Gå til innhold

Tekniske spørsmål - Klasse B


vbjornevik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt.



Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen?




Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden.



Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den?


Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nei.

 

Dersom tillatt totalvekt med tilhenger blir over 3500kg kan aldri tilhengeren utgjøre mer enn 750kg av dette.

 

Altså vil du på en bil som har tillatt totalvekt på 2750kg og en med tillatt totalvekt på 3500kg kunne trekke akkurat like mye, nemlig 750kg.

 

Ved tillatt totalvekt UNDER 2750kg har du derimot mulighet til å trekke tilhenger med høyere tillatt totalvekt, slik at totalen aldri blir mer enn 3500kg.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Raskt spørsmål..  Har det noe å si om klassene AM, T og S ikke er påført på det fysiske førerkortet, men vises godkjent inne hos Statens vegvesen? Jeg tok bil-lappen i 2004 og vet at jeg egentlig har rett til å kjøre moped f.eks, men lurer på om jeg fortsatt kan bruke nåværende førerkort til de andre klassene, eller bør få det fornyet og få de andre klassene påført for sikkerhetsskyld?

Endret av Myst
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt.

 

Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen?

 

 

Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden.

 

Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den?

 

 

Hmm, litt usikker på det. Jeg tror den har gått ut og at du må ta en ny teoriprøve. En bestått teoriprøve skal vare i minst to år. Da jeg tok den sto det på arket at jeg trenger ikke å ta en ny prøve inntil 3 år. Så jeg vet ikke om det var slik for deg også. :) Du burde sjekke på arket og hvis du ikke finner noe der kan du kontakte trafikkstasjonen ang. dette. :) 

Lenke til kommentar

 

 

Hei, jeg driver og kjører kjøretimer hos kjøreskolen og jeg er på trinn 3, vet ikke hvor mange trinn det er, men kjørelæreren tenkte å bestille oppkjøringsdato, men det ble sagt at vandelen min har gått ut, kanskje pga noe mørkeskjøring, men mørkeskjøring har jeg hatt.

Så jeg lurer på er det noen her som vet hva problemet kan være? altså det med vandelen?

 

Jeg tok forresten teorien da jeg var 17 år vil jeg tenke meg, og jeg fyller 20 i år. altså jeg tror jeg tok teorien for 2 år siden.

Vil den fortsatt gjelde? og hvor lenge gjelder den?

 

Hmm, litt usikker på det. Jeg tror den har gått ut og at du må ta en ny teoriprøve. En bestått teoriprøve skal vare i minst to år. Da jeg tok den sto det på arket at jeg trenger ikke å ta en ny prøve inntil 3 år. Så jeg vet ikke om det var slik for deg også. :) Du burde sjekke på arket og hvis du ikke finner noe der kan du kontakte trafikkstasjonen ang. dette. :)

Bestått teori er gyldig i tre år.

 

At vandelen er gått ut betyr at søknaden er godkjent for 6mnd om gangen, så blir den sendt til politiet for ny vandelssjekk (sjekker at du fremdeles er kjekk, snill og grei). Dette skjer i utgangspunktet automatisk idag, men siden spørsmålet kom for ei tid tilbake så måtte du/trafikklærer kanskje be dei på Statens Vegvesen om å sende den på nytt, så går det normalt ei ukes tid før den kommer i retur fra politiet med godkjent eller ikkje godkjent.

Lenke til kommentar

Raskt spørsmål.. Har det noe å si om klassene AM, T og S ikke er påført på det fysiske førerkortet, men vises godkjent inne hos Statens vegvesen? Jeg tok bil-lappen i 2004 og vet at jeg egentlig har rett til å kjøre moped f.eks, men lurer på om jeg fortsatt kan bruke nåværende førerkort til de andre klassene, eller bør få det fornyet og få de andre klassene påført for sikkerhetsskyld?

Kommer du i kontroll så vil ikkje dei som kontrollerer deg sjå at du har rett til å kjøra dei nevnte klassene, så i mine øyne vil det sei at du ikkje kjører med gyldig dokumentasjon.

 

Eg hadde fornyet kortet vertfall.

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig å fornye førerkortet for å få på de klassene man uansett har rettighet til.

Siden det her er snakk om førerkort tatt før 2005 er det viktig å sørge for at man også får kodene 142 (bak traktor) og 152 (nederst til venstre på baksiden) på lappen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...