Gå til innhold

Hvor i Istanbul bør man bo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På hotellene rundt Taksim Square. Dit går det også direktebuss to ganger i timen for 10 lire. Det er dog et stykke til gamlebyen derifra til gamlebyen, men er greit med kollektivtransport dit med trikken. Alternativt kan du bo i gamlebyen, dit går det direkte light rail fra flyplassen, men med stopp da så begge deler er mulig. Kollektivtransport er billig i Istanbul.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Støtter å bo i nærheten av Taksim Square gjerne mot gamlebyen. Bodde selv rett under Istiklal street, kort vei til Taksim Square som er lett å komme seg til og fra flyplassen med buss. Kort vei til der det er litt liv om kvelden og relativt kort vei til alle severdighetene Sultanahmet (20 min gange). Regner med du har lest deg opp på hva som er verdt å se, men kan anbefale en ferjetur til Princes Island hvis du har god tid, en fin tur for en veldig billig penge.

Lenke til kommentar

Man skal være obs på at man kan risikere å bli lurt av folk på flyplassen som sier de tar deg til bussen, men de skal man pent ignorere. Det står ganske bra merket hvor denne bussen går fra. Og tar man taxi så sørg for at meteret står på. Alle offisiele taxier har meter.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Man skal være obs på at man kan risikere å bli lurt av folk på flyplassen som sier de tar deg til bussen, men de skal man pent ignorere.
De fører deg rundt ett hjørne og raner deg?

 

Nei så galt er det ikke heldigvis. :) De tilbyr deg bare turen for blodpris, men er ikke noe enormt problem var bare at vi var så dumme å spørre noen, men vi gikk bare videre til den ordinære bussen. Man må bare være litt ekstra obs på scams i Istanbul og er det noe man ikke skal gjøre så er det å høre på de som sier at de har en veldig bra bar/klubb. Der snakker vi om drinker som koster 1000 kr pr stk og om du ikke betaler så går de ikke av veien for å bruke vold. Men for all del Istanbul er en fantastisk by og ignorerer du alt dette er du helt trygg.

 

Faktisk vil jeg påstå at Istanbul er tryggere enn de fleste vest europeiske byer, bare man er obs på scams, men du er sikkert så reisevant at det vet du om allerede. :) Det mest vanlige er taxisjåførene, så bare insister på meteret så ender du ikke opp med å betale blodpris.I basaren i gamlebyen er det pruting som gjelder og her må man passe på lommebok osv, da det ikke er rent få lommetyver som opererer der.

 

Sånt rent praktisk må nordmenn ha visum til Tyrkia. Dette koster 15 euro og kjøpes på flyplassen. Ikke noe papirarbeid osv, bare et klistremerke i passet. Er viktig at man steller seg i visakøen før man går stiller seg i køen for passkontrollen, dette er godt merket på IST så det er ikke noe problem. I Tyrkia er det som regel en sikkerhetskontroll ved inngangen til flyplassen og en ved gaten. Så når det står boarding en time før avgang så bør man ikke få sjokk. Det betyr at man skal igjennom sikkerhetskontrollen i gateområdet. :)

Endret av William_S
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har vært i Istanbul et par ganger, og jeg har bodd på Sultanahmet alle gangene. Sist gang boddde jeg og kameraten min på Second Home Hostel som er ett minutt unna et trikkestopp som gjør at du lett kan komme deg overalt i byen (Istanbul har et svært effektivt kollektivtilbud), og noen få minutter til de største severdighetene. Standarden på dette hostellet er helt OK, så om du ikke er veldig kresen anbefaler jeg dette på det varmeste. Ikke bare har du kort vei til severdighetene som nevnt tidligere, men det er også kort vei til spisesteder, vannpipekafeer (min favoritt er en liten kafe i en bakgate ved Divan Yolu Cad. som drives av en hyggelig gammel mann), kryddermarkedet på Eminönu, Grand Bazaar og mye annet rart.

 

Anyway, Sultanahmet er et veldig godt sted å bo om du vil bo billig nær de største severdighetene. Det er gjerne litt dyrere nær Taksim og nye Istanbul generelt. Har ikke bodd på den asiatiske siden, men kan tenke meg at det er enda billigere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...