vanligehvite pvc rør og koblingspunkter slik som vanlig strøm blir lagt i. Bruk disse til å trekke nettverksbaklene i og merk dem med rød farge eller noe. Bruk en spraylakkboks til å lage noen fargepunkter på disse rørene slik at de skiller seg ut fra vanlig elektriske anlegget.

 

Om du setter opp nye vegger så vil jeg anbefale å gå for skjult anlegg. Evt så kanskje strekke fiberoptiske kabler istendefor vanlig TP og sette opp ett fiber nettverk. Da er man også forberedt for fremtiden og man slikker å ta ned veggen eller finne andre finurlige løsninger for å trekke nye kabler. :) hehe

 

Lykke til.

 

Mulighetene du foreslår virker interesante.

Tror uansett vi ville gått for skjult, da det er et nytt rom uansett så det er likeså greit.

 

Men optisk? - Vel og bra dette, men vil disse funke på vanlige TP nettverkskort? - Viss ikke hva vil det evt. koste med kort oppgrader for slikt?

 

- Tenkte ved TP instalalsjon, å anskaffe kabler som klarer 1000 Mbit. (noe de fleste idag sikkert klarer uansett..) Så er det ihvertfall noe fremtidsrettet bare der?

 

Alt i huset er bare 10/100 Mbit kort uansett,. så det måtte blitt oppgradert kraftig ved for store forandringer, for å ikke snakke om routeren /switchen.

Lenke til kommentar

Fiber er nok litt dyrt ja, og går ikke på vanlig Ethernet kort, uten å ha en converter i mellom da. Har jobbet litt med fiber og man kan ha en liten boks som er en overgang.

 

Men som du nevner så skaff kabler som skal takle 1000Mbps, så er du fremtidsretter der. OG hjemme nettverk med kanskje opp til 5-6 klienter, de trenger ikke så fett som 10G fiber nettverk og slikt. hehe.

 

En mulighet er å trekke fiberkabler sammen med TP og la Fiberen bare ligge der til fremtidig bruk om man skulle trenge det om 10 år f.eks, men fiber er dyrt nå, samt får man bruk for det om 10 år. Eller har man gått over til en annen standard? Ingen som vet 100% hva som blir brukt om 10 år, om 20 år og så videre.

 

Jeg personlig ville nok trukke TP Cat5 som skal takle 100mbps, eller så ville jeg trukket neste Cat (husker ikke hva den het nå) som takler 1000Mbps. :)

 

Dette vil nok være det mest hensiktsmessige sett i mine øyne. Og som tipset over var, legg ikke kablene helt opp til vanlige størmkablene eller helt parralellt over lengre strekk. Magnetfeltet i vanlige strømkabler kan påvirke TP kabelen, men la det være en minimum 20 cm avstand mellom de rørene så skal det ikke være noe problem. :)

Lenke til kommentar

...Og som tipset over var, legg ikke kablene helt opp til vanlige størmkablene eller helt parralellt over lengre strekk. Magnetfeltet i vanlige strømkabler kan påvirke TP kabelen, men la det være en minimum 20 cm avstand mellom de rørene så skal det ikke være noe problem. :)

...

Takker for flotte svar folkens. Jeg skal huske på dette viss installasjon skjer på egen hånd, viss jeg lar elektrikeren gjøre dette regner jeg med han vet bedre? :roll:

 

Uansett vil ikke en skjermet kabel hjelpe i slike tilfeller ? - Hindre magnetisk stråling m.m. ?

 

Jeg er så usikker på slikt som dette, at jeg bare spør og graver hele tiden om det,.. men mener at det var noe slikt skjermet kabel blant annet gjorde.

Lenke til kommentar
Hva med å bare bruke et noen tusenlapper å legge opp 54Mbit trådløst i hele huset?

 

 

Svenn-Erik

 

Detet var det første vi tenkte på faktisk :-) - Det virket som det enkleste alternativet. Men etter min mening virket det ikke særlig fremtidsrettet.

 

Ved kopiering av store filer, spilling i nettverk osv.. Så tror jeg 54Mbit for kan bli tregt i lenden.

 

Fremtidsrettet er det nok på sin måte, men hastighetsmessig ville jeg ikke personlig trodd det.

Lenke til kommentar
Hva med å bare bruke et noen tusenlapper å legge opp 54Mbit trådløst i hele huset?

 

 

Svenn-Erik

 

 

Sier bare en ting jeg "GRØSS!!!" :lol:

 

Jeg kommer nok aldri til på rigge opp trådløst hjemme, i så tilfelle så skal det krypteres bedre en det pentagon og amerikanske forsvaret gjør tilsammen! Men det er nå jeg da. :D

 

Trådløst er fin i teori, men for dårlig sikkerhet. Kjører du trådløst så sørg for å sette opp en domeneserver med pålogging av brukere, sørg for å ha sikre brukernavn og passord, samt aller helst også kjør kryptering.

 

Når det gjelder skjermede kabler så hjelper de litt mot slik magnetisk stråling og slikt utvendig støy som kan slå inn på kablene. Men vanlig TP holder nok det så fremt det ikke er for kraftig støy eller for lange avstander. Husk at en TP cat 5 kabel ikke bør være mere enn 100 meter uten å ha en repeater (forsterker) i mellom.

 

Internett -------hub-----PC

 

Avstanden her fra internett til pc bør da ikke være mere nn 100 meter. Hub har ikke repeater innebygd stor sett. Derimot en switch eller router er mere aktiv og har repeater funksjon.

Lenke til kommentar

Ta deg en tur på Clas Ohlson og kjøp deg en kveil med fleksible elektrorør noen bokser til å ha i veggen, cat5 uttak( ikke telefon), krone tang , UTP kabel og klammer til rørene. Uten om dette ville jeg anbefale deg å få tak i en trekkerfjær til å få kabelen igjennom.

 

1. sett opp boksene der du vil ha dem.

2. Trekk rører sli at du får en boks i hver ende av røret(dvs boks ved pc og boks eller på vegg der routeren står). Bor deg gjennom nødvendige bjelker for å komme frem. Rørene skal være ganske stramme men pass deg for harde knekker/bøyer (bøy radius ca 7-8 cm) på rørene for det er vanskelig å få kablene gjennom. Går du gjennom bjelkene trenger du ikke å bruke mye klammer men hvis du går opp og ned så bruk et ca hver meter.

3. Etter at alle rørene er lagte og boksene er satt opp så prøv å trekke gjennom trekkefjæra stapp in den enden med fjær på og se til at du kommer deg helt gjennom. Kommer du ikke gjennom så ser du hvor fjæra stopper og der må du kanskje feste røret bedre eller flytte litt på det.

4. Vent til veggene er ferdige med lister før du begynner å trekke inn i rørene for hvis det blir satt en spiker i kabelen så er du ille ute. Når du begynner å trekke så skal du først ha fjæra gjennom så avisolerer du 15 cm av utre kappe på UTP kabelen. Stikk alle parene gjennom øyet på fjøra og ha elektrotape på slik at de avisolerte parene ligger dobbelt. Trekk fjøra tilbake. Hvis fjøra er vond å få gjennom så kan du ha på litt vaselin der tapen er.

5. Trekk kablene gjennom og ha god lengde i begge ender ca en halv meter ved hver boks. Du kan ikke ha mer enn ett uttak pr kabel men det går som regel å trekke to kabler i hvert rør.

6.Koble uttakene etter skjema, fargene viser som regel på konaktene.

 

Hvis du kjenner en som har gått eller går på elektro så er det sikkert enklere å spør han enn å gjøre det selv. Du skal vel kanskej ha strøm der nede så du kan jo eventuellt spør elektrikker om å sette opp uttak til nettverket for deg.

Men det som kanskje blir enklest og billigst er å gå til invistering av Wlan router og et Wlan kort til dataen.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...