Gå til innhold

Ateister v.s. troende her inne.


Anbefalte innlegg

Mulig dette er nevnt før, men jeg får alltid et inntrykk av at disse trådene er ateistene og agnostikernes lekeplass, der troende blir overkjørt av flertallet hver gang de åpner munnen.

 

Har selv prøvd å diskutere "mot" ateistene i forhold til respekt for troende og ble overkjørt rimelig fort, ikke pga gode argumenter nødvendigvis, men av overlegent flertall på ene siden. Det var også mye nedlatenhet og usaklige innlegg. Noen seriøse var det, men debatten var umulig å følge opp siden det stort sett bare var jeg alene mot en horde av ateister og jeg klarte ikke å "ta unna" og svare alle innleggene.

 

Hvordan er inntrykket til brukerne? Prøv, så langt det er mulig, å være objektive. Er dette bare en "gutteklubb" der brukerne klapper hverandre på skulderen og bekrefter hverandres ståsted eller er det faktisk reflekterte og lærenyttige debatter her inne der begge sider av saken belyses?

 

Bare lurer...

Endret av LiamH
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I flere tråder har jeg sett det du beskriver som gutteklubb. I noen har jeg full forståelse, eksempelvis de nyeste trådene som bare kom med forkynnelse, tok utgangspunkt i at guden sin fantes og oppfordret ikke i det hele tatt til diskusjon.

 

På en annen side har jeg møtt brukere som holder seg svært saklige, selv om de er i mindretall.

 

Redigert: Til deg som bryr seg om sannheten ( muslimiske koranen ) er et prakteksempel på det ovennevnte.

Endret av Bozzeye
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes brukerne på dette forumet ofte lager lange gode innlegg og viser at de besitter omfattende kunnskap om emnet. Det verste er vel at det er veldig få faste religiøse brukere på dette forumet, så det dukker opp nye hele tiden som stiller de samme spørsmålene. Det kan fort bli litt slitsomt å måtte repetere seg selv hele tiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig dette er nevnt før, men jeg får alltid et inntrykk av at disse trådene er ateistene og agnostikernes lekeplass, der troende blir overkjørt av flertallet hver gang de åpner munnen.

 

Har selv prøvd å diskutere "mot" ateistene i forhold til respekt for troende og ble overkjørt rimelig fort, ikke pga gode argumenter nødvendigvis, men av overlegent flertall på ene siden. Det var også mye nedlatenhet og usaklige innlegg. Noen seriøse var det, men debatten var umulig å følge opp siden det stort sett bare var jeg alene mot en horde av ateister og jeg klarte ikke å "ta unna" og svare alle innleggene.

Oppfatter akkurat det samme jeg også! Orker nesten ikke å diskutere her mere. Men jeg respekterer ateister for hva de mener.

Endret av mysaviourdied4u2
Lenke til kommentar

Mulig dette er nevnt før, men jeg får alltid et inntrykk av at disse trådene er ateistene og agnostikernes lekeplass, der troende blir overkjørt av flertallet hver gang de åpner munnen.

 

Har selv prøvd å diskutere "mot" ateistene i forhold til respekt for troende og ble overkjørt rimelig fort, ikke pga gode argumenter nødvendigvis, men av overlegent flertall på ene siden. Det var også mye nedlatenhet og usaklige innlegg. Noen seriøse var det, men debatten var umulig å følge opp siden det stort sett bare var jeg alene mot en horde av ateister og jeg klarte ikke å "ta unna" og svare alle innleggene.

 

Hvordan er inntrykket til brukerne? Prøv, så langt det er mulig, å være objektive. Er dette bare en "gutteklubb" der brukerne klapper hverandre på skulderen og bekrefter hverandres ståsted eller er det faktisk reflekterte og lærenyttige debatter her inne der begge sider av saken belyses?

 

Bare lurer...

Forstår godt at debattene kan fremstå som tungt dominert av én part.

Jeg, som ateist, er ikke avhengig av å være på den siden som virker tyngst representert. Tvert i mot kunne jeg tenkt meg å finne et overvektig religiøst forum og lufte mine tanker.

Utfordringen med usakligheter ser jeg i begge leire.

Formaning og preken preger dessverre ofte innleggene fra begge parter.

 

I så måte liker jeg Father Coyne veldig godt (som jeg har nevnt tidligere i Religionsforkjempere med formidlingsevne).

Skulle ønske flere troende kunne tatt samme approach.

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til at ateister som starter en tråd uttrykker seg med "jeg tror..." eller "jeg mener...". Så finnes det nok av religiøse skrullinger som sier "min religion er sannheten", "min gud er den eneste guden" og "dere hører på djevelen, jeg gjør som gud sier".

 

Synes faktisk alle burde holde seg for gode til å utbasunere slike påstander, som majoriteten er imot. Flere tråder er blitt stengt eller flyttet fordi de ikke inneholdt noe som skulle debatteres. Hele meningen var kun å forkynne, propaganda med andre ord. Andre tråder inneholder en tekst som er klippet og limet fra en nettside. Ingen redigering fra forfatterens side, ikke engang oversetting.

 

Så hvem lager dårlige debatter her? Finnes nok av eksempler på religiøse skrullinger denne uka som har dominert forumet med propaganda, forkynnelse og disse er ikke ute etter debatt. Deres eneste ønske er at alle andre skal tro på den guden de tror på.

 

Og en ting til. Når det diskuteres emne som evolusjonsteorien eller universet, big bang osv, så er dette emner som inngår i biologi og astronomi/astrofysikk. Når man studerer disse emnene på et av landets universiteter, så lærer man ikke noe om "gud" eller slike konsepter. Man lærer om det det handler om, som er biologi og astronomi. Derfor er det veldig feil å snakke om gud og religion, når man diskuterer dette. Eller?

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så hvem lager dårlige debatter her? Finnes nok av eksempler på religiøse skrullinger denne uka som har dominert forumet med propaganda, forkynnelse og disse er ikke ute etter debatt. Deres eneste ønske er at alle andre skal tro på den guden de tror på.

Den eneste religiøse som har gått over streken denne uka er muslimen som postet et dusin tråder som ikke oppfordret til debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men jeg respekterer ateister for hva de mener.

Jeg respekterer ikke religiøse for hva de mener.

 

Er vel kanskje en trøst at 99 % av ateistene her inne på forumet er tilsvarende dumme. Forskjellen er at de vet å forholde seg diskré (ikke nødvendigvis konsekvent). så hjelper det kanskje heller ikke at dere ikke hadde klart å peke ut et dårlig argument, om det så var skrevet i ei roman (??) for et par tusen år siden.

 

Forslag til spørsmål:

"Om du er ateist av den grunn at du ikke finner religiøs tro rasjonelt, hvordan forholder du deg da til etikk?" De aller fleste ateister er hyklere når det kommer til etikk/moral, for ta ikke feil, det å kjøpe inn i slike normative er tilsvarende irrasjonelt.

Endret av fuzzyboots
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Greie svar foreløpig! Takker!

 

Vel, for å ta noen eksempler uten at noen skal føle seg uthengt:

 

"Så hvem lager dårlige debatter her? Finnes nok av eksempler på religiøse skrullinger denne uka som har dominert forumet med propaganda, forkynnelse og disse er ikke ute etter debatt. Deres eneste ønske er at alle andre skal tro på den guden de tror på."

 

Er det bedre å vise null respekt andre veien? Det finnes lite respekt for troende her inne. Dette forsvares fra ateister med at "Kan du ikke bevise din tro, så er den totalt ubrukelig. Kom tilbake når du har bevis, lille venn. Adjø!". Lager man gode debatter med å i utgangspunktet ha null respekt for sin motstander? Hvorfor gidder mange ateister å i det hele tatt diskutere her inne? De møter jo bare på forvirrede og virkelighetsfjerne synspunkter, i deres øyne. Burde dere ikke være for gode til å kaste bort tiden på slikt "tull"?

 

 

"Derfor er det veldig feil å snakke om gud og religion, når man diskuterer dette. Eller?"

 

Så hvorfor gidder du å bruke tid her inne? :)

 

 

"Vel jeg er enig i at vi noen ganger går litt kraftig frem, men religion er ikke logisk, så de religiøse "spiller med handycap" Det er vansklig å forsvare en religion som så overtydlig er funnet opp av mennesker."

 

Kanskje dere diskuterer ut fra forskjellige utgangspunkter? Kanskje dere søker svar på forskjellige plan? Er det å ikke se ting fra ditt synspunkt et "handycap"?

 

"Det verste er vel at det er veldig få faste religiøse brukere på dette forumet, så det dukker opp nye hele tiden som stiller de samme spørsmålene. Det kan fort bli litt slitsomt å måtte repetere seg selv hele tiden."

 

Vel, hadde du kommet inne i et religiøst forum ville du nok møtt samme holdning. Det er rett og slett risikoen med å være medlem på et forum med flere tusen medlemmer. Likevel, så høres det ut som om noen kommer inn på din faste "lekeplass" og gjentar det samme som du har hørt før og du trenger å høre noe nytt. Kanskje du, med all respekt, trenger en pause herfra eller kanskje du kan hoppe over spørsmål du har fått før? Det er liten tvil om at andre ateister vil poste det samme svaret for deg istedet.

 

"Jeg legger merke til at ateister som starter en tråd uttrykker seg med "jeg tror..." eller "jeg mener...". Så finnes det nok av religiøse skrullinger som sier "min religion er sannheten", "min gud er den eneste guden" og "dere hører på djevelen, jeg gjør som gud sier". Synes faktisk alle burde holde seg for gode til å utbasunere slike påstander, som majoriteten er imot.

 

Flere tråder er blitt stengt eller flyttet fordi de ikke inneholdt noe som skulle debatteres. Hele meningen var kun å forkynne, propaganda med andre ord. Andre tråder inneholder en tekst som er klippet og limet fra en nettside. Ingen redigering fra forfatterens side, ikke engang oversetting."

 

Jaha? Og utsagn som "Islam er som alle andre religioner funnet opp av mennesker for å forklare ting vi ikke vet, og for å styre folket. Bare tull!" er ikke imot en majoritets mening (over en milliard mennesker)? Kanskje problemet er at ateister er majoriteten her inne og setter standarden for hva folk skal og burde mene? En slik påstand er like styrt av en fundamentalistisk propaganda-undertone som enhver religiøs påstand. Det skaper støy og aggresivitet i en diskusjon og det er langt fra religiøse som overdøver med slike utsagn her inne.

 

Klipping og liming er også vanvittig mye brukt av ateister, gjerne med en undertekst som sier noe lignende som: "Les dette og lær noe fornuftig."

 

Det eneste jeg sier er at det virker som om ateister stort sett sitter her inne og bekrefter hverandre fremfor å oppfordre til diskusjon. Dere sitter liksom bare å venter på at en "stakkars tulling" skal komme hit å si sin mening slik at dere kan bombardere med deres vante utsagn, overkjøre han/henne og deretter fortsette med å bekrefte ovenfor hverandre hvor overlegen dere er i forhold til de religiøse og deres tanketomme tro. Misforstå meg rett, det er en del selvgodhet andre veien også, men kan dere klandre noen for å kjøre samme fremgangsmåte som dere selv? Er dere skiten bedre da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Så hvem lager dårlige debatter her? Finnes nok av eksempler på religiøse skrullinger denne uka som har dominert forumet med propaganda, forkynnelse og disse er ikke ute etter debatt. Deres eneste ønske er at alle andre skal tro på den guden de tror på."

 

Er det bedre å vise null respekt andre veien? Det finnes lite respekt for troende her inne. Dette forsvares fra ateister med at "Kan du ikke bevise din tro, så er den totalt ubrukelig. Kom tilbake når du har bevis, lille venn. Adjø!". Lager man gode debatter med å i utgangspunktet ha null respekt for sin motstander? Hvorfor gidder mange ateister å i det hele tatt diskutere her inne? De møter jo bare på forvirrede og virkelighetsfjerne synspunkter, i deres øyne. Burde dere ikke være for gode til å kaste bort tiden på slikt "tull"?

Det er langt mer respektfult å uttrykke seg slik jeg har vist at mange ikke-religiøse gjør. De uttrykker seg på en måte religiøse skrullinger ikke kan, nemlig med å si at det ikke er en absolutt sannhet som må gjelde for alle, men en personlig mening eller synspunkt. Skal vi ha en respektfull debatt kan ikke trådstarter uten videre starte med "min religion er den eneste sannheten" som utgangspunkt.

"Derfor er det veldig feil å snakke om gud og religion, når man diskuterer dette. Eller?"

 

Så hvorfor gidder du å bruke tid her inne? :)

Egentlig for å teste sine egne argumenter. Sammenligne sitt syn med andres.

Jaha? Og utsagn som "Islam er som alle andre religioner funnet opp av mennesker for å forklare ting vi ikke vet, og for å styre folket. Bare tull!" er ikke imot en majoritets mening (over en milliard mennesker)? Kanskje problemet er at ateister er majoriteten her inne og setter standarden for hva folk skal og burde mene? En slik påstand er like styrt av en fundamentalistisk propaganda-undertone som enhver religiøs påstand. Det skaper støy og aggresivitet i en diskusjon og det er langt fra religiøse som overdøver med slike utsagn her inne.

 

Klipping og liming er også vanvittig mye brukt av ateister, gjerne med en undertekst som sier noe lignende som: "Les dette og lær noe fornuftig."

Kom gjerne med eksempler. Det er uansett en dårlig måte å starte en debatt på, og jeg har lagt merke til at religiøse skrullinger er de som aller helst uttrykker seg med skråsikkerhet, mens de som ikke er religiøse skrullinger lettere kan spesifisere at det er personlige meninger som kommer til uttrykk, ikke vedtatte sannheter.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg må bare kommentere TS; Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg tror de fleste på forumet, troende som ateister, kan innrømme dette. De få som faktisk nekter for det narrer seg selv. Mitt problem med ateister er at de fleste (ihvertfall på dette forumet) tror de vet så mye mer enn kristne, som fører til mye arroganse.

 

Hadde blitt interessant hvis det ble innført en lov som forbød trakassering på dette forumet. Vent litt .. her er det jo en sånn regel! Skulle ønske ikke bare de trakasserende innleggene ble slettet, men også de trakasserende brukerne, samt bannet IP-adresse på 21 år til livstid.

 

Da snakker vi saklig debatt. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan er inntrykket til brukerne? Prøv, så langt det er mulig, å være objektive. Er dette bare en "gutteklubb" der brukerne klapper hverandre på skulderen og bekrefter hverandres ståsted eller er det faktisk reflekterte og lærenyttige debatter her inne der begge sider av saken belyses?

 

Bare lurer...

 

Hvordan kan egentlig en kristen bruke ord som "objektivitet" og "reflektert"

 

Å være en ekte kristen forbeholder jo et absolutt fravær av begge.

 

forvirret :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...